adexo3
۴۲۹۰۰۴
۳۸ نظر
۵۰۰۷
۳۸ نظر
۵۰۰۷
پ

بیکاری در عربستان رکورد شکست

بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به وضعیت وخیم بیکاری در عربستان نوشت: یک چهارم کل جمعیت زیر ۳۰ سال عربستان بیکار هستند و بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در ۴ سال گذشته رسیده است.

خبرگزاری تسنیم: بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به وضعیت وخیم بیکاری در عربستان نوشت: یک چهارم کل جمعیت زیر ۳۰ سال عربستان بیکار هستند و بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در ۴ سال گذشته رسیده است.

مروان، فارغ التحصیل یک رشته مهندسی از کار در شرکت جنرال الکتریک در عربستان استعفا داده تا کاری با دستمزد بالاتر پیدا کند. اما وی اکنون از تصمیم خود پشیمان است.

این تبعه ۲۴ ساله سعودی که ساکن شهر بندری جده است، یک سال است که به دنبال یافتن شغل مناسب است. در حالی که عربستان با تبعات افت شدید قیمت نفت مواجه است، مروان نگران یافتن شغل در وضعیت اقتصادی موجود عربستان است. وی که حاضر نیست نام کامل خود را فاش کند می گوید: «آیا شرکت ها فارغ التحصیلان جدید را استخدام خواهند کرد، یا ما، نسل فراموش شده را؟»

سعودی های بیشتری که شاهد دوران رفاه والدین خود در دوران قیمت بالای نفت بوده اند، اکنون که دولت با کاهش رشد اقتصادی روبروست و ناگزیر به اتخاذ سیاست های ریاضتی شده، قادر به یافتن شغلی مناسب نیستند. ایجاد شغل برای آنها یکی از سخت ترین چالش های پیش روی محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان است که در تلاش است تا اعتیاد اقتصاد عربستان به نفت را درمان کند. در ماه آوریل، وی طرحی را اعلام کرد که بر اساس آن، اگر جوانانی مانند مروان بتوانند سختی های اولیه دوران ریاضتی این طرح را تحمل کنند، دوره ای طولانی از رفاه در انتظارشان خواهد بود.

این شاهزاده تندرو سعودی وعده داده که اقتصاد عربستان را در مدتی تقریبا ۱۰ ساله متحول کند. بر اساس براوردهای موسسه مک کینزی گلوبال، تقریبا نیمی از جمعیت عربستان را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می دهند و این رقم احتمالا نیروی کار عربستان را تا سال ۲۰۳۰ تقریبا دو برابر خواهد کرد.

احسان بو حلیقه، اقتصاددان سعودی و عضو سابق شورای حکومتی می گوید: نمی توان به تبعات شکست طرح فکر کرد. «ما نمی توانیم مسیر فعلی را ادامه دهیم، نمی توانیم از پس هزینه های آن بربیاییم.»

یک چهارم کل جمعیت زیر ۳۰ سال عربستان بیکار هستند، در حالی که اتباع خارجی بیش از نیمی از نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند. بر اساس مطالعه موسسه مک کینزی، برای جذب بیشتر افراد جویای کار در بازار، عربستان باید تقریبا ۳ برابر میزانی که در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (دوران اوج گیری قیمت نفت) شغل تولید کرده، فرصت شغلی ایجاد کند.

اما اتخاذ سیاست های ریاضتی به منظور کاهش هزینه های دولت که شامل کاهش گشاده دستی های دولت می شود، شرکت ها را ناگزیر ساخته تا نیروهای خود را اخراج کنند، نه اینکه نیروهای جدیدی بگیرند. بی کاری در میان کل جمعیت عربستان در سه ماهه سوم امسال به ۱۲.۱ درصد رسیده که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۲ یعنی طی ۴ سال گذشته است.

انس ۲۶ ساله یکی از تعداد بی شمار جوانان بیکار سعودی است که مهندسی شیمی خوانده و در طی یک سال و نیم گذشته تقریبا برای هر نوع شغلی تقاضا داده است. وی برای تامین هزینه هایش در موسم حج بار جابجا می کند و با خودروی شخصی اش مسافرکشی می کند.

زمانی که پلیس او را به جرم مسافرکشی غیرقانونی متوقف می کند، او مدرک تحصیلی و درخواست های شغلی اش را نشان می دهد و می گوید به پول این کار احتیاج دارد.

وی گفت: «شیمی خواندن مثل یک جوک بود... زمانی که من وارد دانشگاه شدم، آنها گفتند این رشته دارای آینده شغلی درخشانی است و وقتی فارغ التحصیل شوم فرصت های شغلی فراوانیدر انتظارم خواهد بود.»

جایگزینی سعودی ها با کارگران خارجی دهه ها سیاست دولت عربستان بوده که موفقیت چندانی در پی نداشته است. اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی متقاضی مشاغل دولتی بودند که دارای ساعات کاری کمتر و مزایای اقتصادی با ثبات تر است. برخی دیگر از فارغ التحصیلان نیز اصلا به فکر کار کردن نبوده و ترجیح می دادند حقوق بیکاری بگیرند و به خانواده متکی باشند.

دولت در سال ۲۰۱۱ تلاش های خود برای جابجایی اتباع سعودی با کارگران خارجی را تشدید کرد. ریاض از برخی چماق ها و هویج ها برای تشویق جوانان سعودی به کار استفاده کرد. بیش از هزار فروشگاه تلفن همراه در کل کشور در سال جاری تعطیل شده و دولت به آنها ۶ ماه فرصت داده تا به جای نیروی کار خارجی از کارکنان سعودی استفاده کنند. اما آنها نمی توانند با حقوقی که پیشنهاد می کنند کارمند سعودی بیابند.

این وضعیت موجب شده تا برخی از جوانان سعودی به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر از جمله کانادا بیافتند.نمیم الیحیی، جوان ۲۳ ساله و دانشجوی مهندسی صنعتی می گوید: «آنان نمی دانند چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. شما (دولت ) یک چیز می گویید، اما ما چیز دیگری می بینیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اره جون دلتون یعنی میخواین بگیید فقط ایران نیست که مشکل بیکاری دارد

    • بدون نام

      شوخی هم حدی داره چقدر دروغ 30میلیون جمیعت عربستان بظره شما بااین همه سرمایه نفت وغیره بی کارند در ماه حدود یک میلیون نیم یارانه نقدی به حساب یک یکشون واریز میشه ..............

    • بدون نام

      ایران خیلی بدتراز عربستان شده خیلی بچسبید ب کشور خودتون ک داره نابود میشه چیکار ب بقیه کشورها دارید.

    • بدون نام

      فقط ایران آباده.

    • کوروش بزرگ

      درود
      نخست باید عرض کنم که این خبر دروغه
      به فکر جوانان کشور خودمون باشیم بهتره .... کشورهای عقب افتاده دیگر همانند ایران
      البته هدف از انتشار چنین خبرهایی منحرف کردن افکار عمومی هستش نه چیز دیگر

    • مرتضی

      تو ایران چی؟ هنو رکورد نشکسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • علی اباد

      عربستان جمعیتش ۳۰میلیونه به راحتی از بس بیکاری میتونه بر بیاد..کشور هشتاد میلیونی ایران هیچ کس توجه نمیکنه هرجوان بیکار چه صدمه ای جبران ناپذیری به ایران میزنه

    • محمد

      مسخره ترین خبر

    • بدون نام

      واقعا زشته عربستان اینقدر در اسایش هستن که فکرشم شما نمی توانید بکنید اونا مرغشان هم حقوق دارد سگشان همحقوق دارد چرا دروغ خخخخ

    • بدون نام

      خبر داغ به ریشمان نخند داداش من سه ساله دنبال کار نامناسب میگردم ولی پیداش نکردم

    • بدون نام

      انشاالله مشکل بیکاری هم با تلاش و توکل به خدا در کشور عزیزمون حل میشه

    • م ق

      ازقدیم گفتن توکلاه خودت بچسب بادنبره بعدکلاه دیگران

    • سیناا

      دیگه حد را دارید میگذرانید.بس است

    • بدون نام

      ببین داره میگه دانشجو ولی ماشین داره یعنی که اونجور هم داغون نیس وضعیتشون چون یکم شرایط سخت شده و عادت ندارن به سختی ولی دانشجو های ما چی ...

    • بدون نام

      فکر نمیکنم عربستان تا سالیان سال بتونه رکورد ایران رو تو بیکاری بزنه بیخود مردم رو سیاه نکنین!!!خودتونین!!!!

    • بدون نام

      یا خدا ....مشکل بیکاری خودمون حل کردیم بریم سراغ عربستان ....

    • بدون نام

      ... چقدر دروغ

    • بدون نام

      آبادترین کشور جهان ایران . بیکاری صفر درصد . اختلاس صفر درصد .

    • محمد

      مدیر عزیز وقتی واکنش مردم رو نسبت به این خبر میبینی واقعا خودت شرمنده نمیشی؟ ...

    • بدون نام

      خبر درسته برادران توی عربستان همیشه مردمش بیکارند از بس که سرمایه دارند می خورند و می خوابند بقیه کارهایشان را انجام میدن

    • بدون نام

      عربستان کشوری هست که صادرات محصولات مهندسی ان روز به روز افزایش پیدا میکنه اونوقت ما کارخانه های مان روز به روز تعطیل تر.
      عربستان کشوری قدرتمند

    • بدون نام

      بله فقط ایرانه که کشوره گل و بلبل شده در سایه درایت مسولین دلسوز
      و اما مسولین کشور ایران حقوق نمگیرن
      دلسوزن فقط بخاطر رضای خدا مسولیت قبول کردن زن و بچه هاشون ب نان شب محتاج اونوقت مردم عادی دارن عشق حال میکنن توی کشورهای دیگه

    • بدون نام

      حتما این مهندس دنبال پادشاهی عربستان هست

    • بدون نام

      عربستانیها هر خانواده ی نوکر فیلیپینی دران اونوقت ایران چی

    • بدون نام

      داداش خبر داغ برو خودت راسیاه کن

    • بدون نام

      دلم واسه جونهای عربستانی میسوزه اخه بمرز خودکشی رسیدن بابد مثل جوون های ایرانی در رفاه باشن

    • بدون نام

      بیچاره عربها حتما برای ما جوانهای ایرانی حسادت میکنن والا

    • مهری

      عربستان اصلا بیکاری نیست و درضمن حتی از خارج مهاجرت میکنن عربستان واسه کار نمونه اش پسرعموم

    • بدون نام

      اون کثافتا نیازی به کار کردن ندارن....خودشون حقوق دارن.......

    • بدون نام

      چرا فک میکنید ما ایرانیا احمقیم.
      ما صبور و ساکت و احمقیم....والا الان شما این دروغا رو درست نمکردین....

    • بدون نام

      عربستان جعمیت ۱۰۰میلیونم برسه بازم بیکار نخواهند داشت چون برنامه های لازمو انجام دادن مشکلی نخواهند داشت الکی این خبرهارو پخش نکنین

    • بدون نام

      احمق نیستیم

    • بدون نام

      کی این مسولین بخودش میخان بیان تا کی دروغ تا کی ریا به نظر من جنگی هم اگه بین ایران و عربستان بشه جدا از کشورهای منطقه و غربی که متحد عربستان هستن عربستان از نظر هوایی و تجهیزات خیلی از ایران قویتره

    • بدون نام

      در رفاهن اون وقت مردم نجیب ایران بدزدی و ناموس فروشی و ذلت افتادن خدایا تا کی.

    • بدون نام

      با این وضعیت ایران و دلسوزی هایی که از مسولین خدا شناس دیدیم روز بروز وضعیت بدتر خواهد شد چون که تنها چیزی که براشون اهمیت نداره اسایش مردم هست

    • اکبری

      عربستان جزو قدرت های اقتصادی جهان و عضو گروه جی۲۰ هست.
      همین جمله جواب همه دروغ ها هست

    • مریم

      اتفاقا خبرش درسته عربستان بیکار زیاد داره و تو دنیا زبانزده به بیکاری ولی بیکار فقیر نیستن و از بیکاری نمیرن کارگری و دست فروشی بلکه حقوق دارن و در رفاهن . اونم با پول نفت چون هرچند سرانشون هم سهم زیادی دارن ولی به مردمشون هم سهم واقعی میدن . بماند که به اندازه ما گاز ندارن. معدن و کشاورزی و خیلی منابع خدادادی دیگه هم ندارن. ولی...

    • بدون نام

      عربستان چرا همین نزدیکیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج