جاباما
۵۴۱۶۳۴
۵۰۸۹
۵۰۸۹
پ

رهگیری موشک قاره پیما

موفقیت تاریخی برای سامانه دفاع موشکی آمریکا

ایالات متحده آمریکا برای اولین بار، موفق به رهگیری موشک قاره پیما شد. رهگیری موشک بالستیک قاره پیما موفقیتی بزرگ برای سامانه دفاع موشکی آمریکا به حساب می‌آید که برای اولین بار در جهان به انجام رسیده است.

وب سایت گجت نیوز - سپهر فاتحی: ایالات متحده آمریکا برای اولین بار، موفق به رهگیری موشک قاره پیما شد. رهگیری موشک بالستیک قاره پیما موفقیتی بزرگ برای سامانه دفاع موشکی آمریکا به حساب می‌آید که برای اولین بار در جهان به انجام رسیده است.
موفقیت تاریخی برای سامانه دفاع موشکی آمریکا

دریاسالار جان سایرینگ، رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا آزمایش رهگیری موشک قاره پیما را "دستاوردی بزرگ" توصیف کرد. آژانس دفاع موشکی آمریکا در یادداشتی اعلام کرده: «نتایج اولیه حاکی از آن است که اهداف اصلی آزمایش به دست آمده است.با این حال متخصصان در حال ارزیابی عملکرد سامانه دفاع موشکی بر اساس اندازه گیری های از راه دور و اطلاعات جمع آوری شده در طول آزمایش هستند.»

موشک رهگیر از سیلو زیرزمینی در پایگاه هوایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب و به سمت موشک هدف که از جزایر مارشال در اقیانوس آرام شلیک شده بود، پرواز کرد. موشک هدف نیز به شکل اختصاصی برای شبیه سازی موشک‌های قاره پیما طراحی شده بود، به این معنی که سرعتش از موشک‌های تمرینی که پیش از این استفاده می شد و موشک‌های بالستیک میان برد را شبیه سازی می کردند، به مراتب بیشتر بود. در نهایت رهگیری موشک قاره پیما هدف بر فراز اقیانوس آرام انجام شد.

موفقیت تاریخی برای سامانه دفاع موشکی آمریکا
رهگیری موشک قاره پیما

سامانه دفاع موشکی مورد آزمایش Ground-based Midcourse Defense) GMD) نام دارد و تنها سامانه دفاعی این کشور در مقابل حملات محدود موشک های قاره پیما است. رهگیر این سامانه سابقه چندان درخشانی ندارد و از سال ۱۹۹۹ تا کنون از ۱۷ آزمایش آن تنها ۹ مورد یا به عبارتی ۵۳% موفقیت آمیز بوده است. آخرین آزمایش پروازی این رهگیر که در سال ۲۰۱۴ انجام شد موفقیت آمیز بود اما لازم به ذکر است که این آزمایش پس از ۳ آزمایش ناموفق متوالی انجام گرفت. این سامانه دفاع موشکی از سال ۲۰۰۴ عملیاتی شده و دو پایگاه هوایی در کالیفرنیا و آلاسکا میزبان ۳۲ موشک رهگیر این سامانه هستند. با این حال GMD هرگز پیش از این برای رهگیری موشک قاره پیما آزمایش نشده بود.

موفقیت تاریخی برای سامانه دفاع موشکی آمریکا
جدول زمانی آزمایشات GMD

آمریکا چندین سامانه دفاع موشکی را عملیاتی کرده، اما تنها سامانه GMD توانایی رهگیری موشک قاره پیما را دارد، و این سامانه به لحاظ تکنولوژیکی چالش بر انگیز ترین، و به گفته منتقدان غیرقابل اطمینان ترین‌ آن هاست.

نحوه عملکرد این سامانه دفاع موشکی به این صورت است که پس از این که رادار‌های پیش اخطار از پرتاب شدن موشک بالستیک خبر دادند، موشک رهگیر این سامانه که (Ground-based Interceptor (GBI نام دارد به فضا پرتاب می شود. پس از رسیدن به فضا سر جنگی این موشک به نام وسیله کشنده انرژی جنبشی (Kinetic Kill Vehicle) از آن جدا می شود و توسط سامانه‌های هدایتی خود در مسیر موشک بالستیک قرار گرفته، با برخورد مستقیم آن را نابود می کند. این عمل توسط متخصصان به هدف قرار دادن گلوله ای با گلوله دیگر تشبیه شده است.

موفقیت تاریخی برای سامانه دفاع موشکی آمریکا
وسیله کشنده انرژی جنبشی (Kinetic Kill Vehicle)

در حال حاضر تلاش‌های آمریکا در زمینه دفاع موشکی بر تهدید کره شمالی متمرکز شده است، زیرا رهبر این کشور در تلاش برای ساخت موشکی است که به خاک آمریکا برسد. هر چند که این کشور هنوز هیچ موشک قاره پیمایی را آزمایش نکرده، اما مقامات پنتاگون بر این باورند که تلاش هایش را برای ساخت چنین موشکی سرعت بخشیده و در نهایت به چنین موشکی دست خواهد یافت. با این که این آزمایش دو روز پس از پرتاب موشک جدید کره شمالی انجام گرفته است، مقامات پنتاگون اعلام کرده اند که این رخداد ارتباطی با آزمایش موشکی پیونگ یانگ نداشته و از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود.

پس از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی و ترس فزاینده از توانایی‌های این کشور، پنتاگون شدیدا مشتاق نتیجه‌ای موفقیت آمیز بود. با این حال به گفته سخنگوی پنتاگون این آزمایش بخشی از مسیر پر پیچ و خم یادگیری است و آژانس دفاع موشکی آمریکا این سامانه که هنوز در شرایط واقعی آزمایش نشده را مرتبا به روزرسانی خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج