۶۷۱۹۳۰
۱۲ نظر
۵۰۰۱
۱۲ نظر
۵۰۰۱
پ

وقوع «جنگ آب» در صورت نبود آب شرب

معاون وزیر کشور با اشاره به بحران کم‌آبی گفت: کارشناسان بر این باورند که اگر این روند ادامه یابد، فلات مرکزی ایران تخلیه می‌شود و مردم به سمت دریاها، حاشیه خلیج فارس، دریای خزر و عمان مهاجرت می‌کنند. در چنین شرایطی باید انتقال آب صورت گیرد که در این رابطه اختلافات بسیار زیادی وجود دارد.

خبرگزاری ایلنا: معاون وزیر کشور با اشاره به بحران کم‌آبی گفت: کارشناسان بر این باورند که اگر این روند ادامه یابد، فلات مرکزی ایران تخلیه می‌شود و مردم به سمت دریاها، حاشیه خلیج فارس، دریای خزر و عمان مهاجرت می‌کنند. در چنین شرایطی باید انتقال آب صورت گیرد که در این رابطه اختلافات بسیار زیادی وجود دارد.

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران درباره راهکارهای برون‌رفت از بحران آب و اینکه چقدر بحث بی‌آبی به شرایط بحرانی نزدیک شده‌است؟ اظهار داشت: موضوع تغییر اقلیم یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم؛ تغییر اقلیم یعنی گرم شدن ۱.۷ دهم درجه سانیتگراد زمین و به طبع آن تبخیر و تعریق بالاتر و از طرف دیگر بارش‌ها، زمان بارش و پراکنش بارش ملاک کار است؛ به هر جهت بحث کم آبی یک واقعیتی است که به سمت بحران پیش می رود.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه قبل از بارندگی‌های اخیر واقعا مشکل داشتیم، افزود: هفته گذشته جلسه ای با کارشناسان و مسوولان کشور درباره وضعیت کم آبی و بالاخص آب شرب در کشور داشتیم. اگر آب شرب نداشته باشیم، مشکلاتی همچون جنگ آب و از این قبیل مسائل پیش خواهد آمد.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: کارشناسان بر این باورند که اگر این روند ادامه یابد، فلات مرکزی ایران تخلیه می‌شود و مردم به سمت دریاها، حاشیه خلیج فارس، دریای خزر و عمان مهاجرت می‌کنند که در چنین شرایطی باید انتقال آب صورت گیرد که در این رابطه اختلافات بسیار زیادی وجود دارد.

نجار استفاده از آب ژرف را یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از بی آبی و کم آبی عنوان کرد و گفت: بعضی از کارشناسان نظرشان بر این است که در بعضی مکان ها، در عمق بیش از ۱۰۰۰ هزار آب داریم که می توانیم چاه بزنیم و از آن استفاده کنیم. به هر حال این نظر کارشناسان است و ما هم اعتباری را برای اجرایی کردن این طرح به صورت پایلوت در نظر گرفته ایم و اگر این طرح به صورت سراسری اجرایی شود، یک بحث اساسی خواهد شد. در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مطالعاتی انجام شده که مسیرش هم همانجاست.

رییس سازمان مدیریت بحران بحث بارور کردن و باراندن ابرها به صورت تجمیعی منهای شکل بارور کردن مرسوم را از دیگر طرح های قابل اجرا شدن برای مقابله با کم آبی توصیف کرد و گفت: گروهی در دانشگاه صنعتی شریف بر روی این طرح کار کرده اند و ما به آنها اعلام کردیم که اگر این کار قابلیت اجرایی شدن دارد، دولت تامین اعتبار خواهد کرد.

نجار اضافه کرد: به دلیل برداشت از سفره های زیر مینی، همه دشت هایمان بیلان منفی دارند و فرونشت زمین جدی است؛ حتی در همین تهران فرونشست ها زیاد و به زعم کارشناسان غیرقابل ترمیم است.

وی به وجود فروچاله ها، بیابان زایی ها و کاهش پوشش گیاهی و تاکید بر ضرورت مهار بخشی از این مشکلات اشاره کرد و افزود: البته هیچ کاری نشدنی نیست؛ اولا از خداوند می خواهیم که رحمتش را نازل کند و اگر این رحمت زحمتی به وجود می آورد، به نقمت تبدیل نکنیم. صرفه جویی در همه بخش ها لازم است. ما در دنیا از لحاظ مصرف آب شرب بالاترین میزان را داریم که باید کمی کاهش یابد. نمی شود با این کمبود، از آب به این شکل استفاده کرد چرا که تبدیل آب خام به شرب هزینه های زیاد دارد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه در بخش صنعت می توان آب ها را چند باره استفاده کنیم و بیشتر از این از آب ها بهره ببریم، گفت: می توان در بخش کشاورزی راندمان را بالا ببریم. کشت های گلخانه ای می تواند در شرایط کم آبی خوب باشد. در شرایط کم آبی نباید هندوانه بکاریم و صادر کنیم. این یعنی صادر کردن آب.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آب خزر رو به مناطق بیابانی انتقال بدید،همونطور که نفت و گاز جنوب رو به شمال انتقال میدهید

    • بدون نام

      سلام. کجایه کار هستین در شهرهای شمالی استان کرمان مهاجرت شروع شده خبر ندارین.درختاپسته از بی ابی خشک شد رفت پی کارش.مردم دارن از بی کاری وفقر روستا ها را رها میکنن میرن

    • بدون نام

      هی سخنرانی پشت سخنرانی چند ساله که صحبت از کم آبی و بحران آب میزنید فقط یک مورد سرمایه گذاری یا عملیاتی در خصوص رفع کم آبی را اعلام کنید تا مردم یه امیدی به آینده داشته باشند یک مشت مدیر ومسئول ناشی و نابلد در راس کارند که نه دلشون به حال مملکت سوخته ونه سررشته ای دارند هر سال هی هشدار میدند هنرشون همینه بابا یه کاری کنید برید ببنید عربستان داره چیکار میکنه برا کم آبی .یه کم از اختلاسهاتون کم کنید تو مملکت سرمایه گذاری کنید

    • بدون نام

      در جواب نفر اول
      دریای خزر بسته هست و با انتقال آب تموم میشه از طرفی سطح دریای خزر حدود ۲۷ متر پائین تر از تراز صفر است.
      دریای جنوب هم تمیزتره و هم شیب فلات ایران به سمت البرز است. البته آب شیرین کن های صنعتی بگذارند و آب شیرین را داخل لوله تا شهرها برسانند. با دلار ۴۰۰۰ تومان هر پتر مکعب آب ۱۲ ریال در‌می آید. بسیار ارزانتر از تسویه آب.
      الان در عربستان هنگ کنگ،چین، امارات و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این روش استفاده میکنند
      کاش کشور صاحب داشت...

    • بدون نام

      مدیر دانا کشور اباد

    • بدون نام

      چکار از این حرفعا گذشته به اختلاستون برسید

    • بدون نام

      همین ۱۵ملیون اتباع خارجی مهاجر۱پنجم آب کشورداری مصرف میکنن روزی ۳۰لیترم مصرف کنن روزی۵۰۰ملیون لیتر آب مصرف میکنن چرا وایران کشورخشکسالیه نبایدکشاورزی کنه اگه همین مهاجر افغانی برن کشورشون ایرانیا بگه به اجبارکشاورزی نمیکنن وبازارکارواقتصادایران وایرانی بزرگ خوب میش وبااینهمه خوبی حق آبه ایران ونمیده وباعث خشکی زاهدان شدوریزگردهاومیگه برق به هرات وبده مفت وچابهاربدین به ماوراهن بکشیم به افغانستان تاحقتون وبدیم خودتی

    • سرباز وطن

      يه کم از دروغ ها دزديها و حق کشی ها بکاهیم و با هم مهربان تر باشیم شاید خداوند دلش بحالمان سوخت و باران ببارد و مثل آفریقایها بشيم

    • بدون نام

      همین خشکسالی در سالهای قبل بود ولی مدیری دانا و توانا داشت وپولشو برای سرزمینم خرج میکرد نه برای جنگ اونم کشورهایی که قاتل ایرانی ها هستند حالا بگذریم چرا حرفهای آقای کردوانی را گوش نکردید وده سال پیش هشدار داده بود و گفته بود جنگ بعدی نه نفت بلکه آب است!کو گوش شنوا

    • عباس قلی پور

      لطفا یه کم از بودجه که صرف مسخره کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در صدا و سیما میکنید رو صرف ساختن آب شیرین کن در شهر های جنوبی کنید ، یا این که میتونید از پولهای که تو بانکهای کانادا و ترکیه سر در میارن رو خرج همین کارا کنید ، مدیریت به این نیست که پشت تریبن بیاین مشکلات رو برای مردم ردیف کنین ، معنی مدیریت حل مشکلاته

    • بدون نام

      از کشورهای همسایه درخواست اب کنید نمونش همین افغانستان

    • بدون نام

      کلا عادت دارین که هر مسئله ای که تبدیل به بحران شد رو تااازه از خواب بیدار بشین و تاااازه به فکر بیفتین، بعدهم که کار ازکار گذشت، تقصیرات رو گردن هم بندازین ، هرکشوری که مدیر کارامد و لایق و دانا داشته باشه کارش به اینجا نمیرسه شماها بفکر پست و مقام و حقوقهای نجومی و اختلاس کردنتون باشید وزیاد بخودتون فشار نیارین خسته میشین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج