اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۵۶۹۰۴
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

آتش‌سوزی کالیفرنیا، معلول گرم شدن زمین است

 واشنگتن پست در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا، معلول پدیده گرم شدن کره زمین است و دولت ترامپ از پذیرش این واقعیت طفره می رود.

ایرنا: واشنگتن پست در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا، معلول پدیده گرم شدن کره زمین است و دولت ترامپ از پذیرش این واقعیت طفره می رود.

کالیفرنیا؛ پر جمعیت ترین ایالت آمریکا و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان؛ چند روزی است که در آتش می سوزد. این ایالت تجربه دیرینه ای در آتش سوزی های مهیب دارد. اما آتش سوزی جاری آن که از ماه گذشته شروع شده است به طرزی غیرعادی ویرانگر است. این فقط یکی از چند مورد آتش سوزی بزرگی است که این ایالت از اکتبر گذشته تا به امروز به خود دیده است.

اما 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا عامل اصلی این حریق را به ' قوانین بد زیست محیطی' نسبت داده است.
اما متخصصان و کارشناسان این ادعا را رد می کنند. هم اکنون 13 هزار مامور آتش نشان برای اطفاء حریق در این منطقه حضور یافته اند و به هیچ وجه از نظر آب در مضیقه قرار ندارند.

از این گذشته؛ حریق در مجاورت دریاچه ها و رودخانه هاتفاق افتاده است. رودخانه های بزرگ ایالت کالیفرنیا برخلاف ادعای ترامپ، به سمت اقیانوس آرام منحرف نشده است. این رودخانه ها طبق مسیر عادی به اقیانوس می ریزند. همچنین سهم بزرگی از آب این رودخانه ها برای مصرف انسان؛ به شهرها و کشتزارها فرستاده می شود.

آیا نباید سهم بیشتری از این آب برای طبیعت و مرطوب ماندن خاک حفظ شود تا در مقابل آتش مقاومت کند؟

'لو روی وسترلینگ' استاد دانشگاه کالیفرنیا در 'مرسد' در این باره توضیح می دهد:'حتی اگر هم در سطح ایالت سیستم آب فشان درست شود و تمام بدنه های آبی ملی کشور خشکانده شود تا این سیستم آب فشان کار کند، باز هم در رفع خشکی خاک و گیاه موثر نخواهد بود چون زمین گرم شده است و تبخیر آب شدید است.

آتش‌سوزی کالیفرنیا، معلول گرم شدن زمین است

اما ترامپ سعی می کند علل و عوامل وقوع آتش سوزی در کالیفرنیا را در جاهایی دیگر جست و جو کند؛ اما این حادثه بی ارتباط با تغییرات آب وهوایی نمی تواند باشد.

ایالت کالیفرنیا تاکنون ۵ بار شاهد بزرگ ترین آتش سوزی ها بوده است که فقط ۴ مورد آن بعد از سال ۲۰۱۲میلادی به این سو اتفاق افتاده است. وقوع این آتش سوزی ها تصادفی نیست.

البته بدیهی است که کره زمین تاکنون شاهد خشکسالی ها؛ طوفان ها و امواج شدید گرما بوده است و نمی توان همه آنها را به تغییرات آب و هوایی نسبت داد. اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تغییرات آب و هوایی؛ تناوب وقوع آب و هوای سوزان را تشدید کرده است و این روند در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

در کالیفرنیا، پنج سال خشکسالی اتفاق افتاد و به دنبال آن در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باران های سیل آسا باریدن گرفت و سبب رشد سریع پوشش گیاهی ایالت شد. دوباره تابستان پارسال گرمای شدید اتفاق افتاد و همه چیز خشک شد. با از بین رفتن خاک و گیاه؛ آتش سوزی های مهیبی در اکتبر گذشته اتفاق افتاد. تا اینکه در ژوئیه، این ایالت یک بار دیگر شاهد گرمای سوزان و زمین تبدیل به یک انبار باروت شد.

کالیفرنیا اکنون آبستن مشکلات زیست محیطی گسترده ای است.

حتی اگر هم برای یک دوره بلندمدت باران ببارد؛ بازهم گرمای سوزان بی وقفه می تواند اوضاع زیست محیطی منطقه را سریعا به هم بریزد و زمین را خشک و بیابانی و آن را مستعد آتش سوزی های بزرگ کند.

گزارشی را سال ۲۰۱۶ 'آکادمی ملی علوم' آمریکا منتشر کرد که در آن عامل اصلی نیمی از خشکسالی های کره زمین بعد از دهه ۱۹۷۰، تغییرات جوی کره زمین با عاملیت انسان بیان شده بود. این تغییرات جوی از سال ۱۹۸۴ تاکنون، وقوع آتش سوزی جنگل ها را به دو برابر افزایش داده است.

تغییرات آب و هوایی ضمنا وقوع رعد و برق را هم افزایش می دهد. رعد و برق، منبع اصلی آتش سوزی های غیرقابل مهار است. رعد وبرق طوفان هایی مهیب تولید می کند که در گسترش یافتن آتش موثرند. همچنین ذوب شدن زودهنگام برف در فصل بهار؛ معنایش این است که زمین در فصل بهار مدت زمان بیشتری خشک خواهد ماند.

گرمایش جهانی؛ محیط زیست را مستعد یک فاجعه بسیار بزرگ می سازد.

حل مشکل گرم شدن کره زمین؛ حل ریشه ای بحران و مهمترین راهکار برای حفظ جنگل ها از خطر حریق است.
بکارگماردن شمار بیشتری از ماموران آتش نشان و هزینه کردن بیشتر در کار امدادرسانی، راهکارهای کوتاه مدت مقابله با مشکل حریق است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان همين چند ساعت پيش خوندم كه رانشمندان گفتند از بخار ابهاي دريا كه متان و گازهاي متانيوم ازاد ميكنند،،،حالا شد تقصير ترامپ اتش سوزي جنگلها،،،

    • بدون نام

      اگراتش سوزی کالیفرنیاازگرمای زمین است می بایست ازخوزسنان تاحالایک مترهم باقی نمیماند. چون حداقل دوبرابرانجاگرمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج