adexo3
۴۳۲۳۷۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

رضا شیران: مواضع روحانی تناقض دارد

رضا شيران؛ نماينده مشهد در مجلس معتقد است: «در قضيه لغو مراسم اصلاح‌طلبان مشهد دادستان مي‌توانست بهتر عمل کند البته به همان ميزان علي مطهري مقصر است که بدون دليل و مدرک امام جمعه آن شهر را پشت‌پرده ماجرا معرفي کرد.

هفته نامه مثلث: رضا شيران؛ نماينده مشهد در مجلس معتقد است: «در قضيه لغو مراسم اصلاح‌طلبان مشهد دادستان مي‌توانست بهتر عمل کند البته به همان ميزان علي مطهري مقصر است که بدون دليل و مدرک امام جمعه آن شهر را پشت‌پرده ماجرا معرفي کرد.

روز اربعين اتفاقي در مشهد افتاد که مي‌توان گفت به خبر اول کانال‌هاي تلگرامي ‌‌و برخي رسانه‌ها تبديل شد و آن اين بود که به دستور دادستان مشهد محل سخنراني علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي پلمب و برگزاري مراسم لغو شد. شما به‌عنوان نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي بفرماييد، ماجرا از چه قرار بود؟ قبل اتفاق در جريان بوديد که چه روندهايي براي برگزاري و لغو اين مراسم طي شد؟
قبل از اتفاق که در جريان نبودم، بعد مطلع شدم چون ما نمايندگان که جزو اعضاي شوراي تامين شهرستان نيستيم. آنهايي که در اين شورا عضويت دارند از قبل ماجرا را مي‌دانند.
يعني شما نمي‌دانستيد که آقاي علي مطهري نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي روز اربعين قرار است به مشهد بيايد و سخنراني کند؟
خير نمي‌دانستم. صبح روز اربعين از طريق شبکه‌هاي مجازي و کانال‌هاي تلگرامي‌ متوجه شدم که عده‌اي آمده‌اند پشت در سالن مراسم و سالن پلمب شده است.
آيا وقتي متوجه شديد با آقاي مطهري تماس گرفتيد ؟
خير، هيچ تماسي نداشتم چون نمي‌دانستم شرح ماوقع چيست و اين اخباري که در کانال‌هاي تلگرامي‌ مي‌آيد چقدر واقعيت دارد.
بعد از اينکه متوجه چنين اتفاقي در حوزه انتخابيه خودتان شديد آيا پيگيري کرديد ببينيد چقدر اخبار کانال‌هاي تلگرامي‌ صحت دارد؟
اخبار کانال‌هاي تلگرامي ‌مستند نيست، آنچه من متوجه شدم اين بود که مجمع اصلاح‌طلبان مشهد يا خراسان جلسه‌اي مي‌خواستند برگزار کنند از قبل هم مجوز شوراي تأمين شهرستان را گرفته بودند. بعد دادستان مشهد نسبت به مکان برگزاري مراسم اعتراض کرد، مکان برگزاري مراسم را عوض کردند اما همچنان اعتراض دادستان مشهد باقي بود. بر همين اساس به نيروي انتظامي ‌دستور قضايي داد که مانع برگزاري جلسه شود. در واقع اين صحبت‌هاي معاون سياسي - امنيتي استاندار است.
مشهد حوزه انتخابيه شماست و فضاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي اين شهر را مي‌شناسيد، آيا عملکرد طرفين قضيه را درست مي‌دانيد؟

همه ما ملزم به اين هستيم که از قانون‌اساسي دفاع و صيانت کنيم، هيچ دليلي نمي‌بينيم که در مشهد يا ديگر نقاط کشور بخواهيم از برگزاري مراسم‌ داراي مجوز جلوگيري کنيم.

چقدر خوب مي‌شد آقاي دادستان طور ديگري به اين قضيه نگاه مي‌کرد. مخصوصا آقاي مطهري که نايب‌رئيس مجلس است و بلندگو و ‌تريبوني در دست دارد که هر روز همه رسانه‌هاي داخلي و خارجي صحبت‌هاي او را مي‌توانند متوجه شوند. بنابراين نگاه مناسبي نبود و کار انجام شده را مناسب نمي‌دانم. از طرفي ديگر با آقاي مطهري صحبت کردم و گفتم همين قانوني که مي‌گوييم بايد به آن احترام بگذاريم، همين قانون مي‌گويد بدون داشتن ادله محکم نمي‌توان مساله‌اي را به کسي نسبت داد.
آقاي مطهري و آقاي رئيس‌جمهور اين اتفاق را به‌طور تلويحي به امام‌جمعه مشهد نسبت داده بودند به اين معنا که دادستان از آقاي امام‌جمعه حکم، برگه و نامه‌اي گرفته است که چنين دستوري را به نيروي انتظامي‌ داده است.
من به اين نگاه هم اعتراض دارم چون ما نمي‌توانيم در نامه‌هايي که انعکاس ملي دارد نماينده ولي‌فقيه و امام‌جمعه را براساس حدس و گمان مخاطب بگيريم و کاري را به او نسبت بدهيم. يعني به همان ميزان که آقاي دادستان بايد رعايت قانون را کند و به قانون احترام بگذارد به همان ميزان آقاي مطهري براساس حدس و گمان مساله‌اي را به يک عالم يا ولي فقيه نبايد نسبت بدهد. به همين خاطر نامه‌اي به آقاي مطهري نوشتم و تاکيد کردم: «قانون حتما محترم است، بايد تلاش همگان بر اجراي قانون باشد و عدم‌رعايت قانون قطعا آثار زيانباري دارد.
قانون ما که برگرفته از شرع مقدس اسلام است اجازه نمي‌دهد بدون مستندات و ادله متقن، رفتار، گفتار يا فعل و ترک فعلي را به ديگران نسبت دهيم. علاوه بر آن احترام و تعظيم بزرگان و علما از آداب و سنن ديني و ملي ماست و شما که از خانواده معظم روحانيت هستيد خود بايد پرچم‌دار صيانت از اين شأن و منزلت باشيد، بنابراين بر شماست با عذرخواهي از سيد‌بزرگوار حضرت آيت‌الله علم‌الهدي نماينده محترم ولي‌فقيه و امام جمعه مشهد نسبت به حداقل جبران مطالب مندرج در مرقومه‌تان اقدام فرمائيد.»
به نظر شما استاندار هم در اين قضيه کم‌کاري نکرد؟ اين توجيه است که استاندار خراسان رضوي اعلام کرده من چند مرتبه به دادستان مشهد زنگ زدم اما او پاسخ تماس‌هاي مرا نداد؟
من تصورم اين است که استاندار بايد درباره اين مساله خيلي قوي‌تر عمل مي‌کرد، از تمام اختيارات قانوني خود استفاده مي‌کرد و شوراي تأمين را تشکيل مي‌داد و مراسم را برگزار مي‌کرد. اينکه صرفا به دادستان زنگ بزنند و او نباشد، توجيه نمي‌کند. نوع عملکردي که استاندار براي مديريت اين ماجرا داشت ضعيف بود. ضمن آنکه همان روز در مشهد بيش از هزار مجلس برگزار و بيش از 100 هزار غذا توزيع شد. اينکه ديگ غذا را توقيف کنند با هيچ منطقي توجيه‌پذير نيست. به فرض برگزاري جلسه اشکال داشت، ديگ غذا را براي چه توقيف کردند.
شما مي‌فرماييد استاندار واکنش لازم را نداشت اما وزير کشور در نشست خبري خود اعلام کرد که وزارت کشور طرف ماجرا نيست. دو طرف ماجرا مجلس و قوه‌قضائيه هستند حال آنکه اگر استاندار قوي عمل مي‌کرد شايد شاهد اين اتفاق در مشهد نبوديم، نظر شما چيست؟
براي اداره هر نقطه کشور قواي مختلف مأموريت و شرح وظايف خود را دارند. من نمي‌دانم آيا تضمين جلسات و برگزاري جلسات با مجلس است يا با قوه‌قضائيه.
وزير کشور گفت «به لحاظ تأمين امنيت برگزاري جلسه مشکلي وجود نداشت، اين کار را انجام مي‌داديم و هيچ اتفاقي هم نمي‌افتاد» حالا که دادستان ورود کرد برگزاري مراسم لغو شد، دو طرف ماجرا قوه قضائيه و مجلس هستند که بايد بنشينند و قضيه را بين خود حل کنند، اين حرف را از آقاي رحماني‌فضلي مي‌پذيريد؟
قطعا اين حرف را نمي‌پذيرم. استاندار به‌عنوان رئيس شوراي تأمين از اختيارات قانوني برخوردار است و مي‌توانست از اختياراتش استفاده کند و مراسم را برگزار کند. وقتي از اختياراتش استفاده نکرد طبيعي است که مراسم نيز برگزار نشد.
آيا نبايد با استاندار هم برخورد شود چون او هم کم‌کاري خود را در اين ماجرا داشت؟
قطعا، از مجلس يک تيم سه نفري مأمور شدند تا ماجرا را دقيق بررسي کنند، هر کدام از دستگاه‌ها در اجراي قانون مانع ايجاد کردند بايد با آنها برخورد شود.
اصلاح‌طلبان قصد موج‌سواري داشتند؛ بعد از لغو مراسم سخنراني آقاي مطهري در مشهد، آقاي زيباکلام گفت من در قزوين سخنراني داشتم و دادستان مراسم سخنراني من را لغو کرد، آقاي فاضل ميبدي نيز چنين ادعايي داشت، آيا درست است که يک اتفاق ناخوشايند به ابزاري براي بهره‌برداري سياسي و جناحي تبديل شود؟ اصلاح‌طلباني که داعيه منافع ملي دارند آيا واقعا در همين چارچوب امروز عمل مي‌کنند؟
خير، متأسفانه در کشور ما چون احزاب نهادينه نشدند و جريانات براساس تفکرات اشخاص و تصميم‌گيري اشخاص حرکت مي‌کنند، اين آسيب را داريم که عمدتا منافع ملي مدنظر واقع نمي‌شود و جريانات منتظر يک موجي هستند که به نفع خود از آن استفاده کنند. به همين دليل مي‌گويم به همان ميزان که کار آقاي دادستان ايراد دارد، کار علي مطهري هم ايراد دارد.
قانون به ما اجازه نداده که براساس حدس و گمان به ديگران تهمت بزنيم يا سوءظن داشته باشيم. ادعايي کنيم که مستدل و متقن نباشد. آقاي مطهري متأسفانه در نامه‌اش يک مساله‌اي را به نماينده ولي‌فقيه در استان خراسان رضوي منتسب کرد که هيچ دليل متقن و مستدلي براي آن ندارد. من با آقاي مطهري صحبت کردم و گفتم «کار شما نه از آموزه‌هاي ديني گرفته شده و نه قانوني است.» به همين ميزان مانع‌تراشي مقابل برگزاري يک مراسم مجوزدار اشتباه بود.
آقاي مطهري چه پاسخي داد؟
آقاي مطهري گفت که «يک بخشي را شايد شما درست بگوييد.» من گفتم «شما نبايد مصداق نام مي‌بردي، کليت را مي‌گفتي. وقتي مصداق آوردي بايد دليل انتساب حرفت را به شخص آقاي علم‌الهدي بگويي.» آقاي مطهري گفت «من در نامه‌ام نگفتم آقاي علم‌الهدي دستور‌دهنده اين کار بوده است تلويحي گفتم.» من هم جواب دادم «درست نبود که شما براساس حدس و گمان يک موضوعي را به آقاي علم‌الهدي منتسب مي‌کردي، اين کار خلاف قانون است.» به همين خاطر در نامه‌ام به آقاي مطهري نوشتم که عذرخواهي کند چون او هم به نظر من در اين قضيه با موج‌سواري يک فضايي را عليه رقيب ايجاد کرد.
اصلاح‌طلبان چطور؟ آقاي زيباکلام اخير مصاحبه کرده و گفته قوه‌قضائيه با لغو سخنراني‌ها مي‌خواهد بگويد دولت تو کاره‌اي نيستي، آيا آنها قصد موج‌سواري ندارند؟
افراد يا جريان‌ها از اين موارد مي‌خواهند بهره‌برداري سياسي به نفع خود کنند.
بعد از اتفاق روز اربعين در مشهد شما فضا را در مجلس چگونه ديديد؟
نسبت به بخش اولش تقريبا نظر مجلس بر اين است که قانون بايد اجرا مي‌شد، حرمت قانون را نگه مي‌داشتند و اجازه مي‌دادند مراسم برگزار شود. ما نبايد جلوي برگزاري مراسم‌هاي مختلف را که در چارچوب قانون و جزو خانواده انقلاب قرار است انجام شوند بگيريم. بخش دوم آن است که آقاي مطهري با رعايت حرمت عالمان ديني را که در آموزه‌ها، سنن و آداب ديني و ملي ماست به جا مي‌آورد و در نامه‌اش به رئيس‌جمهور ‌بي‌حرمتي را به آقاي علم‌‌الهدي نمي‌کرد.
موضع اصلاح‌طلبان مجلس را چطور ديديد؟
اين نوع وقايع حتما به انسجام جرياني مي‌انجامد. در واقع بهانه‌اي براي انسجام بيشتر نيروهاي آن جريان مي‌شود. معتقدم اصلاح‌طلبان مجلس انسجام بيشتري پيدا کرده بودند.
يعني اين واقعه باعث شد که اصلاح‌طلبان مجلس و اعضاي فراکسيون اميد منسجم شوند؟
بله، البته اين ويژگي فقط محدود به مجلس نبود بلکه در سطح کشور چنين شرايطي را براي نيروهاي اصلاح‌طلب پديد آورد. اتفاقي که در روز اربعين افتاد قابل دفاع نيست چون افکارعمومي نمي‌پذيرد و هر چه هم ما بخش دوم ماجرا را نقد کنيم افکار عمومي به بخش اول توجه مي‌کند. آقاي مطهري نايب‌رئيس مجلس مي‌خواست در مشهد سخنراني کند اجازه ندادند، سالن عوض کردند دوباره درب سالن دوم را نيز پلمب و ديگ غذا را توقيف کردند، وقتي افکارعمومي به اين مسائل نگاه مي‌کند قطعا نمي‌پذيرد.
اينکه برخي اصلاح‌طلبان مجلس استيضاح وزير کشور را مطرح کردند چه ارزيابي از اين اقدام داريد؟
مي‌تواند بهانه‌اي براي شروع يک کار باشد.
شروع چه کاري باشد؟
مي‌تواند بهانه استيضاح باشد. در واقع بهانه خوبي براي اصلاح‌طلبان است.
به نظر شما استيضاح اگر اجرايي شود راي مي‌آورد؟
به دفاع وزير هم بستگي دارد. مجلس اقتضايي عمل مي‌کند. نمي‌شود به قطعيت گفت ولي جريان اصلاح‌طلب دنبال اين است که اين اتفاق بيفتد.
يعني طرح استيضاح را جدي مي‌بينيد يا آنکه يک موجي بود که بعد از چند روز مي‌خوابد؟
بستگي به لابي‌هاي بزرگان جريان اصلاحات و جريان دولت دارد. اگر در سطح بالا لابي کنند چون فراکسيون اميد به نوعي منتسب به جريان دولت است مساله منتفي مي‌شود اما اگر نظر لابي‌ها بر استيضاح وزير باشد حتما اين اتفاق مي‌افتد.
نظر شما چيست؟ درباره استيضاح وزير چه اتفاقي در نهايت رقم خواهد خورد؟
فکر مي‌کنم انجام نشود.
پاسخي که آقاي رئيس‌جمهور به نامه آقاي مطهري داد در فضاي مجازي و کانال‌هاي تلگرامي ‌به کنايه و طنز گرفته شد و بازتاب خوبي نداشت، به نظر شما ادبيات نامه‌آقاي روحاني درست بود؟
مشکل الان مملکت مباحث اقتصادي و معيشتي و اشتغال است. همه مردم در همه سطوح با اين مشکلات دارند دست و پنجه نرم مي‌کنند که اين بسيار براي مردم مشهود بود که در مقابل آن حجم مشکلات موضع‌گيري نمي‌شود يا بسيار ضعيف است ولي درباره اين بحث‌هاي سياسي موضعگيري به سرعت و قاطع انجام مي‌شود. پارادوکس بين اين دو حوزه کاملا مشهود بود و به همين دليل هم خيلي‌ها در کانال‌هاي تلگرامي ‌اشاره کردند و حتي به من پيامک زدند که کاش اراده و جديتي در دولت براي رفع مشکلات اقتصادي مردم هم وجود داشت.
يعني وقتي آقاي رئيس‌جمهور به خاطر يک اتفاق دو وزير خود را براي پيگيري موضوع به خط مي‌کند چطور درباره صندوق ذخير فرهنگيان و مسکن مهر اين کار را نمي‌کند؟
در قضيه پديده دو سال است که 20 هزار خانواده درگير آن هستند و هيچ اراده‌اي براي اينکه مشکل را حل کنند وجود ندارد. وقتي مصاديقي از اين دست را مردم مي‌بينند تعجب مي‌کنند. مگر رسيدگي به مساله لغو يک مراسم سياسي مجوزدار در مشهد چقدر اولويت کشور بوده که رئيس‌جمهور با اين لحن، ادبيات و جديت دو وزير خود را مأمور رسيدگي به آن مي‌کند.
شما از دفتر آقاي علم‌الهدي هم پيگيري کرديد ببينيد که ايشان چه نگاهي به اتفاق روز اربعين در مشهد داشتند؟

خير من فقط همين اطلاعيه دفتر آقاي علم‌الهدي را ديدم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج