۶۳۳۹۶۱
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

نیچروان بارزانی حکم ابطال همه‌پرسی را نپذیرفت

به دنبال اعلام ابطال همه پرسی منطقه کردستان عراق توسط دادگاه عالی فدرالی عراق، نیچروان بارزانی نخست وزیر این منطقه در یک کنفرانس مطبوعاتی با رد این تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق که بدون حضور نماینده اقلیم اتخاذ شده است، گفت: این تصمیم یک طرفه گرفته شده است.

ایرنا: به دنبال اعلام ابطال همه پرسی منطقه کردستان عراق توسط دادگاه عالی فدرالی عراق، نیچروان بارزانی نخست وزیر این منطقه در یک کنفرانس مطبوعاتی با رد این تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق که بدون حضور نماینده اقلیم اتخاذ شده است، گفت: این تصمیم یک طرفه گرفته شده است.

بارزانی افزود: ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم، ولی باید بدانیم که در چهارچوب عراق فدرال باید همه مواد قانون اساسی اجرا شود نه اینکه ماده ای اجرا و بقیه مسکوت باقی بماند.
وی اظهار داشت: ما در خصوص ابطال یا عدم ابطال همه پرسی گفتگو نخواهیم کرد، اگر بغداد در سال های گذشته قانون اساسی را اجرا می کرد، نیازی به همه پرسی نبود.
نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: تلاش های این منطقه برای گفتگو با بغداد ادامه دارد و اقلیم مصر است مشکلات را از طریق قانون اساسی حل و فصل کند.
نامبرده خواهان حضور طرف سوم در مذاکرات اربیل و بغداد شد و گفت: اگر جامعه بین المللی می خواهد در عراق ثبات وجود داشته باشد، می بایست قانون اساسی کاملا اجرا شود و به این منظور نیاز به طرف سوم داریم تا در مذاکرات حضور داشته باشد.
وی اضافه کرد: ما به طرف سوم برای تفسیر قانون اساسی عراق نیاز داریم چرا که در 14 سال گذشته بسیاری از مفاد قانون اساسی عراق اجرا نشده است و این را هم با وزیر امورخارجه آمریکا به بحث گذاشته ایم.
بارزانی همچنین از عودت لایحه بودجه 2018 عراق به نخست وزیری استقبال کرد و گفت: بازگشت لایحه بودجه را فرصتی خوبی برای گفتگو می دانیم چرا که در لایحه جدید حقوق اقلیم کردستان عراق تمام و کمال مد نظر قرار نگرفته است.
بارزانی در خصوص روابط اقلیم با جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت: ما خواهان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها هستیم.
دادگاه عالی فدرال عراق امروز (دوشنبه) با صدور حکمی همه پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی و باطل اعلام کرد.
دولت اقلیم پیش تر از پایبندی خود به رای دادگاه عالی فدرال مبنی بر نبود ماده ای در قانون اساسی که حق جدایی طلبی را به رسمیت بشناسد، خبر داده بود.
این اعلام پایبندی از سوی برخی به معنای پذیرش بطلان همه پرسی سوم مهر منطقه شمال عراق تلقی شد، اما واکنش امروز مسوولان اقلیم نشان می دهد که آنها برغم اعلام پایبندی به رای قبلی دادگاه عالی، رای جدید این دادگاه مبنی بر بطلان همه پرسی و آثار و نتایج آن را نمی پذیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رهبران ساده لوح اقلیم که حکومت وراثتی را باب کردند در حال التماس به امریکا جهت حمایت هستند مثلا برای استقلال.
      امریکا کل عراق را دارد بخاطر شما از کل نمیگذرد

    • بدون نام

      همه پرسی که چه مناطقی و شهرهایی متعلق به کوردستان است یه بحث جداس و اعلام استقلال یه بحث دیکه.....این همه پرسی قرار بود سالها قبل از سوی دولت عراق در مناطق مورد مناقشه برگذار بشه..که نشد

    • بدون نام

      چرا با آمریکا در میان گذاشتید؟؟!!! عبرت نگرفتید؟؟!!ابطال همه پرسی را حتی نپذیری چه فرقی داره ؟؟!!باید تو خواب ببینید !!

    • بدون نام

      مهم نیست که بارزانی چی رو قبول داره یا نه.مهم قانون اساسی عراق است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج