adexo3
۳۷۲۴۴۹
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

پاسخ معاون سازمان سینمایی سوره به بیانیه تهیه‌کنندگان:

ما تشخیص میدهیم چه فیلم هایی مناسب اند!

دیروز شورای عالی تهیه‌کنندگان بیانیه‌ای با ۳۰۰ امضا در اعتراض به تحریم «لانتوری» از سوی حوزه هنری منتشر کرد که این بیانیه با واکنش علی قربانی معاون سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری روبرو شده است.

وب‌سایت دیباچه: دیروز شورای عالی تهیه‌کنندگان بیانیه‌ای با ۳۰۰ امضا در اعتراض به تحریم «لانتوری» از سوی حوزه هنری منتشر کرد که این بیانیه با واکنش علی قربانی معاون سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری روبرو شده است. قربانی در گفت‌وگوی اخیر خود مانند سایر مسئولان این نهاد می‌گوید که حوزه هیچ فیلمی را تحریم نکرده فقط بر اساس سلیقه شورای خود که چیزی جدا از مجوزهای ارشاد است، فیلم‌ها را انتخاب کرده است.

ما تشخیص میدهیم چه فیلم هایی مناسب اند!

در بیانیه‌‌ای که امروز از سوی شورای عالی تهیه‌کنندگان منتشر شد، به این موضوع اشاره شده که سینماهای در اختیار حوزه هنری، در واقع متعلق به بخش عمومی هستند. با توجه به این رویکرد علی قربانی معاون سازمان سینمایی سوره نیز در پاسخ می‌گوید: « حوزه هنری سینمادار است. بنابر تشخیص و اعتمادی که به حوزه هنری شده، سالن‌هایی در اختیار ما قرار گرفته. این به آن معناست که ما بر محتوای فیلم‌های اکران شده در این سینماها نظارت داریم. حوزه هنری تشخیص می‌دهد که چه فیلم‌هایی برای خانواده‌ها مناسب است و چه فیلم‌هایی به کانون خانواده لطمه می‌زند.»

او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «جدای از مجوزهایی که ارشاد برای ساخت و نمایش یک فیلم صادر می‌کند، حوزه هنری مبنای خودش را برای نمایش و یا عدم نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی خود دارد.» و در ادامه با وجود این‌که به مبنایی غیر از مجوزهای وزارت ارشاد، اشاره کرده معتقد است حوزه هیچ دخالتی در جریان نمایش فیلم‌ها ندارد: «ما هیچ فیلمی را هم تحریم نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما هرگز به مردم نگفته‌ایم که چه فیلمی را ببینند و یا چه فیلمی را تحریم کنند، فقط تلاش کرده‌ایم تا خانواده‌‌ها به ما اعتماد کنند و بدانند در سالن‌های سینماهای حوزه فیلم‌هایی را می‌بینند که با آرمان‌های انقلاب اسلامی همخوانی دارد.»

از سوی دیگر در بیانیه شورای عالی تهیه‌کنندگان به این موضوع اشاره شده که حوزه هنری «سال‌هاست راه خود را گم کرده» که قربانی این حرف را نیز بی‌جواب نمی‌گذارد و می‌گوید: «حوزه هنری اهداف مشخصی دارد و اگر مدیری خلاف جهت این اهداف را دنبال کند، حوزه هنری به بی‌راهه می‌رود.»

از نظر او حوزه هنری به عنوان یک سینمادار حق دارد فیلم‌ها را برای اکران در سالن‌هایش انتخاب کند: «این سلیقه حوزه هنری است. شورایی در حوزه هنری وجود دارد که پس از تماشای فیلم، تشخیص می‌دهند: آیا این فیلم امکان نمایش در سینمای حوزه هنری _ سینماهایی که مخاطبان اصلیش خانواده‌ها هستند _ را دارد؟»

نکته‌ای که قربانی آن را نگفته باقی می‌گذارد این است که حوزه هنری تنها یک سینمادار معمولی نیست، بلکه بیش از یک سوم سینماهای کشور را در اختیار دارد و انتخابی که قربانی به راحتی از آن صحبت می‌کند و آن را دخالت در نمایش فیلم‌ها نمی‌داند، عملا یک تحریم برای نمایش فیلم به حساب می‌آید به خصوص اگر نفوذ سینماهای حوزه در شهرستان‌ها را نیز در نظر بگیریم این تحریم یعنی حذف فیلم در برخی شهرستان‌ها که جز سینمای حوزه سینمای دیگری ندارند.

با این‌حال قربانی بر موضع خود اصرار دارد و درباره بیاینه صریح و کوتاه شورای تهیه‌کنندگان نیز این‌طور می‌گوید: «نظر شورای عالی تهیه‌کننده‌ها محترم است و به آن احترام می‌گذاریم اما حوزه بیانیه‌ای صادر نکرده‌ است که مردم فیلم‌ها را نبینید. هدف ما جلوگیری از دیده شدن فیلم‌ خاصی نیست و فقط می‌خواهیم کاری کنیم تا خانواده‌ها به ما اعتماد کنند. عده‌ای از مردم به سینماهای حوزه اعتماد دارند و می‌دانند اگر قصد تماشای فیلمی خانوادگی را دارند، می‌توانند در سالن‌های سینمایی ما این فیلم‌ها را تماشا کنند.»

به عقیده او اگر کسی نمی‌خواهد به حوزه هنری اعتماد کند، می‌تواند در دیگر سالن‌های سینمایی فیلم‌های دیگری را ببیند: «مگر ماهواره وجود ندارد؟ اعتقاد ما بر این است: تلویزیون جمهوری پاک است اما اگر کسی دنبال چیز دیگری‌ست می‌تواند شبکه‌های ماهواره‌ای را دنبال کند.» به گفته او حوزه هیچ مشکلی با پرفروش شدن فیلم‌های تحریمی نیز ندارد.

قربانی در بخش دیگری سعی می‌کند چهره دموکراتیکی از حوزه که این‌روزها شایعه چند دستگی در آن شنیده می‌شود، ارائه کند: «در هنر اگر در حوزه‌‌های هنری تضاد وجود نداشته باشد، پویایی از بین می‌رود، اما در مورد چنددستگی در حوزه هنری باید بگویم که چنین چیزی وجود ندارد و برای اکران و یا عدم اکران فیلم‌ها، شورای اکران تصمیم‌‎گیرنده است و این شورا به هیچ‌وجه تحت فشار نیست. آن‌ها فیلم را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند که آیا این فیلم برای خانواده‌‌ها مناسب است؟ رئیس حوزه هنری هم تا این لحظه در تصمیم شورای اکران دخالتی نداشته است. شاید نظر خود را اعلام کرده باشد اما هرگز نظر شورا را وتو نکرده است.»

او صحبت‌هایش را با اشاره به این موضوع که حوزه هنری در حال تولید ۵ فیلم با همکاری کارگردانان فیلم‌اولی‌ است، به پایان می‌برد و می‌گوید: «خانواده، دفاع مقدس، انقلاب و دفاع از مظلوم موضوعاتی است که حوزه هنری انقلاب اسلامی به آن‌ها می‌پردازد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      خدایی فیلمش اصلا خوب نبود، خیلی مسخره بود

    • سیما

      تو خودت فکر میکنی که باید جای دیگران اظهار نظر بکنی ٬ ولی من اصلا برای فکر تو ارزشی قایل نیستم

      من آن چیزی را که دوست دارم میبینم
      و تو هر جور که دوست داری تفکر کن

    • بدون نام

      هر انساني خودش مستقلا داري شعور و تشخيص ميباشد.شما بيجا ميکني براي ديگران تصميم ميگيري،لانتوري!!!

    • بدون نام

      حالاکی دیگه سینمامیره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج