۵۹۲۱۳۵
۲۵ نظر
۵۰۰۹
۲۵ نظر
۵۰۰۹
پ

کلانتری :

تا ۱۵ سال آینده آبی در کشور نمی‌ماند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بحران آب در آینده نزدیک تنها مساله‌ای است که امنیت و استقلال کشور را به شدت تهدید خواهد کرد استفاده از بیوتکنولوژی و دیگر فناوری‌ها در بخش کشاورزی و مدیریت آب را مهمترین راه برای فائق آمدن بر این بحران عنوان کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بحران آب در آینده نزدیک تنها مساله‌ای است که امنیت و استقلال کشور را به شدت تهدید خواهد کرد استفاده از بیوتکنولوژی و دیگر فناوری‌ها در بخش کشاورزی و مدیریت آب را مهمترین راه برای فائق آمدن بر این بحران عنوان کرد.

عیسی کلانتری عصر روز پنجشنبه در آیین اختتامیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در کرج برگزار شد، افزود: طبق استانداردهای جهانی کشورهایی که تا ۲۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می کنند مشکلی ندارند ولی کشورهایی که بالای ۴۰ درصد از این منابع را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند بالای خط قرمز و در معرض مخاطرات جدی هستند. در این بین تنها حدود ۶ کشور بالای ۶۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند که ایران با ۱۱۰ درصد در شرایط کاملا بحرانی است و در صورت ادامه این روند تا ۱۵ سال دیگر آبی در کشور باقی نخواهند ماند.

وی اظهار کرد: با رییس جمهور شرط کرده‌ام که هیچ گاه خودسانسوری نکنم و مسائل علمی و فنی را از مردم پنهان نکرده و ذهن آن‌ها را در برابر آینده پژوهشی کور نکنم. آب در آینده نزدیک تنها مساله‌ای است که امنیت و پایداری کشور را تهدید می‌کند و باید برای کنترل این مشکل اقدامی عاجل انجام داد.

وی با اشاره به اینکه هند ۳۳ درصد، چین ۲۹ درصد، اسپانیا ۲۵ درصد و ژاپن ۱۹ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود برداشت می‌کنند ادامه داد: در حال حاضر ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در ایران داریم و میزان آب مصرفی در کشور ۹۷ میلیارد مترمکعب است. برای رسیدن به حداقل استاندارد ۴۰ درصد بهره‌برداری از منابع آب تجدیدپذیر ، باید مصرف آب را به میزان ۶۰ میلیارد متر مکعب در سال کاهش دهیم یعنی آن را به یک سوم میزان فعلی برسانیم که دستیابی به این هدف طی مدت کوتاه ۱۵ سال باقی مانده بدون هدفمند کردن تحقیقات و بهره‌مندی از دستاوردهای پژوهش و فناوری امکان پذیر نیست.

کلانتری با بیان اینکه فناوری‌های نوین به‌ویژه بیوتکنولوژی می‌تواند برای مشکلات کشور از جمله بحران آب و مسائل کشاورزی کشور راه حل‌های موثری ارائه دهد، بیان کرد: دانش آموختگان زیست فناوری از بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند ولی گاه طوری با آنها برخورد می‌شود که انگار نامحرم‌ هستند.

وی گفت: از آنجا که محققان ما ارتباط خوبی با جامعه ندارند و اطلاع رسانی در حوزه های علمی ضعیف است برخی با اهداف سیاسی و اقتصادی دیگران را فریب می دهند و باعث عقب ماندگی علمی تحقیقاتی کشور می شوند. نمونه آن برخوردهایی است که با تولید داخلی محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تجربه برخی کشورهای اروپایی در مخالفت با محصولات تراریخته تحت پوشش گروه‌های حامی محیط زیست با اهداف اقتصادی و سودجویانه اشاره کرد و گفت: در دهه ۱۹۹۰ وقتی کشتی‌های حامل ذرت و سویای تراریخته از آمریکا و آمریکای لاتین به اروپا می‌رسیدند سبزهای اروپا خود را جلوی کشتی ها آویزان می کردند و به بهانه تراریخته بودن محصولات وارداتی علیه آن‌ها تبلیغ می‌کردند علت آن هم معلوم بود چون در آن زمان تولیدکنندگان اروپایی نمی‌توانستند با محصولات وارداتی که قیمت تمام شده آن‌ها پایین‌تر بود رقابت کنند سبزها را تحریک می‌کردند که علیه محصولات تراریخته وارداتی تبلیغ کنند ولی به مرور که اروپایی‌ها توانستند فاصله خود را با تولیدکنندگان آمریکایی کم کنند و کشت تراریخته‌ها در اروپا رونق گرفت دیگر خبری از سبزهایی که خود را جلوی کشتی‌های واردکننده محصولات تراریخته آویزان می کردند نبود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشاورزی کشور و وضعیت کشاورزان ما بهبود یابد چاره آن پمپاژ پول نفت و سوبسید به کشاورزان نیست بلکه باید شرایط را برای رقابتی شدن کشاورزی کشور فراهم کنیم. زمانی مشکل کشاورزی ما ، امکانات مکانیکال بود یادم هست سال ۶۷ که تازه وزیر کشاورزی شده بودم متوسط عمر کمباین‌های کشور ۲۳ سال بود در حالی که استهلاک کمباین حدود ۱۴ سال است بنابراین میزان ریزش برداشت کمباین‌های موجود در آن زمان بیش از ۲۷ درصد بود. وزیر صنایع وقت ظرفیت تولید سالانه کمباین در کشور را ۱۲۰ دستگاه اعلام کرده بود در حالیکه با توجه به وجود پنج هزار کمباین در کشور اگر عمر مفید آنها را ۲۰ سال هم در نظر می گرفتیم سالانه ۲۵۰ کمباین جدید نیاز داشتیم. با توجه به حجم بالای تلفات برداشت کمباین‌های موجود چاره‌ای جز واردات کمباین نبود. وزیر صنایع با این تصمیم مخالف بود و این طور مطرح می‌شد که با واردات کمباین، کمباین سازی اراک به تعطیلی کشیده می‌شود. این مخالفت‌ها تا جایی بالا گرفت که به دستور حضرت امام (ره) جلسه‌ای با حضور روسای سه قوه، نخست وزیر و وزرای کشاورزی و صنایع تشکیل شد در آن جلسه مطرح کردم که با توجه به رقم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید گندم سالانه کشور در آن زمان ۲۷ درصد ریزش برداشت به معنای از بین رفتن حدود یک میلیون تن گندم به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار است در حالیکه سود ناشی از تولید داخلی کمباین تنها حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بود که به هیچ وجه منطقی نبود.

کلانتری در ادامه به دیدار خود با حضرت امام (ره) در دوره تصدی وزارت کشاورزی اشاره کرد و گفت: امام در این دیدار امر فرمودند کاری کنید که روستاییان ما که افراد مستضعفی هستند وضعیت معاششان بهتر شود. دستور امام(ره) به ظاهر یک جمله ساده بود اما جمله‌ای که به تنهایی هزار کتاب است و برای همان جمله ۳۰ سال است که مبارزه می‌کنم و هزینه می‌دهم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر مسائل تکنیکال و مکانیکال رفع شده و کشاورزان ما برای رقابت نیاز به بالاترین فناوری‌ها از جمله بیوتکنولوژی دارند، تصریح کرد: در بین بیش از ۲۳۰ محصول کشاورزی کشور تنها در یکی مزیت رقابتی خود را حفظ کرده‌ایم که شاید برای شما جالب باشد که این محصول نه پسته یا زعفران و محصولات مشابه که میوه کیوی است و در سایر محصولات و فرآورده‌های کشاورزی نمی‌توانیم رقابت کنیم. در حال حاضر فقط با یارانه و پول نفت است که می توان زندگی کشاورزان را اداره کرد و علت آن این است که از فناوری‌های نو مثل زیست فناوری که قدرت رقابت در تولید را به کشاورزی ما می‌دهد استفاده لازم را نکرده‌ایم.

کلانتری در ادامه به اهمیت استفاده از فناوری‌های نو به تجربه واردات بذر کلزا اشاره کرد و گفت: مهندس کشاورز ۲ سال پیش بذر کلزایی را از فرانسه وارد کرد که البته تراریخته هم نبود و میزان برداشت کلزا را که با بذرهای معمول حداکثر ۲ تا ۲.۵ تن است به ۴ تا ۴.۵ تن افزایش داد. کشاورزان ما با چنین بذری است که می‌توانند رقابت کنند.

وی به تجربه تولید برنج تراریخته در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: مهمترین آفت برنج در شالیزارهای شمال کرم ساقه‌خوار است که کشاورزان ناچارند ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم سموم کلره را در مزارع بریزند که با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، بسیاری از این سموم خطرناک و همچنین ترکیبات کودهای نیتراته مورد استفاده در کشاورزی وارد آب مصرفی مردم می شود. برنج تراریخته مقاوم به آفت با رفع نیاز به مصرف سموم ضمن پیشگیری از آلودگی زیست محیطی و به خطر افتادن سلامت کشاورزان و ساکنان شمال کشور هزینه‌های تولید را هم کاهش می‌دهد. گزارش دانشگاه علوم پزشکی یزد که ۳ سال پیش از سوی وزارت بهداشت مامور شده که سلامت غذایی برنج تراریخته را ارزیابی کند نشان می‌دهد که این محصول از لحاظ آلرژی زایی و بیماری‌های گوارشی هیچ تفاوتی با برنج غیرتراریخته ندارد که سند علمی دیگری بر سلامت برنج تراریخته است.

معاون رییس جمهور با اشاره به برخی توهین‌ها و برخوردهایی که با محققان زیست فناوری کشور به ویژه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی صورت می گیرد، تصریح کرد: حفظ این سرزمین و استقلال و امنیت آن در گرو توسعه فناوری‌های جدید است. کسانی می‌کوشند با سرزنش ، تهمت زدن و توهین شما را از حرکت در این مسیر بازدارند. نباید کوچکترین توجهی به آن‌ها کرد. البته بسیاری از مخالفان توسعه این فناوری‌ها در کشور ضد انقلاب نیستند بلکه دوستانی هستند که اطلاعات ناصحیح دارند از جمله در سازمان حفاظت محیط زیست تا چندی پیش با شما مخالفت می کردند اما مطمئن باشید سازمان حفاظت محیط زیست از این پس قدردان و حامی تلاش‌های شماست. البته خود شما هم مسئول هستید که به اولویت‌های تحقیقاتی توجه کرده و سعی کنید حداقل چند مشکل کشور را که در راس آنها مصرف بی رویه آب است حل کنید و در برابر جوسازی‌ها و تبلیغات منفی نیز از خود و حقوق مردم دفاع کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به جهنم . به درک .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این آقای کلانتری خودش از بانیانِ وضعِ موجوده.طوری حرف میزنه انگار خودش نقشی در وضعیت فعلی نداره

    • بدون نام

      یعنی 15 سال دیگر همه از بی آبی خواهند مرد.

    • بدون نام

      همانطور که گاز را با لوله به شهرها میرسانند، آب شیرن شده هم از استانهای جنوبی با لوله به شهرها برسانند. این بار مسئله خیلی جدی هست

    • بدون نام

      خدا کنه این مردم بی فرهنگ سر عقل بیان و دولت هم به کار جدی بکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که همه در حال تولید مثل هستند! بیرون که میری تو پیاده روها پر از بچه های ریزه ریزه ست!!

    • اریا

      راست میگه خلیج فارس و دریای خزر هم خشک میشن
      ژاپن داره اب فاضلاب تسویه میکنه شما با وجود دو دریای بزرگ هم عرضه ندارید

    • بدون نام

      خدا رحم کنه از این به بعد . با توجیه محصولات تراریخته قراره چی به سر نسل ایرانی ها بیاد
      محصولاتی را تولید کنید که نیاز به آب نداره. چرا هندوانه صادر می کنیم درحالیکه با بحران آب مواجه ایم. تولید پسته و زعفران و هرچیز کم آب را گسترش دهید. کشورهای همسایه شمالی زمین و آب دارند اما نیرو ندارند. ما هم که بیکار زیاد داریم. چرا برای اجاره زمینهای آنها اقدام نمی کنید.
      اگر شما مسئولین کمی بیشتر با مردم خود صادق بودید، ایران مشکلی نداشت.

    • بدون نام

      این هنوز نیومده امضاش خشک نشده آهنگ نداری و خشک شدن مینوازد فکر کنم تو این 15 سال قصد دارد اون آبی را که هنوز مونده صادر کند و از این راه اختلاسی دیگر که قطعا اینطور است متاسفانه هر مدیری که امروز راس کار است در ابتدا نوید امام شدن و خشکسالی را آهنگ راه خود میکند تا اگر مورد اعتراض یا هجمه ای قرار گرفت پاسخی داشته باشد مبنی بر اینکه من بدوا گفته بودم

    • سعید

      این قضیه زودتر از پانزده سال رخ میده شاید نه تا سیزده سال و اما پولدارهایی که اب رو از زمین کشیدن و پسته صادر کردند که مهاجرت میکنن اروپا وامریکا واین مردم هم باید عین افریقایی ها زندگی کنن اما یه خوبی داره که دیگه مستاجری و املاک نجومی و سرمایه هایی که تو ملک خوابیده به خودی خود دود میشه میره تو چراغ جادو و ما که هیچ وقت نتونستیم یه سرپناه داشته باشیم میتونیم از باغهایی که خشک میشه چند متری رو صاحب بشیم و یه سایبون درست کنیم و از مستاجری رها بشیم

    • سید

      این حرفها یعنی گران شدن چند برابر آب

    • بدون نام

      ١۵سال دیگه واردات آب خواهیم داشت که ...اون هم تحریم خواهد شد.

    • بدون نام

      عمر ما که تمام شد با حرفهای اینکه غصه نخور بهار میاد ، خدا به داد دل نسلهای بعد از ما برسد.

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      پونزده سال دیگه ما میمونیم و حوض خشکمون ، اونایی هم که خودشونو بستن میرن جاهای خوش اب و هوا .

    • یک پزشک

      اقای کلانتری شما کشاورزی خوندی فقط تولید بیشتر و قیمت کمتر حالیت میشه...دیگه اثرات محصولات روی انسان ها برات مهم نیست وتخصصی نداری. بهتره تو این زمینه ها اظهار نظر نکنی . مضرات تراریخته کاملا مشخصه و وهمین الانم علت افزایش بیماریها در ایران به علت مصرف محصولاتیست که تو ودوستانت ازش دفاع میکنید.

    • میشو بالا

      کمی آب نگهداریم تا با آمریکا به جنگیم.

    • امینی

      خشکسالیه ایران فقط و فقط نتیجه عدم مدیریت مسئولین هست و بس....

    • بدون نام

      دولت محترم ازدوره قبل جمله خزانه خالی بودرو وردزبانش کردوباوجوداون همه گندزدن به مملکت دوباره برمسندنشست اینبار پاروفراترگذاشته این ملت بدبخت رو نمیذارن یه آب خشک وخالی روبخورن نمیگم بحران بی آبی نیس هس ولی مسئول شمایین برنامه ریزی بکنین راه حل ارائه بدین والبته بی زحمت عمل کنین همش ازنبودهاحرف میزنن خوب اگه کشورپرازنعمت وامکانات بودوهیچ مشکلی نبودمدیرورئیس میخاستیم چیکارهمه زندگیشونومیکردن باخیال راحت کشورروباکم وزیادش بایدگردوندنه اینکه همش مردم روترسوندبانگرانی دادن مشکل حل میشه مگه؟

    • بدون نام

      اینا همش حرف مفتن هرچه خدا بخواد میشه

    • بدون نام

      چه. بهتر همه دارن. میرن کسی بمونه.

    • بدون نام

      همه این داستانها خیزی است که برای گسترش واردات و کشت محصولات تراریخته برداشته شده . خدا به داد برسد که بیماریهایی مثل سرطان از این به بعد چه کولاکی کند . اگر تراریخته خوب است چرا در کشورهای اروپایی و آمریکایی ممنوع شده ؟ آب کم نیست اما مدیریت نمیشود

    • سعید

      متاسفم برای کشورم .. دریاچه ارومیه یکی از مهمترین حوضه های آبریز غرب بود که نابود شد ..نتیجه شو تو افزایش دمای استانهای اون منظفه و کمی بارش ها میبینم

    • شیدا

      خو ما چیکارکنیم ینی میمیریم؟

    • بدون نام

      خوب یه برنامه ریزی کارشناسی داشته باشید این حرفها به چه درد میخوره بزرگوار؟تو رو روستا ما 100چاه غیر مجاز وجود داره.بیاید 10تاشو اجازه برداشت بدین و بقیه را ببندین و همه کشاورزهای روستا را سهیم کنید و به روش قطره بارانی آبیاری کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج