۵۸۸۹۲۹
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

منتقدان انتظار شق القمر از برجام داشتند

در میان تمام انتقاداتی که در طی ۴ سال گذشته به وزارت امور خارجه و بویژه در موضوع برجام شده است، شاید هیچ چیز به اندازه «بی انصافی» و چشم بستن بر دستاوردهای برجام، حتی اگر از نظر منتقدان ناچیز بوده باشد، آزاردهنده نیست.

حمید محمدی در روزنامه ایران نوشت: «منتقدان انتظار شق القمر از برجام داشتند».
این جمله را می‌توان یکی از چند جمله کلیدی و مهم مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه با یکی از خبرگزاری‌های داخلی دانست که دستمایه برخی بی‌انصافی‌هایی قرار گرفته است که البته موضوع جدیدی نیست و وزارت امور خارجه و مشخصاً تیم مذاکرات برجام و در رأس آنها دکتر ظریف، هم در دو سال مذاکرات برجام و هم در دوره حدوداً دوساله پسابرجام، آماج این بی‌انصافی‌ها و چشم بستن‌ها بر دستاوردها و نتایج مثبت برجام بوده‌اند و حتی باعث شده است تلاش‌ها و فعالیت‌های وزارت امور خارجه در سایر حوزه‌های غیر از برجام نیز مورد بی‌مهری و کم لطفی گروهی از منتقدان قرار بگیرد.
در میان تمام انتقاداتی که در طی ۴ سال گذشته به وزارت امور خارجه و بویژه در موضوع برجام شده است، شاید هیچ چیز به اندازه «بی انصافی» و چشم بستن بر دستاوردهای برجام، حتی اگر از نظر منتقدان ناچیز بوده باشد، آزاردهنده نیست.
برجام محصول «۱۰ سال تحریم و فشار ظالمانه بر کشورمان با محوریت امریکا و همراهی جامعه جهانی»، «پافشاری بحق جمهوری اسلامی ایران بر حق مسلم خود در برنامه صلح‌آمیز هسته ای»، «رای مردم به دولت تدبیر و امید» در سال ۹۲، «اجماع نظام» در ضرورت ایجاد تغییرات اساسی و جدی در مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ و دو سال نفس گیر «ایستادگی، پایمردی و اعتقاد» تمامی ارکان نظام بر دیپلماسی، «اثبات بی‌نتیجه بودن فشارها و تحریم‌های ظالمانه»، رسیدن به یک «چارچوب مذاکره شده با ۶ قدرت بزرگ جهان بر سر موضوع هسته‌ای» از طریق مذاکرات سیاسی.
و در نهایت نیز «تثبیت حق هسته‌ای کشورمان» در دوره پسابرجام، اصرار تصمیم گیرندگان عالی کشور بر «پایبندی به تعهدات کشورمان در برجام» و بویژه «هوشیاری و درایت ملی» در جلوگیری از افتادن در دام دولت جدید امریکا برای وادار کردن ایران به نقض برجام و واکنش‌ها و تصمیمات احساسی و هیجانی مسئولان نظام بود؛ که اگر نبود این درایت و هوشیاری ملی در دوره چند ماهه روی کار آمدن ترامپ در امریکا، قدر مسلم رفتارهای رئیس جمهوری جدید این کشور می‌توانست بار دیگر جامعه بین‌المللی را همچون دوره حدوداً هشت ساله قبل از دولت تدبیر و امید، علیه کشورمان با هم متحد و یکصدا کند.
دوستانی که این روزها عالی‌ترین مقام دستگاه دیپلماسی کشور را متهم به ضعف حافظه می‌کنند قطعاً آنقدر به قدرت حافظه باور دارند که فراموش نکرده باشند که اوضاع و احوال کشور در مراودات و تعاملات بین‌المللی با جامعه جهانی تا قبل از سال ۹۲ در چه شرایط و وضعیتی قرار داشت که خود بخوبی می‌دانند نگارنده و شاید هر قلم به دست دیگری نیز، ناتوان از شرح اسفناک آن در این سطور محدود است و روشن و واضح است که از همان ابتدا قرار نبود برجام تمام مشکلات و معضلات داخلی کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، مدیریتی و فرهنگی - که بسیاری از آنها ربطی به موضوع برنامه هسته‌ای کشور و تعاملات بین‌المللی ما با جامعه جهانی ندارد- را حل کند.
و آنچه از همان ابتدا نیز گفته می‌شد این بود که برجام تنها قرار بود موانع و مشکلات موجود بر سر تعاملات ما با جهان را که به بهانه برنامه هسته‌ای کشور ایجاد شده بود، رفع کند که به اعتبار و استناد آمار و ارقام به آنچه قرار بود برسد، رسیده است.
البته اگر هم حافظه بلندمدت آقایان قد نمی‌دهد به ۵ سال پیش از این و قبل‌تر از آن رجوع کنند که احتمالاً مقرون به صرفه نیست؛ آن سال‌ها را به یاد آورند یا شاید هم حافظه خود را از هر گونه خاطره آن دوران مشعشع پاکسازی کرده‌اند! حداقل برای به خاطر‌آوری همین دو- سه ساله، زحمتی به خود بدهند و رفت و آمد هیأت‌های خارجی، قراردادهای بی‌سابقه در تاریخ بعد از انقلاب در بخش نفت و گاز و حمل و نقل و بازگشت سطح فروش نفت کشور به میزان قبل از تحریم‌ها و ده‌ها دستاورد ریز و درشتی که مستقیماً به موضوع برجام مرتبط است را ببینند و به یاد بیاورند.
و اگر باز هم صلاح نمی‌دانند که دو- سه سال گذشته را نیز به خاطر بیاورند، یا شاید هم به دلایلی فاقد توان لازم برای به یادآوری همین دوران دو- سه ساله اخیر هستند، احتمالاً هنوز آنقدر ناتوان نشده‌اند که همین دو- سه روز گذشته را به یاد نیاورند که یکی از معتبرترین بانک‌های اتریشی از ایجاد پل بانکی از طریق این بانک به منظور تأمین طرح‌ها در ایران سخن گفته است و قرارداد آن در آستانه امضا شدن است یا خط اعتباری هشت میلیارد یورویی کره جنوبی که قرارداد آن نیز امضا شده است.
دوستان حافظه دوست احتمالاً به یاد نمی‌آورند که در دوره مورد علاقه آنها، حتی به زبان آوردن شفاهی چنین توافق‌هایی می‌توانست موج جدیدی از تحریم‌ها و فشارها را علیه کشورمان شکل بدهد، چه برسد به اینکه یکی از نزدیک‌ترین متحدان امریکا اقدام به اختصاص خط اعتباری هشت میلیارد یورویی بکند و قرارداد آن را نیز امضا کند.
در پایان باید بگویم که کمی فشار به حافظه و به خاطرآوردن اخبار همین دو- سه روزه نیازی به شق القمر ندارد و شاید همین را هم به خاطر نیاورند که چگونه موضوع ورود هواپیماهای جدید را هم به سخره می‌گرفتند ولی وقتی آمد و در فرودگاه مهرآباد نشست، خود همین آقایان جزو نخستین مسافرینی بودند که مزه نشستن بر هواپیماهای نو را بعد از حدود ۴ دهه، تجربه کردند.
اگر هم برخی از دوستان کم انصاف و شاید هم بی‌انصاف به دلایلی، توان از کف داده‌اند و نمی‌توانند همین را هم از حافظه خود بخواهند، دیگر کاری از دست هیچ کس بر نمی‌آید و تنها می‌توان گفت کاش فراموشکاری اختیاری یا اجباری‌مان رنگ و بوی بی‌انصافی نمی‌گرفت و اینگونه منافع ملی کشور را دستمایه مطالب کم ارزش ژورنالیستی نمی‌کردیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقایون تا قبل از این تحریمهای جدید ٬ برجام رو فتح الفتوح میدانستن٬ پس کو اون به به و چه چهشون از برجام مزخرف٬ این اعتماد بیجاشون از آمریکای خبیثه

    • علی اقا

      زمانی که آب خوردن مردم رو هم به برجام نسبت میدادید باید فکر الان رو هم میکردید

      ملت رو چهار سال سرکار گذاشتید

    • سالار

      بایدهم داشته باشند
      وقتی که برجام را حلال تمام مشکلات و سرلوحه کارتان قرار دادید
      وقتی به مردم وعده تعامل و گفتگو بادنیا را و از ورود سرمایه های خارجی به داخل کشور و ایجاد فضای کسب و کار و رونق اقتصادی دادید باید هم الان جوابگو و پاسخگوی مردم باشید
      در روز اجرای برجام قرار شد تمام تحریمها برداشته بشه نه اینکه برنداشته شد بلکه بیشترهم شد
      قانون ایسا که داشت بطور اتوماتیک از دستور کار خارج و حذف میشد به لطف برجام مجددا توسط مجلس سنای آمریکا تصویب شد
      اگر برجام قرار بود گره ایی از مشکلات باز نکنه پس چرا اینهمه برو بیا و هزینه؟

    • بدون نام

      چرا منتقدان.اقای ریس جمهور بودن که میگفتن چنان مردم از نظر اقتصادی شکوفا کنیم که به یارانه نیاز نداشته باشن مگه ایشلت هم منتقد بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج