۵۹۲۷۰۷
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

ویتنام ببر آینده اقتصاد آسیا، ۷۲ سال پس از استقلال

اقتصاد ویتنام در سه دهه گذشته به طور میانگین رشد هفت درصدی را ثبت کرده که نشان می دهد این کشور جنوب شرق آسیا ۷۲ سال پس از استقلال در مسیری قرار دارد که تداوم شرایط فعلی در ۱۰ سال آینده آن را به اقتصادی همانند چین تبدیل می کند.

خبرگزاری ایرنا: اقتصاد ویتنام در سه دهه گذشته به طور میانگین رشد هفت درصدی را ثبت کرده که نشان می دهد این کشور جنوب شرق آسیا ۷۲ سال پس از استقلال در مسیری قرار دارد که تداوم شرایط فعلی در ۱۰ سال آینده آن را به اقتصادی همانند چین تبدیل می کند.
ویتنام روز دوم سپتامبر سال 1945 توانست با کسب استقلال از فرانسه از پیشروان کسب استقلال در منطقه جنوب شرق آسیا باشد، به گونه ای که امروز نیز به عنوان کشوری شناخته می شود که می توان ببر آینده اقتصاد آسیا باشد.
ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم ویتنام را به اشغال خود درآوردند، اما به فرانسوی ها اجازه دادند در این کشور باقی بمانند و به نفوذ خود در ویتنام ادامه دهند. سپس در ماه های پایانی سال 1945 به دلیل خلاء قدرت در این کشور، ویتنامی ها 'انقلاب اوت' را به راه انداختند و در ادامه این روند، روز دوم سپتامبر ویتنام استقلال خود را به دست آورد.
به این ترتیب ویتنام که بیش هزار سال با چین در جنگ بود، صد سال نیز مقابل فرانسوی ها و پس از آن 10 سال با آمریکا وارد جنگ شد و در نهایت توانست با بیرون راندن آمریکایی ها مسیر توسعه اقتصادی را در پیش گیرد و حتی آمریکا را به یکی از شرکای تجاری خود تبدیل کند.
ویتنام سال گذشته حدود 170 میلیارد دلار صادرات داشت و پوشاک، کفش، محصولات دریایی، نفت خام، وسایل الکترونیک، محصولات چوبی، برنج، قهوه و ماشین آلات اصلی ترین اقلام صادراتی این کشور را تشکیل داد.
آمریکا با 21.2 درصد، چین با 13.3 درصد، ژاپن با 8.4 درصد، کره جنوبی با 5.5 درصد و آلمان با 4.1 درصد از جمله مقاصد اصلی صادرات ویتنام در سال گذشته معرفی بودند.
این کشور جنوب شرق آسیا سال گذشته همچنین 161 میلیارد دلار واردات داشت که چین با 34.1 درصد، کره جنوبی با 14.3 درصد، سنگاپور با 6.5 درصد، ژاپن با 6.4 درصد، تایوان با 5.7 درصد و تایلند با 4.7 درصد از جمله صادرکنندگان اصلی محصولات مختلف به ویتنام بودند.
ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، محصولات پتروشیمی، محصولات استیل، مواد خام پوشاک و کفش، خودرو، پلاستیک و وسایل الکترونیک از جمله اقلام وارداتی ویتنام در سال گذشته گزارش شده است.
این کشور با بیش از 54 میلیون نیروی کار اکنون 44 درصد از نیروی کار خود را در بخش خدمات، 39 درصد را در بخش صنعت و 17 درصد را در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت دارد. نرخ تورم در ویتنام 95 میلیون نفری سال گذشته 2.9 درصد بود و 8.4 درصد جمعیت آن زیر خطر فقر زندگی می کردند. نرخ بیکاری در این کشور 3.7 درصد گزارش شده است.
با این مولفه های اقتصادی ویتنام که از سال 1990 تاکنون به صورت میانگین رشد هفت درصدی را تجربه کرده، توانسته پس از چین در رتبه دوم کشوری باشد که از رشد اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.
از ویتنام اکنون به عنوان ببر آینده اقتصادی آسیا یاد می شود و در صورتی که تنها یک دهه دیگر میانگین رشد اقتصادی این کشور در همین سطح باقی بماند، می تواند خود را به سطح چین برساند.
تلاش این کشور برای جذب سرمایه گذاری های خارجی بیشتر، قرار گرفتن در کنار 11 کشور دیگر برای تحقق توافق اقتصادی دو سوی اقیانوس آرام به رغم اینکه آمریکا با کنار کشیدن از آن مانع از تحقق این توافق شده است، توسعه اقتصادی مردم و توان هزینه کردن بیشتر، افزایش کار کارخانجات در مقایسه با صنایع سنتی و توسعه کسب و کارهای خصوصی و تنوع فعالیت ها در این کشور از جمله عواملی هستند که با حفظ شرایط فعلی تضمینی برای توسعه اقتصادی ویتنام در سالهای پیش رو محسوب می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همانطوری که گفته بودم دریک هفته پیش،وشما هم لطف کردید پست منو نزاشتید وعلت معلوم نیست،گفته بودم چرا کشورهایی که برنج وتربچه غذای اعیانی حساب میشد بعد از یک یا دودهه یه سرعت پیشرفت کردند،وماهنوزبعد چهل سال اندر خم یک کوچه ایم وبا داشتن منابع سرشاروغلت خوردن برروی دنیایی از پول حداقل نیمی از مردم ما محتاج وام یارانه وغیره هستند واین چیزی نیست جز پارتی بازی رانت خواری فساد اداری گسترده دادن پروژه های عظیم به افراد و ادارات خاص،وبه طور خاص میشه گفت اونها به فکر مردم ومنافع ملی هستند ویا اینکه دارای دینی غیر اسلام هستند کشورشان درحال شکوفایی و رشد می‌باشد ولی ما باداشتن اعتقاد به خدا و اهل بیت ونهضت عاشورایی به گفته مسولین،باز شاهد ربابانکها،اختلاس،ناکارامدی مسولین،باند وحزب بازی،سیاسی بازی وغیره هستیم و خواهیم بود،امیدوارم عمری داشته باشم ببینم به کجا ختم میشه

    • بدون نام

      افسوس برای کشور خودمون!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج