۶۲۴۵۷۴
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

ازدحام ایرانیان مشتاق راهپیمایی اربعین حسینی هرسال بر ترافیک ارتباطی ایران و عراق می‌افزاید؛ به همین دلیل شبکه‌های ارتباطی برای برقراری ارتباطات با کیفیت، به حالت آماده باش درآمدند.

خبرگزاری مهر - معصومه بخشی پور: ازدحام ایرانیان مشتاق راهپیمایی اربعین حسینی هرسال بر ترافیک ارتباطی ایران و عراق می‌افزاید؛ به همین دلیل شبکه‌های ارتباطی برای برقراری ارتباطات با کیفیت، به حالت آماده باش درآمدند.
بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

نقش ابزارهای ارتباطی در برقراری ارتباطات مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، همه ساله پررنگ تر می شود و این موضوع سبب شده تا هرسال تدابیر ویژه ای برای برقراری ارتباطات بدون نقص و با کیفیت در این ایام درنظر گرفته شود.

اگرچه در شرایط عادی میزان ترافیک مکالمات میان ایران و عراق روزانه حدود ۱۵۰ هزار دقیقه تخمین زده می شود اما برآورد شده که این میزان در ایام اربعین به بیش از ۲۰ برابر افزایش می یابد. از این رو برای پاسخ دهی به این میزان تقاضا، نیاز به شبکه ارتباطی گسترده و با ظرفیت است تا زائران بدون هرگونه مشکلی، بتوانند از ارتباطات بهره مند شوند.

۶ اقدام کلی برای خدمات رسانی به زائران اربعین

طی ۴ سال اخیر، وزارت ارتباطات با ایجاد کمیته ارتباط رسانی برای اربعین حسینی متشکل از شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات و اپراتورهای موبایل، در قالب افزایش ظرفیت زیرساختهای ارتباطی،تخصیص باندفرکانسی جداگانه، راه اندازی اینترنت وای فای و کیوسکهای تلفن، موبایل و وای فای رایگان در مرزهای منتهی به خاک عراق (خسروی، مهران، شلمچه و چذابه)، نصب آنتنهای موبایل سیار و افزایش ظرفیت آنتن دهی، امکاناتی را برای زائران اربعین فراهم کردند.

امسال نیز از مهرماه و با دستور وزیر ارتباطات، کارگروه ارتقای کیفیت ارتباطی عتبات عالیات در اربعین حسینی تشکیل و مقرر شد که مشکلات ارتباطی زائرین اربعین حسینی در عتبات عالیات را رفع کرده و با ارزیابی و پیش‌بینی نیازهای ارتباطی و استفاده از ظرفیت‌های کلیه بخشهای مختلف وزارت ارتباطات، امکانات اپراتورهای داخلی، منطقه ای و بین‌المللی، برنامه‌ریزی لازم و دقیق را برای تأمین ارتباطات و زیرساخت‌های مخابراتی درجهت ارائه خدمات با کیفیت مناسب صورت دهد.

طبق دستور وزیر ارتباطات تمامی معاونت‌ها، شرکت‌ها و بخش‌های مختلف موظف به همکاری و مشارکت در ارتقاء خدمات و کیفیت ارتباطی برای برپایی بهینه مراسم اربعین حسینی شدند.
بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

آماده باش کامل شبکه ارتباطی برای ارائه خدمت به زوار اربعین

اسماعیل رادکانی، معاون طرح و توسعه و فناوری های نوین شرکت ارتباطات زیرساخت و مسئول کارگروه ارتقای کیفیت ارتباطی عتبات عالیات از پوشش کامل اینترنت وای فای و تلفن همراه در مرزهای منتهی به خاک عراق خبر داد و تاکید کرد: با افزایش ظرفیت خوبی که در شبکه های ارتباطی کشور اتفاق افتاده است، هیچ نقطه کوری برای ارتباط رسانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت برای اینترنت بالغ بر ۸ گیگابیت است، افزود: درهمین حال برای بهبود ظرفیت ترافیک ارتباطی، اپراتورها نیز حدود ۶ گیگابیت ظرفیت ایجاد کرده اند تا مشکلی از نظر تامین اینترنت زوار وجود نداشته باشد.

معاون طرح و توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه کرد: در حوزه مکالمه نیز افزایش کانالهای صوت در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر وجود ۱۸۰ لینک E۱ ، به زودی ۲۴۰ لینک E۱ در مسیرهای زوار اربعین افزوده می شود.

وی همچنین از راه اندازی مسیر ارتباطی مبتنی بر IP خبر داد و گفت: با این وجود مسیرهای مستقیم بدون هرگونه اختلالی امکان ارتباط دهی به زائران را خواهد داشت و حتی ظرفیت مازاد نیز ایجاد شده است.

ارائه وای فای رایگان برای زائران ایرانی

امسال با توجه به افزایش استفاده کاربران از اینترنت، بیشترین تمرکز بر افزایش ظرفیتهای ارتباطی برای دیتای مشترکان است به نحوی که گفته می شود زیرساختهای ارتباطی اینترنت وای فای در مرزهای دو کشور و نیز مسیر پیاده روی زائران افزایش یافته است.

رئیس کارگروه ارتقای کیفیت ارتباطی عتبات عالیات با اشاره به پوشش وای فای رایگان نقاط زیارتی شهرهای کربلا، نجف و کاظمین و پوشش این فناوری در مسیر راهپیمایی اربعین و نقاط مرزی مهران، چذابه و شلمچه، گفت: با اقدامات انجام شده پیش بینی این است که زوار به راحتی بتوانند از امکانات اینترنت استفاده کنند.

رادکانی با بیان اینکه علاوه بر پوشش وای فای، نصب بالن مخابراتی نیز انجام شده است، اضافه کرد: ظرفیت زیرساختهای ارتباطی برای اربعین امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است و با وجودی که سال گذشته نیز کمترین اختلال و مشکل را در شبکه شاهد بودیم امسال نیز امیدواریم مشکلی از این بابت ایجاد نشود.
بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

کاهش ۶۰ درصدی تعرفه ارتباطات اربعین با سیم کارتهای ایرانی

به دلیل آنکه یکی از مشکلات زائران، تعرفه بالای رومینگ است، معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از کاهش حدود ۶۰ درصدی تعرفه ارتباطات اربعین از سوی اپراتورهای تلفن همراه خبر داد.

وی با بیان اینکه این تعرفه ها به زودی از سوی اپراتورهای موبایل اعلام می شود، گفت: این کاهش قیمت مربوط به نرخ دیتا و رومینگ برای استفاده از سیم کارتهای ایرانی از سمت ایران است و طرف عراقی موافقت نکرده که تعرفه های خود را کاهش دهد.

رادکانی در مورد تغییر نرخ مکالمات برای ارتباط با شبکه ثابت و سیار کشور عراق از طریق دو صفر نیز گفت: برخلاف سال گذشته که مکالمات با دو صفر حدود ۵۰ درصد کاهش یافت اما امسال نرخ مکالمات با عراق از طریق دوصفر، بدون تغییر همان دقیقه ای ۹۰۰ تومان برای تلفن ثابت و ۱۵۰۰ تومان با تلفن همراه محاسبه می شود و طرف عراقی حاضر به تعامل برای کاهش نرخ مکالمات نشد.

وی با تاکید براینکه تعرفه رومینگ با کشور عراق موضوع دیگری است و نرخ این تعرفه ها از سوی اپراتورهای موبایل تعیین شده است، ادامه داد: نرخ مکالمه از ایران با سیم کارت ایرانی در عراق، برمبنای سرویس رومینگ، مطابق با تعرفه اپراتورهای ایرانی محاسبه خواهد شد. برمبنای آماری که تاکنون از اپراتورهای موبایل دریافت کردیم، طی روزهای اخیر، روزانه بالغ بر ۵۰۰ هزار اتصال رومینگ در شبکه موبایل فعال می شود.

رئیس کمیته ارتباط رسانی اربعین حسینی با تاکید براینکه دریافت پیامک در عراق در حالت رومینگ رایگان است، ادامه داد: نرخ ارسال پیامک در اپراتورهای مختلف متفاوت است و بسته به تفاهم اپراتورها با کاهش چشمگیری تعیین شده است؛ اختیار تعرفه دیتا برای زائران ایرانی نیز با طرف عراقی است و در اختیار ما نیست.

این درحالی است که با وجود گرانی نرخ ارتباطات ایران و عراق اما زائران ایرانی در سال ۹۵ بالغ بر ۴۴ میلیون دقیقه مکالمه برقرار کردند.

طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، در ایام اربعین ۹۵ طی دو هفته تعداد ۳۴.۶ میلیون مکالمه با زمان ۴۴ میلیون دقیقه توسط زوار ایرانی برقرار شد که از این میزان ۲۵.۳ میلیون مکالمه با زمان ۳۱ میلیون دقیقه ارتباط از ایران به عراق بوده؛ به این معنی که بیش از ۷۳ درصد تعداد تماس ها، صادره ارزیابی شده است.
بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

طرف عراقی حاضر به کاهش تعرفه ها نشد

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که برای حل مشکلات احتمالی ارتباطات در ایام اربعین به کشور عراق سفر کرد و با همتای عراقی خود وارد مذاکره شد، از دستاوردهای این مذاکرات رضایت چندانی نداشت و گفت: ما از سمت ایران آماده پایین آوردن تعرفه هستیم اما از سمت بخش خصوصی اپراتوری عراق و همچنین شرکت اتصالات عراق هنوز برای کاهش تعرفه ها وعده ای دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که مربوط به درون خاک ایران باشد به راحتی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای ایرانی قابل حل بوده و مطمئن هستیم اپراتورها خدمات مناسبی به زائران خواهند داد، ادامه داد: اما در بخشی که مربوط به ارتباطات میان دو کشور است به تفاهماتی رسیده ایم و قول سمت عراق را گرفته ایم که ارتباطات بدون مشکل به کاربران ارائه شود اما در بحث حاکمیت عراق همچنان مذاکرات در حال انجام است تا بتوانیم تعرفه خدماتی که زائران اربعین دریافت می کنند را کاهش دهیم.

وزیر ارتباطات به برخی انتقادات از اینکه یک دقیقه مکالمه به آمریکا ۷۰ تومان است اما مکالمه با عراق دقیقه ای ۹۰۰ تومان محاسبه می شود اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته نیز نرخ تعرفه را پایین آوردیم اما طرف عراقی به رغم قول هایی که داده بود تعرفه را پایین نیاورد. بر این اساس حتی در سفر حیدرالعبادی به ایران از سوی ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد موانع ارتباط رسانی به زوار ایرانی در عراق حل شود.

جهرمی با اشاره به اینکه اپراتورهای ایرانی آماده پرداخت هزینه خدمات رسانی به شرکت های عراقی هستند، گفت: با این وجود سال گذشته به دلیل شکایت اپراتورهای عراقی از نصب تجهیزات وای فای در مسیر کربلا به نجف مجبور شدیم این ارتباطات را قطع کنیم.

وی ادامه داد: امسال نیز از این که در نصب تجهیزات مانعی از سمت عراق ایجاد نشود اطمینان خاطر نداریم و به نظر می رسد که شبکه عراق در مسیر کربلا و نجف ظرفیت و کیفیت لازم را برای ارتباط رسانی به زوار ایرانی نداشته باشد. اما در کربلا و نجف به نظر نمی رسد با مشکلی مواجه شویم.

برای تماس داخل عراق، سیم کارت عراقی بخرید

وزیر ارتباطات به زوار ایرانی توصیه کرد که در کشور عراق از سیم کارت های عراقی استفاده کنند و گفت: بهتر است زائران پس از ورود به کشور عراق از سیم کارت های عراقی استفاده کنند تا هزینه مصرف دیتای آنها کاهش یابد. در همین حال هزینه برقراری ارتباط میان زوار در کشور عراق با سیم کارت های عراقی به صرفه تر است.

وی تاکید کرد که البته مردم حق انتخاب دارند و باید با توجه به تعرفه های اعلام شده، سیم کارت خود را انتخاب کنند. طبیعتا اپراتورهای ایرانی علاقه مندند که زائران از رومینگ استفاده کنند و اپراتورهای عراقی هم مایلند که زائران سیم کارتهای عراقی بخرند.

جهرمی گفت: در مورد تعرفه باید کاربران توجه داشته باشند که برای برقراری ارتباطات بین الملل با ایران، استفاده از سرویس رومینگ مناسب است اما برای ارتباطات داخل عراق، رومینگ گران است. براین اساس توصیه می شود برای بهینه سازی مصرف، برای ارتباط با ایران، از سیم کارت ایرانی و برای تماس در داخل عراق، از سیم کارت عراقی استفاده کنند.

بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز از نصب تجهیزات بالن مخابراتی در مرز مهران برای ارائه خدمات اینترنت وای فای خبر داد و گفت: فناوری اینترنت بالنی برای ارائه خدمات اینترنت بدون سیم توسط پژوهشگاه فضایی ایران در مرز مهران و در ایام اربعین به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه همکاران پژوهشگاه فضایی ایران هم اکنون نصب و راه اندازی بالن اینترنت را در مرز مهران آغاز کرده اند، گفت: استفاده از اینترنت بالنی به شرایط جوی بستگی دارد و در صورتی که اوضاع جوی مساعد باشد، استفاده از آن شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت.

حدادپور با اشاره به اینکه هم اکنون تجهیزات مربوط به این فناوری را در منطقه مرزی مهران نصب کرده ایم اما به دلیل شرایط نامساعد هوا با مشکلاتی مواجه شده ایم گفت: در این پروژه از بالن به عنوان یک دکل اینترنت وای فای استفاده می شود که اینترنت بی سیم را در شعاع ۲۰ کیلومتری ارائه می دهد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: بالن در ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح زمین باید نصب شود و اینترنت را در شعاع ۲۰ کیلومتری دریافت و برای کاربران پخش می کند. این فناوری در شرایط فعلی با ۲ محموله مخابراتی انجام می شود اما در مراحل بعدی از طریق فناوری ماهواره ای نیز امکان اجرا خواهد داشت.

حدادپور با بیان اینکه فناوری بالن اینترنتی «مقید» برای ارائه ارتباطات در مناطق عمومی که دارای جمعیت متمرکز است در ارتفاع پایین و در فاصله بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ متری از سطح زمین قرار می گیرد، افزود: این بالن مخابراتی برای ارتباط رسانی در مواقع بحران با توجه به ازدحام جمعیت، کاربردی خواهد بود. به همین دلیل امسال قصد براین است که این سیستم برای ارتباط رسانی به سیستم های خدمات رسانی مانند امداد و هلال احمر و دستگاههای اجرایی خدمات رسان، ارائه شود.

وی با بیان اینکه بالن فضایی مقید هم اکنون به صورت یک محصول آماده بهره برداری است خاطرنشان کرد: این بالن دارای یک محموله مخابراتی است و اینترنت را از نقطه ای در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری خود می گیرد و در محدوده خاص مدنظر، اینترنت را ارائه می دهد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بالن فضایی مقید به صورت مقطعی به فضا پرتاب می شود و پس از اتمام کار به زمین هدایت می شود. به بیان دیگر بالن مقید را هر لحظه بخواهند بالا می فرستند و مجددا به پایین می آورند و این در حالی است که بالن فضایی «نامقید» در لایه استراتسفر جو زمین قرار می گیرد و رها می شود.

به گفته وی، ظرفیت این سیستم محدود بوده و محدوده ای خاص را پوشش می دهد. فعلا این تجهیزات در مرز مهران نصب شده است و در صورت موفقیت این طرح از سال آینده در سایر مرزهای منتهی به کشور عراق، در ایام اربعین نصب خواهد شد.
بالن اینترنت در مرز مهران نصب شد

چند توصیه ارتباطی به زائران اربعین حسینی

از آنجایی که موبایل در میان وسایل اولیه زائران جای دارد، به زائران توصیه می شود برای دریافت خدمات ارتباطی بهتر و بهبود کیفیت خدمات در این ایام، برخی توصیه ها را جدی بگیرند.

نخست اینکه به هیچ عنوان زائران برای شارژ کردن گوشی‌ خود، آن را به دست افراد غریبه ندهند و مراقب افراد سود جو در بازار سیاه سیم کارت در عراق باشند.

با وجود احتمال تداخل شبکه در مرز، کاربران از قبل تنظیماتی را برای پرهیز از هرگونه مشکل روی گوشی خود داشته باشند؛ برای این کار زائران باید درمنوی تنظیمات شبکه، آن را از حالت خودکار به دستی تغییر دهند.

به زائران توصیه می شود که به دلیل هزینه بالای تماس، زمان مکالمه‌های تلفنی خود را به حداقل برسانند و امکان مکالمه را برای همه زائران فراهم کنند. چرا که تماس های طولانی علاوه بر افزایش هزینه، باعث شلوغی شبکه می شود. زائران پیامک‌های تبلیغاتی خود را برای جلوگیری از تحمل هزینه‌های زیاد غیرفعال کنند و همچنین از پرداخت آخرین قبض موبایل خود اطمینان حاصل کنند.

یادداشت کردن شماره‌های ضروری به دلیل اینکه احتمال گم کردن گوشی موبایل و همچنین به یاد داشتن کد ۰۰۹۸ برای تماس با ایران توصیه دیگری است که زائران اربعین باید آن را جدی بگیرند.

زائران از وای فای درساعات روز استفاده کنند. چراکه در شب تمرکز استفاده از وای فای، کیفیت سرویس را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین اولویت بندی تماس ها را در نظر داشته باشند و از دانلود فیلم ها و محتواهایی که جنبه سرگرمی دارند، خودداری کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهاجر

      تو کشوری که بین زائرین ایرانی و اتباع فرق میذاره به نظرتان زیارتشون قبول میشه

    • مریم

      یه بالن تقویتی هم تو مازندران بدید تو هوا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج