اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۵۸۲۷۷
۵۰ نظر
۵۰۳۲
۵۰ نظر
۵۰۳۲
پ

خرم: سهم ایران از خزر حدود ۱۷ درصد می‌شود

یک استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به این که مساله حقوقی دریای خزر حدود ۲۵ سال است که مورد بحث کشورهای منطقه قرار دارد، ‌گفت: تمامی مسائل مربوط به دریای خزر، به قدرت کشور منوط می‌شود که اگر ایران یک کشور قدرتمند باشد بقیه کشورها و از جمله روسیه به حق ایران اعتراف می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به این که مساله حقوقی دریای خزر حدود ۲۵ سال است که مورد بحث کشورهای منطقه قرار دارد، ‌گفت: تمامی مسائل مربوط به دریای خزر، به قدرت کشور منوط می‌شود که اگر ایران یک کشور قدرتمند باشد بقیه کشورها و از جمله روسیه به حق ایران اعتراف می‌کنند.

سید علی خرم با اشاره به امضای سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر میان پنج کشور ساحلی در این منطقه اظهار کرد: توافق‌ها در حوزه خزر تا پیش از فروپاشی شوروی فقط میان ایران و شوروی سابق بود اما بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱(۱۳۷۰) شامل روسیه و بچه‌های آن یعنی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و آذربایجان و از سوی دیگر ایران شد.

وی تصریح کرد: آخرین توافق‌نامه‌ای که راجع به این دریا وجود داشت مربوط به سال ۱۹۴۰ بود که در آن تاکید شد این دریا از جمیع جهات شامل دریانوردی،‌استفاده از منابع زیر دریا،‌ استفاده از حاکمیت بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی تقسیم می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: البته در آن زمان شرایط این‌گونه بود که نصف ایران و نصف شوروی در آن نقش داشتند اما بعد از فروپاشی شوروی و به وجود آمدن کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و آذربایجان این مساله محل اختلاف شد.

خرم ادامه داد: این سوال مطرح شد که آیا از نظر حقوقی کماکان این دریا از یک طرف بین ایران ۵۰ درصد و بین شوروی و کشورهای به وجود آمده نیز ۵۰ درصد تقسیم می شود یا خیر؟ اما براساس آن ریشه و سوابق تاریخی همه چیز بین ایران و بین آن کشورها ۵۰ درصد باید باشد،‌ گرچه کشورهای تازه متولد شده گفتند سهم مساوی نسبت به بقیه می‌خواهند در نتیجه روسیه هم راضی به این است که به این کشورها سهم مساوری دهد زیرا سهم ایران کم می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: اگر چنین باشد چیزی حدود ۱۷ درصد سهم هریک می‌شود در حالی که قبل از فروپاشی شوروی سهم ما ۵۰درصد بود حالا ۱۷ درصد می‌شود، بنابراین بهترین حالت همان ۵۰ درصد که مبنای حقوقی هم دارد و بدترین حالت هم ۱۷ درصد است.

این استاد حقوق بین‌الملل در ادامه یادآور شد: شاید حدود ۲۵ سال است که این موضوع مورد بحث کشورهای منطقه است یعنی از زمانی که شوروری فروپاشید تاکنون این مساله وجود داشته است، اما همه این‌ها به قدرت کشور منوط می‌شود که اگر ایران یک کشور قدرتمند باشد بقیه کشورها و از جمله روسیه به حق ایران اعتراف می‌کنند و اگر ایران ضعیف باشد یعنی از سوی آمریکا،‌غرب و یا عربستان مورد هجمه تحریم‌ها قرار گیرد، در آن صورت روسیه برای ایران طاقچه بالا می‌گذارد و به ایران حق کمتری می‌دهد.

خرم افزود: این مساله در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت، در دوره احمدی نژاد تا حدودی مسکوت ماند اما چند سالی است که مجددا مورد بحث واقع شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: مساله حقوقی دریای خزر تا زمانی که توافقی امضا نشود شناور است اما زمانی به نفع ما است که ایران در جایگاه خوبی از نظر بین المللی قرار داشته و بتوانیم سهم بیش‌تری داشته باشیم و ایران در این موضوع باید حواسش به روسیه در سنگر یا موقعیت‌های دیگر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خود روسیه تحریم شده.
      دولت دوازدهم،دولت واداده ای است.اینکه امیدوار باشید سهم ایران به طور کامل لحاظ بشه،خیال واهی بیش نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سهم پنجاه درصد ایران را مطمئن باشید روسیه به دو تا سه درصد میرساند،

      • بدون نام

        پنجاه درصد مبنای حقوقی ندارد مبنای شکمی دارد! مگر اینکه دنبال جنگ به پا کردن بر علیه ترکمنستان و روسیه و بقیه کشورها باشید!

      • بدون نام

        این سه کشور که از روسیه جدا شدند الان کشورهای مستقل هستند با خط ساحلی مخصوص خودشون یعنی چی که از نظر حقوقی سهم ایران پنجاه درصده ؟ مگه شهر هرته ؟ مگه سازمان ملل این سه کشور تازه تاسیس رو به عنوان کشور ثبت نکرده ؟ !

    • بدون نام

      خاک تو سرما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاک تو سر مدیران دزد و نالایق

      • بدون نام

        چراما؟بگومسولین ما

    • ا.ک

      الان اونا شاید بخوان تا آخر دنیا هی تقسیم شن شما باید هر بار از سهمتون هی کم کنید؟!!
      ماشالله روی ترکمنچای رو کم کردین.

    • بدون نام

      خاک بر سر دولت ک بخاطر هسته ای تمام دارایی کشور به روسیه هدیه کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلأ برای دق دادن آمریکا
        بیایین همه کشور رو بدین روسیه
        تازه یه رییس جمهور مسئول و لایق هم به دست می‌آوریم کشور رو آباد می‌کنه .

    • بدون نام

      یه قسمتیش هم بدین سوریه و عراق
      هرچی باشه ثواب داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشو بدین .
        باقی‌مونده کشور رو هم بدین .
        به غزه و لبنان هم بدین ،
        یمنم یادتون نره .

      • بدون نام

        به یمن هم بدید .
        گناه دارن واقعاً مستحقن .
        آدم میبینشون دلش کباب میشه .

    • بدون نام

      اقای خرم کلاهت را بذار بالا تر این هفده درصد که میگویی دور غ است فقط سیزده درصد متعلق به ایران است تمام منابع نفت ذخایره زیر دریا رد شدن لوله های نفت وگاز کشورهای حاشیه از خزر خلاصه دودستی بزرگترین دریاچه ایران را با دشمنی وکینه وبی لیاقتی سران نداشتن ابهت در دنیا تقدیم روسیه وکشورهای که در واقع زیر سلطه روسیه هستند کردید به خواسته های خودتان رسیدید تمام کشور تجزیه کردید ملت را به نابودی کشاندید مگر جنس شما از رحم ومروت بویی از انسانیت برده اید چرا دورغ میگویید مردم همه چی میدانند به هر این جور نمی ماند توان ملت را خوب گرفتید به حسین به کام یزید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علی خرم از طرفداران مذاکره با آمریکاست و داره اینطوری مردم رو تحریک میکنه .وگرنه حرفی که می زنه حرف مفته .پنجاه درصد سهم ایران و پنجاه درصد سهم چهار کشور دیگه؟ در حالیکه ایران بعد از آذربایجان کمترین ساحل رو داره!!!

    • آسا

      پر واضح است و نیاز به هیچ تخصصی هم ندارد،،، خزر پر خزر تمام شد،،، شهدا شرمنده ایم.
      ای لعنت به تو مدیر نالایق و ای لعنت به تو روسیه کثیف....

    • علی

      دلیل این همه زبونی به دلیل دشمنی بیهوده ایران با کشورهای قدرتمند است که حمایت جامعه جهانی را از دست داده است و به راحتی در تمام مسائل جهانی بازی را واگذار میکنیم غایله آذربایجان را مرور کنید اگر حمایت آمریکا و دیگر کشورها نبود حالا استانی بنام آذربایجان در ایران نداشتیم

    • غریق نجات

      از کلیه کسانی که در دریای خزر شنا میکنند تقاضا داریم بیش از 100 متر از ساحل دور نشوند ، چون هم احتمال برخورد با ناوها و کشتی های روسی وجود دارد و هم ممکن است به اتهام نقض حریم دریایی روسیه بازداشت شوند !

    • بدون نام

      خزر روهم دادین رفت، دمتون گرم ، ولی کشور دوست و برادر عراق ، فلسطین ، سوریه ... ، یادتون نره ها اونام سهم دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انها عمدا برای گرفتن‌امتیاز از ایران‌این زمان را که ایران‌در گیر مشکلات است انتخاب کردند رییس جمهور بهیچ‌وجه حق مصالحه پنجاه درصد سهم ایران به ۱۷ درصد یا کمتر را ندارد اینکه هنر نیست‌باید نطر مردم و :جلس را بعنوان صاحبان مملکت میگرفت همه‌جا‌هگاش باج‌باج باج

    • هادی

      این همه شهید واسه اینکه یه وجب از خاک ایران به دست دشمن نیوفته اونوقت.......
      خدایا هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بهروز

      چرا توهین, تو بودی چه میکردی اگر بگویم قدرت ما همین اندازه است هر کسی که نظر میدهد باید کارشناسی وموقعیت سنجی داشته باشد اگر فکر کنیم شاید اینده اقتدار ما انقدر بشود که از کل خزر بتوانیم استفاده کنیم تمام ظرفیت امروز ما برای تصاحب همینقدر میباشد,یادمان نرودکه ظرفیت امروزما جهت برداشت از منابع بستگی به ارتباط با جهان است,ما در راهی قدم گذاشتیم که باید ایستادگی کرد ما با جهان در افتادهایم کوتاه امدن ندارد ما دست سرباز امریکای را پشت گردنش به منزله تسلیم گذاشتیم کاری که هیچ کشوری نکرد پس نتیجه میگیریم,این بیشه ماست که بیچاره کند شیران را

    • بدون نام

      با کمتر از این میتونستیم حمایت امریکارو داشته باشیم نه روسیه نامردو تاریخ نشون داده روسیه قابل اعتماد نیست...

    • بی نام

      شاهان قاچار راحت بخوابید که اسم شما بی کفایت بود،بی کفایت تر از شماها زیاد است.
      اگر جنگی رخ دهد که مسئولین سریع به خانواده هاشان در خارج میپیوندند،چیزی هم که از مملکت باقی نگذاشتن،ملت بدبخت میمانند و بس

    • بی نام

      چه عجب یکی یه دروغ نزدیک به واقعیت گفت

    • امین نیکخواه

      واااااای یه گند دیگه
      توروخدا یه کاری کنید

    • بدون نام

      بایدبراساس طول ساحل. هرکشورتقسیم شود

    • احسانی

      شکرخدااجازه قدم زدن درساحلش روداریم یا.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتی اشغال هم می تونین بریزین مثل همیشه!!!

    • pepero

      خزرم دادین رفت
      تا کجا میخوایید با دشمن تراشی و سیاست های غلط مملکت و مردم رو نابود کنید
      ...

    • بی نام

      ...واستون متاسفم که خاک مملکتمونو به حراج گذاشتین به چی فروختین؟مگه ملک شخصیتونه؟با چه جسارتی؟گوشه گوشه خاک ایران مال مردمشه خونشونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز میدونی بچه فروختند به دوروز بیشتر در قدرت ماندن کذائی که البته اگر همه پر سی شود بشما قول میدهم چهار ملیون بیشتر رای ندارند که انهاهم مفت خورانند گرد وطن فروشان خاک فروشان وبخاک سیاه نشاندگان مر دم بقیمت جان هزاران جوان مثل باکری ها همت زین الادین و باقری این خاک حفظ شد وپزش را روحانی وحسین شریعتمداری میدهد که اگر نبودند انان اینها برای خودشون وطن وهموطنان را باهم میفروختند برای دوروز در پست کذایی ماندن حیفه تو ایرانم ایرانم

    • بدون نام

      اینم دادین رفت ....

    • بدون نام

      چقدر تا درس تاریخ به معاهده ترکمانچای فحش میدادیم

    • مسیح اله آقاجانلو

      تا اونجایی که من میدونم قرقیزستان جزءپنج کشور ساحلی دریای خزر نیست

    • بدون نام

      آقا با قلاب میشه تو خزر ماهی گرفت. یا باید از عمو پو تین مجوز بگیریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمو ترامپ میاد قشنگ براتون ایران رو به ده قسمت خوشگل موشگل تقسیم میکنه و به خوبی و خوشی زندگی می کنید! غصه تخور!

    • بدون نام

      مرد حسابی چرا پرت وپلا میگی سهم ایران باید بر اساس حقوق بین الملل بیست درصد باشد نه کمتر اونا که میرن مذاکره میکنن به دهن امثال تو نگاه میکنند چرا نمیدونید اظهار نظر میکنید

    • بدون نام

      تا وقتی با دنیا سر ناسازگاری داریم و اسمش رو می‌گذاریم مقاومت، باید بریم مثل موش تو سوراخ قایم بشیم و هرکس هر بلایی میخواد سرمون بیاره

    • Amir Hossein Pourmonshi

      جلبک های کف دریا بیشتر از ۱۷ درصد میشه.

    • ایران

      استاد حقوق بیننابینی سهمیه ای.... سهم ایران از تمام منابع آبی وبستر برابر قرداد 1921برابر50درصد وطن فروشی یا جیره خوار روس فرقی نمیکنه از خدا بترس......

    • بدون نام

      شاهان قاجار آسوده بخوابید که جانشینان بدتر از شما رویتان را سفید کردند.ننگشان باد !

    • بدون نام

      معاهده ای که مربوط به یک دوران دیگه ست در دوران فعلی اعتباری نداره .زمان اتحاد جماهیر شوروی دنیا شکل دیگری داشت.این آقا هم کل حرفش اینه که اگه ایران مثل عربستان حمایت قلدری مثل ترامپ رو داشت می تونست هر کاری بکنه و به بقیه زور بگه!! وگرنه از نظر حقوقی اصلا عادلانه نیست ایران که کمترین ساحل رو داره پنجاه درصد از خزر سهم ببره

    • pari

      خدایا من بکش راحت شم از دست اینا...والا ادم بمیره ولی مملکتشو دو دستی تقدیم روسا نکنه....احیانا الان دلواپسا حرفی سخنی ندارن فقط سر حجابو اینا که بشه یادشون میاد ما چقدر شهید دادیمو هی میزنن تو سرمون‌...

    • بدون نام

      خاکبرسرتون کنم

    • طاها

      اینم از بذل و بخشش ها و باج دادنای سیستم به روسیه ی کمونیسته،بترسیم از روسیه،خیلی بیشتر از آمریکا باید حواسمون ب روس باشه

    • بدون نام

      بی لیاقتا .فقط برای مردم خودشون شیرند.برای بقیه کشورها مثل موش هستند.هر بلایی خواستند سرشون میارند .روسهای حقه باز

    • abedi

      سلام اول نقشه خزر و سواحل کشور را ببینید و سپس درصد هر کشور را تعین کنید

      پاسخ ها

      • بهار

        دیدیم که میگیم ، دهها ساله که سهم ما از خزر %50 حالا به ما که اون طرفیا تجزیه شدن و پنج تا کشورن

    • bahar

      خسته نباشیم ، 17% از 50% خیلی بیشتره ههههههههههههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج