اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۵۴۴۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بررسی قیمت‌ ها در بازار ارز و طلا

بازار ارز روز پنج شنبه، مدل کوچک‌تری از نوسان روزانه قیمت را به نمایش گذاشت تا بر این فاکتور که قیمت‌هاي این بازار همچنان چشم انتظار خبرهای مثبت مذاکرات و حاشیه‌هاي آن است، تاکید دوباره‌اي داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد: بازار ارز روز پنج شنبه، مدل کوچک‌تری از نوسان روزانه قیمت را به نمایش گذاشت تا بر این فاکتور که قیمت‌هاي این بازار همچنان چشم انتظار خبرهای مثبت مذاکرات و حاشیه‌هاي آن است، تاکید دوباره‌اي داشته باشد.

تقریبا یک هفته پس از انتشار نتایج اولیه نشست قزاقستان و ریزش قیمت‌هاي بازار ارز و سکه، اواخر هفته گذشته این روند معکوس شد و قیمت‌ها دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. مسیر پر شتاب بازگشت نیز همانند مسیر ریزش، گام‌هاي بلندی در تغییر قیمت‌ها به همراه داشت.

روز پنج‌شنبه اما وقفه‌اي در این مسیر اتفاق افتاد که احتمال بازگرداندن نگاه‌هاي مثبت به نتایج مذاکرات را به همراه دارد. بیانیه ۱+۵ در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ادامه تلاش‌هاي دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌اي ایران تاکید کرد.

در بیانیه گروه ۱+۵ آمده است که این شش کشور به «ملاقات‌های مفیدی» که در قزاقستان «برای تداوم یک روند سازنده دیپلماتیک» صورت گرفت توجه دارند و این دیدارها «در ماه‌های آینده بر مبنای عمل متقابل و رویکرد گام به گام به طور فعالانه دنبال خواهد شد.»

تاکید این گروه بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در حالی است که برخی از رسانه‌هاي غربی سخنان تند جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا را در اواسط هفته گذشته، چرخش مواضع ۱+۵ ارزیابی کرده بودند و بازار داخلی نیز از این شرایط به سرعت متاثر شده و افزایش قیمت‌ها را شاهد بود. بازار در حالتی بینابین ۱۰ روز دیگر تا اجلاس کارشناسی استانبول زمان دارد تا مسیر تازه‌اي انتخاب کند و ازاین ابهام بیرون بیاید.

در صورتی که پیشنهادهای تدوین شده‌اي بین ایران و غرب موجودیت بیابد، می توان به نهایی شدن این مذاکرات در ۱۶ فروردین امیدوار بود. با این حال فعالان بازار امکان نوسان تازه در قیمت را بعید نمی‌دانند.

نوسان قیمت‌های داخلی

بازار ارز و سکه روز پنج‌شنبه بازهم شاهد نوسان قیمت در میان گمانه زنی‌هاي مختلف سیاسی و منطقه‌اي بود. قیمت دلار در بازار در حالی در مسیر افزایش دوباره از ۳۷۰۰ تومان نیز عبور کرد که بیانیه ۱+۵ در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره موجی از افت را متوجه دلار و سایر ارزها کرد.

قیمت دلار در این روز با نرخ ۳۶۷۰ تومان بازشد. این در حالی است که قیمت دلار در شامگاه روز چهارشنبه در سطح ۳۶۴۰ تومان متوقف شده بود. از این رو دلار در روز پنج‌شنبه با ۳۰ تومان افزایش بازشد و تا ساعت ۱۲ به ۳۷۱۵ تومان هم رسید. در واقع دلار در این روز بین بالاترین سطح و پایین ترین سطح خود ۱۴۵ تومان بر تابلوها نوسان ثبت کرده است.

با گذشت زمان تقریبا دوساعته نرخ ارز در کف بازار به ۳۵۳۰ تومان و در تابلوی صرافی‌ها به ۳۶۷۰ تومان رسید. یورو نیز با افت ۲۰ تومانی قیمت روزانه تا ۴۷۸۰ تومان کاهش یافت. پوند انگلیس اما مانند روز چهارشنبه همچنان نرخ ۵۶۰۰ تومانی خود را حفظ کرد. در بازار همچنین نرخ درهم امارات ابتدا تا ۹۹۰ تومان بالارفته و دوباره تا ۹۸۰ تومان کاهش یافت.

در بازار سکه نیز قیمت تمام بهار آزادی در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ۱ میلیون و ۴۴۰ هزارتومان و در ساعت ۱۴، ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان عرضه شد. نیم سکه نیز در یک افت ۱۵ هزار تومانی طی ۲ ساعت از ۷۴۵ به ۷۳۰ هزار تومان رسید. ربع سکه اما همچنان ۴۴۰ هزار تومان بر تابلوها عرضه می‌شود. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با۵۰۰ تومان کاهش ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

کاهش قیمت طلا با اعلام نرخ بیکاری در آمریکا

دیروز غروب بالاخره با اعلام میزان اشتغال ایجاد شده در ماه فوریه آمریکا، قیمت طلا در بازار نیویورک با کاهش مواجه شد و تا غروب ضمن نزدیک شدن به ۱۵۶۰ دلار، به ۱۵۶۴ دلار رسید.

بر اساس اطلاعات رسیده، نرخ بیکاری در آمریکا در این ماه به پایین ترین سطح ۵ سال اخیر رسید و تا ۷/۷ درصد پایین آمد. در این ماه اقتصاد آمریکا ۲۳۶ هزار شغل جدید ایجاد کرد. در ماه ژانویه ۱۱۹ هزار شغل ایجاد شده بود. تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه فوریه بیش از میزان پیش‌بینی‌ها بود تا جایی که ۹۰ اقتصاددان در این کشور انتظار داشتند تا حداکثر ۱۶۵ هزار شغل جدید ایجاد شود. نرخ بیکاری از ۹/۷ به ۷/۷ افت کرده است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی روزهای گذشته همچنان در سطوح ثابتی بین ۱۵۷۰ تا ۱۵۸۰ دلار در نوسان است. این شرایط معلق، به دلیل بروز برخی نشانه‌ها از بهبود اقتصاد آمریکا است. انتظار برای اعلام نرخ بیکاری در این کشور عموما محور اصلی ارزیابی تقاضا برای طلا عنوان می‌شود.

این شاخص در کنار نرخ رشد اقتصادی انگیزه‌اي برای پیگیری محرک‌هاي اقتصادی شده است. فدرال رزرو آمریکا با گذراندن مصوباتی از سنا و کنگره طی یک سال گذشته برای خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه رهنی و خزانه‌داری، اقتصاد این کشور را برای افزایش اشتغال بیشتر و بالابردن نرخ رشد اقتصادی در معرض این میزان نقدینگی قرار داده است. با بروز برخی نشانه‌ها از بهبود اوضاع اقتصادی نیاز به اعمال این محرک‌ها کاهش یافته و برنانکه رییس فدرال رزرو نیز با وجود حرف‌های متفاوت در این زمینه همچنان مردد به نظر می‌رسد.

برخی از کارشناسان انتظار دارند میزان اشتغال در آمریکا برای ماه فوریه افزایش قابل توجهی داشته باشد و اقتصاد ژاپن در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۲ نرخ رشد بالایی را نشان دهد.

وضعیت مناسب سهام برخی شرکت‌ها، موجب بیرون کشیدن نقدینگی از بازار طلا، در هفته‌هاي اخیر شده است. به گفته برخی کارشناسان طلا البته هنوز این فلز قدرت جذب تقاضا را در سطوح قیمتی ۱۵۶۵ تا ۱۵۷۵ دلار داراست. همه چشم‌ها به اعلام نرخ بیکاری ماه فوریه درآمریکا است.

با توجه به اینکه دیروز قرار بود آمار اشتغال آمریکا در ماه فوریه منتشر شود و سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر این گزارش بودند؛ قیمت طلا پس از عبور از سطح ۱۵۸۰ دلار، تا غروب (به وقت تهران) به ۱۵۶۴ دلار رسید که نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۱۳ دلار کاهش ثبت کرد. امکان تغییر قیمت محدود نیز برای آن البته وجود داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج