adexo3
۴۷۱۰۸۵
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

کمک های مالی به کشورهای دیگر چقدر نفع سیاسی دارد؟

واقعیتی که وجود دارد، این است که ما کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها را مد نظر داریم که در چارچوب سیاست‌هایی خاص به کشورهای دیگر تعلق می‌گرفته است. این کمک‌ها دارای اهدافی بوده که هدف‌های آن هم در چارچوب‌های انسانی و سیاسی تعریف شده‌اند.

گفت و گوی روزنامه ایران با فلاحت پیشه در مورد کمک های مالی به کشورهای خارجی:
اولاً ضوابط اختصاص این کمک‌ها و نظارت بر آن هنوز شفاف و تدوین شده نیست و ثانیاً ما هنوز نمی‌دانیم که با این کمک‌ها که در برخی موارد حجم قابل توجهی هم داشته‌اند آیا اهداف مورد نظر محقق شده یا خیر؟
از نظر طرح فلسفه این دست کمک‌ها نمی‌تواند چندان محل بحث و ایراد اساسی باشد و آنچه اهمیت دارد، چگونگی اجرا و سیاستگذاری آن است
مورد کشور جیبوتی را به یاد بیاورید که ما چقدر به آنجا کمک کردیم و در نهایت جایی که به آنها نیاز بسیار کوچکی داشتیم، چگونه عقب کشیدند

تحقیق و تفحص از کمک‌های توسعه‌ای ایران به سایر کشورها در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفت. طرحی که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه آن را روی میز این کمیسیون گذاشته و درباره آن به خبرگزاری خانه ملت گفته که «در این تحقیق و تفحص باید مشخص شود کمک‌هایی که در قالب کمک‌های توسعه‌ای به سایر کشورها انجام می‌شود، در چه راستایی است.»
درباره این دست کمک‌ها خصوصاً در سال‌های اخیر و جایی که دولت محمود احمدی‌نژاد منابع مالی متعددی به کشورهای آفریقایی و همین طور دولت‌هایی نظیر ونزوئلا اختصاص داده بود، حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده است. شاهد برخی مدعاها همزمان با طرح موضوع این تحقیق و تفحص توسط فلاحت‌پیشه هم از راه رسید.
جایی که حسین مرعشی روز جمعه در مشهد گفت که «در زمان آقای خاتمی سدی در دولت تاجیکستان توسط مهندسین ایرانی ساخته شد و دولت تاجیکستان که دولت ثروتمندی هم هست، ۱۵۰ میلیون دلار از ایران وام گرفته بود، رئیس جمهوری دولت دهم؛ آقای احمدی‌نژاد که برای افتتاح این سد به تاجیکستان رفت، در نطقش گفت که این هدیه‌ای از جانب ملت ایران به شما است، از آن روز دیگر تاجیک‌ها قسط وام‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند رئیس جمهوری شما به عنوان هدیه این را به ما داده است.» طرح تحقیق و تفحص از کمک‌های توسعه‌ای ایران به سایر کشورها دیروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد و آن طور که نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون به خبرگزاری‌ها گفته، «پس از بحث و تبادل‌ نظر پیرامون موضوع، بنا شد از تمامی دستگاه‌های مربوط دعوت به عمل آید و موضوع در جلسه فوق بررسی و اطلاعات لازم کسب شود.» فلاحت‌پیشه خود به عنوان طراح این طرح در گفت‌وگو با «ایران» توضیحات بیشتری درباره آن داده است.
طرحی که برای تحقیق و تفحص از کمک‌های ایران به کشورهای دیگر مطرح شده، قرار است چه هدفی را دنبال کند؟
واقعیتی که وجود دارد، این است که ما کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها را مد نظر داریم که در چارچوب سیاست‌هایی خاص به کشورهای دیگر تعلق می‌گرفته است. این کمک‌ها دارای اهدافی بوده که هدف‌های آن هم در چارچوب‌های انسانی و سیاسی تعریف شده‌اند.
مسأله این است که اولاً ضوابط اختصاص این کمک‌ها و نظارت بر آن هنوز شفاف و تدوین شده نیست و ثانیاً ما هنوز نمی‌دانیم که با این کمک‌ها که در برخی موارد حجم قابل توجهی هم داشته‌اند آیا اهداف مورد نظر محقق شده یا خیر؟ به عبارتی باید مشخص شود که آیا مطالعه لازم برای تخصیص برخی از این کمک‌ها انجام شده بوده یا ما در مقاطعی آمده‌ایم و به صورت سلیقه‌ای و بر اساس استنباط‌های محدود و حتی شخصی روی به تخصیص این کمک‌ها آورده‌ایم. تحقیق و تفحصی که مطرح شده با هدف روشن شدن این سؤالات است.
در این تحقیق و تفحص آیا به جز شما نمایندگان دیگری هم مشارکت دارند؟
اصل این موضوع الان برای خیلی از افراد و ناظران و برخی از نمایندگان مجلس جای سؤال دارد اما به طور مشخص این تحقیق و تفحص توسط خود بنده به تنهایی مطرح شده و قصد دارم آن را پیگیری کنم. قطعاً در صورت ادامه مسیر از دیگر همکارانی هم که معتقد به پیگیری موضوع هستند، استفاده می‌کنیم.
به اصل سیاست این کمک‌های توسعه‌ای در تحقیق و تفحص شما چگونه نگاه شده است؟
طرح تهیه شده با اصل و کلیت موضوع مشکلی ندارد. به عبارتی این کاملاً قابل توجیه است که جمهوری اسلامی هم به دلایل انسانی و هم به دلایل سیاسی و استراتژیک به کمک‌های توسعه‌ای در برخی کشورها بپردازد و این کمک‌ها اگر درست هدایت شوند، هم به نفع امنیت ملی ما در شرایط فعلی منطقه هستند و هم می‌توانند به تقویت نزدیکی‌های دوجانبه و چندجانبه ما با دیگر کشورها در مقاطعی منتهی شوند که ما نیاز به ائتلاف‌ها و همکاری‌های بین‌المللی داریم.
به هر حال فضای سیاست بین‌الملل یک فضای یارکشی است و بازیگران فعال و تأثیرگذار در این فضا سعی می‌کنند که با استفاده از امکانات و منابع خود بیشترین دوست و موافق را در کنار خود داشته باشند و جمهوری اسلامی هم به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین از نظر طرح فلسفه این دست کمک‌ها نمی‌تواند چندان محل بحث و ایراد اساسی باشد و آنچه اهمیت دارد، چگونگی اجرا و سیاستگذاری آن است.
جمهوری اسلامی همزمان کمک‌هایی نیز به جبهه مقاومت در کشورهایی مانند لبنان دارد. آیا در تحقیق و تفحص خود در نظر دارید این کمک‌ها را نیز بررسی کنید یا اینکه این دست موارد از دایره بررسی شما خارج هستند؟
تمرکز ما صرفاً روی کمک‌های توسعه‌ای است که مواردی مانند ساخت جاده و سد و بیمارستان و مدرسه و... را شامل می‌شود. کمک به مقاومت از جمله این دست کمک‌ها نیست.
برای این تحقیق و تفحص دوره زمانی خاصی را هم مد نظر دارید؟
نه. ما تا جایی که امکان باشد، این کمک‌ها را در دولت‌های مختلف بررسی می‌کنیم.
سؤال اساسی این است که چه شد ضرورت چنین تحقیق و تفحصی را دریافتید؟
ما سال‌هاست که کمک‌های مالی خارجی برای کشورهای دیگر انجام می‌دهیم اما متأسفانه حداقل در ابعاد سیاسی این کمک‌ها بهره‌وری لازم را برای ما نداشته‌اند. مورد کشور جیبوتی را به یاد بیاورید که ما چقدر به آنجا کمک کردیم و در نهایت جایی که به آنها نیاز بسیار کوچکی داشتیم، چگونه عقب کشیدند.
ما در امریکای جنوبی و آفریقا کمک‌های زیادی انجام دادیم و همین طور در قسمت‌هایی از آسیا، اما به نظر می‌رسد برای این کمک‌ها مطالعه خوبی انجام نشده بوده و تصمیم‌گیری برای توزیع کمک‌ها شتابزده و با منطق ضعیفی انجام شده که آورده سیاسی خاصی برای ما ندارد. در شرایطی که کشور ما خود نیازمند منابع مالی است، درست نیست که کمک‌های خارجی را به صورت غیر اصولی توزیع کنیم. ما برای ادامه این سیاست باید ارزیابی دقیقی از دستاوردهای آن تاکنون داشته باشیم چون هم اکنون سود سیاسی کمک مالی به دیگر کشورها برای ما مشخص نیست.
شما خودتان آیا مورد خاصی در این زمینه را رصد کرده‌اید؟
رصد ما کلی و عمومی بوده. ما می‌دانیم که مثلاً منابع زیادی به کشورهایی مانند ونزوئلا بردیم و قرار بود با این کشور یک اتحاد استراتژیک داشته باشیم. اما دیدیم که در برهه‌هایی از جمله تحریم‌ها چطور همین کشور ما را تنها گذاشت. ما اکنون باید ببینیم در کجا اشتباه کردیم و تجدید نظر کنیم. مسأله اصلاً متهم کردن گروه یا مسئول خاصی نیست بلکه مهم اصلاح مسیر و روند است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والله هیچی

    • بدون نام

      خجالتبکشید دروغ بس مگر قرار داد نبست بودید مگر حساب کتابش معلوم نبود اگر احمدی نزاد این حرفها را پشت سر شما میزد میگفتید بداخلاقی سیاسی

    • بدون نام

      طور خدا بس کنید احمدی نزاد اسمانی جاش بین ماه نیست پیش خدا جایگاه بالای دارد از خشم خدا بترسید

    • بدون نام

      چه منفعتی میبرید... درست میگه هر دولتی میخواد باشه مهم اینه که این همه ثروت ملی اگه صرف کشور میشد بعلاوه ثروت مفاسد اقتصادی به مراتب کشور قدرتمندی در عرصه جهانی بودیم....

    • رعیت

      خسته نباشی خان دایی تاحالا کجابودی ها؟.

    • زهره هستم

      آقایان دولت مردان آن دولت ی که در دست شماها هست جمع آوری از مالیاتی های این ملت است ثروت ملت را اگر قرار باشد هر دولتی که سر کار بیاید حاتم بخشی کند نسل آینده دولت وملت باید کاسه گدایی در دست بگیرند واز دارایی های بخشیده شده دولت مردان گذشته گدایی کنند آقایان دولت مردان بخود بیایید ببینید چکار دارید می کنید ضربه هایی که خودتان بر پیکر خود وجامعه ایران می زنید را تماشا کنید ودرس غربت بگیرید وراه های اشتباه رفته را تکرار نکنید

    • زهره هستم

      آیا هر سخن ران وهر مامور دولت خق دارد که هرچه بخواهد بگوید وهرچه بخواهد بخشد پس این همه همراه کننده در گفتگو ها و مشاوره های سخن رانی ها و ویرایش های مقاله ها چه کردند که بعد ها عزا ی مصیبتی که حضرات ببار آوردند ملت ودولت بعدی باید بگیرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج