adexo3
۴۴۲۱۶۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

چالش وحدت اصولگرايان جدی شد

هر چه به ارديبهشت سال۹۶ و زمان انتخابات رياست‌جمهوري نزديك مي‌شويم، گمانه‌زني براي حضور نامزدهاي مختلف و به خصوص مشخص شدن رقيب حسن روحاني از جناح اصولگرايان بيشتر در اخبار شنيده مي‌شود. در هفته‌هاي اخير نام‌هاي مختلفي از اين گروه سياسي معرفي شده‌اند، هرچند بيشتر اين افراد حضور خود را تكذيب مي‌كنند.

روزنامه آرمان: هر چه به ارديبهشت سال۹۶ و زمان انتخابات رياست‌جمهوري نزديك مي‌شويم، گمانه‌زني براي حضور نامزدهاي مختلف و به خصوص مشخص شدن رقيب حسن روحاني از جناح اصولگرايان بيشتر در اخبار شنيده مي‌شود. در هفته‌هاي اخير نام‌هاي مختلفي از اين گروه سياسي معرفي شده‌اند، هرچند بيشتر اين افراد حضور خود را تكذيب مي‌كنند.
اگرچه اصولگرايان در تلاش هستند تا با رسيدن به وحدت يك نامزد واحد را معرفي كنند اما آنها راه بسيار سختي را پيش‌رو خواهند داشت. درحال حاضر مي‌توان حداقل به سه طيف متفاوت در اين جناح سياسي اشاره كرد. اصولگرايان سنتي، جبهه پايداري واحمدي‌نژادي‌ها گروه‌هايي هستند كه اختلاف نظرهاي بسياري درموضوعات مختلف دارند. حتي اختلافات گاهي به قدري زياد است كه مشاهده مي‌شود احمدي‌نژادي‌ها خود را اصولگرا نمي‌دانند وعلاقه‌اي ندارند از نام اصولگرايي استفاده كنند وجدايي از اين گروه را ترجيح مي‌دهند.
در واقع افراد نزديك به احمدي‌نژاد تلاش مي‌كنند به گونه‌اي القا كنندكه اصولگراي سنتي شكست خورده است و اين جريان آنهاست كه مي‌تواند راه نجات اصولگرايان باشد. آنچه مشخص است در بهترين حالت اين است كه هر يك از طيف‌هاي مذكور در درون خود به وحدت برسند و هركدام بتوانند يك كانديدا را معرفي كنند. حداقل جناح اصولگرا در انتخابات ۹۶ سه كانديدا خواهد داشت. بايد در نظر گرفت كه معتدلان اصولگرا هم در سال‌هاي اخير و از انتخابات ۹۲ به بعد در كنار اصلاح طلبان قرار گرفته‌اند و به نظر مي‌رسد كه در انتخابات ۹۶ هم اين معتدلان اصولگرا همسو با اصلاح‌طلبان حركت خواهند كرد. بنابراين اگرچه اصولگرايان درتلاش هستند كه به وحدت برسند اما آنها با موقعيتي پيچيده روبه‌رو هستند.
شايد بتوان تصور كرد كه اصولگرايان وجبهه پايداري به نوعي ائتلاف برسند اما ائتلاف اين دو گروه با جريان احمدي‌نژادي‌­ها بسيار دور از ذهن است. از طرف ديگر حتي برخي از اصولگرايان متعصب احمدي‌نژادي‌ها را جزئي از جبهه اصولگرايي نمي‌دانند. همچنين برخلاف اصلاح طلبان كه شخصيت‌هاي مرجع دارند كه مي‌توانند در چنين شرايطي به ايجاد اجماع كمك كنند در ميان اصولگرايان چنين رهبراني وجود ندارد. آقاي ناطق نوري در اين جريان وزنه مهمي بود اما ديگر تمايلي به همكاري با اين گروه سياسي ندارد و به نوعي به جريان اصلاح‌طلبان و اعتداليون نزديك شده است.
حتي فردي مثل آقاي علي‌لاريجاني چهره شناخته شده‌اي در جريان اصولگرا بود كه او هم به سمت اصلاح‌طلبان تمايل پيدا كرده است. علاوه بر اين برخي ديگر از ظرفيت‌هاي اصولگرايان همچون آيت‌ا... مهدي كني ديگر در اين دنيا نيستند. افرادي مانند آيت‌ا... مصباح يزدي يا احمدي‌نژاد هم ويژگي يك ليدر را براي اصولگرايان ندارند كه بتوانند ديگران را حول يك محور به وحدت برسانند. هرچند اصولگرايان در شرايط حاضر در تلاش براي وحدت هستند اما اختلاف‌ها به گونه‌اي است كه حتي نمي‌توان آنها را يك جناح واحد ناميد. بنابراين با وجود تجربه تعدد كانديدا و شكست در انتخابات ۹۲، در حال حاضر هم چشم‌انداز وحدت بخشي در ميان اصولگرايان مشاهده نمي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپهر

      بازم روزنامه ... رو تیتر زدید....بسه دیگه راستگو باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج