adexo3
۶۹۷۲۴۴
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

کاخ چهلستون اردستان آتش گرفت

کوشک سرهنگ آباد، بنای تاریخی معروف به کاخ چهلستون اردستان دچار آتش سوزی شده و دست کم بخشی هایی از سازه چوبی آن از بین رفته است.

خبرگزاری ایرنا: کوشک سرهنگ آباد، بنای تاریخی معروف به کاخ چهلستون اردستان دچار آتش سوزی شده و دست کم بخشی هایی از سازه چوبی آن از بین رفته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: کوشک سرهنگ آباد واقع در این شهرستان به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شده بود که پس از اطلاع، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار آتش اقدام کردند.

محمدرضا صدوقی با اشاره به از بین رفتن بخش هایی از سازه های چوبی این کوشک تاریخی افزود: عمدی یا غیر عمدی بودن و همچنین عامل یا عاملان این حادثه آتش سوزی هنوز مشخص نیست.

وی بیان کرد: هم اکنون نیروهای آتش نشانی در محل مستقر هستند و جزئیات وقوع حادثه و همچنین میزان خسارت وارد شده در مصاحبه ای از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اطلاع رسانی خواهد شد.

پیش از ظهر امروز خبری در شبکه های مجازی مبنی بر آتش سوزی و نابودی کامل کوشک سرهنگ آباد اردستان انتشار یافته بود.

نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ باز می گردد.

کوشک سرهنگ آباد (نزدیک به یک سده پس از احداث) در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شد و از آن پس خبر خاصی از بنا نبود.

این کوشک از جمله اثرهای های تاریخی فراموش شده اردستان است که به رغم رونق گردشگری در استان اصفهان طی این سال ها، اسیر دست حادثه ها شد و این روزها تنها سایه ای از شکوه گذشته را برای رهگذران تاریخ به یادگار گذاشته بود.

باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ توسط 'مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان واقع است.

شهرستان اردستان با برخورداری از یک اثر جهانی، ۶۷ اثر تاریخی ملی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق اصفهان واقع می باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به شما که ایران رو نابود کردید

    • بدون نام

      به دلایل نامعلوم همه جا اتیش میگیره ظاهرا

    • شایگر

      دمش گرم هرکس آتش زده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج