adexo3
۴۹۱۶۱۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

آلمان‌ها به بازار قطعه‌سازي ايران آمدند

اگرچه آلمان‌ها توانستند در بخش قراردادهاي پسابرجام خودرويي جايگاه خود را به عنوان نخستين امضا‌كننده بعد از توافق ثبت كنند اما در حوزه قطعه‌سازي به پاي فرانسوي‌ها نرسيده‌اند. قبل از آنكه آلماني‌ها دست بجنبانند، خودروسازان فرانسوي دو قرارداد قطعه‌سازي با ايراني‌ها بسته بودند. حالا خبر مي‌رسد كه بزرگ‌ترين قطعه‌ساز دنيا كه از قضا آلماني است با خودروسازان ايراني قرارداد امضا مي‌كند.

اعتماد نوشت:در قراردادهاي پسابرجامي، رقابتي نامحسوس و زيرپوستي بين اروپايي‌ها براي تصاحب بازارهاي مختلف ايران ديده مي‌شود. هر چند هيچ يك از صنعتكاران اروپايي رسما اعلام نمي‌كنند كه انعقاد قرارداد با ايران چقدر براي‌شان اهميت دارد، اما به نظر مي‌رسد قبول شرايط همكاري و انجام سرمايه‌گذاري در ايران براي اروپايي‌ها شرايط خوبي است كه بازار آينده ايران را نشانه گرفته‌اند. شاهد اين مدعا هم قراردادهايي است كه در يك سال و اندي گذشته منعقد شده است.
تفاهمنامه‌ها و قراردادهاي سرمايه‌گذاري در اين مدت تاكيد مي‌كند كه ايران عزم خود را براي راهيابي به بازارهاي جهاني جزم كرده است. هدفي كه يك‌بار خيز آن در سال ٨٣ و ٨٤ با قرارداد پروژه ال٩٠ با شركت رنو بسته شد، اما ناكام ماند. يك دهه از آن همكاري مشترك گذشته و خودروسازان ايراني در اين مدت سختي‌هاي تحريم‌ها را هم چشيده‌اند. حالا براي ورود به بازارهاي جهاني با تجربه‌هايي كه در اين مدت اندوخته‌اند، آماده‌اند.
به صراحت گفته‌اند كه در صورتي پشت ميز مذاكره و قرارداد مي‌نشينند كه طرف خارجي جداي از تمام ذهنيت قبلي، قبول كند كه ايران را به عنوان بازاري براي توليد و سكويي براي صادرات كالاي توليدي‌اش بپذيرد. اين موضوع البته از همان قراردادهاي ابتدايي مشخص بود؛ آلمان‌ها كه در قراردادهاي‌شان سخت به طرف مقابل امتياز مي‌دهند به راحتي با خودروسازان ايراني قرارداد امضا كردند تا فرانسوي‌ها كه با بدقولي‌هاي قبلي‌شان كارنامه همكاري‌شان را خاكستري كرده بودند، امتياز بيشتري بدهند. بازار ايران جذاب است. بازار ايران جوان است و پتانسيل‌هاي بالايي دارد. نيروي كار در ايران ارزان است. مواد اوليه به سهولت در دسترس است. ايران در شاهراه شلوغ‌ترين منطقه جهان قرار گرفته و همه اينها امتيازاتي است كه هيچ خودروسازي نمي‌تواند از آنها چشم‌پوشي كند. از همين‌رو براي سهم‌گيري از اين بازار حاضرند به راحتي امتياز بدهند. امتيازي مثل پيش‌شرط صادرات ٣٠ درصدي و البته انتقال تكنولوژي.
سرمايه‌گذاري ١٨ ميليون يورويي
آن‌طور كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد، كروز ايران و كونتيننتال آلمان، پس از سال‌ها همكاري در زمينه توليد قطعات و به دنبال توسعه فعاليت‌هاي خود در بازار ايران، قرارداد تاسيس جوينت ونچر مشترك را امضا كرده‌اند و حالا اين همكاري قديمي وارد فاز جديدي شده است. شركت كونتيننتال آلمان نامي شناخته شده در صنعت قطعه‌سازي است. اين توليدكننده بزرگ قطعه با دارا بودن طيف وسيعي از خطوط توليدي، در جايگاه سومين قطعه‌ساز جهان قرار دارد.
اين شركت مدت‌ها است در زمينه توليد قطعات خودرو با شركت كروز همكاري مي‌كند اما در ادامه برنامه‌هاي توسعه‌اي كروز و به دنبال گشايش‌هاي حاصل شده در فضاي پسابرجام، دوطرف پس از مذاكرات فشرده براي تاسيس يك جوينت ونچر مشترك در ايران به توافق رسيدند. قرار است دو شركت قطعه‌سازي كونتيننتال (Continental) از آلمان و كروز اقدام به ايجاد يك شركت مشترك به نام CCAC (Crouse Continental Automotive components) كنند. ميزان سرمايه‌گذاري شراكت كروز و كونتيننتال بيش از ١٨ ميليون يورو اعلام‌شده است كه سهم كروز ٥٥ درصد و سهم شركت آلماني ٤٥درصد است. بر اساس اين قرارداد، شركت مشترك كروز و كونتيننتال جديدترين مدل‌هاي قطعه ECU با فناوري ٣٢ بيتي و انژكتور و ECT را در ايران توليد خواهند كرد. آن‌طور كه اعلام شده، معماري ECU‌هاي توليد شده در كشور ١٦ بيتي است. فناوري بالاتر ECUهايي با معماري ٣٢ بيتي باعث مي‌شود ايران در زمره كشورهاي پيشرو در اين زمينه قرار گيرد.
از سوي ديگر توليد انژكتور به دليل دقت و فناوري بالايي كه در توليد آن وجود دارد در حال حاضر محدود به كشورهايي همچون امريكا، ژاپن و آلمان است و با تاسيس اين جوينت ونچر، ايران نيز در كنار اين كشورها به توليدكنندگان اين قطعه حساس خواهد پيوست. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته، در گام بعدي اين همكاري قرار است، شركت‌هاي مشترك ديگري در زمينه‌هاي فعاليت كونتيننتال ازجمله ترمز و تجهيزات سيستم صوتي و اطلاع‌رساني خودرو ايجاد شود. قرارداد مباحث انتقال فناوري هم به‌صورت شفاف ديده شده است، به طوري‌كه همزمان با عقد اين قرارداد ٤ مهندس كونتيننتال در مركز مهندسي شركت مشترك آغاز به كاركرده‌اند كه مقرر شده تعداد آنها در مدت كوتاهي به ١٠ نفر برسد.
سرمايه‌گذاري با قيد و شرط
البته پيش از اين دو شركت ياد شده، سابقه همكاري ١٢ ساله در زمينه توليد قطعات موتور و تامين قطعات بيش از ٨ ميليون موتور خودروهاي توليد داخل داشته‌اند. از همين رو تحليل‌شان اين است كه قرارداد تاسيس جوينت ونچر عملا گامي رو به‌جلو در همكاري‌هاي بلندمدت ميان دو شركت خواهد بود. شركت كونتيننتال آ-گ ( Continental AG) كه با نام «كونتي» نيز شناخته مي‌شود، سال ٢٠١٦ با فروش بيش از ٤٠ ميليارد يورو توانست سومين قطعه‌ساز بزرگ دنيا لقب بگيرد. در نهايت آنكه، قراردادهاي جديد شركت‌هاي خودروسازي اعم از فرانسوي، آلماني‌ها و آسيايي‌ها نشان‌دهنده اين است كه براي اين دو خودروساز قدر فرقي ندارد كه بخواهند در مورد قطعه پاي ميز مذاكره بنشينند يا در خصوص فروش خودرو يا حتي خدمات پس از فروش. هدف مشخص است؛ بازار جوان و پرمشتري ايران.
همين جذابيت‌ها سبب شده تا نيامده، بازار مهمان‌هاي ناخوانده چيني را كساد كنند. آن طور كه محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با «اعتماد» كه به زودي منتشر مي‌شود، گفته است: «خودروسازان اروپايي هر قيد و شرطي را براي سرمايه‌گذاري در ايران پذيرفته‌اند و به آنها گفته‌ايم به شرطي قرارداد امضا مي‌كنيم كه توليد مشترك امكان صادرات داشته باشد.» در ميان تمام قراردادهاي امضا شده پسابرجامي اين آلمان‌ها و فرانسوي‌ها هستند كه توانسته‌اند بيشترين تعداد قراردادهاي اقتصادي را با ايران پيش ببرند. گاه از ١٣ قرارداد تنها با يك خودروساز هم خبر مي‌رسد البته با شرط سرمايه‌گذاري و قبول صادرات ٣٠ درصدي؛ موضوعي كه در قراردادهاي قطعه‌سازي اروپايي هم به چشم مي‌خورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثلا اومدن قطعات پراید را برامون بسازن هر هر هر هر به مملکت ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج