۵۳۰۴۹۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آرايش سياسي مجلس در آستانه روز موعود

روزنامه اعتماد نوشت: با شفاف‌تر شدن آرايش سياسي جناح‌ها در فضاي انتخاباتي در كمتر از يك هفته مانده به انتخابات رياست‌جمهوري فراكسيون‌هاي سياسي مجلس هم كانديداي مورد حمايت خودشان را شناخته اند؛ هر چند در فراكسيون اصولگرايان (ولايت) فضا چندان هم روشن و شفاف نيست.

روزنامه اعتماد نوشت: با شفاف‌تر شدن آرايش سياسي جناح‌ها در فضاي انتخاباتي در كمتر از يك هفته مانده به انتخابات رياست‌جمهوري فراكسيون‌هاي سياسي مجلس هم كانديداي مورد حمايت خودشان را شناخته اند؛ هر چند در فراكسيون اصولگرايان (ولايت) فضا چندان هم روشن و شفاف نيست.
فراكسيون اميد و مستقلين حامي روحاني
از ميان سه فراكسيون سياسي مجلس يعني فراكسيون اميد، مستقلين و اصولگرايان (ولايت) كانديداي دو فراكسيون اول حسن روحاني است. او دو روز قبل و در آخرين جلسه مجلس قبل از تعطيلات دو هفته‌اي آن در جمع نمايندگان اين دو فراكسيون حاضر شد و از برنامه‌هايش براي آنها گفت. جلسه شلوغي كه در سالن مشروطه برگزار شد و به گفته برخي حاضرين از جمله سهيلا جلودارزاده و لاهوتي دست‌كم ١٧٠ نماينده در آن حاضر بودند. اين تازه در حالي بود كه به گفته لاهوتي ٢٠ نماينده هم از فراكسيون اصولگرايان به اين جلسه آمده و حمايت‌شان را از روحاني اعلام كردند.
پس از آن جلسه هم بيانيه تحليلي در حمايت از روحاني با امضاي ١٧٠ نماينده منتشر شد. محمدرضا تابش، نايب‌رييس فراكسيون اميد به ايسنا گفته بود: اين تعداد امضا در حالي است كه حداقل ۱۲۰ نفر از نمايندگان مجلس عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراها و بازرسي انتخابات هستند و هفته آينده نيز زمان سركشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه است و ميانگين حضور نمايندگان در جلسه علني امروز ۲۰۰ نفر بود. اما در آن سوي ميدان نمايندگان فراكسيون اصولگرايان چندان يكدست عمل نمي‌كنند.
گذشته از آن ٢٠ نماينده‌اي كه از اين فراكسيون ترجيح دادند از حسن روحاني حمايت كنند بخشي از آنها حامي رييسي و بخشي حامي قاليباف هستند. برخي هم ترجيح مي‌دهند موضع اين فراكسيون را خبري نكنند. در حالي كه حسين نقوي‌حسيني، سخنگوي فراكسيون اصولگرايان به «اعتماد» مي‌گويد: اساسا قرار نيست فراكسيون‌هاي مجلس در حمايت از كانديدايي بيانيه بدهند اما جبار كوچكي‌نژاد، عضو ديگر فراكسيون ولايت به «اعتماد» گفته است: موضع فراكسيون ولايت حمايت قاطع از آقاي رييسي است. نقوي‌حسيني مي‌گويد: فراكسيون‌ها قرار نيست از كانديدايي حمايت كنند.
حتي ما مخالفيم كه نمايندگان بيانيه‌اي در حمايت از كانديداي بدهند. اما فراكسيون‌ها براي روشن شدن مواضع ديدگاه‌ها و برنامه‌ها با كانديداهايي كه مدنظرشان است، نشست مي‌گذارند. بنابراين فراكسيون قرار نيست بيانيه يا نظر انتخاباتي بدهد. فراكسيون‌ها مطابق ديدگاه‌هاي‌شان از هر كانديدايي كه بخواهند، دعوت مي‌كنند. اما قرار نيست فراكسيون‌هاي مجلس بيانيه انتخاباتي بدهند. با اين حال اما كوچكي‌نژاد تاكيد مي‌كند فراكسيون ولايت از رييسي حمايت مي‌كند. او البته اين را هم گفته كه اگرچه تصميم بر اين است اما بعضي‌ها هم از قاليباف حمايت مي‌كنند و زياد حساسيتي در اين باره وجود ندارد.
كوچكي‌نژاد احتمال مي‌دهد كه با شرايطي كه پيش آمده قاليباف به سود رييسي كنار بكشد. اما در همين حال كوهكن نماينده لنجان، موضع محافظه‌كارانه‌تري دارد. او به «اعتماد» مي‌گويد به صورت طبيعي نبايد به ضرس قاطع سراغ يك نفر رفت و ديگري را حذف كرد. اگر نظرسنجي‌ها بگويند انتخابات دو مرحله‌اي مي‌شود بايد در يك جريان فكري سلايق مختلف را داشته باشيم هم ميزان مشاركت به صورت كلان بالا مي‌رود و هم رايي را در سبد دو سه كانديدا مي‌آوريم كه در مرحله دوم مي‌توانيم آن را به سبد يك كانديدا منتقل كنيم. بر همين اساس او مي‌گويد تا دو سه روز ديگر نمي‌توان اظهارنظر قطعي در اين باره داشت و نظرسنجي‌ها مشخص خواهد كرد اين فراكسيون پشت كدام كانديدا قرار بگيرد.
او به‌شدت اميدوار است انتخابات دو مرحله‌اي خواهد شد: «من فكر مي‌كنم بايد به غير از رييسي كانديداهاي ديگري هم باشد كه بخشي از سلايق اصولگرايي و مردمي را نمايندگي كند و از دست ندهد. معلوم نيست به آن مرحله برسيم كه كسي از اين سه بزرگوار بخواهد كه كنار بكشند. اگر به اين نتيحه برسند كه انتخابات دو مرحله‌اي است بايد صلح و صفا و برادري را بين اين سه نفر حفظ كرد تا نتيجه گرفت. به اين ترتيب اين اجازه به هيچ يك ازكانديداها داده نشده كه به ضرس قاطع تصميم بگيرند كه كدام در صحنه مي‌مانند و كدام كنار خواهند كشيد.»

وزن اصولگرايان چقدر است؟
اين اظهارات در حالي است كه فراكسيون اصولگرايان (ولايت) ‌زودتر از همه فراكسيون‌هاي سياسي مجلس ديدارهاي انتخاباتي خود با دو كانديدا اصولگرا يعني ابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف را برگزار كرد. ديدار نمايندگان اين فراكسيون با رييسي با استقبال حدود ٧٠ نماينده مواجه شد. كه البته در ميان آنها حدود ١٥ نماينده از نمايندگان دوره‌هاي هشتم و نهم مجلس هم حاضر بودند. ستاد رييسي هم تا نيمه‌هاي اين نشست را به صورت كنترل شده و با بستن بخش كامنت‌ها به صورت زنده از صفحه اينستاگرام خود پخش مي‌كرد. اما ديدار با قاليباف چندان با استقبال اين فراكسيون مواجه نشد.
چه آنكه بنا بر گزارش‌ها در بهترين حالت حدود ٣٠ نفر در اين ديدار حضور داشتند كه تعدادي از آنها همان همراهان قاليباف بودند كه از بيرون با او آمده بودند. ظاهرا اردوگاه قاليباف كه هر روز از حضور اصولگرايان خالي‌تر از ديروز مي‌شود در ميان اعضاي فراكسيون اصولگرايان هم چندان طرفداري ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج