adexo3
۴۳۱۸۸۵
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

اردوگاه راست‌ ها همچنان در تکاپوي کانديدا

اصول‌گراها همچنان در تکاپو هستند؛ تکاپو براي انتخابات سال آينده و معرفي کانديدا از سوي اين جناح. درحالي هر روز اظهارات متفاوتي از سوي طيف‌هاي مختلف راست‌ها به گوش مي‌رسد که به نظر هنوز هيچ همگرايي و وحدتي در بين آنها وجود ندارد.

روزنامه وقایع‌اتفاقیه: اصول‌گراها همچنان در تکاپو هستند؛ تکاپو براي انتخابات سال آينده و معرفي کانديدا از سوي اين جناح. درحالي هر روز اظهارات متفاوتي از سوي طيف‌هاي مختلف راست‌ها به گوش مي‌رسد که به نظر هنوز هيچ همگرايي و وحدتي در بين آنها وجود ندارد.
هر چقدر اصلاح‌طلبان تکليفشان معلوم است، در اردوگاه اصول‌گرايان به‌نظر همچنان دچار تشتت هستند؛ البته هر ازچند‌گاهی نام‌هايي براي کانديداتوري از سوي طيف‌هاي مختلف آنها برده مي‌شود که تکليف همان‌ها هم معلوم نيست اما به نظر در بين اين طيف‌ها، تکليف پايداري‌ها از همه روشن‌تر باشد. آنها با اينکه حضور محمود احمدي‌نژاد در انتخابات سال آينده را ندارند اما خيال هم ندارند ميدان را خالي کنند و گزينه‌هاي مورد بررسي‌شان هم کساني نيستند جز ياران قديمي رئيس‌دولت‌های نهم و دهم؛ گرچه غلامحسين الهام، گزينه جدي‌تري براي آنهاست. هرچند محمود احمدي‌نژاد چندي پيش اعلام کرد که از او حمايت نخواهد نکرد اما حالا جواد آرين‌منش، نماينده اصول‌گراي سابق مجلس، بااشاره به کانديداهاي اصول‌گرايان در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم گفته که کانديداي مورد نظر جبهه يکتا - جبهه‌اي متشکل از برخي اعضاي دولت‌های نهم و دهم و نمايندگان مجلس نهم- حميدرضا حاجي‌بابايي و محور اصلي طرفداران احمدي‌نژاد در انتخابات، غلامحسین الهام است.
او با اشاره به اينکه «ايثارگران بر ضرغامي تمرکز کرده‌اند»، افزود: طرفداران آقاي قاليباف هم به‌طورمسلم به طرف او متمايل خواهند شد، کانديداي مورد نظر جبهه پايداري پرویز فتاح است، حزب مؤتلفه هم بر دو يا سه کانديداي مؤتلفه‌اي مثل ميرسليم، آل‌اسحاق و بادامچيان گرايش پيدا خواهند کرد.
او در پاسخ به سؤالي مبني‌بر احتمال کانديداشدن سعيد جليلي در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم گفت: روي آقاي جليلي جمع‌بندي صورت نگرفت و پس از بررسي ابعاد مختلف، به اين نتيجه رسيدند که ايشان زمينه کسب رأي ندارد.
او همچنين در پاسخ به اين سؤال که برنامه اصول‌گرايان در انتخابات آینده درباره شکسته‌نشدن آرا بين کانديداهاي اصول‌گرا چيست، با بيان اينکه «تجربه نشان داده افرادي که وارد ميدان انتخابات مي‌شوند معمولا عقب‌نشيني نمي‌کنند»، تأکيد کرد: تلاش اصول‌گرايان بر اين است که محوريت روحانيت را که مورد قبول همگي است، بپذيرند و جمع‌بندي نهايي را جامعه روحانيت مبارز با مشورت جامعه مدرسين انجام دهند؛ مکانيسم رسيدن به وحدت اصول‌گرايان، پذيرش ياوري روحانيت است.
با پايداري رايزني نداشته‌ايم
آرين‌منش درحالي درباره اين گزينه‌ها صحبت کرده که محمد‌نبي حبيبي، دبيرکل حزب مؤتلفه، درباره اينکه آيا با جبهه پايداري براي همکاري انتخاباتي با اصول‌گرايان رايزني داشته‌اند، گفت: تا‌به‌حال، در مورد انتخابات سال ۹۶ با جبهه پايداري رايزني نداشته‌ايم اما در هر صورت آنها را يک تشکل اصول‌گرا مي‌دانيم. او در گفت‌وگو با ايلنا گفت: افزايش نامزدهاي مؤتلفه پيش‌بيني نمي‌شود و فعلا روي نيروهاي داخلي این حزب متمرکز شده‌ايم اما اين‌گونه نيست که خارج از مؤتلفه نظري نداشته باشيم.
محمد‌نبي حبيبي درباره برنامه‌هاي انتخاباتي حزب مؤتلفه اسلامي گفت: معتقد به ائتلاف اصول‌گرايان در انتخابات سال ۹۶ و معرفي يک نامزد واحد از سوي جريان اصول‌گرايي هستيم و اين سياست را تا پايان هم ادامه خواهيم داد.
او با اشاره به هشت کانديداي مدنظر مؤتلفه اظهار کرد: هنوز هيچ کانديدايي را به هيچ‌جا معرفي نکرد‌ه‌ايم اما تعدادي که پيش از اين اعلام شد، بر‌اساس يک نظرخواهي از بدنه حزب مؤتلفه به عمل آمد که به‌عنوان يک موضوع داخلي مطرح شد اما اينکه درنهايت به چه کسي خواهيم رسيد، فعلا مشخص نيست.
دبيرکل حزب مؤتلفه در پاسخ به اين سؤال که ممکن است تعداد نامزدهاي مورد نظر از مؤتلفه از هشت نفر افزايش يابد، تصريح کرد: افزايش نامزدهاي مؤتلفه را پيش‌بيني نمي‌کنم و فعلا بر نيروهاي داخلي این حزب نظر داریم اما اين‌گونه نيست که خارج از مؤتلفه هم نظري نداشته باشيم.
او با اشاره به منع احمدي‌نژاد و اينکه برخي از او به‌عنوان کانديداي اصلي اصول‌گرايان ياد مي‌کردند، ابراز کرد: چنين بحثي که آقاي احمدي‌نژاد نامزد اصول‌گرايان است، مطرح نبود؛ بنابراين بايد به اصل اين خبر که فردي نامزد اصول‌گرايان بوده يا هست، در حد شايعه نگاه کرد زيرا فعلا کسي به‌عنوان نامزد اصول‌گرايان معرفي نشده است.
دبيرکل حزب مؤتلفه افزود: زمان ورود به مصاديق انتخاباتي مشخص نيست و در مؤتلفه هم تاريخي براي معرفي نامزد مشخص نشده است. حبيبي درباره احتمال معرفي‌نکردن کانديدايي درجه اول از سوي اصول‌گرايان در انتخابات سال ۹۶ بيان کرد: اصول‌گرايان در حال تلاش هستند که ائتلافي صورت گيرد و همچنين نامزدي براي انتخابات ۹۶ معرفي کنند. او با اشاره به انتخابات شوراي شهر يادآوری کرد: در انتخابات شوراهاي شهر به‌ويژه در تهران، معتقد به ارائه ليست واحد از سوي جمع اصول‌گرايان هستيم.

اصلاح‌طلبان سَر سياسي خودشان را پيدا کرده‌اند، اصول‌گرايان نه اين اظهارات درباره کانديداهاي اصول‌گرايان درحالي مطرح مي‌شود که حسن غفوري‌فرد، عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي، مي‌گويد: اصلاح‌طلبان سَر سياسي خودشان را پيدا کرده‌اند و آن شخص، آقاي خاتمي است.

غفوري‎فرد در پاسخ به اين پرسش که «اصول‌گرايان چه زماني «سَر سياسي» خودشان را پيدا مي‎کنند»، تأکيد کرد: حرف شما درست است. اصلاح‌طلبان سَر سياسي خودشان را پيدا کرده‌اند و آن شخص، آقاي خاتمي است؛ به‌طور مثال محمدرضا عارف با توصيه سيدمحمد خاتمي از انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ کناره‌گيري کرد؛ البته تا زماني‎ که مرحوم آيت‌الله مهدوي‌کني حضور داشت، حرف ايشان براي حزب مؤتلفه و برخي دوستان اصول‌گرا فصل‌الخطاب به شمار مي‎رفت. متأسفانه بعضي اصول‌گرايان به توصيه‌هاي آيت‌الله مهدوي‎کني مبني‌بر کناره‌گيري کانديداها و... گوش نمي‌کردند و از اين منظر، ايشان هم سَر سياسي اصول‌گرايان به معناي کامل نبود.
مسير وحدت اصول‌گرايان سنگلاخي است
نايب‌رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: مسير اصول‌گرايان براي رسيدن به وحدت هموار نبوده و سنگلاخ است.
محسن کوهکن درباره کساني که خبرهاي کانديداتوري آنها از گوشه‌وکنار جريان اصول‌گرايي به گوش مي‌رسد، اظهار کرد: براي انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو، اصول‌گرايان مسير جلوگيري از تکثر را طي مي‌کنند؛ ياري خدا بوده و البته اتفاقاتي هم افتاده که ضرورت حرکت در اين مسير را متوجه شدند و خوب جلو رفته‌اند و درحال‌حاضر هم دو، سه نفر نسبت به دوره قبلي ديگر حضور ندارند.
نماينده اصول‌گراي مجلس دهم در مورد کساني که احتمال دارد به صحنه بيايند نيز گفت: طبيعي است افرادي که خودشان را اصول‌گرا مي‌دانند و احساس تکليف کنند تصميم به کانديداتوري بگيرند؛ البته برخي خودشان تصميم مي‌گيرند وارد عرصه شوند برخي هم اطرافيانشان از آنها درخواست کانديداتوري مي‌کنند اما از فحواي کلام همه افراد، برمي‌آيد که به دو نکته توجه دارند؛ اول اينکه تکثر، يعني شکست و يک انسان عاقل به اين سمت نمي‌رود. دوم اينکه بحث به سمت و سوي اجماع سلايق مختلف مي‌رود و برخي کانديداها گفته‌اند در صورتي که اجماع باشد به صحنه مي‌آييم.
کوهکن درباره شرط قاليباف براي حضور در انتخابات که بر همين اجماع تکيه دارد نيز اظهار کرد: نمي‌توانيم از عبارت شرط استفاده کنيم. ايشان حرف منطقي‌اي زده‌اند.
او تأکيد کرد: ‌نوع صحبت‌هايي که مي‌شود، بيانگر اين است که قدم به قدم مقدمات رفتن به سمت‌و‌سوي يک تصميم معقول و منطقي که نتيجه‌اش جلوگيري از تکثر و رفتن به سوي اجماع به سمت يک نفر هست، فراهم مي‌شود؛ البته تأکيد می‌کنم چالش‌ها و مشکلاتي در اين مسير هست و مسير روان و راحتي نيست و سنگلاخي است.

نماينده مردم لنجان در مجلس درباره اخبار کانديداتوري جليلي و احتمال اجماع اصول‌گرايان روي اين گزينه گفت: وقتي بحث وحدت بين اصول‌گرايان را مطرح مي‌کنيم، روي گزينه‌ها صحبت نمي‌کنيم، ما از روش بحث مي‌کنيم و وقتي روي روش به تفاهم رسيديم، سراغ گزينه‌ها مي‌رويم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناصح

      گرصبرکنی زغوره حلواسازی.اصولگراهابموقع کاندیدای خودرامطرح میکنن.شمابه فکررفع بی برنامه ای خود وگرفتاری مردم باشید.

    • محمدی

      با سلام
      مهندس ضرغامی اقبال عمومی بیشتری دارد

    • بدون نام

      بیاییدمن کاندیدکنیدرای میارید من یک اصلاح طلب هستم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج