اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۴۶۹۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رایزنی ایران، آمریکا برای رفع موانع بانکی

در حالی که مسئولان از روند برقراری ارتباطات بانکی که در سند برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها گنجانده شده است، رضایت کامل ندارند و معتقدند که این روند باید با سرعت بیشتری انجام شود.

خبرگزاری ایسنا: در حالی که مسئولان از روند برقراری ارتباطات بانکی که در سند برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها گنجانده شده است، رضایت کامل ندارند و معتقدند که این روند باید با سرعت بیشتری انجام شود، گزارش‌های رسمی ارائه شده از سوی ایران و اعضای گروه ۱+۵ حکایت از آن دارد که در مدت محدود پس از برجام بخشی از مسیر گسترش روابط بانکی ایران با سایر بانک‌های خارجی طی شده است و با رفع ابهامات باقی مانده مابقی این مسیر به زودی طی خواهد شد.

«بر همین اساس در حدود شش ماهی که از لغو رسمی تحریم‌ها در اواخر دی ماه سال گذشته می‌گذرد، مسئولان ارشد دولت ایران اعتراض رسمی خود را به مقامات آمریکایی اعلام کردند تا مانعی که به عنوان ترس بانک‌های بزرگ اروپایی از برقراری رابطه بانکی با ایران شناخته می‌شود، از میان برداشته شود.

در همین راستا وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام بانک‌ها در چارچوب توافق برجام می‌توانند با ایران همکاری داشته باشند و در صورتی که نیاز به توضیحی داشته باشند، می‌توانند به وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا مراجعه کنند. اما برای استفاده و بهره‌مندی سریع‌تر از دستاوردهای برجام با خواست ایران کنفرانسی با حضور بانک مرکزی ایران، بانک‌های بین‌المللی و مسئولان وزارت خزانه‌داری آمریکا در لندن برنامه‌ریزی شد که قرار بود سه‌شنبه هفته جاری در انگلیس برگزار شود ولی به دلیل تحولات سیاسی که در کشور میزبان رخ داده، این کنفرانس به زمان دیگری در آینده نزدیک موکول شده است.

بانک‌های آلمانی علاقه‌مند همکاری با ایران هستند

هر چند بانک‌های بزرگ به دلیل این که احتمال می‌دهند در صورت همکاری با ایران از سوی آمریکا جریمه ‌شوند و خاطره ناخوشایندی نیز در این رابطه دارند اما ترجیح آنها این است که مناسبات خود را با شبکه بانکی ایران از سر بگیرند. هم‌اکنون با برقراری رابطه کارگزاری با صدها بانک کوچک و متوسط خارجی و عمدتاً اروپایی راه بازگشت بانک‌های بزرگ نیز به ایران باز شده است و با رفع ابهامات و هراس آنها این مشکل نیز حل خواهد شد.

در همین راستا تمام هیأت‌های اقتصادی که در طول یک سال اخیر از کشورهای خارجی به ایران آمدند، از سرگیری روابط بانکی را به عنوان یکی از محورهای اصلی همکاری مورد تأکید قرار داده‌اند. در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به فرانکفورت آلمان نیز بانک‌های آلمانی علاقه خود را برای همکاری با ایران اعلام کردند. ولی‌الله سیف پس از دیدار با بانکداران آلمانی گفت: به تدریج با آشنا شدن بانک‌های آلمانی با شرایط و نوع همکاری با بانک‌های ایرانی دیدگاه‌ها تغییر کرده است و اکنون شاهد علاقه‌مندی و تمایل آنها به همکاری با بانک‌های ایرانی هستیم.

او در سفر دو روزه‌اش به فرانکفورت با اشاره به جلسه با بانکداران آلمانی تصریح کرد: نوع سؤالات و مطالبی که در این جلسات مطرح شد، نشان می‌دهد تحولات جدی در حال رخ دادن است. واقعیت این است که نگاه ما برای همکاری با بانک‌های اروپایی و آلمانی، همکاری‌هایی است که به نفع دو طرف باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان این که ما به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای از سرگیری همکاری‌های بانکی با آلمان هستیم، به دیدارش با همتای آلمانی خود اشاره کرد و گفت: در این دیدار بحث‌های خوبی مطرح شد و طرف مقابل برای گسترش همکاری نظام بانکی آلمان با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی ایران ابراز علاقه‌مندی کرد. به گفته سیف، ینس وایدمان اعلام کرده است بانک مرکزی آلمان آمادگی دارد به زودی در زمینه‌های تخصصی و آموزشی و همچنین روزآمد و استانداردسازی نظام بانکی همکاری با ایران را آغاز کند.

نشست بانکی لندن به زودی برگزار می‌شود

همان گونه که اشاره شد ایران، آمریکا و بانک‌های خارجی برای حل سریع‌تر ابهامات باقی مانده در راه همکاری با ایران توافق کرده بودند که سه‌شنبه هفته جاری در لندن گردهم آیند اما تغییرات سیاسی اخیر انگلیس زمان برگزاری این کنفرانس را به تعویق انداخته است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه نشست با بانکداران آلمانی در فرانکفورت در این باره اعلام کرد که این نشست به زودی برگزار می‌شود. سیف ادامه داد: نشست بانکی در لندن که قرار بود سه‌شنبه این هفته در این شهر برگزار شود، به دلیل تحولات سیاسی انگلیس لغو شد.

او درباره لغو نشست بانکی روز سه‌شنبه با وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های اروپایی و بین‌المللی گفت: علت عمده لغو این نشست، شرایط خاص سیاسی در انگلیس و سرعت تحولات در این کشور بود.

او با وجود این گفت، ملاقات‌های خوبی در لندن داشته و مذاکرات مثبتی صورت گرفته است.

سیف تأکید کرد: این نشست با هدف برطرف کردن موانع روابط تجاری ایران و بانک‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

ایران ۳۰۰ حساب نزد بانک‌های خارجی باز کرد

اکنون یک سال از امضای سند برجام و حدود شش ماه از لغو رسمی تحریم‌ها می‌گذرد و در این مدت ایران توانسته است با برخی از بانک‌های خارجی به خصوص اروپایی همکاری خود را از سر بگیرد.

در همین زمینه جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی برجام با تأکید بر این که آمریکا در حال عمل به تعهداتش بر اساس برجام است، اعلام کرد که در دوران پسابرجام ایران بیش از ۳۰۰ حساب نزد بانک‌های خارجی باز کرده است. در این بیانیه همچنین آمده است که ایران به لحاظ اقتصادی از توافق منتفع شده، به طوری که فروش نفت این کشور افزایش قابل توجهی یافته، در حال مذاکره میلیاردها دلار خط اعتباری جدید است و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به بیش از ۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز درباره گشایش‌های حاصله پس از اجرای برجام از افتتاح حساب بانک مرکزی نزد بانک‌های مرکزی آلمان، ایتالیا و اتریش و بانک‌های اروپایی بیش از ۲۰ مورد، فعال شدن بانک ایران و اروپا در هامبورگ و اتصال آن به سوئیفت و سیستم TARGET II اروپا و فعال شدن شعب بانک‌های ملی، تجارت و سپه در کشورهای آلمان و فرانسه، آزاد شدن و امکان جابه‌جایی منابع ارزی در کشورهای مختلف، متناسب با نیازهای بانک مرکزی و تفاهمنامه بین بانک مرکزی و مؤسسات بیمه صادراتی اروپایی در خصوص برقراری پوشش بیمه‌ای برای طرح‌های ایران و پیگیری ارزیابی ریسک ایران خبر داده بود.

او در جمع‌بندی دستاوردهای اجرای برجام خاطرنشان کرده بود: در مجموع اقدامات روان‌سازی روابط بانکی با بانک‌های خارجی، سبب برقراری روابط کارگزاری نظام بانکی کشور با بیش از ۲۰۰ بانک متوسط و بزرگ بین‌المللی شده است. ضمن آن که فضای پسابرجام علاوه بر تسهیل امکان تأمین کالا از بازارهای مختلف، سبب کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی از طریق حذف یا کاهش واسطه‌ها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه و همچنین هزینه‌های بانکی شده و زمینه مناسبی را برای تأمین مالی از خارج از کشور فراهم کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج