۶۴۶۷۰۷
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

حذف کنکور؛ واقعیت است یا فرافکنی؟

سیاوش خداشناس؛ استاد دانشگاه در روزنامه ایران نوشت: طی سال‌های اخیر پیوسته موارد مختلفی بوده‌اند که هرازچندگاهی با انتقاد گروهی همچون آتشی زیر خاکستر شعله‌ور می‌شوند و به بحث جنجالی بدل می‌شوند و اذهان عمومی را به سوی خود جلب می‌کنند.

سیاوش خداشناس؛ استاد دانشگاه در روزنامه ایران نوشت: طی سال‌های اخیر پیوسته موارد مختلفی بوده‌اند که هرازچندگاهی با انتقاد گروهی همچون آتشی زیر خاکستر شعله‌ور می‌شوند و به بحث جنجالی بدل می‌شوند و اذهان عمومی را به سوی خود جلب می‌کنند.
بحث خصوصی‌سازی تیم‌های ورزشی و انتقال پایتخت نمونه‌ای از این مواردند. حذف کنکور نیز بحثی از همین جنس است که مجدداً طی چند روز اخیر به بحثی داغ بدل شده است.
شکی در ضعف سیستم آموزشی چه در سطوح پایین یا کنکور یا تحصیلات تکمیلی نیست اما اگر بنا به نقد باشد باید دیدگاه همه‌جانبه را مد نظر داشت و تحلیلی منصفانه و کاربردی داشت. در این خصوص لازم می‌دانم از چند زاویه این موضوع مهم و نظر منتقدین را مورد تحلیل و بررسی قرار دهم.
۱. گردش مالی ۸ هزار میلیاردی از جمله مباحث مطرح شده توسط منتقدین است، در این خصوص نخستین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که جریان مالی بخش خصوصی که دارای همه مجوزهای قانونی لازم است و در راستای بخش آموزشی فعالیت می‌کند و هیچ ارتزاقی از بودجه دولتی نمی‌کند چه نکته مبهم و مشکل‌داری دارد که اینگونه با عصبانیت از آن سخن رانده می‌شود؟
آیا این نوع نگاه و انتقاد نوعی تناقض با بحث حمایت از بخش خصوصی قلمداد نمی‌شود؟ به‌طور مثال آیا صرف اینکه گردش مالی بانک‌های خصوصی یا مؤسسات فرهنگی خصوصی بالاست باید آن را نکته منفی قلمداد کنیم و به خروش افتیم و از آن انتقاد کنیم؟! ضمن آنکه منتقدینی که به این چرخش مالی معترضند آیا لحظه‌ای از این منظر به موضوع نگریسته‌اند که چندین هزار نفر نیز در این چرخه در حال اشتغال‌اند و در این وضعیت بیکاری، چرخش مالی اشتغال ایجاد شده در خانوار هم چندین هزار میلیارد است! آیا با تعطیلی این مؤسسات شغلی جایگزین دردست و آماده داریم که اینگونه لب به انتقاد گشوده ایم؟
۲. گروهی دیگر از منتقدین افزایش فشار روانی و استرس دانش‌آموزان را از عوامل منفی کنکور برشمرده‌اند. در تحلیلی صحیح خواهیم فهمید عامل استرس و فشار روانی وجود کنکور نیست که با حذف کنکور نیز قطعاً همین استرس برای کسب معدل بالا به مقاطع پایین منتقل می‌شود، علت این مشکلات و فشارها در یک جمله ضعف سیستم آموزشی پایه آموزش و پرورش است. سیستمی که پیوسته طی سالیان مختلف با تغییرات ظاهری و سطحی غیر از سردرگمی بیشتر هیچ فایده اساسی و ریشه‌ای نداشته و دانش‌آموزان، خانواده و... را بیش از پیش آشفته و سرخورده کرده است که گرایش به ثبت‌نام در مدرسه‌های غیردولتی(علیرغم مشکل در تأمین هزینه توسط خانوارها) و ثبت‌نام در کلاس‌های زبان در مؤسسات آزاد (علیرغم آموزش زبان در مدارس) همه و همه مصادیقی از ضعف و ناکارایی و بی‌اعتمادی به سیستم آموزشی دولتی و رسمی و پایه کشور است لذا مادامی که بسیاری از کلاس‌ها در سیستم دولتی و رسمی معلم برای تدریس ندارند، بسیاری از معلمین به‌دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص در دروس غیرتخصصی تدریس می‌کنند و بسیاری نیز مطالب درسی را در دوره‌های ضمن خدمت می‌آموزند و تسلط کافی ندارند و لذا دانش‌آموزان عاجز از درک مطالب‌اند، استرس و فشار روانی با آنها همراه خواهد بود و حذف یا بودن کنکور تأثیری بر آن نخواهد داشت.

۳. بحث جایگزینی سوابق تحصیلی دبیرستان به جای کنکور موضوع دیگری است که منتقدین به آن می‌پردازند. در این خصوص نیز خوشبختانه کم نداریم طرح‌ها و مواردی که در پی انتقادات فراوان تغییر یافت اما به‌دلیل عدم طراحی مناسب و عدم بررسی جوانب به طرحی شکست‌خورده تبدیل شده است.در این مورد نیز آیا منتقدین به مشکلات و کمبودهای این

طرح واقف‌اند؟ آیا به این آمار و ارقام ساده نیم نگاهی داشته‌اند که به طور مثال در رشته تجربی بیش از هزار نفر معدل بیست و برتر داریم که همگی آنها متقاضی حضور در رشته پزشکی‌اند؟!
حال آنکه مدعی حذف کنکوریم و بدون شک امکان جذب همه داوطلبان واجد شرایط را نداریم، آیا مجدد مجبور به برگزاری کنکوری مشابه نیستیم؟ آیا این مصداقی از دور باطل نیست؟!
ضمن آنکه کمتر آزمونی همچون کنکوری هماهنگ، امنیت و قدرت غربالگری لازم را داراست. هنوز رسوایی فروش سؤالات امتحانی و دست به دست شدن آن در شبکه‌های مجازی و همچنین اعتراضات و نارضایتی‌ها و مشکلات آزمون‌های مستقل دانشگاه‌ها در مقاطع تکمیلی را از یاد نبرده‌ایم و نقاط ضعف امتحانات نهایی آموزش و پرورش با توجه به تشریحی بودن سؤالات و شباهت سؤالات و وضعیت مبهم امنیت حوزه‌های امتحانی، تعدد امتحان و کاهش جدیت اداره امور و تصحیح سلیقه‌ای اوراق را بخوبی می‌دانیم. لذا بر کمتر کسی پوشیده نیست که این جایگزینی نتیجه‌ای جز افزایش اعتراضات و سر‌خوردگی و پیچیده‌تر شدن موضوع نخواهد داشت.

با توجه به نکات ذکر شده و پاره‌ای مسائل دیگر؛ مشخص است که در شرایط فعلی بحث حذف کنکور بیش از آنکه دغدغه‌ای علمی و کاربردی برای حل مسأله باشد؛ نوعی فرافکنی برای کتمان نقاط ضعف سیستم آموزشی است که در مواردی نیز از سوی برخی به‌عنوان ابزاری برای تصفیه حساب شخصی و سیاسی بر تنور آن دمیده می‌شود. تا زمانی که ساختار آموزشی پایه به صورت واقعی (نه ظاهری) اصلاح و بازسازی نشود و اعتماد عمومی به سیستم آموزش دولتی جلب نشود، کنکور و مؤسسات آموزشی آزاد هر روز پربارتر خواهند شد و زبان تهدید و اتهام نیز بر آن مؤثر نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کنکور حذف بشه همش با تقلبی ... نمره میدن من خودم عموم تو آموزش پرورش بود بهم نمره دادهمه درسا. دوستام هم پول دادن نمره خوب گرفتن

    • بدون نام

      حذف نمیشه..چون پول توشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج