adexo3
۶۳۹۹۸۳
۲ نظر
۵۰۱۵
۲ نظر
۵۰۱۵
پ

مفسده بزرگ طرح های اشتغالی دولت

پایگاه خبری رصدنیوز در یادداشتی به قلم حسین راغفر نوشت: اجرای طرح اشتغال فراگیر با ۲۰هزار میلیاردتومان تامین مالی در سال۹۶ و برداشت ۱,۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دو اقدام مهم از زبان دولتی ها برای ایجاد اشتغال است.

پایگاه خبری رصدنیوز در یادداشتی به قلم حسین راغفر نوشت: اجرای طرح اشتغال فراگیر با ۲۰هزار میلیاردتومان تامین مالی در سال۹۶ و برداشت ۱,۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دو اقدام مهم از زبان دولتی ها برای ایجاد اشتغال است.
طرح تکاپو،کارورزی در طرح اشتغال فراگیر است. اما همانطور که رئیس جمهور گفته است از ۱۲۰ هزار نفر متقاضی برای طرح کارورزی تنها ۲۰هزار نفر پذیرفته و مشغول کار شده اند. یعنی یک ششم از بیکاران متقاضی کارورزی توانسته اند در واحدی مشغول به کار شوند. بنابراین می توان به راحتی گفت که طرح هایی که دولت مدعی ایجاد اشتغال است تا کنون موثر ثمر نبوده است.

حسین راغفر اقتصاددان در این باره می گوید: تصور عمده این است که برای اشتغالزایی در کشور باید پول به اقتصاد تزریق کنیم، این تصور خیلی درست نیست. درست است که کنیم برای اشتغالزایی نیاز به منابع داریم اما سوال اساسی این است که این منابع از کجا می آید، و چگونه پرداخت می شود؟

چگونگی تخصیص این منابع بسیار مهم است در بسیاری از موارد شاهد بوده ایم که این منابع به دوستان و آشنایان و گروه‌های در معرض رانت اختصاص داده می شود

دولت می گوید سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد برای تولید اختصاص داده است ولی واقعیت این است که هیچ گزارشی مبنی بر این که این ۱۶ هزار میلیارد چه سرنوشتی پیدا کرده است وجود ندارد.

طرح های یارانه ای از یک ضعف مشترک رنج می برند و آن هم شناسایی افراد با صلاحیت برای اختصاص تسهیلات و یارانه است.

باید سامانه ای تعریف شود تا در آن روشن شود این منابع به چه کسانی می رسد. اطلاعات منابع در اختیار عموم مردم و جامعه قرار گیرد. این کار باعث می شود فساد احتمالی در این طرح کنترل شود.

اگر منابع اتلاف شود و هدف های تعریف شده یعنی ایجاد اشتغال، افزایش رشد و بهره‌وری و افزایش تولید تحقق پیدا نکند اجرای آن آثار تورمی بزرگی در پی خواهد داشت. مخصوصا آنکه قرار است این منابع در مدت زمان کوتاهی تزریق شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      این پولها صرف اشتغال وکار ورزی نشده صرف اختلاس شده.دولت برای جوانها کاری کند؟مگه اینجا اروپاست؟

    • بدون نام

      تحليل گران اقتصادي نظراتشان مبناي درست عقلي ومنطقي نيست باندازه پولي كه بهشان داده ميشود اظهار نظر شخصي خودشان را مي خواهند به جامعة به زور القاء كنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج