adexo3
۴۳۰۸۰۵
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

تجمع اعتراضی دستیاران پزشکی

دستیاران پزشکی بعضی بیمارستان‌ها در تهران و تعدادی از شهرستان‌ها صبح روز گذشته دست به تجمع زدند. اعتراض آنها به ٩ ماه پرداخت‌نشدن کارانه و حقوق‌شان بود. همین هم شد تا با یک قرار قبلی، رزیدنت‌های بیمارستان‌های دولتی در حالی‌که روپوش سفید به تن داشتند، در راهروی محل کارشان تجمع کنند و اعتراض‌شان را با دست از کار کشیدن، نشان دهند.

شهروند نوشت: دستیاران پزشکی بعضی بیمارستان‌ها در تهران و تعدادی از شهرستان‌ها صبح روز گذشته دست به تجمع زدند. اعتراض آنها به ٩ ماه پرداخت‌نشدن کارانه و حقوق‌شان بود. همین هم شد تا با یک قرار قبلی، رزیدنت‌های بیمارستان‌های دولتی در حالی‌که روپوش سفید به تن داشتند، در راهروی محل کارشان تجمع کنند و اعتراض‌شان را با دست از کار کشیدن، نشان دهند.
در این میان گفته می‌شود بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سهم بیشتری از این اعتراض‌ها داشته‌اند؛ دلیل آن هم به گفته یکی از مسئولان این دانشگاه، مطالبات زیاد آنها از سازمان‌های بیمه‌گر است که از عدد ٥٥٠‌میلیارد تومان فراتر رفته است، هر چند که رمضانی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به «شهروند» می‌گوید كه این اعتراض‌ها تنها محدود به این بیمارستان‌ها نبوده، بلکه به دلیل پرداخت‌نشدن بدهی‌ها، در تمام مراکز درمانی دیده می‌شود: «موضوع پرداخت‌نشدن کارانه و حقوق پرسنل بیمارستان‌ها موضوع گسترده‌ای است؛ این اتفاق هم همیشه بوده، دانشجویان پزشکی، پزشکان، پرستاران و رزیدنت‌ها هر وقت مسئولی می‌بینند، اعتراض‌شان را اعلام می‌کنند.
دیروز هم این اعتراض در چند بیمارستان شکل گرفت.» معاون درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکی شهید بهشتی اما برای دادن اطلاعات بیشتر در دسترس نبود.
خبرها از دیگر شهرها هم حکایت از تجمع رزیدنت‌ها و پزشکان دارد، کسانی که در ادامه اعتراض‌ها به پرداخت‌نشدن کارانه و حقوق، از هفته‌های گذشته، به‌طور مرتب تجمع کردند، دست از کار کشیدند، اما درنهایت نه پولی پرداخت شد و نه پیام واریز کارانه و حقوق به حساب بانکی به دستشان رسید.
یکی از این بیمارستان‌ها، نمازی شیراز است؛ بیمارستانی که قطب پیوند در کشور است، حدود بیست روز پیش بود که پزشکان و رزیدنت‌های اتاق عمل، این بیمارستان در اعتراض به ماه‌ها پرداخت‌نشدن کارانه، جز در موارد اورژانسی عملی انجام ندادند. آنها اعتصاب کرده بودند. صدای اعتراض رزیدنت‌ها بلندتر است؛ کسانی که میزان پرداختی‌شان به پزشکان کمتر است، هرچند که پزشکان هم ماه‌هاست در پرداخت کارانه‌شان مشکل دارند. ماجرا تنها به پزشکان بیمارستان ختم نمی‌شود، پزشک خانواده قم هم اتفاق مشابهی به خود دید. در این استان، پزشکان خانواده، در اعتراض به همین موضوع، به جای ویزیت سه‌هزار تومانی، از بیماران، تعرفه خصوصی یعنی ویزیت ١٥‌هزار تومانی گرفتند.
هر چند که به گفته یک منبع آگاه در وزارت بهداشت، این اقدام چند ساعت بیشتر طول نکشید و جلوی آن گرفته شد، با این حال مشکل حقوق و کارانه معوقه، حالا همان‌طور که قبلا پیش‌بینی شده بود، بیمارستان‌ها را به مرز بحران کشانده است. بیمارستان‌هایی که ١٠ ماه است از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارند و بدهی‌هایشان به شرکت‌های تجهیزات پزشکی، تدارکات بیمارستان، دارویی و... زیاد شده است.
١١‌هزار و ٤٠٠‌میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت به «شهروند» می‌گوید: «بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به ١١‌هزار و ٤٠٠‌میلیارد تومان رسیده است، روند پرداخت بیمه‌ها به بیمارستان‌ها تقریبا متوقف شده است.» او با اشاره به تجمع اعتراضی رزیدنت‌ها ادامه می‌دهد: «پرداخت بدهی‌ها از سوی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها، یک‌سال تأخیر دارد، همین هم شده تا چرخه اداره بیمارستان‌ها کُند شود. همه اینها درحالی است که در طرح تحول نظام سلامت، میزان وابستگی بیمارستان‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر زیاد شده و نظام بیمه‌ای نقش مهمی در تأمین منابع مالی بیمارستان‌ها دارد، اما با تأخیر پرداخت‌ها، بیمارستان‌ها بیشتر از گذشته دچار مشکل شده‌اند.»

براساس اعلام معاون درمان وزارت بهداشت، بیمه سلامت ٦‌هزار و ٦٠٠‌میلیارد تومان و سازمان تأمین اجتماعی ٤‌هزار و ٢٥٠‌میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدهکار هستند: «براساس بند ٦ مصوبه ٢٧ اردیبهشت ١٣٩٣ هیأت دولت، قرار بر بیمه شدن افراد فاقد بیمه درمانی از خانوارهای تحت حمایت به شکل رایگان بود که سازمان بیمه سلامت جز افراد فاقد بیمه و افراد تحت حمایت این بند را رعایت نکرد. به این معنی که بخشی از این بیمه‌شدگان از سایر صندوق‌ها بهره می‌بردند و حق بیمه پرداخت می‌کردند و در آخر، بار این پرداخت‌ها به دوش دولت افتاد، درحالی‌که اگر بیمه سلامت قانون را درست اجرا می‌کرد، بار مالی کمتری ایجاد می‌شد.» او ادامه داد: «بیمه‌شدگان غیر از گروه هدف مصوبه دولت، سالیانه حدود چهار‌هزار و ١٠٠‌میلیارد تومان حق بیمه به دولت تحمیل کردند که این اعتبار پیش‌بینی نشده بود. بار این اشتباه سازمان بیمه سلامت بر دوش بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و کادر درمانی افتاد.»
براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، در مجموع از ‌سال ٩٢ تا ٩٥ تعرفه‌ها ٧٤‌درصد و در مقابل منابع سازمان بیمه سلامت ١٠١‌درصد رشد داشته است. همچنین این افزایش تعرفه‌ها براساس مصوبات شورایعالی بیمه خدمات درمانی که ٥ عضو از ٩ عضو آن را وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر تشکیل می‌دهند و وزیر بهداشت فقط یک رأی دارد، صورت گرفت: «بار مالی کتاب ارزش‌های نسبی برای بیمه سلامت، در سال‌های ٩٣ و ٩٤ به‌طور کامل توسط وزارت بهداشت پرداخت شده و کسری اعتبار بیمه ارتباطی با تعرفه و کتاب ارزش‌ها ندارد.» به گفته آقاجانی، مشکل اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی، صرف منابع حاصل از حق بیمه کارگران و سایر بیمه‌شدگان در مسیری غیر از درمان است: «از‌ سال ٩٢ تا ٩٤، ٦‌هزار و ٦٠٠‌میلیارد تومان از منابع در حوزه‌ای غیر از منابع درمان هزینه شده و امسال نیز در ٦ ماهه اول، ٢٤‌هزار ‌میلیارد تومان حق بیمه دریافت شده که باید ٨‌هزار ‌میلیارد تومان آن صرف درمان می‌شد.» او ادامه داد: «وزارت بهداشت که عمده خدمات کارگران را ارایه می‌دهد، امسال فقط ٣٧٠‌میلیارد تومان دریافت کرده که این روند منجر به تضعیف و کاهش ارزش بیمه کارگران می‌شود.»
اعتراض به پرداخت‌نشدن بدهی‌ها، تنها به دانشجویان پزشکی و پزشکان و پرستاران محدود نمی‌شود. حالا نزدیک به یک ماه است که مسئولان وزارت بهداشت از بالاترین مقام آن گرفته تا روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، نسبت به مشکلاتی که انباشت بدهی‌ها برای بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند، اعتراض کرده‌اند. در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تنها به دادن وعده بسنده کرده است. علی ربیعی که وزیر رفاه است، اخیرا گفته که ٤‌هزار‌ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان تا چند ماه آینده پرداخت می‌شود اما با این توضیح که «این مبلغ قرار است با هماهنگی بورس و بانک مرکزی از طریق فروش اوراق بهادار تأمین شود.» او دلیل انباشت بدهی‌ها را کمبود نقدینگی در سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد، نقدینگی‌ای که به دلیل بدهی کارفرمایان به این سازمان، کم شده است.
حالا با این وضعیت، مشکلات همچنان پابرجاست. از یک‌سو وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌هایش قرار دارد و از سوی دیگر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. یکی پول می‌خواهد و دیگری از نبود پول گلایه می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کارانه معنی نداره هر کسی با توجه به شغلی که داره و نوع سختی شغل و بار کاری باید حقوقش مشخص باشه تا پرداخت ها نظمی بگیرن

    • ali

      الکی فیلم بازی میکنند حقوقشون بالاست و خوب هم دارند میخورند

    • بدون نام

      کارانه هم همون حقوق بر اساس میزان کاره وچیز دیگه ای نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج