۴۴۵۵۶۷
۳۴ نظر
۵۰۰۶
۳۴ نظر
۵۰۰۶
پ

اصرار مردان ایرانی به ازدواج با زنان كوچکتر!

آنهایی که گه‌گاه ریشه‌های ازدواج نکردن هم‌سن‌های خود را جویا می‌شوند، گاهی اوقات به یک پاسخ می‌رسند: مورد مناسب پیدا نکرده‌ایم.

روزنامه آرمان: آنهایی که گه‌گاه ریشه‌های ازدواج نکردن هم‌سن‌های خود را جویا می‌شوند، گاهی اوقات به یک پاسخ می‌رسند: مورد مناسب پیدا نکرده‌ایم.
این اتفاق در گفتمان عمومی این‌ سال‌ها برای دختران بیشتر مطرح می‌شود، به این معنا که در برخی محافل مطرح‌ می‌شود که پسران کم شده اند و افزایش تعداد دختران در مقایسه با پسران باعث شده است که در اصلاح «موردازدواج» برای دختران کم‌ باشد.

آمارهای رسمی و بررسی آنها نشان می‌دهد این ادعا، ادعای صحیح و درستی نیست و واقعیت را در جای دیگری باید جست. براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که به بررسی تفاوت‌های جنسیتی و وضعیت ازدواج در کشور پرداخته است، فرضیه کم بودن تعداد پسران در مقایسه با دختران و تاثیر آن بر مقوله ازدواج به کلی رد می‌شود. استدلال پژوهشگر این سازمان درباره رد کمبود پسر در مقایسه با دختران در سن ازدواج این است که براساس آخرین سرشماری، تعداد پسران هرگز ازدواج نکرده در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۳۴ بیش از دختران است، طوری که در سال ۱۳۹۰ بیش از ۵۵۸ هزار نفر از مردان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ازدواج نکرده اند، در حالی که این رقم برای دختران در این گروه سنی ۵۳۳ هزار نفر است.
براساس جدولی که این گزارش ارائه می کند، در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله، ۳۲۶۸۲۲۳ پسر و ۲۵۵۹۲۶۳ دختر ازدواج نکرده اند که تفاضل مردان این گروه نسبت به زنان ۷۰۸۹۶۰ نفر است. در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال ۳۲۵۵۹۳۸ پسر و ۱۹۸۲۹۵۴ دختر ازدواج نکرده‌اند که تفاضل مردان نسبت به زنان در این گروه سنی، ۱۲۷۲۹۸۴ نفر است. گروه سنی بعدی ۲۵ تا ۲۹ ساله‌ها هستند که در این گروه ۱۷۵۳۶۰۷ پسر و ۱۱۳۰۶۲۷ دختر ازدواج نکرده داریم و تفاضل مردان نسبت به زنان در این گروه ۶۲۲۹۸۰ نفر است. در گروه سنی ۳۰ تا ۳۵ ساله‌ها نیز ۵۵۸۶۹۹ پسر و ۵۳۳۹۱۰ دختر ازدواج نکرده اند که تفاضل مردان نسبت به زنان در این گروه معادل ۲۴۷۸۹ نفر می شود.

تبصره‌های فرهنگی!

آن چیزی که باعث می‌شود ماجرای کمبود مورد ازدواج برای دختران در جامعه ایران را اندکی به واقعیت نزدیک کند، تبصره‌های فرهنگی است. به‌طوری که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود آورده است:«با توجه به اينكه در نظام عرفي ازدواج در ايران، مردان تمايل دارند با زناني كوچك‌تر از خود ازدواج کنند و اين ميزان به طور معمول يك فاصله سني ۳- ۵ ساله است، بايد بررسي شود در صورتي كه مردان با زناني كوچك‌تر از خود ازدواج كنند وضعيت به چه شكلي خواهد بود. با توجه به آمار و ارقام، تفاضل مردان هر گروه سني با زنان يك پنجم كوچك‌تر نشان از كمبود مردان در سن ازدواج و فزوني زنان به ويژه در گروه سني ۲۵-۲۹ ساله و ۳۰- ۳۴ ساله دارد.

این امر مي‌تواند در صورتي كه مردان اصرار به ازدواج با زنان كوچك‌تر از خود داشته باشند (تمايلي فرهنگي) منجر به كاهش ازدواج در اين دو گروه سنی باشد. وقتی تعداد مردان ازدواج نکرده را با زنان ازدواج نکرده در یک پنجه کوچک‌تر از خود مقایسه کنیم، به این واقعیت می‌رسیم که در این بین، تعداد دختران ازدواج نکرده کمتر می‌شود و این آمار تاییدی است بر این ادعا که پسران ایرانی با دختران کم‌سن‌تر از خود ازدواج می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود که در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال، مورد ازدواج برای دختران کمتر باشد. به بیان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی «مساله كمبود مردان در مقايسه با زنان نيز پديده جمعيتي نبوده و تنها در صورتي موضوعيت دارد كه به لحاظ عرفي و هنجاري مردان اصرار به ازدواج با زناني كوچك‌تر از خود داشته باشند. بنابراين مضيقه ازدواج نيز موضوعي اجتماعي فرهنگي است نه مساله‌ای جمعيتي.»

سهم دختران و پسران از تجرد قطعی

براساس سرشماري نفوس و
مسكن سال ۱۳۹۰ تعداد مجردان واقع در سن ۱۵-۳۴، ۱۵ ميليون و ۴۳ هزار نفر هستند. اين ميزان براي مردان ۸ ميليون و ۸۳۶ هزار نفر و براي زنان ۶ ميليون و ۲۰۶ هزار نفر گزارش شده است. داده ها نشان مي‌دهد نسبت تجرد به تناسب افزايش سن افراد، كاهش پیدا می‌کند، به نحوي كه اگرچه ۹۷ درصد مردان ۱۵-۱۹ مجرد هستند، اما اين ميزان براي گروه سني ۲۴-۲۰ به ۷۷ درصد، براي گروه سني ۲۵-۲۹ به ۴۰ درصد و براي گروه سني ۳۰-۳۴ به ۱۵ درصد كاهش يافته است. به گزارش خبرآنلاین، اين ميزان براي زنان در سن ۱۵-۱۹ سال ۷۸ درصد، سن ۲۰-۲۴ سال ۴۷ درصد، سن ۲۵-۲۹ سال ۲۶ درصد و سن ۳۰-۳۴ سال ۱۵ درصد است. بدين ترتيب كه در بازه سني ۱۵-۱۹ سال ميزان تجرد بيش از ساير گروه‌هاي سني است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دوست

      مردا به خیال خودشون میخوان دختره کم سن و سال بگیرن خودشون اونجوری که میخوان درستش کنن.زهی خیال باطن
      دخترا هم وقتی میرسن به سن بالاتر تازه میفهمن ای داد بیداد ما جوونی نکردیم.همین میشه طلاق
      چرا فکر میکنید تو شهرستان ها باید آماره طلاق انقدر زیاد باشه.چون دختر تازه ۵سال بعد ازدواج یادش میافته جوونی کنه
      من خودمم شهرستانی هستم.قابل توجه دوستان که نگن تهرانی و شهرستانی نداره
      تو تهران دخترا اول جوونی میکنن بعد ازدواج
      تو شهرستان برعکس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلوم نیست شما منظورت از جوونی کردن چیه؟
        کسی که نمیتونه مسئولیت زندگی را قبول کنه نباید ازدواج کنه و کسی که ازدواج کرد موظفه متعهد بمونه به ازدواجش

    • بدون نام

      خب دیگه میخاند مرد سالاری باشه

    • علی

      خوب البته اینو باید در نظر هم بگیرید که واقعا اقتصاد داغون هست و اگر پسری بخوای هم سن خودش رو بگیره دختره توقع بالا داره و کل ثروت دنیا رو میخواد ولی من به عنوان یه پسر بله یه دختر با سن پایین میگرم که اول زندگی تو فکر پول و ثروت نباشه ...وکسی که میگه اینجوری نیست ندیده من خیلی ها رو دیدم .... اگر اقتصاد خوب باشه بحث مرد سالاری نیست و حتی من راضی هستم با سن بزرگتر از خودم هم ازدواج کنم ... اینا اصل رو ول کردن دارن امارهای فرعی میدن ...

      پاسخ ها

      • شاه

        تلاوت نکن باو

      • بدون نام

        اشتباه فک میکنی جناب . بچه های کم سن وسالتر بیشتر پولکی هستن و وهمه چی رو تو پول میبینن

      • مریم

        سلام پول ثروت همه میخوان نظرشما اینکه دخترکم سن وسال که بخواد زندگی تشکیل بده هیچ نخواد

    • رضا

      درستشم همینه

    • امیر

      این چه طرز مقایسه و تحلیله.....مگه داریم در مورد گله گوسفندان یکجا نشین صحبت میکنیم..... مگه همه پسرهای مجرد و همه دخترهای مجرد در یک شهر زندگی میکنند شما باید پراکندگی رو در شهرها مطالعه کنید. ثانیا پر واضحه که چه اتفاقی افتاده ما در عصر انتخابهای متنوع قرار داریم از طرفی میزان ارتباطات مثل گذشته نیست و ادم ها اصلا و خانواده ها اصلا هم دیگه رو نمیشناسن....حلقه گم شده چیزی به اسم واسطه ازدواج است واسطه ها افراد بیشتری را به مجردان معرفی میکنند و قدرت انتخاب بیشتر میشود....واسطه از طریق توسعه روابط خانواده ها.... و روابط همسایگی ایجاد میشه...امنیت در محله ها نبود ترافیک و عدم مشکلات اقتصادی روابط گسترده انسان ها را تقویت میکند چیزی که در گذشته متناسب با فرهنگ ایرانیان وجود داشت. این طرز مطالعه و قضاوت تک بعدی است.

    • بدون نام

      عالی گفته این خبر رو...ولی هیچ حمایتی از جوانان نمیشه وگرنه درصد زیادی خواستار ازدواج هستن ولی نمیتوننـ.بیکارن

    • بدون نام

      خب مردادختراکم سن وسال میگیرندتابه خیال خودشون تربیتش کنندخخخخخ

    • پرستو

      سلام. به نظر من اشتباهه که پسر یکی از ملاک هاش حتما ازدواج با دختر کوچک تر باشه. نظر شخصی من این هست که حتی همسن یا بزرگتر انتخاب کنند. چه اشکالی داره؟
      دختر کم سن و سال توقعاتش بالا هست، اما دختر بزرگتر فهمیده تر و آگاه تر است وشرایط رو درک می کنه

    • طاهر ظاهروباطن

      سلام به همه عزیزان
      هرکس نظری داده قابل احترامه اما سن انسان فقط یک عدده

      ازدواج مهمترین بخش زندگیه
      وفقط اخلاق حرف اول وآخر رو میزنه

    • بدون نام

      چرا تو ایران بالابر برقی شیشه خودرو جزو آپشنه

    • Ali

      چرا ازدواج كنند چى چى درست همه چى خراب

    • مهیار

      نه کم بود دختره نه پسر . کمبوده پوله . وقتی پولای مملکتو خرج دیگر کشورها میکنن باید به فکر این موقع هم باشن . میگن از هردست بگیری از همون دستم میدی مصداقش همینه

    • مریم

      راسته هیچی سرجاش نمونده همه چی مثل قدیمها نمونده .

    • مریم

      تازه ازبی پولی بازدلیل قانع کننده ای براازدواج با دخترکم سن سال نیست که وتوقعات چه ربطی به سن وسال داره اصلا نظران اقادرسته که گفتن این امار ارقام مال گله ها ....چون شرایط جامعه روابط اجتماعی کلی چیزا دیگه نسبت به قبل فرق کرده.

    • مونا

      مرد دهه پنجاهی داره با دختر نیمه دوم دهه هفتاد ازدواج میکنه.
      به قول فامیل دور من دیگه حرفی ندارم.

    • حسینعلی

      سلام دوستان یک سال از طلاقم میگذره و به این نتیجه رسیدم تو این وضعیت جامعه و عدم پشتیبانی دولت از جوان هایی که میخوان تشکیل خانواده بدهند همون بهتر ازدواج نکنید من تو دو سال زندگی مشترک 10 سال سرمایه زندگیم از بین رفت و بیشترین دلیلشم نصب هزینه ها نصب به درامد یک ادمه که اونم اگه حمایت خانواده نباشه سرنجامش جز طلاق نیست و الان مجردم از پس هزینه های خودم بر میام و بعد از طلاق هم موفق شدم به چند سفر سیاحتی و زیارتی برم و اینم چون الان خانه پدری زندگی میکنم و کلی از هزینه های زندگیم کم شده پس به نظر من چرا خودتونو درگیر ازدواجی میکنید که بدون پشتوانه 90 درصد دوام این زندگی به یکسال نمیرسه

    • محبوبه

      به نظر من اشتباه فاصله سنی باید مناسب باشه نه خیلی زیاد و نه خیلی کم و پسر اصلا ااااا نباید از دختر کوچکتر باشه.

    • محبوبه

      به نظر من اشتباه فاصله سنی باید مناسب باشه نه خیلی زیاد و نه خیلی کم و پسر اصلا ااااا نباید از دختر کوچکتر باشه.

    • دراكولا تا به تا

      مشكل جوانهاي الان، داشتن معيار هاي مزخرف و سطحي است. نداشتن اموزش كافي در امر ازدواج. اجازه بديد برادرم رو مثال بزنم كه ٣٥ سالشه و مهمترين معيارش خوشگلي هست. يه روزي فكر ميكردم داشتن اين معيار مال ادم هايي با فقر فرهنگي هست، اما بهتون اطمينان ميدم كه خانواده اي از طبقه مرفه اجتماعي و با تحصيلات عاليه هستيم. پدر و مادر خودم تنها دو سال با هم اختلاف داشتند و شما فكر كنيد برادر من به خواستگاري دختري كه ١٠ سال از خودش كوچيكتر بود رفت. برادرم وقتي حرف ميزد، اين دختر خانم فكر ميكرد ايشون خداست! نميتونم بگم چه قدر گريه كردم، خدا رو شكر كه نشد.
      شما با مهمترين معيارتون يه زندگي رو انتخاب ميكنيد، وقتي اون معيار از بين بره، زندگي به بن بست ميرسه. معيار زيبايي خيلي زود از بين ميره و اگر معيار قوي ديگه اي در كنارش نداشته باشيد، زندگيتون از هم ميپاشه.
      دوران مجردي دوران شيريني هست تا زمانيكه دوستان مجرد داشته باشيد، اما بعد خيلي تنها ميشيد. براي منم شد دعا كنيد

    • بدون نام

      دختر کم سن و سال همه چی رو پول میبینه فقط!!

    • مهرناز

      اتفاقا برعکس دخترای دهه هفتادی خیلی پول پرست و ادعای الکی دارن

      پاسخ ها

      • مریم

        سلام پول وثروت همه دوست دارن من خودم دهه 60ام اما درست نیست بگیم پول وفقط دهه 70دوست داره چه ربطی داره.

    • DAvid

      باید ازدواج اجباری بشه خخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام اجبار؟ یعنی باجبر همه چی مشکل سن سال بیکاری پول همه چی حل میشه ؟؟؟

    • مریم

      سلام بحث ازدواج بادخترا کم سن سال تربه نظرمن ازهمان ابتدا بجامادیات وخیلی چیزادیگه باید به فکرتفاهم بودچه بسامردی با خانمی ازدواج کنه ازاون چندسال کوچکتر هم توازن جامعه روبه هم میریزه هم طبق اختلاف سنی ارلحاظ خیلی مسائل اختلاف پیش میاد چراازهمان ابتدا خانمی هم سن یا نهایت یکی دوسال کوچکترانتخاب نکنه .تااینکه زندگی و برا ان خانم به جهنم تبدیل کنه وبه قولی هرروز سرکوفت بچه بودن بهش بزنه .این وبه تجربه هم دیدم هم شنیدم.

    • سعیدرستمی

      با سلام
      من روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکس تهران می باشم.
      از نظر روانشناسان بزرگی چون یونگ این مسئله که مردان دنبال کوچکتر از خود و دختران دنبال بزرگتر از خود هستند ریشه در کهن الگوها دارد.یعنی در الگوهای قدیمی ما که زنان دنبال مرد بزرگتر یا قوی تر بودن برای محافظت از کیان خانواده و مردان به دنبال زن کوچکتر بودن تا بتوانند حداکثر فرزند آوری را داشته باشند و این کهن الگو در همه فرهنگ ها نهادینه شده و مختص فرهنگ ایران نیست ،کهن الگو از طریق ژنتیک منتقل میشود.البته این کهن الگو برای زمان امروز دیگر ضرورت گذشته را ندارد چرا که کسی دیگر دنبال فرزند بیشتر نیست ولی چون کهن الگوست مردان نمیدانند چرا از زنان کوچکتر خوششان می آید.یاعلی

      پاسخ ها

      • مریم

        سلام ممنون ازراهنمایی شما این هم به نوعی میشه درست باشه .

    • مریم

      سلام مردهای جامعه ما خوبه در این یه مورد ازقدیم ها الگو برداری میکنن بازجای شکرش باقی.

    • hoplix

      دختران پولکی زندگی را از بین می برند
      یک زن اساس خانواده دستشه و اگه تلاش کنه با هرسنی که باشه چارچوب زندگی حفظ میشه

    • بدون نام

      من۲۰سالمه ونامزدم ۳۲سالشه الان دارم ازش جدامیشم چون اصلاتوانایی زندگی کردن نداشت وعشقه درونش مرده بودپول داشت ولی براخودش بود خسیسومعتادبود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج