۵۹۷۳۵۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بحران روهینگیا؛ تهدیدی برای ثبات جنوب شرق آسیا

بحران تبعیض نژادی علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار از یکسو و حضور گروهه ای تروریستی در شهر &#۰۳۹;مراوی&#۰۳۹; فیلیپین در ماه های گذشته دو چالش مهمی است که ثبات سیاسی و تعاملات منطقه ای در جنوب شرق آسیا را مورد تهدید قرار داده است.

خبرگزاری ایرنا: بحران تبعیض نژادی علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار از یکسو و حضور گروهه ای تروریستی در شهر 'مراوی' فیلیپین در ماه های گذشته دو چالش مهمی است که ثبات سیاسی و تعاملات منطقه ای در جنوب شرق آسیا را مورد تهدید قرار داده است.

** بحران تبعیض نژادی علیه روهینگیایی ها
صدها هزار مسلمان روهینگیایی از شروع درگیری های نظامی در ایالت راخین از سال ۲۰۱۲ تاکنون در اثر حملات متعدد نظامیان مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود در میانمار شده اند که این امر سبب شد تا تعداد آنها به سرعت در این کشور کاهش یابد.
گزارش های سازمان ملل حاکی است که صرفا از دو هفته گذشته که دور تازه خشونت ها و کشتارها علیه مردم روهینگیا آغاز شده حدود ۳۰۰ هزار نفر به بنگلادش فرار کرده اند.
وزیر امور خارجه بنگلادش در نخستین واکنش نسبت به این بحران، کشتار روهینگیایی ها توسط ارتش و گروه های شبه نظامی افراطی بودایی را 'نسل کشی' خواند و گفت که با ورود گروه های تازه روهینگیایی شمار پناهندگان اسکان یافته در این کشور به ۷۰۰ هزار نفر رسید.
البته حمله شبه نظامیان ارتش رستگاری آراکان روهینگیا (آرسا) به برخی نیروهای مرزی در ایالت راخین دستاویز دور جدیدی از سرکوب های خشونت آمیز علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را برای نیروهای نظامی و شبه نظامی میانمار فراهم ساخت.
اگرچه ممکن است این واقعه در ظاهر صرفا بحرانی میان میانمار و بنگلادش محسوب شود، اما این موضوع عملا کل منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.
مساله حائز اهمیت این است که بسیاری از نهادهای بین المللی و حقوق بشری چشم خود را به موضوع تبعیض نژادی تحمیل شده بر مردم روهینگیا بسته اند.
در این موضوع اگرچه اقلیت روهینگیایی خود را میانماری می داند اما دولت این کشور آنها را مهاجران بنگلادشی و غیرمیانماری تلقی می کند.
مسلمانان روهینگیا بارها اعلام کردند که دولت این کشور درپی نسل‌کشی این اقلیت در کشور است، موضوعی که از سوی دولت میانمار رد شده است.
تصاویر و فیلم های منتشر شده از کشتار مردم مسلمان روهینگیا و فرار جمعی آنها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به شدت برافکار عمومی مردم منطقه اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان تاثیر گذاشته است.
براساس شواهد منطقه ای برخلاف ادوار گذشته که کشتار مردم روهینگیا کمتر در کشورهای همجوار و اکنش داشت اما در دور تازه بحران ایالت راخین میانمار نه تنها دولت ها علیه این کشتار جمعی موضع گرفتند و آن را محکوم کردند، بلکه بسیاری از گروه های مردمی در کشورهای اندونزی، مالزی، استرالیا، فیلیپین، سنگاپور با برگزاری تظاهرات مختلف اعتراض خود را نسبت به این فاجعه انسانی ابراز کردند و خواستار توقف کشتار و ادامه ارسال کمک های انسانی برای این اقلیت شدند.
علاوه براین بسیاری از این کشورها اعلام آمادگی خود را برای ارسال کمک های انسانی به منطقه بحران زده اعلام کردند و برخی دیگر مانند مالزی موضوع اسکان موقت تعدادی از آوارگان روهینگیایی را مطرح کردند.

بنابراین، بحران روهینگیا اکنون تبدیل به یک چالش منطقه ای شده است که در صورت تداوم می تواند روند ثبات و تعاملات سیاسی در این منطقه را دستخوش تحولات جدی کند.

البته سازمان ملل و سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، مردم روهینگیا را جزو مظلوم ترین اقلیت‌ها در جهان توصیف می‌کنند.
براساس آمار، روهینگیایی ها اقلیتی با جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفر در میانمار هستند که از حق شهروندی محرومند و در شرایط تبعیض نژادی به سر می برند.
این اقلیت خود را بومی ایالت راخین می داند، در حالی که دولت میانمار آنها را مهاجرانی بنگلادشی می خواند که در دهه های نیمه دوم قرن بیستم وارد میانمار شدند.
اکنون روهینگیایی ها به مردمی آواره تبدیل شدند که بدون حق شهروندی در کشورهای مختلف به دلیل سیاست های سرکوبگرانه دولت میانمار مانند بنگلادش، پاکستان، عربستان ، تایلند، مالزی، اندونزی و استرالیا در حداقل شرایط انسانی زندگی می کنند.

بنابراین به منظورت وقف کشتارها و جلوگیری از بروز حوادث مشابه درمورد این مردم ضرورت دارد نهادهای بین المللی ضمن ریشه یابی این بحران که محور اصلی آن پاسخگویی به خواست مردم روهینگیا برای کسب شهروندی است ، عوامل تهدید زای دولتی و غیر دولتی علیه این اقلیت را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کند.

**بحران مراوی
در دیگر ضلع این منطقه، فیلیپین شاهد حمله گروه تروریستی مائوته وابسته به داعش به شهر مراوی از دوم خرداد ماه است و به رغم ورود کامل ارتش و نیروهای نظامی فیلیپین به این شهر ،این موضوع هنوز فروکش نکرده است، بلکه شهر به مامنی برای تروریست های منطقه تبدیل شده است.
'دلفین لورنزا' وزیر دفاع فیلیپین، در تازه ترین گزارش خود با بیان اینکه بیش از 110 روز از نبردهای مراوی با تروریست های مائوته، گذشته گفت که در این نبردها بیش از 130 سرباز و پلیس کشته شدند، در حالی که دستکم 603 تروریست نیز به هلاکت رسیده اند و میزان تلفات غیرنظامیان 45 نفر است.
مقامات نظامی فیلیپین با این باور که تعداد نیروهای گروه تروریستی مائوته از 630 نفر به حدود 40 نفر کاهش یافته است، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند که این نبردها بین 30 تا 60 روز آینده پایان می یابد، درحالیکه این موضوع هنوز خاتمه نیافته است.
یک مقام ارشد مقابله با تروریسم مالزی اوایل شهریور از گسترده شدن فعالیت تروریست ها در این منطقه از طریق فراخوان تبلیغاتی تروریست ها برای افزایش نیرو در مراوی خبر داد.
وی گفت که فیلم جدید گروه تروریستی داعش که در آن خواستار مشارکت مسلمانان جنوب شرق آسیا در نبردهای شهر مراوی در جنوب فیلیپین شده است، 'هم خطرناک و هم قدرتمند' است.
'ایوب خان مایدین' رئیس بخش مبارزه با تروریسم پلیس مالزی در گفت وگو با شبکه سنگاپوری خبر آسیا، گفته بود که این فیلم پیروان گروه تروریستی داعش در اندونزی، مالزی و همه جنوب شرق آسیا را مشتاق به نبرد در مراوی می کند.
گروه تروریستی داعش از دوم خرداد ماه با اشغال بخشی از شهر مراوی در جزیره میندانائو در جنوب فیلیپین قصد خود را برای اعلام این شهر به عنوان مرکز خلافت به اصطلاح اسلامی خود اعلام کرده است.

انتشار این فیلم تبلیغاتی داعش برای جذب نیرو اخیرا در حالی انجام شد که نبرد بین نیروهای دولتی فیلیپین و تروریست های منتسب به داعش در مراوی چهار ماه است ادامه دارد و تاکنون صدها تن در این نبردها کشته شده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج