adexo3
۴۵۴۰۲۵
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

گرانی ارز در کدام دولت سفره مردم را کوچک کرد؟

از اواسط آبان ماه قیمت ارز تحرک خود را برای افزایش قیمت برداشت.در آن ماه ارز حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بود که آرام آرام به کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان نزدیک شد.اما نزدیک شدن به سال میلادی۲۰۱۷ عاملی شد تا ایران نتواند بخشی از طلب‌های خود را نقد کند لذا تا حدودی جیب دولت از داشتن ارز خالی شد.آذرماه هم رسید و قیمت ارز مجددا تا حدود ۳هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت.

روزنامه ایران: از اواسط آبان ماه قیمت ارز تحرک خود را برای افزایش قیمت برداشت.در آن ماه ارز حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بود که آرام آرام به کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان نزدیک شد.اما نزدیک شدن به سال میلادی۲۰۱۷ عاملی شد تا ایران نتواند بخشی از طلب‌های خود را نقد کند لذا تا حدودی جیب دولت از داشتن ارز خالی شد.آذرماه هم رسید و قیمت ارز مجددا تا حدود ۳هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت.
دی ماه هم قیمت بین ۴ هزار تومان تا ۴ هزا رو ۱۳۰ تومان در نوسان بود.اما تب افزایش قیمت فروکش کرد و اکنون قیمت ارزحدود ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.زمانی که قیمت ارز دستخوش تغییر شد برخی خط‌کش مقایسه خود را برداشتند و دولت روحانی را با احمدی‌نژاد مقایسه کردند.منتقدان گفتند نوسان قیمت ارز در دولت گذشته خیلی کمتر بود و دولت یازدهم در کنترل نرخ ارز ناتوان شد.از سویی برخی از رسانه‌ها هم گزارش دادند که گرانی ارز باعث شده سفره مردم تحت تأثیر قرار گیرد.اما واقعاً افزایش نرخ ارز تا چقدر توانست بر قدرت خرید مردم اثر بگذارد؟
پرهیز از افزایش قیمت
به گفته فعالان اقتصادی هنوز قیمت‌ها تحت تأثیر رشد قیمت ارز قرار نگرفته است و اگر سیر نزولی قیمت ادامه پیدا کند قطعاً واحدهای تولیدی از خیر افزایش قیمت محصولات خود می‌گذرند.طی این مدت بیشترین کالاهایی که از افزایش قیمت ارز اثر گرفت لوازم خانگی و گوشت قرمز بود.در مورد سایر کالاها و بخصوص کالاهای اساسی افزایش قیمت صورت نگرفت.کره هم ۲۰ درصد گران شد که سازمان حمایت تمام قد جلوی آن ایستاد و مانع گرانی آن شد.سایر حوزه‌ها هم که می‌خواستند برای رشد قیمت محصولات خود حرکت کنند سازمان حمایت درخواست‌ها را وتو کرد و یادآور شد:با نوسان مقطعی نرخ ارز هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد.در این میان هم برای تمام بخش‌ها خط و نشان کشید که از گران کردن محصولات نهایی خود پرهیز کنند.
مقایسه تأثیر نوسانات ارز بر قیمت کالا‌ها در دو دولت کنونی و قبل
اگر بخواهیم تأثیر نوسان ارز بر قیمت کالاها در این دوره را با دوره دولت گذشته مقایسه کنیم نتایج بسیار متفاوت می‌شود.
از سال ۹۰ رشد قیمت ارز شروع شد.این موضوع در سال ۹۱ به اوج خود رسید به گونه‌ای که برخی تولیدکنندگان برای کالای نهایی قیمت مصرف کننده را درج نمی‌کردند تا هر قیمتی که خواستند محصول خود را به فروش برسانند.در کالاهای اساسی بخصوص لبنیات قیمت‌ها بعضا دو الی سه روز یک بار گران می‌شد.گوشت، مرغ، میوه، لوازم خانگی مانند عقربه‌های ساعت گرانی را به خریداران خود نشان می‌دادند.
در مقطعی نوسان قیمت ارز به جوکی در محافل تبدیل شده بود و همه این‌گونه می‌پرسیدند الان که نه همین لحظه قیمت چند است؟شرایط به گونه‌ای جلو رفته بود که سازمان حمایت هم نتوانست قیمت‌ها را کنترل کند. تنش قیمت در آن دوره باعث شد سفره مردم از خیلی کالاها کمرنگ‌تر شود. مضاف بر اینکه رشد نقدینگی (۷۰۰هزار میلیارد تومان)، کاهش ۵۰ درصدی ارزش پول ملی و نرخ تورم(نقطه به نقطه ۴۲ درصد) هم عاملی بود تا قدرت خرید مردم به شدت (حدود ۵۰درصد)کاهش پیدا کند.
اما در دولت روحانی قدرت خرید کارگران ۱۲ درصد و بازنشستگان ۲۰درصد بهبود یافت. لذا این نشان می‌دهد که دولت در کنترل نرخ تورم، نقدینگی و افزایش ارزش پول ملی توانست کارنامه خود را پرو پیمان‌تر کند دولت یازدهم آمد یکی از کارهایی را که در اولویت خود قرار داد جلوگیری از نوسان قیمت ارز بود.از سال ۹۲ تا قبل از آبان ماه سال جاری ارز مسیر خوبی را طی کرد و نوسان به حداقل خود رسید.طبق گفته رئیس جمهوری که یکشنبه شب با مردم صحبت کرد قیمت ارز مجدداً کاهش خواهد یافت و بر کانال ۳هزار و ۹۰۰ تومان نمی‌ماند.
سال ۸۴ قیمت‌ها چگونه بود
ذکر چند مثال درباره اتفاق‌های قیمتی که رخ داد نشان می‌دهد که در کدام دولت سفره مردم تحت تأثیر قیمت ارز قرار گرفت.سال ۸۴ قیمت شکر ۵۵۵ تومان بود و سال ۹۲ یعنی زمان تحویل دولت قیمت‌ها به ۲۵۰۰تومان رسید.این رشد ۴۵۰درصدی را نشان می‌دهد.برنج ایرانی از کیلویی ۱۲۹۰ تومان به ۸هزار و ۵۰۰ تومان رسید که میزان رشد آن ۶۵۸درصد است.
برنج خارجی هم که ۶۴۱ تومان در هر کیلو بود پایان دولت احمدی‌نژاد به ۶ هزار تومان رسید که این امر نشان از رشد ۹۳۶ درصدی دارد.قیمت مرغ هم که سال ۸۴ حدود ۵۱۰۰تومان بود با ۴۷۶درصد رشد از قیمت ۷هزار تومان عبور کرد.گوشت گوسفندی با استخوان از ۵۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان رسید که رشد ۸۵۰درصدی را نشان می‌دهد.روغن مایع هم با ۴۶۹درصد رشد از ۹۸۰ تومان به ۴۶۰۰تومان رسید.این اعداد گویای آن است که سفره مردم در چه دوره‌ای تحت تأثیر قیمت ارز

قرار گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی حمایت کرده این گزارشه
      خسته نباشید

    • بدون نام

      درود بر روحانی وپاینده ایران عزیز

    • وجدان

      دنبال مقصرمی گردیدیا به فکراصلاح هستید.
      سقوط ارزش پول کشوربایددغدغه باشدکه عاملش تمام مسئولین ازبدو الی الختم هستند. ..........
      بس کنید.

    • حسین

      آره هرچه شما بگید درسته!!!! اصلا در دولت روحانی ارز ده هزار تومان هم بشه باز به سفره مردم ضررری نمیرسد ،این هم از عجایب است،اون زمان که از هر اتفاقی جوک میساختند هم ظرفیت بالا بود ،هم دستهایی درکار بود که از هر چیزی جوکی بسازند اما امروز که دولت یازده هیچ گونه نقد و انتقادی را برنمی تابد طنز وطنازی هم اثر خود را از دست داده اند. اصلا افزایش قیمت ارز برای دولت هم که نفعی نداشت،!!فقط حقوق آذر معلمان با یک هفته تأخیر وپاداش بازنشستگی ۹۴ هم کلا یکجا همین روزها پرداخت شد.

    • امير

      ماشالا خيلى خوب دروغ ميگه اين گزارشه
      برنج اخر دوره احمدى نژاد 4500 بود والان بعد از سه سال روحانى 12000تومانه وگاهان ب
      البته برنج 17000تومان شمالى هم هست

    • nashenas

      بله وافعا دولت روحانی خیلی مصمم و مجد توی کاراشونن.. کور بشه این همه خدمات رو نبینه... اگه هم نقصی دیده بشه مربوط به دولت فبله و والسلام... دور بعد هم حتما بهتون رای میدم...روحانی مچکریم..

    • حمید

      مگر امثال شما رسانه ها دراین دولت کلید سفره آنان بزرگتر شده است آخه بیسوادی که این آمار را میدهی بهترین برنج ایرانی در زمان تحویل دولت کلید ۷۵۰۰تومان بود الان ۱۴۰۰۰تومان چند درصد میشود؟ نان سنگک اندازه قدت ۴۰۰ تومان بود الان ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ تومان آنهم زیرزانو گوشت ۳۴۰۰۰ تومان بود الان ۴۴۰۰۰ تومان انواع لبنیات همه ۴۰ درصد گران شده شکر ۴۰درصد گران شده بنزین ۴۵ درصد گران شده حقوق بازنشستگان در زمان حاج محمود ۲ برابر شد ولی دراین دوره حقوق کارمندان تامین اجتماعی با آن بخشنامه کذایی که از روی بیسوادی و عدم کارشناسی صادر شد ۳۰ تا۴۰ درصد کم شد شما درصد معاملات مسکن در زمان حاج محمود را اگر سواد داری بخوان و در حکومت کلید همه ببین حدود چهار سال رکود مطلق در مسکن حاکم است چون آنقدر سفره ها کوچک شده کسی نمی‌تواند حداکثر جز اینکه حداقل با دو شغل شکم زن و بچه اش را سیر کند بازم بگم با عرق شرم روی پیشانی نشسته

    • بدون نام

      جواب.دولت یازدهم

    • بدون نام

      میگن هرکی رو تو قبر خودش میزارن. اگه عملکرد گذشته خوب بود که مردم به روحانی رای نمیدادن. شما به فکر اصلاح شرایط هستید یا دائما قراره خرابی ها رو به گذشته ربط بدید؟؟ حقوق نجومی گرفته بشه بگین ببین گذشته چقدر زیاد اختلاس شده الان یه کم اختلاس شده، صندوق ذخیره 8000 میلیارد و ... بعد دائم بشنویم چرا گذشته حرف نمیزدید الان میخواین تخریب کنید. نیاز به تخریب نداره مردم خوب میفهمند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج