اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۹۰۳۳
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

همه انتظار صعود دارند

خريد و فروش در بازار طلا و ارز متوقف شد

در حالي كه انتظار مي‌رفت روند وقايع طي روزهاي اخير سبب كاهش نرخ دلار و طلا و سكه در بازار شود، ديروز خريد و فروش در ميدان فردوسي و سبزه‌ميدان متوقف شد و اكثريت فعالان بازار با استناد به اينكه قيمت‌ها صعودي است از معامله طلا و سكه و ارز خودداري كردند.

روزنامه قانون: در حالي كه انتظار مي‌رفت روند وقايع طي روزهاي اخير سبب كاهش نرخ دلار و طلا و سكه در بازار شود، ديروز خريد و فروش در ميدان فردوسي و سبزه‌ميدان متوقف شد و اكثريت فعالان بازار با استناد به اينكه قيمت‌ها صعودي است از معامله طلا و سكه و ارز خودداري كردند.

در حالي اين اتفاق رخ داد كه بسياري پيش بيني مي‌كردند ديدارهاي مقامات ايران در نيويورك و سخنراني حسن روحاني در مجمع عمومی‌سازمان ملل با كاهش نرخ‌ها در بازار تهران همراه شود. به نظر مي‌رسد صحبت‌هاي ولي‌ا... سيف تاثيرپذيري بازار از وقايع سياسي را كاهش داده و سبب شده است بازار در مقابل كاهش نرخ‌ها و جو رواني حاصل از اتفاقات سياسي مقاومت كند.

سرگرداني براي سرمايه‌گذاري

از زمان روي كار آمدن حسن روحاني و آغاز به كار دولت يازدهم، روند افزايشي قيمت‌ها در بازار طلا و سكه متوقف شده است و مردمی‌كه پيش از اين به مدت يك سال دائما در حال پس‌انداز براي سرمايه گذاري در اين بازارها بودند، در نوعي بلاتكليفي قرار گرفته اند.

بازار سكه و ارز تا حدي حتي پذيراي سرمايه‌هاي خرد ايراني‌ها در مقياس ۲۰۰ هزار تومان تا يك ميليون تومان نيز هست اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد از ابتداي تيرماه تا كنون حجم اشتياق براي ورود به اين بازار كاهش يافته است و مردم ترجيح مي‌دهند براي روشن شدن تكليف بازارهاي مهمی‌از اين دست صبر پيشه كنند.

افزايش قابل توجه نرخ تورم طي سال‌هاي اخير سبب شده است مردم به حضور در بازارهايي كه سودهاي آني و قابل ملاحظه دارد اشتياق نشان دهند. از اين رو وقتي قيمت‌ها در بازاري رو به افزايش مي‌گذارد، اشتياق براي ورود به اين بازارها نيز افزايش مي‌يابد و همين امر نشان می‌دهد رفتارهاي اقتصادي مردم تحت تاثير تورم تا حد زيادي متحول شده است.

دست‌اندركاران بازار مي‌گويند هر چه قيمت‌ها بيشتر افزايش مي‌يابد ميل مردم براي سرمايه‌گذاري بيشتر مي‌شود و وقتي قيمت‌ها رو به كاهش مي‌رود نيز مردم سريع براي جلوگيري از زيان كالاهاي خود را مي‌فروشند و همين افزايش فروش به ارزاني دامن مي‌زند.

يكي از صرافان منطقه فردوسي می‌گفت وقتي دلار به ۲۸۸۰ تومان رسيد تعداد فروشندگان چشم‌گيرتر از حالا بود. آن زمان مردم فكر مي‌كردند قيمت‌ها به سرعت در حال كاهش است و سريع دلارهايشان را به ريال تبديل مي‌كردند و امروز با اين تصور كه قيمت‌ها بيش از اين بالا خواهد رفت از تبديل دلارهايشان خودداري مي‌كنند و دائم براي اطلاع از قيمت به صرافان مراجعه مي‌كنند.

به گفته وي هر دلار در روز چهارشنبه به قيمتي در حدود ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ تومان فروخته شد اما با اين حال همه بر اين عقيده بودند كه نرخ‌ها صعودي است. افزايش نرخ دلار، بالطبع قيمت طلا و سكه را نيز تا حدي افزايش داد و هر قطعه سكه تمام بهار آزادي را دوباره به يك ميليون تومان رساند. آخرين قيمت طلا و سكه در جدول سمت راست صفحه منتشر شده است.

ريسك سرمايه گذاري در چه حوزه‌اي اندك است ؟

در حالي كه سودهاي بانكي كفاف كاهش ارزش پول را نمي‌دهد، اشتياق مردم براي سپردن سرمايه‌هاي خردشان به بانك‌ها نيز اندك است. در شرايطي كه نرخ تورم به بيش از ۳۵ درصد مي‌رسد بانك‌ها به زحمت بيش از ۲۳ درصد، آن هم در موارد خاص به سپرده‌ها سود مي‌دهند. كارشناسان معتقدند فراري شدن سرمايه‌هاي خرد از بانك‌ها خود عاملي براي دامن زدن به نابساماني بازارهاي مهمی‌مانند طلا و سكه و ارز است و تقاضايي مصنوعي را از اين جهت به بازارهاي اين چنيني وارد كرده و اقتصاد را تحت فشار قرار مي‌دهد.

يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي پيش روي سرمايه‌گذاران خرد، اين روزها بورس است كه طلايه‌دار رشد در ميان بازارهاست و روزهاي خوبي را پشت سر مي‌گذارد. از سوي ديگر گفته می‌شود بانك مركزي در صدد بازنگري در ميزان سود متعلق به سپرده‌هاست و اين اقدام نيز مي‌تواند بخشي از سرمايه‌هاي خرد را براي كساني كه ريسك نمي‌پذيرند، راهي بانك‌ها كند.

احمد وفادار معتقد است طلا و سكه سرمايه‌هاي بسيار بي رحمی‌هستند و بهتر است مردم با نگاه بلند مدت وارد اين بازار شوند.

وي گفت: در اين حالت ديگر كسي استرس فراواني را براي بالا رفتن و پايين آمدن قيمت‌ها متحمل نمي‌شود و مردم مي‌توانند با تجميع سرمايه‌هايشان در بلند‌مدت امكان بهبود وضعيت زندگي را براي خود فراهم آورند. وي گفت: تكانه‌هايي از اين دست طبيعتا وضعيت زندگي مردم را از روال عادي خارج مي‌كند خصوصا كه در يك سال اخير با بروز بحران ارزي، سرمايه‌هاي فراواني راهي اين بازارها شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      اقای سیف طرفدار بازار و سرمایه دار هستن سیگنال خودش را به بازار داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج