۵۱۳۳۲۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

جهان نگران جنگ در شبه جزیره کره

مازیار آقازاده در عصر ایران نوشت: افزایش تنش در شبه جزیره کره در پی عزیمت رزمناوهای آمریکایی به این منطقه و هشدار مقامات کره شمالی نسبت به پاسخ شدید به حمله احتمالی آمریکا، جهان را نگران کرده است.

مازیار آقازاده در عصر ایران نوشت: افزایش تنش در شبه جزیره کره در پی عزیمت رزمناوهای آمریکایی به این منطقه و هشدار مقامات کره شمالی نسبت به پاسخ شدید به حمله احتمالی آمریکا، جهان را نگران کرده است.

دولت چین نسبت به پیامدهای حمله احتمالی آمریکا به کره شمالی هشدار داده و همزمان دولت پیونگ یانگ که در حال برگزاری جشن صدوپنجمین سالگرد تولد بنیانگذار خود است، هشدار داده در صورت حمله احتمالی آمریکا ، این کشور منطقه را با سلاح های هسته ای به آتش خواهد کشید.

هنوز مشخص نیست طرح و برنامه ترامپ در برابر آزمایش احتمالی هسته ای از سوی کره شمالی و یا انجام آزمایش موشکی جدید این کشور چه خواهد بود اما غالب ناظران معتقدند دولت آمریکا خیز برداشته تا در قبال انجام چنین رفتارهایی از سوی دولت کره شمالی با ابزارهای نظامی خاص دولت پیونگ یانگ را تنبیه کند.

ترامپ در یک صد روز نخست از استقرار دولت جدیدش با صدور فرامینی همچون حمله غافلگیرانه موشکی به یک پایگاه نظامی دولت سوریه و نیز انداختن قوی ترین بمب غیر اتمی جهان بر روی مواضع داعش در افغانستان، جدیت و عزم خود را برای مقابله با کشورها و گروه هایی که دشمن آمریکا می نامد، نشان داده است و به همین خاطر است که ناظران نگران وضعیت در شبه جزیره کره هستند؛ چون به نظر نمی رسد دولت کره شمالی همچون دولت های سوریه و یا افغانستان در برابر دریافت احتمالی ضربه ای نظامی از آمریکا بی تفاوت نشسته و دست به مقابله به مثل نزند.

ترامپ در دو حمله ضربتی پیشین به سوریه و افغانستان بیش از آنکه هدفی واقعی و نظامی را در نظر داشته باشد بیشتر به دنبال ایجاد یک جو روانی در سطح بین المللی بود. ترامپ می خواست عنصر "پیش بینی ناپذیری" (ابهام) و نیز "جدیت" دولت خود را در مقابله با کشورها و گروه های مخالف آمریکا به رخ جهانیان بکشد که تقویت هر دو عنصر می تواند به افزایش سطح امنیت ملی آمریکا کمک کند.

موفقیت این استراتژی اما زمانی است که ضربه نظامی محدود بوده و پاسخ متقابل طرف مقابل را در پی نداشته باشد چون در این صورت نقض غرض شده و ممکن است حتی نتایج عکسی برای دولت جدید آمریکا به بار آورد.

در صورتی که کشورهای دریافت کننده ضربه نظامی مایل و حتی قادر به مقابله به مثل باشند بحران به صورتی تصاعدی بالا گرفته و ممکن است به یک درگیری نظامی فاجعه بار منطقه ای تبدیل شود.

ترامپ تا کنون دو نمایش نسبتا موفق در سوریه و افغانستان داشته است و به نظر می رسد او طرح هایی نیز برای زدن ضرباتی نظامی به کره شمالی در دست بررسی و یا حتی اقدام داشته باشد؛ اما همان طور که اشاره شد زدن ضربه نظامی به کره شمالی که یکی از ۱۰ کشور دارنده سلاح هسته ای در جهان بوده و عزمی جدی برای مقابله با آمریکا و متحدان واشنگتن در همسایگی خود دارد، می تواند اقدامی خطرناک باشد. خطری که دولت پکن نیز نسب به آن ابراز نگرانی کرده است.

ترامپ استراتژی "سیلی نظامی" خود به کشورهای مخالف آمریکا را در دستور کار دارد و حتی ممکن است پس از کسب موفقیت در زدن سیلی نظامی به کره شمالی به فکر انجام عملی مشابه علیه جمهوری اسلامی ایران نیز باشد؛ اما به نظر می رسد سرانجام ماجراجویی نظامی او در شبه جزیره کره، تاثیر مستقیمی در ادامه این رفتار او در دیگر مناطق جهان از جمله خلیج فارس داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش حرفه ایناجرعت زدن ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج