اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۸۰۳۸۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ماهواره اروپایی مورد اصابت قرار گرفت

مهندسین آژانس فضایی اروپا دیروز گزارش دادند که یک صفحه خورشیدی ماهواره Sentinel-۱A مأموریت کپرنیک در مدار زمین مورد اصابت یک ذره در ابعاد میلی‌متری قرار گرفته است.

وب سایت ترنجی: مهندسین آژانس فضایی اروپا دیروز گزارش دادند که یک صفحه خورشیدی ماهواره Sentinel-۱A مأموریت کپرنیک در مدار زمین مورد اصابت یک ذره در ابعاد میلی‌متری قرار گرفته است. این اصابت از افت ناگهانی کوچک در توان تولیدی و تغییر ریز در وضعیت و مدار ماهواره کشف شد. کنجکاو شدید؟
ماهواره اروپایی مورد اصابت قرار گرفت

در یک بیانیه آژانس فضایی اروپا نوشته‌شده: «پس از یک تحقیق مقدماتی، گروه عملیات در مرکز کنترل مأموریت آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان احتمال دادند که یک زباله فضایی یا ریز شهاب‌سنگ به یکی از صفحات خورشیدی برخورد کرده است.»

مهندسان تصمیم گرفتند که دوربین روی بدنه ماهواره را روشن کرده و عکسی از صفحه خورشیدی بگیرند. این دوربین‌ها در اصل برای نظارت بر باز شدن صفحات خورشیدی (چند ساعت پس از پرتاب در آوریل ۲۰۱۴) روی بدنه ماهواره تعبیه شده بودند و قرار نبود پس‌ازآن از این دوربین‌ها استفاده‌ای شود.

در تصویر زیر، صفحه خورشیدی ماهواره Sentinel-۱A را قبل از برخورد (سمت چپ) و بعد از برخورد (سمت راست) می‌بینید:

ماهواره اروپایی مورد اصابت قرار گرفت

پس از روشن شدن دوربین، یکی از دوربین‌ها به‌وضوح نشان داد که با یکی از صفحات برخورد صورت گرفته است.

هولگر کراگ، رئیس دفتر زباله‌های فضایی مرکز آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان، در بیانیه آژانس گفت: «تحلیل‌ها برای جمع‌آوری شواهد ادامه دارد که مشخص شود آیا منشأ برخورد یک جسم طبیعی بوده یا ساخته دست انسان بوده است. تصویر ناحیه متأثر نشان می‌دهد که ناحیه‌ای به قطر تقریبی ۴۰ سانتی‌متر روی سازه صفحه خورشیدی ایجاد شده و تأییدکننده این است که برخورد از پشت رخ داده است که منطبق بر داده‌های حسگرهای نرخ وضعیت ماهواره است.»

آژانس فضایی اروپا بیان کرد که این سانحه تأثیری روی عملیات روتین ماهواره ندارد و عملیات به‌صورت عادی ادامه خواهد داشت.

دو ماهواره Sentinel-۱ که بخشی از برنامه کپرنیک اتحادیه اروپا هستند، از طرف کمیسیون اروپا تحت کنترل آژانس فضایی اروپا هستند. این فضاپیما به دانشمندان کمک می‌کند که انواع فرآیندها و اتفاقات روی زمین را زیر نظر بگیرند.

این سانحه یک زنگ خطر دیگر از زباله‌های فضایی است. این ذره میلی‌متری می‌توانست درصورتی‌که به‌جای صفحه خورشیدی به یک المان حساس برخورد کند، ماهواره را دچار مشکل جدی کرده یا حتی از کار بیندازد و پروژه‌ای به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون یورو را متوقف کند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج