اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۲۷۹۰۸
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

شکست رهبری نفتی عربستان

روسیه و ایران در کنار هم می‌توانند حرف خود را درباره فریز نفتی و رسیدن به توافق تثبیت سطح تولید نفت در نشست ٣٠ نوامبر جاری (١٠ آذرماه) بین اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها به کرسی بنشانند؟ این پرسشی است که پاسخ‌دادن به آن از سوی کارشناسان چندان هم سخت نیست.

روزنامه شرق: روسیه و ایران در کنار هم می‌توانند حرف خود را درباره فریز نفتی و رسیدن به توافق تثبیت سطح تولید نفت در نشست ٣٠ نوامبر جاری (١٠ آذرماه) بین اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها به کرسی بنشانند؟ این پرسشی است که پاسخ‌دادن به آن از سوی کارشناسان چندان هم سخت نیست.
کارشناسان می‌گویند قدرت ایران در اوپک و قدرت روسیه در بین کشورهای غیراوپک آن‌قدر بالاست که نزدیکی موضع این دو کشور می‌تواند تأثیر بالایی روی تصمیم‌ها در این نشست داشته باشد؛ تصمیمی‌ که می‌تواند منجر به بهبود وضعیت قیمت نفت در بازار و همچنین کنارزدن عربستان از لیدری در بازار نفت شود. همین دو روز پیش بود که بارکیندو، دبیرکل اوپک، در دیدارش با زنگنه، ایران را رهبر اوپک خواند. روسیه هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت غیراوپکی حالا نظرش با نظر زنگنه یکی است.
رئیس‌جمهور اوپک هم معتقد است طرح فریز نفتی گزینه بهتری در مقابل کاهش تولید خواهد بود؛ حرفی که بارها از سوی زنگنه تکرار شده و قول مساعدت در اجماع فریز نفتی هم از سوی وزیر نفت ایران به بارکیندو داده شده است. شاید بر همین اساس بود که روز یکشنبه (٣٠ آبان‌) رئیس‌جمهور روسیه گفت: هر اقدامی که اعضای اوپک از ما انتظار داشته باشند انجام خواهیم داد، اجرای طرح تثبیت سطح تولید نفت برای ما دشوار نیست.
‌ ابرشرکت‌های روسیه آماده فریز نفتی هستند
ولادیمیر پوتین، اعلام کرده: مسکو آماده تثبیت تولید نفت در سطح کنونی است و مشکلی با توافق فریز نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ندارد. به گزارش ایلنا به نقل از شبکه خبری فاکس‌نیوز، او تأکید کرده: ابرشرکت‌های نفتی روسیه آماده اجرای طرح فریز نفتی هستند. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفته: نسبت به نهایی‌شدن طرح فریز نفتی از سوی اعضای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک مطمئن نیستم، اما نظرات در این رابطه مثبت ارزیابی می‌شود.
‌شانسی بزرگ برای توافق بر سر فریز نفتی
پوتین همچنین گفته: برای رسیدن به توافق بر سر اجرای طرح فریز نفتی، شانس بسیار بزرگی وجود دارد و به نظر من علت آن قابل‌حل‌بودن اختلافات اصلی در میان اعضای اوپک است و از آنها به‌عنوان مسائل حاد نمی‌توان یاد کرد.
‌ همراهی پوتین در فریز نفتی به‌نفع روسیه در شرایط تحریمی است
منصور معظمی، عضو هیأت علمی دانشکده نفت دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «شرق» آثار سخنان پوتین را این‌گونه ارزیابی می‌کند: منطقی‌ترشدن بازار به‌نفع همه کشورهای تولیدکننده، چه در اوپک و چه در بین کشورهای غیراوپک است و باعث می‌شود درآمد آنها بهتر شود. روسیه هم که به‌دلیل تحریم‌های خود دچار مشکل شده است، به نفعش است که در این فریز نفتی کشورهای عضو اوپک را همراهی کند.
او تأکید می‌کند: اگر پوتین چنین سیاستی را اتخاذ کرده، سیاستی منطقی در جهت تعادل‌بخشی بیشتر به بازار نفت است. بنابراین از این سیاست همه کشورها منتفع می‌شوند. رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران می‌گوید: آنچه که ایران، عراق و سایر کشورها در رابطه با فریز نفتی دنبال می‌کنند، یک سیاست منطقی برای آن است که کشورها براساس توان و ظرفیت خود، از این سهمیه برخوردار شوند.

به گفته او، در سال‌های اخیر به دلیل اینکه ایران و عراق و همچنین لیبی نتوانستند از ظرفیت خود استفاده کنند، عربستان‌سعودی از این گپ سوءاستفاده کرده و در طرف مقابل، ایران هم در یک اشتباه فاحش، حذف نظام سهمیه‌بندی اوپک را در زمان احمدی‌نژاد پذیرفت.

معظمی می‌گوید این دو عامل سبب شد تا فضا برای عربستان باز شود تا به‌عنوان قدرت بلامنازع در بازار نفت حضور پیدا کند. درحال‌حاضر شرایط این چند کشور تغییر کرده و منطقی است که به‌دنبال پس‌گرفتن سهم منطقی خود در اوپک باشند.
‌ تصويب فريز نفتي= خروج عربستان از ليدري بازار نفت
عضو هيأت علمي دانشكده نفت دانشگاه تهران تأكيد مي‌كند: شاه‌بيت توافق براي فريز نفتي اين است كه مي‌تواند كمك كند قيمت نفت در بازار منطقي‌تر و ليدري بازار هم از دست عربستان خارج شود.
او ادامه مي‌دهد: همان‌طور كه زنگنه تأكيد كرده، محدوده ٦٠ تا ٧٠ دلاري در شرايط كنوني و با وضعيت اقتصادي موجود در جهان مي‌تواند قيمتي معقول باشد كه هم توليدكننده و هم مصرف‌كننده از آن منتفع شوند. معظمي در پاسخ به اين پرسش كه حمايت ايران و روسيه و همچنين كشورهايي همچون عراق از فريز نفتي آيا مي‌تواند فريز را در مقابل كاهش توليد كه باركيندو در جست‌وجوي آن در گفت‌وگو با زنگنه بود، در اولويت قرار دهد، مي‌گويد: من به‌شدت معتقد به سقف توليد در اوپك هستم. به عقيده من بايد فريز سقف توليد در دستور كار قرار گيرد و نه كاهش توليد كشورهايي چون ايران و عراق.
‌ عربستان بايد به سهم قبلي خود بازگردد
اين كارشناس نفتي در پاسخ به اينكه در نتيجه اين خواسته، عربستان در فشار براي كاهش توليد قرار خواهد گرفت، مي‌گويد: بحث فشار مطرح نيست. عربستان بايد به گذشته بازگردد. عربستان بي‌جهت در اين سال‌ها توليد خود را افزايش داده و به فروش رسانده و بازار را از آن خود كرده و از درآمد آن نيز منتفع شده است، اما اكنون زمان آن است كه به سهم خود در گذشته بازگردد و باقي كشورها از سهم‌هاي خود بهر‌ه‌مند شوند.
او در قالب پيش‌بيني مي‌‌گويد: با اين اوصاف به نظر من در جلسه آتي بين اوپكي‌ها و غيراوپكي‌ها در دهم آذرماه، فريز نفتي در مقابل كاهش توليد در اولويت قرار مي‌گيرد و فريز نفتي در نشست آتي اوپك با غيراوپكي‌ها مي‌تواند تصويب شود، چراكه مشاركت اوپك و غيراوپك به‌نفع بازار نفت است و حمايت روسيه و ايران و برخي ديگر از كشورها از فريز نفتي، مي‌تواند به تصويب فريز نفتي در اين نشست بينجامد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      یعنی یه نفر میاد 8سال رییس جمهور میشه کشور را 80سال به عقب میبره وهیچ کسی هم معترض نیست واگر کسی هم معترض هست جرات محکوم کردناحمدی نژاد در مملکت وجود ندارد.

    • بدون نام

      عربستان هیچ جاشکست نخورده وروزبروزثروتمندتروقدرتمندترمیشه

    • جاسم

      تاحالا دیدی که یه مسول رو بدلیل سومدیریت محاکمه کنند این از بدبختی این ملت است

    • بدون نام

      عربستان عقب میشینه خنده اوره باورکنین باحرف زدن کوه اب میشه مهم عمل کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج