adexo3
۳۴۹۵۱۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اوج: بنر حقوق بشر آمریکایی کار ما نیست

سازمان هنری رسانه‌ای اوج اعلام کرد که بیلبوردهای «هفته حقوق بشر آمریکایی» شهرداری تهران، مربوط به این مؤسسه نیست.

روزنامه شرق: سازمان هنری رسانه‌ای اوج اعلام کرد که بیلبوردهای «هفته حقوق بشر آمریکایی» شهرداری تهران، مربوط به این مؤسسه نیست.

پس از انتشار گزارش روز گذشته شرق با عنوان «اوج‌گیری در پایتخت» که در رابطه با انتشار بیلبوردهای «حقوق بشر آمریکایی» در شهر تهران توسط شهرداری تهران و یک مؤسسه تبلیغاتی تهیه شده بود، سازمان هنری رسانه‌ای اوج جوابیه‌ای را در این مورد به شرق ارسال کرد که عیناً در ادامه می‌آید.

با توجه به انتشار گزارشی در شماره ٢٦٢٣ مورخ ١٤ تیر ١٣٩٥ در روزنامه شرق، مشتمل بر نکات خلاف واقع و افترا نسبت به سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تحت عنوان «اوج‌گیری در پایتخت» در صفحات اول و هفدهم آن روزنامه محترم، مقتضی است جهت تنویر افکار عمومی جوابیه ذیل را طبق ماده ٢٣ قانون مطبوعات،‌ در همان صفحات به چاپ برسانید.

١- این اولین‌بار نیست که «روزنامه فخیمه شرق» در اخبار و گزارش‌های خود از «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» اطلاعاتی غلط را به مخاطبان ارائه می‌دهد. پیش از این نیز در گزارش‌های آن روزنامه محترم شاهد اشتباهات عمیق و متعددی در نسبت‌دادن مطالب خلاف واقع به «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» بوده‌ایم، اما از آنجا که این سازمان به‌عنوان سازمانی «هنری رسانه‌ای» از کمک روزنامه‌نگارانی حرفه‌ای به‌عنوان همکار و مشاور بهره می‌برد، تلاش نمودیم آن مطالب را صرفا اشتباهات سهوی یک روزنامه‌نگار تلقی کنیم و از همین رو با سعه صدر نسبت به آن مطالب خلاف واقع برخورد نماییم. اما اشتباهات غیرقابل توجیه گزارش «اوج‌گیری در پایتخت» ما را به واکنش واداشت که آیا ابتدایی‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین اصول روزنامه‌نگاری یعنی «دقت» و «صداقت» در گزارش‌های روزنامه شرق تا این حد مغفول است؟ آیا تمامی گزارش‌های آن روزنامه محترم با چنین رویکردی به نگارش درمی‌آیند؟ و آیا مسئولان گران‌قدر آن روزنامه در گزارش‌هایی که درمورد سایر مجموعه‌ها نیز منتشر می‌شود، ‌اندک‌نظارتی ندارند؟

٢- در نخستین بندهای گزارش «اوج‌گیری در پایتخت» با اشاره به بیلبوردهایی که شهرداری تهران برای «هفته حقوق بشر آمریکایی» در نظر گرفته بود، آمده است: «مؤسسه‌ای که این بیلبوردها را تهیه و اجرا کرده است، مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج نام دارد». صرف‌نظر از اینکه حتی در بیان نام «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» نیز دقت کافی به کار نرفته است، این سؤال پدید می‌آید که چگونه تهیه و اجرای این تابلوها منتسب به این سازمان دانسته شده است؟ «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» مؤسسه‌ای خصوصی است که از هنرمندانی توانمند در حوزه‌های مختلف بهره می‌برد. حتی کسانی که تخصصی در مسائل هنری و گرافیکی نداشته باشند؛ اما کارهای هنری این سازمان را پیگیری کرده باشند به‌راحتی پی به این موضوع خواهند برد که سبک و سیاق و طراحی تابلوهای شهرداری تهران هیچ شباهتی به آثار سازمان هنری رسانه‌ای اوج ندارد. جای تعجب است که در روزنامه شرق برای تهیه این گزارش، اندک‌توجهی به اخبار صریح رسانه‌های مختلف کشور نشده است! چه آنکه سازمان هنری رسانه‌ای اوج در طول هفته حقوق بشر آمریکایی برنامه‌های هنری و رسانه‌ای مختلفی را اعم از طراحی گرافیکی تا برنامه‌های تلویزیونی تدارک دیده و اخبار تمامی فعالیت‌ها نیز به‌صورت شفاف توسط روابط‌عمومی این سازمان برای سایر رسانه‌ها ارسال شده است. اخباری که توسط رسانه‌های مختلف منعکس شده و درحال‌حاضر نیز در دسترس است، ‌آیا به‌راستی روزنامه‌نگاران روزنامه شرق از یک جست‌وجوی اینترنتی ساده پیش از انتشار این گزارش خلاف واقع، عاجز بوده‌اند تا به‌سادگی دریابند بیلبوردهای شهرداری تهران برای هفته حقوق بشر آمریکایی هیچ شباهتی به طرح‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج ندارد؟ طرح‌ها و بیلبوردهایی که حتی عموما آرم و نشان شهرداری تهران را نیز به‌همراه دارد.

٣- در بخشی از همان گزارش، به تابلوهای پیشین سازمان هنری رسانه‌ای اوج همچون طرح‌های گرافیکی «صداقت آمریکایی» اشاره شده است و در توصیف آثار آن طرح‌ها، این‌گونه آمده است که «درست در روزهایی که مذاکره‌کنندگان در گیرودار گفت‌وگو با ١+٥ بودند فضا را به سمت تردید و سؤال برای مردم و حس بی‌اعتمادی برد». اگر مقصود آن گزارش حس بی‌اعتمادی نسبت به مذاکره‌کنندگان است که این تهمتی ناروا به مجموعه‌ای است که مدیران آن در اوج مذاکرات هسته‌ای به‌صراحت موضع خود را در حمایت از مذاکره‌کنندگان کشور عزیزمان اعلام کردند؛ اما اگر از منظر روزنامه «شرق» حس بی‌اعتمادی نسبت به آمریکایی‌ها تقبیح شده است به ما حق بدهید بیش‌ازپیش تعجب کنیم. یقینا رویکرد سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بی‌اعتمادی به آمریکایی‌هاست و این همان موضعی است که بارها توسط رهبری معظم انقلاب، سایر مسئولان نظام و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشور بیان شده است. حقیقت آن است که ما برخلاف آنچه نگارنده گزارش در ابتدای گزارش مذکور آورده است، بر این عقیده نیستیم که به‌دلیل مشکلات داخلی باید به ستایش جبهه استکبار بپردازیم و چشم بر این نکته فرو بندیم که جبهه استکبار در تلاش برای تحمیل عقاید خود به سایر ملل است، درحالی‌که همین عقاید باعث پدیدآمدن مشکلات متعدد در جوامع خود آنها شده است.

٤- در پایان گزارش مذکور نیز با ارائه برخی اطلاعات غلط و دور از واقعیت سؤالاتی مطرح شده است تا مخاطبان به نوعی نتیجه‌گیری خاص سوق داده شوند. سازمان هنری رسانه‌ای اوج به یکه‌تازی در تبلیغات شهری محکوم شده است و سپس پرسیده شده، این یکه‌تازی چطور فراهم آمده است؟ به‌راستی روشن نیست چرا کمترین تحقیقی پیش از انتشار گزارش مذکور صورت نگرفته است تا با یک مراجعه ساده به سایت سازمان و ارکان زیرمجموعه آن چنین اشتباهات فاحشی رخ ندهد و بیلبوردهای هفته حقوق‌ بشر آمریکایی متعلق به شهرداری تهران، بیلبورد میدان فردوسی و ... به سازمان اوج نسبت داده نشود و توهم یکه‌تازی در ذهن برخی نقش نبندد.

در جای دیگر سؤالی ابتدایی مطرح شده است که آیا همه مؤسسات توانایی دسترسی به تابلوهای شهرداری تهران را دارند؟ در پاسخ باید گفت طبیعتا همچنان که سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای نصب بیلبوردهای خود متحمل هزینه می‌شود سایر مؤسسات و مجموعه‌ها نیز می‌توانند در ازای پرداخت هزینه از تابلوهای تبلیغاتی شهرداری استفاده کنند. شاید بی‌توجهی به همین نکته ساده باعث پررنگ‌ترشدن توهمات موجود در گزارش شده است

٥- در پایان، سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای روزنامه «شرق» آرزوی توفیقات روزافزون دارد و امیدوار است این روزنامه محترم با تکیه بر اصول اولیه روزنامه‌نگاری، از این پس گزارش‌هایی صادقانه و منطبق با رسالت مقدس روزنامه‌نگاری منتشر نماید و مرزهای حرفه‌ای خود را از ورطه «شارلاتانیزم مطبوعاتی» ایمن نگه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج