adexo3
۴۴۶۱۸۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بازار داغ ارز در اولین روز زمستان

درحالی که پس از پشت سرگذاشتن یلدای طولانی روزگذشته نخستین روز از فصل سرد زمستان آغاز شد، اما بازار ارز حال و هوای داغ تابستان به خود گرفت. دیروز دلار مرز ۴ هزار تومان را شکست.

روزنامه ایران: درحالی که پس از پشت سرگذاشتن یلدای طولانی روزگذشته نخستین روز از فصل سرد زمستان آغاز شد، اما بازار ارز حال و هوای داغ تابستان به خود گرفت. دیروز دلار مرز ۴ هزار تومان را شکست.
درحالی که بازار آزاد ارز کار خود را با دلار ۳۹۸۱ تومان آغاز کرده بود، افزایش نوسان قیمتی نرخ این ارز جهانی را به ۴۰۰۷ تومان رساند، اما با عبور عقربه‌های ساعت از ظهر، دوباره قیمت‌ها عقب نشینی کرد و به ۳۹۹۴ تومان رسید، روندی که درساعات کاری بازار چندین بار تکرار شد و پس از ساعت ۱۵ روند صعودی نرخ دلار سرعت گرفت و در نهایت هنگام تنظیم این گزارش به ۴ هزار و ۱۹ تومان رسید که درمقایسه با روز قبل از آن ۴۹ تومان افزایش داشت. دراین روز کمترین نرخ برای هر دلار امریکا ۳۹۷۴ تومان بود.
با صعود نرخ دلار، سایر ارزهای معتبر بازار نیز روند صعودی به خود گرفت. به طوری که در زمان تنظیم این گزارش یورو که در ابتدای کار بازار ۴۲۳۹ تومان قیمت داشت به ۴۲۶۳ تومان رسید که با قیمت روز سه‌شنبه بازار آزاد ۲۵ تومان اختلاف داشت.پوند هم با ثبت قیمت ۴۹۵۰ تومانی ۲۶ تومان گران تر از روز سه‌شنبه به فروش رسید. دراین میان درهم امارات نیز با ۱۲ تومان رشد خود را به ۱۱۲۰ تومان رساند. گفتنی است کارشناسان درکنار انتظارات که به رشد قیمت‌ها در بازار ارز دامن زده است، تقویت دلار در بازار جهانی را نیز یکی از مهم‌ترین دلایل روند صعودی این ارز و تأثیر در سایر ارزها می‌دانند. درواقع تقویت این ارز باعث کاهش نرخ برابری اکثر ارزهای جهانی در مقابل دلار شده است.
عرضه ارز هیچ تغییری نکرده است
درحالی که برخی از رسانه‌ها کمبود و نایاب شدن دلار و ارز را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت این ارز اعلام کرده‌اند، صرافان بازار آزاد ارز در گفت‌و‌گو با «ایران»، می‌گویند که در روز چهارشنبه هیچ تغییر محسوسی در عرضه ارز مشاهده نشده است.
رامین مطلوب یکی از صرافان بازار دراین باره به خبرنگار «ایران»، گفت: روز چهارشنبه مانند روزهای دیگر انواع ارز در بازار آزاد موجود بود علاوه براین صرافی بانک‌ها نیز به فروش ارز به صرافی‌های مجاز ادامه دادند. به گفته وی روزگذشته قیمت دلار امریکا در صرافی بانک‌ها در ابتدای روز ۳۹۹۰ تومان بود که در میانه روز به ۳۹۸۰ تومان کاهش یافت. وی همچنین درخصوص تقاضای ارز در بازار آزاد نیز اظهارکرد: دراین روز میزان تقاضا نیز تغییری نداشت.
عباس شرفی صراف دیگری است که به خبرنگار «ایران»، گفت: روزچهارشنبه همانند روزهای دیگر ارز در بازار وجود داشت و هیچ نشانه‌ای از نایاب شدن آن دیده نشد. وی افزود: صرافی بانک‌ها در ابتدا با قیمت بالاتری ارز به صرافی‌ها فروختند، اما در ادامه قیمت آنها کاهش یافت. به گفته وی به طور معمول صرافی بانک‌ها قیمت ارز خود را با بازار هماهنگ و سعی می‌کنند به نوعی آن را مدیریت تا از افزایش بی‌منطق جلوگیری کنند.
علی یزدی یکی از صرافان بازار نیز در گفت‌و‌گو با «ایران»، ضمن رد اینکه ارز در بازار با کمبود مواجه شده است، اظهارکرد: صرافی‌ها درمجموع ارز مورد نیاز خود را از دوطریق بازار آزاد و صرافی بانک‌ها تأمین می‌کنند. وی ادامه داد: براساس بخشنامه بانک مرکزی صرافی بانک‌ها ملزم هستند تا بخشی از ارز مورد نیاز صرافی‌های مجوز دار را تأمین کنند که قیمت آن به طور معمول ۲۰ تا ۳۰تومان کمتر از نرخ بازار آزاد است.
وی اضافه کرد: به دلیل افزایش نوسان بازار در دو سه روز اخیر صرافی بانک‌ها از اعلام نرخ آنلاین ارز در سایت خود خودداری می‌کنند. به گفته وی مشکلی که در زمینه دریافت ارز از صرافی‌ها وجود دارد این است که باید یک روز زودتر معادل ریالی ارز مورد تقاضا را به حساب بانک واریز و پس از آن درخواست دهد و برهمین اساس نمی‌توان هر زمان که نیاز باشد، مراجعه کرد. یزدی درپاسخ به این سؤال که صرافی بانک‌ها روزانه به هر صرافی مجاز چه میزان دلار می‌دهند، گفت: هم‌اکنون بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار روزانه به صرافی‌ها ارز داده می‌شود. این صراف همچنین درخصوص قیمت ارز در صرافی بانک‌ها طی روزهای اخیر توضیح داد: در روز ۲۹ آذر ماه قیمت خرید دلار ۳۹۳۰ و فروش آن ۳۹۵۵ تومان و قیمت خرید یورو ۴۲۳۰ و فروش آن ۴۳۵۰ تومان بود که این نرخ‌ها در روز ۳۰ آذرماه نیز بدون تغییر باقی ماند. وی افزود: اما روز اول دی ماه قیمت خرید دلار به ۳۹۷۵ تومان و فروش آن ۴ هزار تومان و نرخ خرید یورو به ۴۲۲۱ تومان و فروش آن به ۴۲۳۰ تومان رسید.
دلار بانکی زمستان را با کاهش آغاز کرد
درحالی در نخستین روز زمستان، قیمت ارز در بازار آزاد روبه افزایش گذاشت که نرخ دلار بانکی با افت همراه بود. نرخ‌ گذاری ارزهای عمده بانک مرکزی در روز چهارشنبه یکم‌دی‌ماه نشانگر افت یک ریالی ارزش دلار و تقویت ۱۸ ریالی یورو در برابر ریال ایران است. دراین روز هر دلار امریکا ۳۲۳۲۰ ریال و هر یورو۳۳۴۶۲ ریال در شبکه بانکی قیمت‌گذاری شد و هر پوند انگلیس نیز با افت ۵۴ ریالی به ۴۰۰۱۰ ریال رسید. در نرخ‌ گذاری دیروز، درمجموع ارزش ۱۰ ارز کاهش و ۲۳ ارز دیگر افزایش داشت و نرخ ۶ ارز نیز تغییری ثبت نکرد.
بازار طلا و سکه هم صعودی شد

هرچند رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه با افزایش نرخ ارز قابل مقایسه نیست، اما روز گذشته انواع سکه با رشد قیمت همراه بود. در زمان تنظیم این گزارش هرقطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان قیمت خورد که ۲ هزار تومان رشد نشان می‌دهد. سکه تمام بهار طرح جدید نیز روزگذشته یک میلیون و ۱۴۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شد که ۴۹۰۰ تومان از روز سه‌ شنبه بیشتر بود. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با رشد هزار تومانی همراه بود. دراین روز نیم سکه ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۱۹ هزار تومان فروخته می‌شد. اما سکه گرمی که ۱۹۷ هزار تومان قیمت خورده بود هیچ تغییری نداشت. در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۲ هزار و ۷۸۰ تومان قیمت‌ گذاری شد که ۱۳۹ تومان رشد داشت. دیروز هر اونس طلای جهانی نیز ۱۱۳۴ دلار قیمت خورد که ۲دلار و ۹۰ سنت رشد نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج