۵۸۶۹۸۹
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

انتقاد وطن امروز از علی اکبر صالحی

اگر روزی روزگاری موافقان مذاکره با آمریکا در ایران، افکار عمومی را از دچار شدن کشور به وضعیت کره‌شمالی می‌ترساندند تا با این قیاس نادرست، زمینه را برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران فراهم کنند اما حالا ۴ سال پس از آغاز مذاکرات مستقیم هسته‌ای با آمریکا و نزدیک به ۲ سال پس از اجرای توافق هسته‌ای، مقامات مسؤول در به بار آمدن برجام در دولت روحانی، به گونه‌ای استدلال می‌آورند که گویا یکی از امیدهای آنان برای ماندگاری برجام، کره‌شمالی است!

روزنامه وطن امروز: اگر روزی روزگاری موافقان مذاکره با آمریکا در ایران، افکار عمومی را از دچار شدن کشور به وضعیت کره‌شمالی می‌ترساندند تا با این قیاس نادرست، زمینه را برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران فراهم کنند اما حالا ۴ سال پس از آغاز مذاکرات مستقیم هسته‌ای با آمریکا و نزدیک به ۲ سال پس از اجرای توافق هسته‌ای، مقامات مسؤول در به بار آمدن برجام در دولت روحانی، به گونه‌ای استدلال می‌آورند که گویا یکی از امیدهای آنان برای ماندگاری برجام، کره‌شمالی است!
آنها می‌گویند رفتار آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران توسط کره‌شمالی رصد می‌شود و در صورت نقض تعهدات برجام توسط آمریکا، آنگاه امکان توافق هسته‌ای آمریکا و کره‌شمالی از بین خواهد رفت. این یعنی اینکه ایران آینه عبرت کره‌شمالی قرار گرفته است.
این اظهارنظر و استدلال عجیب را علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و مسؤول فنی مذاکرات هسته‌ای با آمریکا مطرح کرده است. صالحی در گفت‌وگویی که دیروز توسط خبرگزاری صداوسیما منتشر شد، گفت: ما برای برجام خیلی زحمت کشیدیم و آن را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم، ما برجام را قبول داریم و به آن پایبندیم، می‌خواهیم بماند و این را در چارچوب مصالح و منافع ملی، منطقه‌ای، ان‌پی‌تی و بین‌المللی می‌دانیم.
ضمن اینکه وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و کره‌شمالی هم تشابهی به یکدیگر ندارد. از همه مهم‌تر، برجام هرگز به عنوان یک محک برای کره‌شمالی به حساب نخواهد آمد، چرا که کره‌شمالی یک بار در دهه ۹۰ بر سر برنامه هسته‌ای‌اش با آمریکا به توافق رسید با این حال اما دولت بیل کلینتون به تعهدات خود عمل نکرد و با روی کار آمدن دولت بوش، این توافق توسط رئیس‌جمهور آمریکا رسما لغو شد.
بنابراین با توجه به سیاست‌های کره‌شمالی نسبت به آمریکا، به نظر می‌رسد مقامات پیونگ‌یانگ از توافق با آمریکا درس گرفته‌اند، با این حال گویا امثال آقای علی‌اکبر صالحی از نقض عهد آمریکایی‌ها و پروژه هیات حاکمه آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره‌شمالی عبرت نگرفته‌اند. اتفاقی که به نظر می‌رسد در حال تکرار شدن علیه برجام است.
به اینگونه که به بهانه توافق، برنامه هسته‌ای ایران متوقف و به عقب رانده می‌شود اما در آمریکا دولت مستقر اقدام به بدعهدی کرده و آنگاه دولت بعد، به بهانه‌های واهی (همانند ادعای غلط جرج بوش علیه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی که اکنون شبیه همان اقدام در دولت ترامپ در دست بررسی است) توافق هسته‌ای را نقض می‌کند.
اظهارنظرهای ناهمگون آقای صالحی در حوزه وضعیت مناسبات ایران و اروپا در صورت لغو برجام هم قابل تامل است. صالحی در ابتدا از همراهی اروپا (تروئیکای اروپایی) با ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گفت اما در ادامه به بدعهدی‌های مکرر انگلیسی‌ها در برجام اشاره کرد و افزود که انگلیسی‌ها برای خوش‌خدمتی به آمریکا، مانع انتقال اورانیوم از قزاقستان به ایران شدند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بگویید شعبه دوم کیهان نه روزنامه وطن امروز
      چون محتوا و مطالبشان یکی هست و خیلی تابلو که از هم کپی برداری می کنند

    • بدون نام

      اینا هم برادر کیهانند. توقعی ازشون نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج