نحوه ورود تبلت های دانش آموزی به کلاس ها
از سال گذشته هوشمندسازي مدارس حال و هواي ديگري به فضاي تعليم وتربيت داده، به طوري که اخبار متعددي از ورود فناوريهاي نوين آموزشي از جمله رايانه، اينترانت ملي، تختههاي الکترونيک، کيفهاي الکترونيک به گوش مي رسد.
به گفته کارشناسان آموزشي استفاده از ابزارالکترونيکي براي ارائه يک مطلب درسي ميتواند زمان آموزش را تا ۵۰ درصد نسبت به زمان مورد نياز در شيوه آموزش سنتي کاهش دهد، از اين رو بهرهگيري از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي در امر آموزش، منجر به صرفهجويي در وقت و خريد ابزارهاي مصرفي و مواردي از اين دست و به تبع آن حذف بسياري از هزينههاي مستقيم و غيرمستقيم خواهد شد.
حذف آلودگي صدا و حرارت، حجم و وزن کم و قابليت جابجايي بالا، انرژي مصرفي اندک، صرفهجويي در هزينههاي خريد کتاب و کاغذ، مناسب بودن براي مطالعه کتاب، تماشاي فيلم، گردش در اينترنت و استفاده از محتواهاي الکترونيکي و مناسب بودن براي يادداشت برداري و ثبت نکات بارزترين مزيت استفاده از تبلتها است.
يوسف نوري، رييس مرکز آمار، فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره ضرورتهاي اجراي طرح «تبلت دانشآموزي» در آموزش و پرورش ايران ميگويد: درساليان اخيرکشورهاي بسياري به استفاده ازتبلتها يا نوتبوکهاي دانشآموزي درنظام آموزش رسمي خود روي آوردهاند. نمونه برخي از معروفترين برنامههاي جهاني در اين زمينه طرح OLPC در آمريکاي لاتين و آفريقا، طرح فاتح در ترکيه و طرح تبلت دانشآموزي آکاش در هند است.
اجراي طرح يک لبتاپ براي هر دانشآموز در کشورهاي جهان
وي با اشاره به طرح OLPC (يک لبتاپ براي هر کودک) اظهارکرد: برنامه OLPC يا طرح «يک لبتاپ براي هر دانشآموز» از سال ۲۰۰۸ ميلادي با حمايت بانک جهاني آغاز شده است. پايلوت اين طرح با هدف تسهيل و تسريع امر آموزش در کشورهاي در حال توسعه به ويژه در منطقه آمريکاي لاتين و آفريقا انجام پذيرفت واين طرح در کشورهاي آرژانتين، بوليوي، برزيل، شيلي، کلمبيا، اکوادور، السالوادور، هائيتي، هندوراس، جامائيکا، مکزيک، نيکاراگوئه، پاراگوئه، پرو، ترينيداد و توباگو، اروگوئه و ونزوئلا پي گرفته شد.
به گفته نوري، براساس پژوهش انجام شده، تاثيرات استفاده از اين طرح در نظام آموزشي، مهارتهاي اجتماعي و دستاوردهاي علمي و در سه دوره کوتاه، ميان و بلند مدت مورد ارزيابي قرار گرفته که نتايج بسيار خوبي را در پي داشته است، به طوري که متعاقب اعلام طرح توسط IDB، حدود هفت ميليون لبتاپ OLPC توسط کشورهاي منطقه آمريکاي لاتين درخواست شده است.
رييس مرکز آمار، فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ضمن بيان اينکه طرح تبلت دانش آموزي در کشورهايي چون هند، ترکيه، کره جنوبي، لبنان و تايلند اجرا و نتايج آن بسيار مثبت ارزيابي شده، با اشاره به ضرورت بوميسازي طرح تبلت دانشآموزي در ايران به ايسنا، گفت: اجراي ملي طرح هوشمندسازي مدارس از سال ۹۱-۱۳۹۰ با هدف استفاده از فناوري اطلاعات در تمام فرآيندهاي مدرسه عملياتي شده است.
وي ادامه داد: عنوان مدرسه هوشمند به مدرسهاي فيزيکي گفته ميشود که کنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات باشد و اکثر فرآيندهاي آموزشي در آن با استفاده محتواهاي الکترونيکي اتفاق ميافتد، در عين حال مدرسه هوشمند بايد از نظام راهبري و ارزشيابي هوشمند برخوردار باشد. معاون وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: مدارس هوشمند موسسات آموزشي هستند که به صورت سيستماتيک محتويات آموزشي خود را دوباره خلق ميکنند و در فرآيند اين بازآفريني، دانشآموزان را براي زندگي در عصر اطلاعات آماده ميکنند وبر اساس فلسفه جديدي از مفهوم آموزش شکل ميگيرند.
نوري ادامه داد: در اين مفهوم به طور لزوم نبايد به دنبال آموزش از پيش طراحي شده بود و به جاي آموزش مطالب، بايد بر چگونگي يادگيري و دسترسي به مطالب تاکيد شود، لذا به دانشآموزان شيوههاي دسترسي به علم را از طريق شبکه عظيم اطلاعاتي ياد داده و يادگيري علم بر اساس تواناييهاي آنان انجام ميشود، در اين نگرش هدف ايجاد فضاي يادگيري براي دانشآموزان است و نه صرفا آموزش يکسويه.
رييس مرکز فناوري آموزش و پرورش معتقد است: در مدارس هوشمند تمام محتواها به صورت الکترونيکي است و آموزش به صورت آنلاين انجام ميشود و جستجو براي دستيابي و دسترسي صحيح به مطالب آموزشي بر عهده دانشآموز است، لذا دانشآموز بايد با جستجو و دسترسي به مطالب آموزشي تا حداکثر يادگيري و توان جذب خود پيش رود.
وي خاطرنشان کرد: در الگوي جهاني مدارس هوشمند، در اختيار داشتن يک رايانه براي هر دانشآموز به منظور مشارکت فعال وي در کلاس درس از اهم ملزومات عنوان شده است و در مدارس کشورهاي شرق آسيا (کشورهاي پيشرو در امر هوشمندسازي) فناوري «تبلت» بهترين گزينه براي فعاليت دانشآموزان تلقي ميشود و شباهت تبلت با کتب کاغذي و راحتي خواندن و نوشتن در آن جذابيت استفاده از اين وسيله را در مدارس هوشمند دو چندان کرده است.
در ساليان اخير، رشد سريع و بيسابقه استفاده از فناوريهاي پورتابل از قبيل تلفنهاي هوشمند تبلتها و لبتاپهاي کوچک (مينيلبتاپها) در همه کشورها از جمله ايران، نشان از ويژگيهاي منحصر به فرد اين ابزار در رفع نيازهاي جامعه امروزي دارد. بيشک همراه شدن با موج فناوري مدرن و بهرهگيري هوشمندانه از آن در راستاي اهداف متعالي زندگي بشري، هوشياري و زيرکي ويژهاي را طلب ميکند، لذا استفاده به هنگام ازفرصت فراهم شده وجهتدهي صحيح آن درراستاي اهداف تعليم وتربيت اسلامي نوجوانان،امري است که در صورت ترديد و تاخير در آن، تهديدي فزاينده را در ميان جامعه رقم خواهد زد.
نوري، توسعه زيرساخت ارائه خدمات آموزشي و پرورشي، افزايش مهارت دانشآموزان و معلمان، افزايش مشارکت فعال دانشآموزان در فرآيند ياددهي يادگيري، تلاش براي کاهش شکاف ديجيتالي در داخل و خارج از کشور، ترويج فرهنگ استفاده آموزشي و پرورشي از ابزارهاي پورتابل به ويژه در ميان نسل جوان و نوجوان جامعه را از مهمترين ضرورتهاي اجراي طرح استفاده از تبلت دانشآموزي عنوان ميکند.
نظر کاربران
زمان ما که بود موبایل رو با هزار ت ترس میبردیم کلاس اما حالا چی این منصفانه نیست
وقتی بودجه نیست برای یه کلاس یه بخاری معمولی تاکید میکنم معمولی، نمیگم پکیج، بخرن ،چطور شده میخوان تبلت بخرن.
دانش آموزای مناطق محروم به لوازم خیلی ضروری تری احتیاج دارن.