۴۰۶۸۳۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

زمان بازگشایی زاینده‌ رود معلوم نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: زمانی که برای بازگشایی زاینده‌رود تعیین می‌شود تابع بارش‌ها است. در سال گذشته حجم آب زاینده‌رود مناسب بود و به همین دلیل تاریخ ۱۵ آبان برای بازگشایی آب به جهت کشت پاییزه کشاورزان تعیین شد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: زمانی که برای بازگشایی زاینده‌رود تعیین می‌شود تابع بارش‌ها است. در سال گذشته حجم آب زاینده‌رود مناسب بود و به همین دلیل تاریخ ۱۵ آبان برای بازگشایی آب به جهت کشت پاییزه کشاورزان تعیین شد.

مسعود میرمحمد صادقی پیرامون بازگشایی آب زاینده‌رود برای کشت پاییزه اظهار کرد: در حال حاضر آب موجود در پشت سد زاینده رود، ۱۶۵ میلیون مترمکعب است و پیش بینی‌های هواشناسی بر این است که احتمال دارد بارش‌های پاییز، تاخیر داشته و از اواخر پاییز آغاز شود.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که ما در مرز بحرانی در تامین آب شرب قرار داریم و باید این میزان آب موجود مدیریت شود تا کمبودی برای آب شرب اصفهان بزرگ وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در آب شرب اصفهان وجود ندارد، اضافه کرد: باید همه مردم در صرفه جویی مصرف آب نهایت تلاش خود را انجام دهند.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: بازگشایی آب زاینده رود در حیطه وظایف شورای هماهنگی آب حوضه زاینده رود است و در این شورا برای کل سال آبی یک برنامه مشخص تدوین خواهد شد. کمیته آب زاینده رود به زودی با حضور فرمانداری اصفهان، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی استان و هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان تشکیل خواهد شد و میزان آب مورد نیاز و زمان بازگشایی آب برای کشت پاییزه در آن جلسه برآورد می‌شود. در نهایت نتایج این جلسه به شورای هماهنگی برده و تصمیماتی گرفته می شود.

وی ادامه داد: در شورای هماهنگی آب حوضه زاینده رود به ریاست وزیر نیرو، استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، معاونان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و سازمان محیط زیست و نمایندگان کشاورزان استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان عضویت دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: با توجه به وضعیت بارش‌ها کارگروه حوضه زاینده رود به زودی جلسه‌ای را تشکیل خواهد داد و در نهایت تحلیل و نتایج بحث‌های کارگروه به شورای هماهنگی آب حوضه زاینده رود برده می‌شود.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه سال گذشته زمان بازگشایی زاینده رود، ۱۵ آبان ماه بود، تاکید کرد: زمانی که برای بازگشایی آب تعیین می‌شود تابع بارش‌ها است. سال گذشته حجم آب زاینده رود مناسب بود و به همین دلیل تاریخ ۱۵ آبان برای بازگشایی آب به جهت کشت پاییزه کشاورزان تعیین شد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی گفتن تخصیص یا عدم تخصیص آب برای کشت پاییزه دشوار است، خاطرنشان کرد: در صورتی که در پایان شهریور ماه هر سال، حجم آب پشت سد زاینده رود از ۴۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر باشد، به طور قطع آب کشاورزی برای کشت پاییزه خواهیم داشت اما اگر از این میزان کمتر شد، کشاورزان پیرامون نوع و زمان کشت تصمیم گیری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که امسال آب برای کشت پاییزه به کشاورزان تخصیص پیدا نکند، گفت: سال‌هایی مانند سال ۱۳۹۲ وجود دارد که به دلیل کمبود منابع آبی، کشت پاییزه در اصفهان وجود نداشته است، اما امسال تصمیم بر این است که با توجه به شرایط و به صورت دینامیک پیش رویم. ممکن است بارش‌های مناسبی وجود داشته باشد و در این صورت به طور قطع آب برای کشت پاییزه تخصیص پیدا کند در غیر این صورت تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

میرمحمد صادقی به علل خشکی زاینده رود اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر در دهمین سال تغییر اقلیم قرار داریم و تحلیل‌های علمی نیز این موضوع را تصدیق می‌کند. همچنین در هر جایی که مسایل کمبود آب وجود دارد، مسایل مدیریتی نیز مطرح است. بحث‌های جداشدن مدیریت آب حوضه از حالت پیوسته به صورت استانی و افزایش برداشت‌ها در تمام حوضه‌ها -چه مجاز و چه غیرمجاز- از علل مختلفی است که باعث منطبق نبودن منابع و مصارف در حوضه زاینده رود شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج