۶۹۸۵۲۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره

یک روزنامه سعودی فاش کرد، این کشور سرگرم بررسی احداث یک کانال دریایی بزرگ به عنوان پروژه‌ای گردشگری و توریستی است که با استفاده از آن کشور قطر به یک جزیره تبدیل می‌شود،‌این پروژه می‌تواند تنش در روابط ریاض-دوحه را به اوج خود برساند.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه "السبق" عربستان، این کشور سرگرم بررسی پروژه‌ای گردشگری و توریستی است که بر اساس آن کانال آبی بزرگی در طول مرزهای مشترک با قطر احداث کرده و به این ترتیب این کشور را به یک جزیره تبدیل کند.

مجری این پروژه مجموعه از سرمایه‌گذاری ۹ شرکت سعودی فعال در این بخش هستند.

به نوشته این منبع، این طرح بزرگ برای اجرایی شدن در انتظار موافقت رسمی و کسب مجوز است و پیش بینی می‌شود تکمیل آن فقط ۱۲ ماه طول بکشد.

روزنامه السبق در گزارش خود آورده است، نقشه این پروژه شامل احداث کانال دریایی است که از گذرگاه مرزی "سلوی" بین عربستان و قطر آغاز شده و به "خور العدید" در خلیج فارس می‌رسد، به گونه‌ای که به طور کامل در ساحل شرقی عربستان امتداد می‌یابد .

نکته قابل توجه اینکه مرز مشترک عربستان با قطر بالغ بر ۶۰ کیلومتر و تنها بخش زمینی است که این امتداد را قطع می‌کند.

این روزنامه یادآور شد، انتخاب این منطقه با توجه به اهمیت آن صورت گرفته است به اضافه اینکه طبیعیت آن ماسه‌ای بوده و هیچ مانعی که اجرای این طرح را سد کند در آن وجود ندارد، به این معنی که فاقد رشته کوه‌ها و یا مناطق صعب العبور است و عملیات حفاری را با مشکل روبرو نمی‌کند و همچنین این کانال از روستاهای مسکونی و یا مناطق کشاورزی عبور نمی‌کند بلکه سبب رونق در این منطقه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این منطقه اجرای پروژه‌های دیگر از جمله نفتی و صنعتی در آن است به گونه‌ای که قابلیت تبدیل به مرکز اقتصادی و صنعتی را پیدا می‌کند.

بر اساس جدول اجرایی این پروژه انتظار می‌رود ارتباط دریایی منطقه سلوی و خور العدید با کانلی به توتل ۲۰۰ متر و عمق ۱۵ تا ۲۰ متر و طول ۶۰ متر برقرار شود به گونه‌ای که قابلیت پذیرش انواع کشتی‌ها از جمله کشتی‌های کانتینری و مسافری با طول ۲۹۵ متر و عرض ۳۳ متر را داشته باشد و حداکثر عمق آن در منطقه مرزی ۱۲ متر باشد.

هزینه اولیه این پروژه ۱۲ ماهه تقریبا ۲.۸ میلیارد دلار برآورد شده است و هدف از آن ایجاد مجتمع‌های گردشگری در طول ساحل جدید است به گونه‌ای که هر یک از مجتمع‌ها سواحل اختصاصی داشته باشند و علاوه بر این پنج هتل اصلی در طول این گذرگاه دریایی احداث می‌شود به این ترتیب که یک هتل در سلوی و یکی دیگر در سکک خواهد بود و هتل سوم در خور العدید و دو هتل دیگر در راس ابوقمیص احداث خواهد شد.

این پروژه در حالی در دست بررسی قرار دارد که تنش در منطقه خلیج فارس بین محور سعودی با قطر همچنان ادامه دارد به این معنی که از پنجم ژوئیه سال ۲۰۱۷ در پی قطع روابط عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر و توقف رفت وآمد دریایی، زمینی و هوایی، روابط دو طرف متشنج شد و بحران سیاسی را بین محور سعودی از یک سو و قطر از سوی دیگر رقم زد و جنگ رسانه‌ای گسترده ای را بین دو طرف به دنبال داشته است.

این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و ایجاد بی ثباتی در منطقه و گرایش به سمت ایران متهم کردند، اما قطر به شدت این اتهامات را تکذیب و تاکید کرد "این اقدامات توجیه ناپذیر بوده و مبتنی بر ادعاهای بی اساس است".

کشورهای تحریم کننده قطر آغاز گفت وگو و عادی سازی روابط با آن را به ۱۳ شرط مشروط کردند، اما قطر آن را نپذیرفت و اعلام کرد بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکرات خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم عربستان !...... حالا یک جوان پر شور آمده برای اینکه عربستان قوی را قویتر کنه!آزادی در امور بانوان،سینما،ورزشگاه،رانندگی،خوانندگی زنها،وغیره حالا دریافته نفت تمام شدنی است واز الان داره درباره زیرساختها وگردشگری سرمایه گذاری می‌کنه اونم فقط به مدت یکسال حالا منتقدین کجایند تا جواب بدهند که آزاد راه شمال سی ساله که هنوز تمام نشده اینم از عربستان یک شخص جوان وتازه نفس رو به میدان آورده .... تمام دنیا دارند پیشرفت میکنند ما پسرفت!پول نفت رو داره سرمایه گذاری می‌کنه تو مملکتش،واول خودش بعد همسایه،هر دو تا را داره حالا ما هم نفت،گاز،پتروشیمی،معادن،دریا،صنایع دستی،کشاورزی داریم مملکت در فقر مطلق وفلاکت زندگی میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج