adexo3
۳۵۳۱۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سیاهپوستان آمریکا با اوباما هم فقیرند

به‌ رغم همه تلاش‌های واقعی یا صوری انجام شده برای برابری ن‍ژادی در ایالات متحده، بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان و به میزان زیادی سیاهپوستان در مورد شاخص‌های مهم اقتصادی اوضاع نامناسبی در مقایسه با سفیدپوستان دارند.

هفته نامه تجارت فردا: به‌ رغم همه تلاش‌های واقعی یا صوری انجام شده برای برابری ن‍ژادی در ایالات متحده، بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان و به میزان زیادی سیاهپوستان در مورد شاخص‌های مهم اقتصادی اوضاع نامناسبی در مقایسه با سفیدپوستان دارند.

تفاوت‌های نژادی، خصوصاً وقتی به شاخص‌های اقتصادی مربوط باشد سال‌هاست که مورد توجه و مشاهده قرار داشته و در نتیجه اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد آن وجود دارد. بررسی این داده‌ها طی بیش از دو دهه گذشته نشان می‌دهد تفاوت میان سیاهپوستان و سفیدپوستان ایالات متحده، به‌رغم بالاتر رفتن سطح تحصیلات سیاهان، ثابت باقی مانده است.

البته می‌توان گفت فاصله درآمدی با بالاتر رفتن تحصیلات سیاهپوستان از نظر درصد کمتر، اما در مبلغ بسیار بیشتر می‌شود. بر اساس آمار سال ۲۰۱۴، میانه درآمد سالانه یک خانواده سفیدپوست ۷۱ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است در حالی که این رقم در مورد یک خانواده سیاهپوست، حدود ۴۰ درصد کمتر و برابر ۴۳ هزار و ۳۰۰ دلار در سال بوده است. با بالا رفتن تحصیلات و در سطح مدرک لیسانس، میانه درآمد خانواده سفیدپوست به ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ دلار در سال می‌رسد در حالی که خانواده‌ای سیاهپوست با همین سطح تحصیلات، تنها ۲۲ درصد کمتر و تنها ۸۲ هزار دلار در سال درآمد خواهد داشت.

این تفاوت‌ها وقتی معنی‌دارتر می‌شود که نگاهی به کل ثروت جامعه داشته باشیم که به مجموع سهام، اوراق قرضه، درآمد منهای اقساط، خانه و سایر اشکال دارایی افراد گفته می‌شود. اطلاعات سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد، میانه ثروت در خانواده‌های سفیدپوست ایالات متحده ۱۴۴ هزار و ۲۰۰ دلار است که ۱۳ برابر میانه ثروت خانواده‌های سیاهپوست است. در واقع میانه ثروت خانواده‌‌های سیاهپوست در ایالات متحده، تنها ۱۱ هزار و ۲۰۰ دلار است. بدتر اینکه افزایش تحصیلات، اثری بر کاهش این فاصله نداشته است. میانه ثروت خانواده‌ای سفیدپوست که سرپرست آن تحصیلات دانشگاهی دارد ۳۰۱ هزار و ۳۰۰ دلار است، در حالی که این عدد در مورد خانواده‌های سیاهپوست تنها ۲۶ هزار و ۳۰۰ دلار است.

در واقع به نظر می‌رسد تفاوت درآمدی که از آن صحبت شد در درازمدت به تفاوتی بسیار شدید در ثروت می‌انجامد که دلیل آن کافی بودن درآمد سیاهپوستان (در هر سطح تحصیلی) برای تامین نیازهای روزمره است. در ایالات متحده (تقریباً مشابه ایران) یکی از همه‌گیرترین روش‌ها برای انباشت ثروت، خرید خانه مسکونی است که معمولاً همان خانه‌ای است که خانواده در آن ساکن است. در این بخش نیز، تفاوت معناداری میان سیاهپوستان و سفیدپوستان وجود دارد.

در حالی که ۷۲ درصد خانواده‌های سفیدپوست مالک هستند، تنها ۴۲ درصد از سیاهپوستان در خانه‌ای که مالک آن محسوب می‌شوند، سکونت دارند. همچنین املاک سیاهپوستان، به طور متوسط ارزشی کمتر از املاک سفیدپوستان در بازار دارد. از ثروت که بگذریم، حتی در فقر نیز این دو نژاد برابر نشده‌اند. آمار همچنان نشان می‌دهد که سیاهپوستان دو برابر نژاد دیگر در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و آمار بیکاری در میان آنها حدوداً دو برابر سفیدپوستان است. همچنین در حالی که ۲۳ درصد سیاهپوستانی که در این پرسش بررسی شده‌اند، اظهار داشته‌اند طی ۱۲ ماه گذشته بیش از یک بار غذای خیریه دریافت کرده‌اند، تنها هشت درصد سفیدپوستان نیاز به دریافت غذا از خیریه پیدا کرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج