اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۹۸۸۸۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

کشورهایی که اردوغان آنها را متهم به «نازیسم» کرد!

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا کشورهای هلند و آلمان را متهم به نازیسم کرده است و رفتار آنها برای ممانعت از تبلیغات سیاسی وزرای کابینه خود در این کشورها را محکوم کرده است.

تابناک: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا کشورهای هلند و آلمان را متهم به نازیسم کرده است و رفتار آنها برای ممانعت از تبلیغات سیاسی وزرای کابینه خود در این کشورها را محکوم کرده است. اما نگاهی به سوابق اردوغان در این زمینه نشان میدهد که این تنها آلمان و هلند نیستند که اردوغان آنها را با این واژه خطاب کرده و لقب داده است.
زمانی اردوغان خود را با نوعی از سیاست خارجی که مبتنی بر «عدم مشکل با همسایگان» بود به جهان معرفی میکرد. با این حال این سیاست چندان به خوبی پیش نرفت و مشکلات ترکیه با همسایگان در دوره اردوغان هیچ گاه به «صفر». اگر این مساله تا حد زیادی در پی غیر قابل پیش بینی بودن رویدادها و حوادث بین المللی بوده است، اما مشکلات اخیر سیاست خارجی ترکیه مستقیما نناشی از ادبیات و زبان رجب طیب اردوغان است.

طی چند هفته اخیر به ویژه روزهای اخیر رئیس جمهور ترکیه درگیر یک چالش شخصی شدید با دشمنان و دوستان خود به شکل همزمان و مشابه شده است که البته این چالش ها ریشه در سوابقی بلند تر دارد. از لقب دادن حکومت محمد مرسی در مصر به عنوان «تروریسم دولتی» گرفته تا محکوم کردن آمریکا به حمایت از تروریسم در دوره اوباما، تا اتهام به ایران برای بی ثبات کردن منطقه و فرقه گرایی و اخیرا هم خطاب کردن آلمان و هلند با لفظ «نازیسم».

اما به شکلی جالب توجه این تنها آلماتن و هلند نیستند که به عنوان کشورهایی با گرایش نازی از سوی اردوغان خطاب شده اند. نگاهی به فهرست توهین های اردوغان این موضوع را به خوبی نشان میدهد:
همه کشورهایی که اردوغان آنها را متهم به «نازیسم» کرده است!

آلمان

سخنان توهین آمیز اردوغان: رفتار شما - آلمانی ها - تفاوتی با رفتار نازی ها در گذشته ندارد.

عامل: این سخن از اردوغان که در 5 ماه مارس در استانبول بر زبان آورده شده، در پی تصمیم آلمان - با توجه به مسائل امنیتی - برای جلوگیری و ممانعت از کمپین های تبلیغاتی ترکی در خاک این کشور پیش از رفراندوم قانون اساسی مطلوب و مورد نظر اردوغان بود. ترک های مقیم اروپا یکی از مهمترین و کلیدی ترین مهره های انتخاباتی و سیاسی برای اردوغان هستند و با این که طبق قانون داخلی ترکیه هرگونه کمپین سیاسی خارج از این کشور ممنوع است، اما بسیاری از احزاب ترک اکنون این قانون را زیرپا میگذارند از جمله حزب اردوغان یعنی حزب عدالت و توسعه. بیش از 1 میلیون ترک تبار در آلمان برای رای دادن در رفراندوم قانون اساسی ترکیه واجد شرایط هستند.

تبعات: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان این توهین اردوغان را به شکلی ویژه «سنگین و خطرناک» عنوان کرد اما سخنگوی وی لحنی رک تر و صریح تر گرفت و توهین اردوغان را «پوچ و مضحک» خواهند. مرکل همه امیدهایش برای حل بحران پناهجویان در اروپا را معطوف به اردوغان و توافقی که بر سر این موضوع با ترکیه بسته شده، کرده است، هرچند اردوغان چند بار و از جمله اخیرا تهدید به لغو این توافق کرده است.

هلند

سخنان توهین آمیز اردوغان: نازیسم هنوز در غرب زنده است.

عامل: طی اوایل هفته جاری مقامات هلندی از برگزاری کمپین تبلیغاتی از سوی مقامات ترک در این کشور ممانعت کرده و به هواپیمای چاوش اوغلو وزیر امور خارجه اردوغان اجازه فرود در روتردام را ندادند. مقامات هلندی نیز مسائل امنیتی را دلیل این موضوع عنوان کردند. بلافاصله بعد از این ماجرا اردوغان هلند را نیز نازی خطاب کرد. روز گذشته - سه شنبه - نیز اردوغان این تنش را به شدت افزایش داد و هلند را متهم به دست داشتن در کشتار سربرنیتسا در سال 1995 کرد. درسال 2014 دادگاهی در هلند دولت این کشور را در ماجرای قتل عام 300 قربانی مسئول شناخت چرا که نیروهای حافظ صلح هلندی وظایف خود برای جلوگیری از کشتار را به درستی انجام ندادند. «مارک روت» نخست وزیر فعلی هلند در گفتگو با بی بی سی سخنان اردوغان را «تحریفی شرم آور» خواند و گفت: اردوغان ساعت به ساعت در حال عصبی تر شدن است و من از او میخواهم که آرام باشد.

تبعات: در نظریه ترکیه و هلند متحد یکدیگر هستند. هر دوی آنها در ناتو بوده و ترک تبار ها حدود 2.4 درصد از جمعیت هلند را شامل میشوند و همچنین ترکیه یک مقصد مهم توریستی برای هلند است و البته یک شریک تجاری جدی. زبان تند اردوغان میتواند در رفراندوم پیش رو به نفع وی تمام شود - هرچند به نظر میرسد که رئیس جمهور ترکیه صرف نظر از این موضوع برنده رفراندوم باشد. ام این کشمکش همچنین تاثیر زیادی میتواند بر انتخابات پارلمانی امروز - چهارشنبه - در هلند نیز داشته باشد. انتخاباتی که موضوع مهاجران و اسلام نقش مهمی در آن بازی میکند. نظر سنجی ها نشان میدهد که حزب راست میانه رو حاکم یعنی حزب مردم برای دموکراسی و آزادی که اکنون مارک روت آن را رهبری میکند، شانه به شانه رقیب اصلی خود از جناح راست افراطی یعنی حزب آزادی هلند به رهبری گریت ویلدرز قرار دارد. به نظر میرسد که هیچ کدام از این دو حزب نتوانند اکثریت آرا را به دست آوردند اما به خاطر ساختار سیاسی هلند، حزب حاکم احتمالا نقش بیشتری در تشکیل دولت آینده این کشور خواهد داشت.
همه کشورهایی که اردوغان آنها را متهم به «نازیسم» کرده است!

سوریه

سخنان توهین آمیز اردوغان: مبارزه با مردم خود تا سر حد مرگ به معنی قهرمان بودن نیست، بلکه بزدلانه است. اگر میخواهید کسی راببینید که تا سر حد مرگ با مردم خود مبارزه کرد، به آلمان نازی و هیتلر نگاه کنید.

عامل: این سخنان در سال ۲۰۱۱ متوجه دوست زمان گذشته اردوغان یعنی بشار اسد و در زمان شروع جنگ داخلی در سوریه شد.

تبعات: ترکیه درهای خود را به روی آوارگان سوری که از جنگ فرارکرده بودند باز کرد و تبدیل به بزرگترین کشور مامن پناهجویان جنگ زده شد اما دخالت های اردوغان در جنگ داخلی ترکیه این کشور را در مقابل متحدان بشار اسد قرار داد. اردوغان پیش از تنش زدایی با روسیه با این کشور در سوریه مقابله کرد و حتی جنگنده روسی را نیز در آسمان ترکیه ساقط کرد، با ایران به مشکلات جدی برخورد که تا کنون نیز ادامه یافته است و حتی با آمریکا نیز به دلیل حمایت از کردهای سوریه وارد تنش شد. با این همه شش سال بعد از جنگ سوریه اسد هنوز در راس قدرت در سوریه باقی مانده و اردوغان دیگر هرگز به صراحت سخن از خلع وی از قدرت یا استعفای او نمیزند.

اتحادیه اروپا

سخنان توهین آمیز اردوغان: اروپایی ها بدون هیچ شرم و حیایی، دستان به خون آلوده خود را انکار میکنند و بدون توجه به قلب بی عاطفه خود، ما را با نازی ها مقایسه میکنند. اگر هنوز هم نازی ای در جهان باشد این شما هستید نه ما.

عامل: این سخنان که ماه نوامبر سال گذشته میلادی بر زبان اردوغان جاری شده در پی انتقادات شدید اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری این اتحادیه در واکنش به اقدامات خشن اردوغان بعد از کودتای نافرجام داخی در ترکیه بوده است. به شکلی ویژه هدف این سخنان «جین آسلبور» نخست وزیر لوکزامبورگ بود که اتفاقات در حال رخ دادن در ترکیه را با اتفاقات دوران آلمان نازی و هیتلر مقایسه کرده بود.

تبعات: از زمان کودتای نافرجام در ترکیه تا کنون روابط میان اتحادیه اروپا و ترکیه همراه با تنش باقی مانده است. اردوغان شکایت دارد که این اتحادیه آنگونه که باید کودتای ترکیه را محکوم نکرده است و در واقع اروپا دولت وی را به خاطر برخورد با عاملان کودتا محکوم کرده است.

آنگونه که مشخص است اردوغان از لفظ «نازی» آزادانه و سخاوتمندانه استفاده میکند اما آن را برای توصیف کشورهایی به کار میبرد که میخواهد نمونه آنها را در ترکیه با استفاده از رفراندوم پیش روی ایجاد کند! رفراندومی که اختیارات بی سابقه ای را در قدرت در دست وی قرار خواهد داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب به شما چه افرین به اردوغان الله حافظش باشه و دشمنانش رو به درک واصل کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج