۶۱۹۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

مدیریت یکپارچه شهری، نیاز دیروز، ضرورت امروز

پایگاه خبری انتخاب در یادداشتی نوشت: قریب به ۳دهه است که موضوع اداره متمرکز شهر تهران به یکی از مسائل همیشگی مدیریت شهری تبدیل شده است.

پایگاه خبری انتخاب در یادداشتی نوشت: قریب به ۳دهه است که موضوع اداره متمرکز شهر تهران به یکی از مسائل همیشگی مدیریت شهری تبدیل شده است.

این نوشتار به قلم محسن هاشمی در ادامه می افزاید: پس از پایان جنگ تحمیلی و در دوره سازندگی که روند اداره شهر تهران به شیوه‌ای مدرن و مشابه با سایر کلانشهرهای جوان دنبال می‌شد و همواره دغدغه مدیریت شهری پایتخت، ایجاد سیستمی یکپارچه و متمرکز جهت اداره مسائل کلانشهر تهران بوده اما ساختار بوروکراسی کشور این زمینه را فراهم نمی‌کرده است.

اکنون که مدیریت شهری تهران دارای تعامل خوبی با قوه مجریه است شاید شرایط بیش از هر زمان دیگری برای فراهم‌کردن زمینه ایجاد مدیریت یکپارچه شهری فراهم باشد. واقعیت آن است که ایجاد سیستمی بهینه و فاقد دوباره‌‌کاری و سعی و خطا، بدون هماهنگی و نظام برنامه‌ریزی متمرکز ممکن نیست.

نمی‌توان بدون داشتن چشم‌اندازی از طرح‌های توسعه، نوسازی و بهسازی شهر، برآورد مناسبی از نیازهای حوزه زیرساخت داشت. بدون دارابودن کنترل مناسب بر ترافیک، سیستم عوارض، شماره‌گذاری خودرو و معابر ورودی شهر، نمی‌توان نظام بهینه‌ای برای حمل و نقل شهری طراحی کرد و مجزا از فرایند وصول مالیات‌ها و عوارض کسب و کار نمی‌توان سخن از درآمد پایدار مدیریت شهری گفت.

امروز مدیریت شهری وارث انباشتی از معضلات، انتظارات پاسخ داده نشده و اولویت‌های بر زمین مانده است و حرکت در این مسیر بدون همراهی، هماهنگی و یکپارچگی در نظام مدیریت شهری ممکن نیست.

دیگر دوران مدیریت جزیره‌ای و مستقل و منفک در حوزه‌های مختلف زیرساخت، انرژی، ارتباطات، آموزش، حمل و نقل و کسب و کار گذشته و برای ارائه خدماتی بهتر بایست تمامی این حوزه‌ها به مثابه اعضای یک پیکره واحد، هماهنگ، منسجم و همراستا عمل کنند.

فلسفه تشکیل شوراها، چابک‌سازی دولت و واگذاری بخشی از وظایف دستگاه‌های دولتی به این نهاد مردم‌سالار است که این اقدام می‌تواند در حوزه ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری وظایف تصدیگری دستگاه‌های دولتی در امور مختلف به مدیریت شهری ظهور یابد.

نگارنده با توجه به پیگیری مستمر موضوع انتقال شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه که متولی ساخت و بهره‌برداری خطوط متروی تهران بود و خوشبختانه این انتقال از وزارت کشور به شهرداری تهران از طریق شورای‌عالی اداری به نتیجه رسید و ثمره آن در تکمیل و راه‌اندازی خطوط فعلی متروی تهران در دسترس شهروندان تهرانی است، انتقال فعالیت‌های مشابه تصدیگری دولت به مدیریت شهری را امکان‌پذیر دانسته و امیدوارم در این دوره دولت و مدیریت شهری، اولویت‌های انتقال به سرعت مشخص شده و به‌صورت موردی پیگیری ویژه شود تا فرایند انتقال از طریق شورای‌عالی اداری و تصویب مقررات لازم مانند تجربه موفق مترو به نتیجه برسد.

به‌نظر می‌رسد شرایط فعلی بهترین فرصت برای تحقق این امر است؛ مدیریت یکپارچه شهری که نیازی در گذشته بود و امروز به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یعقوب

      بجای اینکه به پایتخت برسید به اسم اربعین دارید به مردم عراق خدمت میکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج