اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۲۶۱۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

یک «تپه باستانی» نجات یافت

تپه شهن آباد دربردارنده شواهد فرهنگی از ادوار نوسنگی، کالکولتیک، برنز و اشکانی با اجرای پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از دست درازی متجاوزان در امان ماند.

خبرگزاری تسنیم: حسن دهقانی فرد - سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شهن آباد (شهرستان نورآباد) با اشاره به اینکه تپه شهن آباد دربردارنده شواهد فرهنگی از ادوار نوسنگی،کالکولتیک، برنز و اشکانی با اجرای پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از دست درازی متجاوزان در امان ماند، اظهار داشت: سطح تپه شهن آباد در اثر خانه سازی روستائیان، فعالیت کشاورزان و استفاده از قسمت‌های شمالی و غربی برای ریختن زباله و فضولات حیوانی توسط اهالی مضطرب شده بود، از این رو پروژه تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به پیشینه مطالعاتی این محوطه گفت: تپه شهن آباد در سال ۱۳۸۰ شمسی توسط هیأت بررسی شهرستان نورآباد به سرپرستی عمران گاراژیان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۱۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گفته دهقانی فرد این تپه در سال ۹۰ توسط موسی سبزی تعیین حریم نظری و در بررسی سطحی آن شواهد فرهنگی مربوط به ادوار نوسنگی،کالکولتیک، برنز و اشکانی شناخته شد.

این باستان شناس گفت: اشمیت در بررسی خود از این منطقه سفال‌های منقوش نوع شهن آباد را مربوط به این محوطه معرفی کرده است.

وی بیشترین آسیب‌های وارد شده به تپه شهن آباد را عوامل انسانی اعلام کرد که به منظور جاده سازی بخش زیادی از محوطه را تسطیح کردند.

دهقانی فرد گفت: بخشی از اراضی درون عرصه اثر زیر کشت دیم است و کاربری اراضی بیرون از عرصه اثر که بخشی از حریم را نشان می‌دهند، در جهات چهارگانه اصلی در حال حاضر مسکونی، کشاورزی، باغ و ساختمانی است.

این باستان شناس افزود: حدود عرصه و حریم تپه شَهن آباد در جهات جغرافیایی اصلی و فرعی بر اساس ۲۶ گمانه آزمایشی مشخص و پیشنهاد شد که این حدود با استفاده از خطوط ترسیم شده بر روی نقشه توپوگرافی مشخص شود.

سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شَهن آباد گفت: براساس ضوابط حفاظتی مربوط به عرصه این اثر هرگونه ساخت و ساز، خاکبرداری، برداشت سنگ، تسطیح، کاشت نهال، کشاورزی، حفر چاه، کانال و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب یا آسیب عرصه شود ممنوع است.

دهقانی فرد با بیان اینکه هرگونه کاوش، مطالعات پژوهشی و موارد مرتبط در انحصار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، تصریح کرد: انجام هرگونه عملیاتی که به بنیان تاریخی عرصه اثر آسیب رساند از قبیل استفاده از دستگاه‌های دودزا و لرزاننده و هدایت آبهای سطحی به سمت عرصه ممنوع است.

وی افزود: بر اساس ضوابط حفاظتی حریم، عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز و غیره در محدوده حریم اثر با حضور کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بلامانع است.

به گفته این باستان شناس، به منظور حفظ منظر طبیعی و ارزش‌های زیست محیطی هرگونه اقدامات عمرانی، دکل‌های مخابراتی، قطع درختان، از بین بردن و یا تغییر مسیر آب‌های سطحی (نهر و چشمه)، ساخت جاده باید با تهیه طرح و تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

تپه شهن آباد در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شهر نورآباد از توابع شهرستان نورآباد(دلفان) در استان لرستان قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج