۶۶۶۱۵۶
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

گرانی دلار باعث تورم می‌شود یا افزایش صادرات؟

رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است که افزایش نرخ دلار باید به صورت تدریجی و بر اساس کسر تورم داخلی از تورم خارجی صورت گیرد.

ایسنا: مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا به دنبال افزایش نرخ ارز، صادرات نیز افزایش یافته است؟ اظهار کرد: از گذشته نیز بارها بر این نکته تاکید کرده‌ام که نرخ دلار به تنهایی نمی‌تواند باعث توسعه صادرات شود. در واقع صادرات به برنامه‌ ریزی، زمان‌بندی و برخی تعهدات خاص نیاز دارد و افزایش نرخ دلار در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در میزان صادرات تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ممکن است افزایش نرخ دلار برای برخی صادرکنندگان افزایش آنی درآمد به همراه داشته باشد اما اینکه در کلان تاثیرگذار باشد، بحث دیگری است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، همان طور که درآمدهای صادراتی بیشتر می‌شود، هزینه‌هایی که برای تامین مواد اولیه و خرید کالا وجود دارد نیز بالا می‌رود. بر همین اساس حتی صادرکنندگان هم ترجیح می‌دهند که افزایش نرخ ارز به صورت تدریجی و بر اساس تفاوت تورم داخلی و خارجی باشد تا بتوان برنامه‌ریزی راحت‌تر و اصولی‌تری صورت داد.

خسروتاج افزود: هیچ یک از صادرکنندگان از افزایش یکباره نرخ ارز استقبال نمی‌کنند، چراکه برخی کالاهای ما به گونه‌ای است که افزایش یکباره نرخ ارز اجازه سرمایه‌گذاری در آنها را نخواهد داد.

واردات قطعا گران‌تر می‌شود

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه محصولات کشاورزی برخی اقلام هستند که سرمایه‌گذاری روی آنها در میان مدت جواب می‌دهد و زمان‌بر است. حال اگر شرایط را اینگونه در نظر بگیریم، چه کسی می‌داند که در پنج یا ۱۰ سال آینده نرخ ارز چگونه خواهد بود. بر این اساس طبیعی است که قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها از دست خواهد رفت.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر تمام بحث‌های اقتصادی کشور، سیاست‌های اقتصادی را به گونه‌ای اعمال کند که اجازه نوسانات شدید نرخ ارز داده نشود، شرایط بهتری حاکم خواهد بود، زیرا به دنبال گرانی دلار، واردات ما نیز قطعا گران‌تر تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: گرانی واردات از یک‌سو ممکن است در برخی زمینه‌ها که تولید داخلی وجود دارد موجب شود رقابت میان تولیدکننده داخلی و خارج از کشور بیشتر شود اما در بخش‌هایی که تولید داخلی نداریم، افزایش نرخ ارز می‌تواند اثر تورمی به همراه داشته باشد.

خسروتاج گفت: بر همین اساس برداشت شخصی من این است که افزایش یکباره نرخ ارز، برای هیچ یک از بخش‌های اقتصادی مطلوب نیست و باید همه ما به سمت نوعی ثبات حرکت کنیم و جلوی نوسانات یکباره و شدید را بگیریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هردو بدتون نیاد هم دلارارز بورس که ماقبول نداریم هردورادرامد داره دولت فقط به فکر جیب خودش

    • بدون نام

      از دوران هاشمی دولار را گران کردن تا صادرات افزایش یابد وواردات کم شود ولی هرگز این اتفاق نیفتاده ولی مردم فقیر وفقیرتر شداند وفشار واسترس بر مردم وبازار افزایش داشته

    • بدون نام

      فقط باعث بدبختی مردم میشود

    • بدون نام

      افراد دانا وخبره بگزارید سر کار مشکلات حل میشود

    • محمد جعفر کیا دلیری

      چرا دلتان را به جمع آوری کف روی آب خوش می کنید. اولین معنی ومفهوم عمومی بین‌المللی با افزایش قیمت دلار ویورو کاهش ارزش پول کشور را نشان می دهد .زمانی ارزش واقعی صادرات احساس می شود که مصرف داخلی را اشباع کرده و پاسخگو باشد وقتی البسه از چین می آید چه توقعی از تولیدات داخلی دارید که با واردات ارزان قیمت خارجی رقابت کند چون هزینه را به نرخ دلار برای تولید کننده حساب میکنید درنتیجه تولید تعطیل و بقیه ماجرا .مشکل کشور ما مشکل جناحی است تا مشکل اقتصادی و برنامه ریزی، فقط می خواهند هم دیگر را شکست دهند به هر قیمتی که شده.والا اصل درگیری های خیابانی اخیر از بی برنامگی اقتصادی شروع وباوصله سیاسی سه هیچ به نفع حریف پایان اعلام شد نه پایان یافت .مانند کشتی سانچی. هی سعی کردند بدنه کشتی را خنک کنند که کاری ابس وبیهوده بود باید راهی پیدا میکردند آن انرژی ذخیره شده را تخلیه می کردند تا انفجاری رخ ندهد و این سرکوب کردن خیابانی خنک کردنه ماجراست نه حل آن .........منتظر انفجار ی قوی تر باید بود درصورت پیدا نکردن راه حل. یا حق

    • بدون نام

      به نفع صادر کننده وبه ضرر مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج