adexo3
۴۸۸۷۸۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

Intel به دنبال نابودی AMD است!

بدون اغراق می توان گفت که در ۱۰ سال گذشته پردازنده های Intel به طور محسوسی از مدل های AMD برتر بوده و همواره سهم اعظم این بازار در اختیار اینتل بوده است. اما پلتفرم ریزن نیز دست پر راهی بازار شده است.

مجله سخت افزار: کمپانی AMD چهار سال اخیر را به کار بر روی یک پلتفرم پردازشی به نام AMD Ryzen صرف کرده است. پلتفرمی که از قرار معلوم در سال ۲۰۱۶ باید راهی بازار می شد که به سال ۲۰۱۷ موکول شد. هم اینک پردازنده های ۸ هسته ای و پرچمدار این گروه معرفی گشته و تا چند روز دیگر (۲ مارس) راهی بازار خواهند شد.
Intel به دنبال نابودی AMD است!
همانطور که می دانید، روزهای اخیر به مباحث تکنیکی پردازنده های AMD Ryzen گذشت؛ هر چند که شیوه عرضه این پلتفرم داد کاربران و نقد منتقدان را به همراه داشته است، اما در حال حاضر حواشی اصلی مربوط به یک مشکل دیگر است.
بدون اغراق می توان گفت که در 10 سال گذشته پردازنده های Intel به طور محسوسی از مدل های AMD برتر بوده و همواره سهم اعظم این بازار در اختیار اینتل بوده است. اما پلتفرم ریزن نیز دست پر راهی بازار شده است؛ بسیاری از بنچمارکهای بدست آمده از پایگاه داده های معتبر تنها یک نتیجه واحد دارد: ((در تک هسته، پردازنده های نسل هفتم و Broadwell-E برنده بازی هستند اما در شرایط Multi Core) به دلیل وجود هسته های بیشتر در این پلتفرم، پردازنده های AMD برنده داستان هستند.))
از سوی دیگر، این رقابت تنگاتنگ از یک جنبه دیگر به اینتل ضربه وارد کرده است و آن هم مبحث قیمت گذاری است. به طوری که قیمت نهایی پرچمداران Ryzen به طور میانگین نصف قیمت پرچمداران Broadwell-E است.

نخستین اقدام اینتل تنها چند روز پس از معرفی رسمی پردازنده های Ryzen، کاهش قیمت آنها بود. گزارش این کاهش قیمت نیز در روز گذشته برای شما عزیزان منتشر شد. اما ظاهرا این داستان همچنان ادامه دارد و دو شرکت علاوه بر رقابت های قانونی، برای یکدیگر چنگ و دندان تیز کرده اند که ظاهر آن نه اخلاقی و نه تجاری است! بیایید کمی به عقب باز گردیم؛ کنفرانس اختصاصی AMD در پایان سال 2016 و نمایش قدرت در CES 2017 و در نهایت حتی کنفرانس معرفی 22 فوریه، مدیران AMD مانند خانم لیزا سو پردازنده های خود را به شکل غیر اخلاقی با پردازنده های اینتل مقایسه کرده و تنها به دنبال نمایش نقطه ضعف پردازنده های اینتل بودند.
Intel به دنبال نابودی AMD است!
در این میان اینتل بدون کوچکترین واکنش، تنها نظاره گر داستان بود. پس از پایان یافتن گزارش های متعدد AMD از نقاط ضعف رقیب دیرینه خود، اینتل هم دست به کار شده و به شیوه ای بدتر پاسخ تیم قرمز ها را داده است! به تازگی برخی از مجموعه های سخت افزار گزارش کرده اند که یک پیام مشکوک را از "روابط عمومی اینتل" دریافت کرده اند.
روابط عمومی Intel در این پیام به مجموعه هایی که قرار است پردازنده های AMD Ryzen را مورد بررسی قرار دهند گفته است که: پیش از انتشار نتیایج خود، با ما تماس بگیرید. سردبیران دو مجموعه معتبر سخت افزاری در ایالات متحده تائید کرده اند که این پیام را دریافت کرده اند اما برخی دیگر از مجموعه و وب سایت هایی که نامشان در این لیست آمده است، وجود چنین پیامی را تکذیب کرده و گفته اند که چنین مطلبی صحت ندارد. یکی از سردبیران اروپایی در زمینه گفت: این پیام می تواند به دلیل نگرانی اینتل از قیمت گذاری پردازنده های خود باشد.

اما این برای اولین بار نیست که این دو کمپانی (خصوصا اینتل) برای خارج کردن رقیب هم میهن خود از گردونه بازی دست به اقدامات کثیف می زند. در سال 2009 اینتل در پی معرفی پلتفرم AMD اقداماتی مشابه را انجام داده بود که در دادگاهی در اروپا، محکوم به پرداخت جریمه نقدی 1.4 میلیارد دلاری شد. این جریمه در سال 2014 از سوی اینتل پرداخت شد. در گزارش 300 صفحه ای آمده است که: ((اینتل به دلیل پنهان کردن ماهیت ضد رقابتی اقدامات خود و همچنین تدوین استراتژی های بلند مدت استراتژیک جهت تضعیف AMD، محکوم اعلام می شود)).
اینتل محکوم به لابی غیرقانونی با شرکای تجاری خود همچون ACER، HP و Dell شده است؛ اینتل در رایزنی با این شرکت ها، آنها را از استفاده از پردازنده های AMD منع کرده و این کمپانی ها نیز 3 سال مداوم محصولاتی را راهی بازار کرده اند که بر اساس پلتفرم های اینتل فعالیت می کند. هر چند که این اتهام از سوی این شرکت ها رد شده است.
Intel به دنبال نابودی AMD است!
اینتل و 3 شرکت نام برده در بیانیه ای اعلام کرده اند که این اتهام تنها برای محکوم کردن اینتل بوده است و دلایل خود برای عدم استفاده از پردازنده های پلتفرم AMD را اینطور توضیح می دهند: ((شرکت AMD پردازنده ی جدید در بازار نداشته و فاصله زمانی معرفی پلتفرم های جدید در این برند بسیار زیاد است؛ از سوی دیگر برندهایی مانند HP هم اینک دارای چندین محصول مبتنی بر AMD در بازار هستند)).
همچنین دل، لنوو، ایسر و ان ای سی متهم به همکاری با اینتل در زمینه عرضه دیرهنگام کامپیوتر و نوت بوک های مبتنی بر پلتفرم AMD هستند. در همین زمینه و در سال 2010 نیز اینتل در دادگاهی مشابه در کشور آمریکا به 1.25 میلیارد دلار محکوم شد. "کمیسیون تجارت فدرال آمریکا" اظهار داشت که ((اینتل به دلیل رفتار ناعادلانه و فریبنده خود در تجارت های جهانی، مانع از ایجاد رقابت صحیح با AMD گشته و در این میان حقوق کاربران پایمال شده است)).

در بعد فنی این داستان، Intel اتهاماتی فراتر از رقابت ناشایست را در کنار خود دارد؛ محدود کردن دستورات SSE/SSE2 و پرداخت رشوه به تولید کنندگان محصولات نرم افزاری و توسعه دهندگان با هدف نصب برچسب Intel Support به تنهایی نیز از جمله دیگر اتهامات وارد شده به این کمپانی است.
ضمن تبلیغات کاذب، تغییرات "کامپلایلر" های توسعه دهندگان نرم افزاری و پنهان کردن این مسئله، ارائه اطلاعات نادرست از معیارهای بدست آمده در این نرم افزارها مانند BAPCo Sysmark و... از جمله مواردی است که اینتل در زمینه نرم افزار با آنها مواجه است. دادگاهی که در سال 2010 اینتل را در کشور آمریکا محکوم کرده بود، اعتقاد داشت که برخی از فشارهای اینتل در تقلب و اعمال های آن به AMD، می تواند به طور مستقیم کاربران را متضرر نماید؛ چرا که عدم پشتیبانی برخی از موتور و نرم افزارها از پردازنده های AMD، تنها می تواند یک تنبیه برای کاربران باشد!
باز هم کمی به عقب تر باز می گردیم؛ زمان معرفی پردازنده های Athlon 64 از سوی AMD، کمپانی Intel نیز دست به کار شده و پردازنده های خود را قالب OEM و با بسته های پیشنهادی-تشویقی به شرکای تجاری خود واگذار می کرد. از جمله این بسته ها می توان به تخفیف های ناگهانی و بزرگ اشاره کرد. در آن زمان AMD ضربات مالی سنگینی را از این بابت دریافت کرد.
اینک پس از گذشت 5 سال، به نظر می رسد که AMD با یک پلتفرم قابل رقابت وارد بازی شده است، اما اینتل برخی از کارهای قدیمی خود را تکرار می کند. ترکیب اینتل در سالهای اخیر تا سقف یک چهارم از درآمد ناخالص خود را صرف تبلیغات و بازاریابی کرده است. اینک این سوال وجود دارد؛ آیا اینتل باز هم قصد اعمال فشار به AMD را دارد؟ آیا این شرکت به مجموعه های سخت افزاری جهان پیامی مبهم و مشکوک را اراسال کرده است؟ آیا این شرکت در پی دستکاری نتایج Review ها است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج