adexo3
۳۶۳۳۰۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تازه‌ترین حرف‌های مجری و برنامه‌ساز قدیمی

به شهاب حسینی گفتم اجرا را ول کن، بازیگر شو!

جمشید گرگین از مجریان و برنامه‌سازان سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ رسانه ملی است که بازی در چند فیلم و سریال را نیز در کارنامه دارد. این چهره‌ قدیمی تلویزیون در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود خاطرات جالبی را از آشنایی‌اش با عادل فردوسی‌پور و توصیه‌اش به شهاب حسینی درباره آینده مجری بودن در تلویزیون بازگو کرده، او همچنین از اجرا و تهیه‌کنندگی اولین برنامه سینمایی تلویزیون با عنوان «سینمای کمدی» سخن گفته است.

خبرگزاری ایرنا: جمشید گرگین از مجریان و برنامه‌سازان سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ رسانه ملی است که بازی در چند فیلم و سریال را نیز در کارنامه دارد. این چهره‌ قدیمی تلویزیون در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود خاطرات جالبی را از آشنایی‌اش با عادل فردوسی‌پور و توصیه‌اش به شهاب حسینی درباره آینده مجری بودن در تلویزیون بازگو کرده، او همچنین از اجرا و تهیه‌کنندگی اولین برنامه سینمایی تلویزیون با عنوان «سینمای کمدی» سخن گفته است.

به شهاب حسینی گفتم اجرا را ول کن، بازیگر شو!

با جمشید گرگین به سوابق و خاطرات جالبی از این مجری و بازیگر قدیمی پرداخته است؛ آن‌طور که این هنرمند در ابتدای صحبت‌هایش توضیح می‌دهد در جوانی پذیرش برای دانشگاه «استیج کالج» سانفرانسیسکو را گرفته است، اما رفتن به سربازی تفکرش را عوض می‌کند و در ایران می‌ماند، پس از آن به دانشکده هنرهای زیبا و علوم ارتباطات می‌رود و وارد عرصه روزنامه‌نگاری و هنر می‌شود که در این دوران در کلاس‌های حمید‌ سمندریان و بهرام بیضایی نیز شرکت می‌کند.

گرگین فعالیت به عنوان برنامه‌ساز و گوینده را در رادیو آغاز و کم کم به تلویزیون راه پیدا کرده است، او در همان سال‌های اولیه بازیگری را نیز با حضور در فیلم «صدای صحرا» ساخته زنده‌یاد نادر ابراهیمی تجربه می‌کند و از آن موقع به بعد به خاطر روحیه کمال‌طلبی‌اش در نقش‌های کمی ظاهر می‌شود که در بخشی از گفته‌هایش همین تعداد را نیز نیتجه پذیرفتن یک دهم پیشنهادهایش می‌داند.

آخرین نقشی که گرگین در آن بازی کرده، سریال «شهرزاد» است که به نظر احساس رضایت بسیاری از آن دارد: «کار با کارگردانی مثل حسن فتحی برایم بسیار جذاب بود و همواره دوست داشتم با او کار کنم. قبل از «شهرزاد» قرار بود در سریال «روشن تراز خاموشی» به کارگردانی حسن فتحی بازی کنم که تست گریم هم دادم اما کار طولانی شد و وقتی دوباره دعوت کردند، سر کاری بودم و نتوانستم بروم. اما در ادامه وقتی «شهرزاد» پیشنهاد شد هرچند نقشم خیلی مفصل نبود اما به دلیل اعتقادی که به کارگردانی مثل فتحی دارم و می‌دانستم نقش‌های کوچک هم در کارهای او تاثیرگذار است، آن را پذیرفتم.»

گرگین که در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله قهرمان در تولیدات تازه و سینما و تلویزیون اشاره می‌کند، درباره «شهرزاد» این‌طور می‌گوید: «فیلمسازان اکنون فکر می‌کنند اگر قهرمان قصه خود را یک شخص سن و سال دار انتخاب کنند مخاطب ندارد در حالی‌که حسن فتحی در «شهرزاد» نشان داد، این طور نیست. هنرمندی مثل علی نصیریان در سن ۸۰ سالگی قهرمان قصه «شهرزاد» است و این همه مخاطب دارد.»

این مجری و بازیگر قدیمی معتقد است نباید «شهرزاد» را در ابعاد یک سریال بررسی کرد و آن را یک انقلاب و پدیده در سریال‌سازی ایران می‌داند که توقع مردم را بالا برده و مخاطبان را به لحاظ عاطفی نیز به هم نزدیک کرده است.

«سینما کمدی» نخستین برنامه تلویزیونی با موضوع سینما بود/ «هفت» ایده من بود

«سینما کمدی» با اجرا و تهیه‌کنندگی گرگین نخستین برنامه سینمایی تلویزیون در سال‌های دهه ۶۰ بوده است که تمام مراحل تولید آن زیر نظر او انجام می‌شده: «برای پیدا کردن برخی فیلم‌های کمدی بسیار مرارت کشیدم، چون در دوران جنگ بودیم احساس کردم مردم نیاز به روحیه دارند. «سینما کمدی» ۲۶ قسمت بود که مورد توجه قرار گرفت و در زمان خود، هشت بار بازپخش می‌شد.»

اما حرف‌های او وقتی جالب‌تر می‌شود که به طرح‌های دیگرش اشاره می‌کند، آن‌طور که این برنامه‌ساز قدیمی می‌گوید طرح برنامه «۹۰ سینمایی» یا همان «هفت» که این‌روزها روی آنتن می‌رود، متعلق به او بوده است: «چند سال قبل از اینکه برنامه تلویزیونی «هفت» پخش شود، گروه ادب شبکه یک سیما از من دعوت کرد که چند طرح برای برنامه‌سازی درباره سینما بدهم. یادم هست آن زمان دو طرح یکی درباره «جشنواره فیلم فجر» و دیگری با عنوان «۹۰ سینمایی» دادم که با هر دو موافقت شد. اوایل دوره مدیریت آقای ضرغامی در صدا وسیما بود و چون نزدیک بهمن ماه هم بود، گفتند طرحی که درباره جشنواره است را به سرعت شروع کنیم. اما هیچ‌وقت متوجه نشدم که چرا با هر دو کار به یکباره مخالفت شد. در واقع این نوع مدیریت‌هاست که آدم را برای کار کردن در صدا وسیما دلسرد می‌کند و نکته جالب هم این بود که بعد از یک مدتی دیدم برنامه «هفت» دارد از شبکه سه پخش می‌شود.»

به فردوسی‌پور گفتم به دنبال فوتبال برود

یکی دیگر از علایق شخصی این گوینده و مجری، تماشای مسابقات تنیس بوده که در همان سال‌ها پخش مسابقات این رشته را از تلویزیون پیگیری می‌کند و به نتیجه می‌رساند، مسابقاتی که با گزارشگری خود او روی آنتن می‌روند و همین موضوع باعث آشنایی گرگین و عادل فردوسی‌پور در جوانی می‌شود: «از این موضوع سال‌ها گذشت تا زمانی که قرار شد مسابقات «ستلایت» به مدت یک ماه در ورزشگاه انقلاب تهران برگزار شود. آن زمان آقای عادل فردوسی‌پور جوان و کم تجربه بود و تازه قرار بود گزارش مسابقات تنیس را در کنار من انجام دهد. بعد از این‌که شدت علاقه او به فوتبال را متوجه شدم و فراگیری این ورزش را در میان مردم دیدم، به او توصیه کردم به سمت همان ورزش فوتبال برود. خوشحالم از این‌که او اکنون جزو مشاهیر رسانه در ورزش فوتبال است.»

به شهاب حسینی گفتم در چند حوزه کار نکن

این چهره قدیمی تلویزیون خاطره‌ای هم از زمان حضور شهاب حسینی به عنوان مجری در رسانه ملی دارد که توصیه جالبی به او کرده است: «در یک برنامه‌ای که آقای شهاب حسینی آن را اجرا می کرد چون قبلا بازی او و استعداد درخشانش در بازیگری را دیده بودم به او توصیه کردم من هم همین کار شما را انجام می‌دادم اما مردم هیچ وقت نفهمیدند که من چه کاره هستم. به شما توصیه می‌کنم اجرا را فراموش کن و بازیگری را جدی بگیر. حالا نمی‌دانم شهاب یادش است یا نه و این‌که به حرف من عمل کرده، اما خوشحالم که جایزه جشنواره کن که یکی از جوایز معتبر سینمایی دنیا است را به دست آوده است. معتقدم آدم نمی‌تواند در چند حوزه کار کند و موفق هم باشد. ممکن است به گفته شما بنده در برنامه‌سازی، اجرا و بازیگری هم موفق بوده باشم اما احساس می‌کنم اگر یک حرفه را دنبال می‌کردم، موفق‌تر بودم.»

او که در بخشی از صحبت‌هایش از اوضاع بازیگری گله کرده و روابط را مهم‌ترین عامل حضور بازیگران دانسته بود، در پاسخ به این‌که در نهایت کدامیک از حوزه‌های فعالیتش را انتخاب خواهد کرد، این‌طور پاسخ می‌دهد: «اگر قرار بود از میان برنامه‌سازی، اجرا و بازیگری یکی را انتخاب کنم حتماً بازیگری را ترجیح می‌دادم. اما در شرایط کنونی به دلایلی که قبل هم گفتم خیلی هم علاقه‌ای به بازیگری ندارم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج