۶۲۰۳۹۰
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

مجازات احمدی نژاد در انتظار یک تصميم مهم

زينب صفري در روزنامه اعتماد نوشت: از دو ماه پيش كه صدور ٧ حكم قطعي محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوي دادستان ديوان محاسبات با روزنامه اعتماد رسانه‌اي شد اين سوال پيش آمد كه چه مجازاتي در انتظار محمود احمدي‌نژاد است؟ و آيا اومي‌تواند ١٢ هزارميليارد تومان تخلفي كه در دوران رياست‌جمهوري‌اش به وجود آمده را به بيت‌المال بازگرداند؟ و براي بازگرداندن آن چه ابزاري وجود دارد؟

زينب صفري در روزنامه اعتماد نوشت: از دو ماه پيش كه صدور ٧ حكم قطعي محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوي دادستان ديوان محاسبات با روزنامه اعتماد رسانه‌اي شد اين سوال پيش آمد كه چه مجازاتي در انتظار محمود احمدي‌نژاد است؟ و آيا اومي‌تواند ١٢ هزارميليارد تومان تخلفي كه در دوران رياست‌جمهوري‌اش به وجود آمده را به بيت‌المال بازگرداند؟ و براي بازگرداندن آن چه ابزاري وجود دارد؟
فياض شجاعي، دادستان ديوان محاسبات در همان گفت‌وگوي ٨ مردادماه خود با «اعتماد» تشريح كرده بود كه احكام ديوان محاسبات شامل دو نوع احكام جبراني و احكام مجازات اداري است؛ به اين ترتيب كه احكام مجازات اداري از تذكر كتبي درج در پرونده تا انفصال دايم از خدمت را شامل مي‌شود. در مورد احكام جبراني هم كه فرد بنا بر راي ديوان به بازگرداندن آن ميزان از اموالي كه تضييع كرده است به بيت‌المال محكوم مي‌شود.
بنابراين در مورد متخلفاني كه پرونده‌اي براي آنها در ديوان محاسبات تشكيل مي‌شود بسته به نوع تخلف آنها ممكن است فقط مجازات اداري، احكام جبراني يا هر دوي آنها صادر شود؛ البته منوط به اينكه اين متخلف وزير يا رييس‌جمهور نباشد. چه آنكه طبق ماده ٢٤ قانون ديوان محاسبات اين ديوان درباره وزرا و رييس‌جمهور تنها مي‌تواند احكام جبراني را راسا صادر كند و درباره مجازات اداري تنها مي‌تواند گزارش آن را به مجلس بدهد تا درباره آن تصميم بگيرند. به اين ترتيب ديوان محاسبات نمي‌تواند مثلا براي رييس‌جمهور يا وزير متخلف حكم انفصال دايم از خدمت صادر كند و نمايندگان مجلس بايد در مورد اين بخش از مجازات تصميم بگيرند.
بر همين اساس هم شجاعي به «اعتماد» گفته بود ٧ حكم قطعي ديوان محاسبات درباره احمدي‌نژاد شامل احكام جبراني است (محكوم به جبران ١٢هزار ميليارد تومان) و مجازات اداري او در انتظار تصميم مجلس است. چه آنكه ديوان محاسبات بنا بر قانون در گزارشي به رييس مجلس تصميم‌گيري درباره مجازات اداري او را از مجلس خواسته است. البته اين موضوع در مجلس همچنان مطرح نشده است و از هيات رييسه مجلس هم اظهارات متفاوتي به گوش مي‌رسد. در همين راستا مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس به «اعتماد» مي‌گويد هنوز نديده است كه گزارش ديوان محاسبات درباره احمدي‌نژاد به هيات رييسه مجلس آمده باشد: «من خبر ندارم چنين چيزي به دست هيات رييسه مجلس رسيده باشد.
شايد به خود آقاي لاريجاني داده باشند. اما به هر حال بحثي در هيات رييسه در اين باره مطرح نشده است و تصميمي هم در اين باره نگرفته‌ايم.» پزشكيان مي‌گويد «اگر احمدي‌نژاد محكوم شده باشد بايد ديوان محاسبات حكم را به قوه قضاييه بدهد و از اين طريق اجرايي شدن آن را دنبال كند.»او در پاسخ به اين سوال كه احمدي‌نژاد قدرت بازپرداخت ١٢ هزار ميليارد تومان را ندارد پس چطور اين مبلغ به خزانه بازخواهد گشت، مي‌گويد: «نمي‌دانم اين را بايد بدهند به قوه قضاييه و آنجا درباره‌اش تصميم بگيرند.»
پزشكيان كه در دوره‌هاي هشتم و نهم هم نماينده مجلس بوده است بازگشتي به گذشته مي‌كند و مي‌گويد: «اين تخلفات بديهي بود كه رقم بزرگي باشد. همان موقع هم اعلام مي‌كرديم. وقتي احمدي‌نژاد اعلام كرد قانون برنامه را قبول نداريم يعني هر كاري مي‌شود كرد. حالا كسي هم به او نمي‌گويد تو حق نداشتي اين حرف را بزني. اصلا مهم نيست محتواي برنامه چييست مهم اين است كه وقتي تبديل به قانون شد كسي حق ندارد مقابل آن بايستد.
اما آقاي احمدي‌نژاد كه مجري قانون بود خودش جلوي قانون ايستاد و كسي هم به او چيزي نگفت. نتيجه آن هم همين وضعيتي است كه امروز با آن مواجهيم.»پزشكيان مي‌گويد: «دوره احمدي‌نژاد هر سال صد ميليارد دلار پول وارد كشور مي‌شد؛ مبلغي كه مي‌شود با آن چهل هزاركيلومتر راه آهن احداث كرد. با ٥٠ ميليارد دلار براي هميشه مي‌شد مشكل آب در كشور را حل كرد.
اما با ٨٠٠ ميليارد دلار پولي كه در آن دوره دست‌مان آمد هيچ مشكلي را حل نكرديم. فكرش را بكنيد در اين دولت افتخار مي‌كنيم كه توانسته‌ايم ٥ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي جذب كنيم. يعني ٨٠٠ ميليارد دلار كجا و ٥ ميليارد دلار كجا.»در حالي كه نايب‌رييس مجلس مي‌گويد از گزارش ديوان محاسبات به رييس مجلس بي‌خبر است اما غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه به ايلنا گفته است موضوع را از طريق ديوان محاسبات پيگيري كرده و معلوم شده كه اين ديوان حتي در دولت احمدي‌نژاد هم گزارش‌هاي خود را تهيه كرده و تشكيل پرونده داده و حتي گزارش نهايي خود را تقديم رييس مجلس هم كرده اما اقدامي صورت نگرفته است.
اما تاجگردون در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان بازگرداندن اين مبلغ هنگفت ازسوي احمدي‌نژاد به خزانه دولت ممكن است، گفت: واقعيت اين است كه چنين پول‌هايي عمدتا بازگردانده نمي‌شود. چرا كه اين پول‌ها عملا تبديل به بنزين شده و مردم از آن استفاده كرده‌اند. اما موضوع تخلف، يك تخلف شخصي است كه ازسوي شخص رييس‌جمهوري و وزير وقت رخ داده است. تاجگردون در پاسخ به اين سوال كه مرجع رسيدگي به اين تخلفات قوه قضاييه خواهد بود، تصريح كرد: ديوان محاسبات نيز صلاحيت رسيدگي به اين پرونده را دارد و اگر ضرورت به ارجاع به قوه قضاييه احساس شد، طبيعتا اين قوه نيز مي‌تواند موضوع را مورد بررسي و رسيدگي قرار دهد اما هنوز به آن مرحله نرسيده‌ايم. آن‌طور كه از سخنان تاجگردون بر مي‌آيد امكان اجراي احكام جبراني ديوان محاسبات براي احمدي‌نژاد وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خوزستان

      نمردید از بس از بدی دکتر احمدی نژاد بنویسید، به فکر تخلفات خودتون باشید لطفاً!

    • بدون نام

      عجب حرف خنده داری، احمدی‌نژاد پول از بیت‌المال خورده؟!!!!!!
      بس کنید تورو قرآن، باشه این چند سالم کار نکنین ما میگیم احمدی‌نژاد بده، دیگه با این حرفا به شعور مردم احترام بزارید

    • مرتضی

      تخلف چی بیچاره بد کاری کرد پولهای که تو جیب بعضی از آقا زاده ها بود داد به مستضعفان و نیازمندان اگر می خواهید دادگاهی احمدی نژاد کنید خدا ازتون نگذره.

    • بدون نام

      بعداز هاشمی بهترین بود الان متوجه میشیم

    • بدون نام

      زندبادمربی نژاد مردمی وطن وهم وطن پرست باغیرت مرد

      پاسخ ها

      • اصفهان

        درود بر مردخدا خدا پشت وپناهش

    • عنقا

      همه دولتها گل وبلبل بود فقط این آقا اومده ریئس جمهور شده همش میگین تخلف وفلانه وبهمانه ول میکنید روزنامه ها وسایتها وکار کاسبی ندارن گیردادن به یارانه واحمدی نژاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج