۴۹۵۷۱۰
۲۷ نظر
۵۰۰۲
۲۷ نظر
۵۰۰۲
پ

احتمال افزایش ۱۲ تا ۱۴ درصدی دستمزد ۹۶

سناریوی ویژه‌ای با توجه به پیش‌بینی تورم ۱۲ درصدی صندوق بین‌المللی پول برای دستمزد سال آینده کارگران در نظر گرفته شده است که طبق بررسی‌ها، تصمیم شورای عالی کار برای افزایش دستمزد نیز رقمی در همین حدود خواهد بود.

خبرگزاری فارس: ابتدای ماه جاری شرکای اجتماعی دولت شامل نمایندگان کارگری و کارفرمایی پس از مذاکرات فراوان و نفس‌گیر بر روی حداقل‌های سبد معیشت کارگری به توافق کلی رسیدند که بر اساس آن رقم ۲.۵ میلیون تومان اعلام شد.

بر این اساس، کارفرمایان و کارگران پذیرفتند که برای ادامه زندگی یک خانوار ۳.۵ نفره کارگری باید درآمدی بالغ بر ۲.۵ میلیون تومان وجود داشته باشد که شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و حمل و نقل و سایر عوامل اثرگذار است.

گمانه‌زنی‌ها از میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده با توجه به تورم اعلامی دولت (نزدیک به ۸ درصد)، به محدوده ۱۰ درصد می‌رسد، اما با توجه به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از میزان تورم سال آینده اقتصاد ایران پیش‌بینی‌ها از میزان افزایش دستمزد سال ۹۶ کارگری را تغییر داد.

بر همین اساس، حداقل افزایش دستمزد کارگران برای سال ۹۶ طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از تورم آینده به کف ۱۲ درصدی می‌رسد و در این باره شنیده‌ها از نشست‌های غیررسمی دولت با کارفرمایان و کارگران نیز نشان می‌دهد که افزایش ۱۲ درصدی مورد توافق کلی بوده و بر روی یک یا ۲ درصد افزایش بیش از این رقم چانه‌زنی خواهد شد.

بنا بر این گزارش، با توجه به اعلام رقم مورد نیاز سبد معیشت کارگران و همچنین پیش‌بینی‌هایی از تورم سال آینده طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول حداکثر، دستمزد سال آینده ۱۴ درصد خواهد بود و نمایندگان کارگری و کارفرمایی باید علاوه بر سایر مزایا در بسته مزدی سال ۹۶ بر روی میزان افزایش حداقل دستمزد چانه‌زنی کنند.

پیش از این نیز برخی گروه‌ها از مبنا قرار گرفتن سبد معیشت کارگران یعنی همان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان طبق گزارشات رسمی استخراج شده از منابع دولتی خبر داده بودند در حالی که طبق شنیده‌های خبرنگار فارس این رقم به هیچ عنوان مبنای تعیین دستمزد سال آینده نخواهد بود و رسیدن به این عدد در شرایط فعلی اقتصاد کشور غیرممکن است.

بنا بر این گزارش، گروه‌های کارگری و کارفرمایی در حالی این هفته به نشست شورای عالی کار خواهند رفت که افزایش بین ۱۲ تا ۱۴ درصدی محقق شود و در کنار آن اگر سایر مزایای در بسته مزدی شامل حق مسکن، بن کارگری و حق سنوات سالانه افزایش یابد به جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های کارگری کمک خواهد کرد.

​دور نهایی نشست شورای عالی کار این هفته سه‌شنبه با هدف تعیین بسته مزدی سال ۹۶ کارگران با حضور مسئولان وزارت کار و نمایندگانی از وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت به همراه شرکای اجتماعی برگزار می‌شود.

شنیده‌های از وضعیت فعلی نشان می‌دهد که نمایندگان کارفرمایی هم کاهش قدرت خرید کارگران در سال‌های گذشته را پذیرفته‌اند و آنان در تلاش هستند با شرایط فعلی اقتصاد رقم قابل قبولی را برای سال آینده به تصویب برسانند. باید دید که نمایندگان کارگری تا چه حد به وظیفه ذاتی خودشان در دفاع از حقوق کارگران در نشست‌های شورای عالی کار عمل خواهند کرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ۱۳ میلیون کارگر در کشور داریم که به همراه خانواده جمعیتی در حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل میشند و تا وقتی قدرت خرید کارگر افزایش پیدا نکنه امکان رونق در بازار پوشاک ، مسکن ، خرید کالاهای خانگی و ..... وجود نخواهد داشت .
      تا وقتی یک چرخ نچرخه بقیه چرخها هم نمیچرخه .

    • ابیدر

      با ابن حداقل حقوق کارگر بیچاره همیشه شرمنده زن و بچه هایشه دولت تدبیر لااقل تو این روزهای پایانی یه همتی برای این قشر زحمتکس بکنه همون جوری که حقوق نجومی مدیرانشو تعیین میکنه

    • بدون نام

      ما کارگران شرکتهای خصوص

      ی الان هشت ماه است که خقوق نگرفته ایم و همگی ارزوی مرگ را برای خود خواهانیم

    • بدون نام

      نگران بازار نباشید اونایی که نجومی حقوق میگیرن و مجلس اسلامی هم میاید قانونیش میکنه . با بریزو بپاش نمیزارن مشکلی واسه بازار پیش بیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • ارش

      این همه چانه زنی فقط واسه ۱۲یا ۱۴ درصد؟اونم هنو معلومم‌نیست ک ۱۴٪ بشه.بی انصافا

    • بدون نام

      من خیلیها رو میشناسم که بخاطر مسائل مالی خود کشی کردن خیلیها رو هم میشناسم که بخاطر مسائل اقتصادی زندگی خانوادگی شون از هم پاشیده
      اونهایی که این چیزا رو ندیدند فکر نمیکنن همچین اتفاقاتی اصلا بیفته ویا جدی نمیگیرن

    • ناصر

      به نظر بنده باید بسته به حقوق افراد افزایش بدن. مثلا کسی که داره یک میلیون یا زیر یک تومن حقوق میگیره 12 درصد کمتر از 100 هزار تومن میشه که نصف اون هم باید پول کسورات مثل بیمه بازنشتگی و مالیات و ... میشه!

    • سید

      ... دوماهه چشم انتظاریم پس ازاول چراغلط میکردین باید بشه دومیلیون پانصد

      پاسخ ها

      • کارگر

        احسنت

    • بدون نام

      همیشه ب کارگر که میرسه وضع کشور خرابه..برای خودشون ۶۰ درصداضافه میشه...بعدآقای روحانی میگه تاثیرات برجامو ما داریم میبینیم تو کشور..پس چرا ما نمیبینیم بخدا قسم پول ندارم کفش برا بچم بخرم....خدا هیچ کسو شرمنده زنو بچه نکنه

    • رضا

      چرا نمیمیرن این مسئولین ؟

    • بدون نام

      روحانی کلید ساز بای بای....

    • حسین

      ای خدااااا خودت شاهدی با بدبختی داریم زندگی میکنیم

    • بدون نام

      واقعا متاسفم برای یه درصد یادودرصد این همه جلسه میزارن اندازه همین درصدها فقط جلسه گذاشتید

    • بدون نام

      حالا مثلا یکی دو درصد دردی رو از کارگر دوا میکند که بخان چانه زنی کنن؟ به خدا ظلمه آقای رییس جمهور به درد کارگر برسین انتظار اینو نداشته باشین با این روند بهتون رای بدیم چون برای ما کارگرا هیچ کاری نکردین.

    • کارگر حمال

      مرگ بهتر از این زندگی نکبت باره

    • بدون نام

      بيشتر به فكر حقوق اين قشر باشيد بارها و بارها گفتم و باز هم ميگم مسئولين تكان بخوريد و به اين قشر زحمتكش كارگر سرو سامان دهيد و نگذاريد خداي نكرده اختلاف طبقاتي بوجود بيايد.
      با تشكر

    • بدون نام

      این همه هزینه جلسه آقایون میشه........ماموریت بخور بخور.........که چی تهش بشه مثل هر سال.............

    • بدون نام

      آه کارگر دامنگیره ...

    • بدون نام

      آقای مسئول! آیا می فهمی زمانی که با خانواده به خیابان میری و همسر و فرزندت پشت ویترین فروشگاه فقط نگاه می کنن و خبر از جیب خالی پدر خانواده دارند؟ قطعاً اگه می فهمیدی این وضع ما نبود...

    • بدون نام

      جناب بی نام10:17 - 1395/12/22
      شما یه مسئول پیدا کن بعد بفرما.......
      کدوم مسئول؟؟؟؟؟؟؟

    • reza

      خدا لعنتتون بکنه...
      بله با حقوق 20-70 میلیون تومانی درد که را خواهید فهمید؟!!!!

    • یه کارگر گرسنه و بدبخت

      من یه کارگر بخش خصوصی ام باحقوق ماهیانه یک ونیم میلیون هر ماه هم چهارم یا پنجم حقوق میگیرم دوتا بچه محصل مستاجر یه زن بیمار با ماهی هفتصد هزار تومان قسط سیصد و پنجاه اجاره به پیر به پیغمبر دیگه از لحاظ بدنی کم آوردم به پیر به پیغمبر به همه بدهکارم به پیر پیغمبر الان نزدیک به هشت هزار تومن توی خونه پول دارم هیچ چیز هم برای زن و بچه م نخریدم یعنی نداشتم که بخرم بعد آقای مسئول شما میخوای برای یکی دو درصد چانه زنی کنی تازه من خوبه که حقوق میگرم اون بدبختی که ده ماهه حقوق نمیگیره اون باید چه خاکی بر سرش بریزه بس کنین این زرگری رو بس کنین از خدا که خجالت نمیکشین حداقل توی خفا کمتر به ریش مانیشخند بزنین یه ذره یه ذره خودتون رو بلانسبت به جای من بزارین که هر وقت بچه م میگه بابا بازار نمیریم یه بهانه واهی گولش میزنم البته خودم رو گول میزنم چون اون میدونه که باباش جزء افراد بد بخته این جامعه هست

      پاسخ ها

      • سید جمشید

        شما با این 8000 تومان پول توجیبی چطوری اینترنت داری و کامنت مینویسی ؟

    • فرهاد

      با این افزایش حقوق کارگرها

    • بدون نام

      لطف شما مایه عذاب جامعه کارگری بوده و هست ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج