۴۴۹۶۲۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

میراث سایبری اوباما برای ترامپ

کمتر از دو هفته مانده به پایان زمان تصدی‌گری اوباما به عالی‌ترین نهاد اجرایی در آمریکا، وی تصمیم به خاتمه دادن به داستان پرماجرای جداسازی آژانس امنیت ملی آمریکا و فرماندهی سایبری در این کشور گرفته است. ظاهراً رییس‌جمهور فعلی آمریکا، قصد دارد تا یادگاری ارزشمندی برای ترامپ بر جای بگذارد.

وب سایت سایبربان: اوباما تلاش می‌کند در فرصت باقی‌مانده، جداسازی فرماندهی سایبری از آژانس امنیت ملی آمریکا را قطعی کند.

کمتر از دو هفته مانده به پایان زمان تصدی‌گری اوباما به عالی‌ترین نهاد اجرایی در آمریکا، وی تصمیم به خاتمه دادن به داستان پرماجرای جداسازی آژانس امنیت ملی آمریکا و فرماندهی سایبری در این کشور گرفته است. ظاهراً رییس‌جمهور فعلی آمریکا، قصد دارد تا یادگاری ارزشمندی برای ترامپ بر جای بگذارد.
میراث سایبری اوباما برای ترامپ

البته به اعتقاد کارشناسان، رفتار ترامپ نیز در این زمینه قابل پیش‌بینی نیست و این سؤال وجود دارد که آیا رییس‌جمهور منتخب آمریکا، این رفتار اوباما را در آینده ادامه خواهد داد یا خیر. یکی از مسئولین انتقال قدرت از اوباما به ترامپ در این رابطه گفت: «امنیت سایبری، همیشه به عنوان کانون توجه در دوره گذار بوده و هست.»

فشارها در روزهای پایانی بر دولت اوباما به جهت جداسازی این دو سازمان از یکدیگر افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان آمریکایی، فعالیت دو سازمان تحت نظر یک نفر را، عامل کندی و ضعف عملکرد آن‌ها عنوان می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان، مأموریت‌ها و مسئولیت‌های آن‌ها با هم متفاوت است و جداسازی از یکدیگر، سبب می‌شود تا فرماندهی سایبری آمریکا، به یک نیروی رزمی تمام‌عیار تبدیل شود.

باراک اوباما، همزمان با امضای بودجه دفاعی ۲۰۱۷ آمریکا در این رابطه گفت: «ادغام این دو سازمان با یکدیگر، برای این بود که در آن برهه از زمان، فرماندهی نوپای سایبری آمریکا بتواند از امکانات پیشرفته آژانس امنیت ملی استفاده کند، اما هم‌اکنون فرماندهی سایبری به بلوغ رسیده و باید جدا شود.»

مأموریت فرماندهی سایبری آمریکا، در زمان دستور، ایجاد اختلال و نابودی شبکه مهاجمان است. همچنین وظیفه دفاع از منافع ملی در برابر خطراتی که متوجه سامانه‌های حیاتی می‌شود یا سامانه‌های نظامی را تهدید می‌کند نیز بر عهده فرماندهی سایبری آمریکا است.

آژانس امنیت ملی آمریکا نیز وظایف دفاعی خاصی را بر عهده دارد. دفاع از شبکه‌های طبقه‌بندی‌شده، در شرح وظایف این نهاد جاسوسی آمریکایی قرار داده شده است، اما بر اساس اسناد موجود، انجام جاسوسی الکترونیکی از اهداف خارجی، جزو اصلی‌ترین وظایف آژانس امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

فرماندهی سایبری آمریکا در سال 2009، تحت نظر مدیریت مجموعه آژانس امنیت ملی آمریکا تأسیس شد و از همان زمان، وابستگی‌های شدیدی به قابلیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا داشت.

اوباما در بخش دیگری از صحبت‌های خودش در این رابطه گفت: «دو سازمان، باید مدیران جداگانه‌ای داشته باشند تا هرکدام از دو مدیر بتواند خودش را وقف مأموریت‌های محوله سازمان مورد نظرش نماید، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که حتی بعد از جداسازی از یکدیگر، ارتباط و اشتراک قابلیت‌ها و هم‌افزایی بین دو سازمان، باید وجود داشته باشد.»

در این راه، افرادی نظیر اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات‌متحده و جیمز کلپر، مدیر مستعفی اداره اطلاعات ملی آمریکا نیز ازجمله مشوقان و حامیان اوباما، محسوب می‌شوند. اوباما قصد داشت در سال 2013، این پرونده بحث‌برانگیز را ببندد و با جداسازی آن‌ها از یکدیگر، مهر پایانی بر حرف‌وحدیث‌ها بزند، اما افرادی نظیر کیث الکساندر، فرمانده وقت آژانس امنیت ملی آمریکا، مانع از انجام این کار، توسط اوباما شدند، چرا که به اعتقاد وی، جداسازی این دو سازمان آمریکایی از یکدیگر، سبب خواهد شد تا دسترسی فرماندهی سایبری، از منابع آژانس امنیت ملی قطع شود و ضمانتی مبنی بر پشتیبانی آژانس از فرماندهی سایبری وجود ندارد. البته در این میان، مطرح شده است که فرمانده آژانس امنیت ملی آمریکا، باید یک فرد غیرنظامی باشد. از سال 1952، مدیریت آژانس امنیت ملی بر عهده افراد نظامی است.

در قسمت دیگری از پیام اوباما در این رابطه آمده است: «کنگره باید از قرار دادن موانع غیرضروری و بوروکراتیک در شرایط فعلی خودداری کند. در زمان فعلی، سرعت و طبیعت تهدیدات سایبری، نیازمند تصمیم‌گیری به‌موقع و سریع است تا بتوان توانایی‌های سایبری را سازمان‌دهی و مدیریت کرد.»

اوباما تأکید کرده است که پنتاگون و دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا، برنامه جامع و مرحله‌به‌مرحله ای را برای جداسازی این دو سازمان از یکدیگر تدارک دیده‌اند و تلاش می‌کنند تا فرماندهی سایبری آمریکا تا هر زمان که نیاز باشد، از حمایت عملیاتی آژانس امنیت ملی آمریکا، برخوردار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج