adexo3
۷۸۷۵۳۴
۲۴ نظر
۵۰۰۰
۲۴ نظر
۵۰۰۰
پ

روزنامه جوان به مطهری: قیاس مع‌الفارق نکنید

روزنامه جوان به یادداشت علی مطهری درباره قتل خاشقجی و قتل‌های زنجیره‌ای واکنش نشان داد و نوشت: این سوال از مطهری مطرح است که رسانه‌های آزاد از قتل خاشقجی جلوگیری کردند که در قتل‌های زنجیره‌ای نکرده‌اند. در هر دو جا قتل محقق شده است و بود و نبود رسانه‌ها هم تأثیری در وقوع قتل نداشته است این قیاس مع‌الفارق مال کلاس اول سیاست است نه نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران.

روزنامه جوان نوشت: فضای رسانه‌ای بین‌الملل حدود ۲۰ روزی می‌شود که شدیداً علیه حکومت آل سعود است. این اتفاق به دلیل قتل فجیع یک روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است.

فضای مجازی و رسانه‌ای ایران هم مستثنا از این فضا نبوده و مطالب بسیاری علیه دولت سعودی در این مدت منتشر شده است. در چنین فضایی برخی کاربران ضد جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تلاش کردند با پیش کشیدن موضوع قتل‌های زنجیره‌ای در دولت اصلاحات به قیاس آن‌ها با سلاخی جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان بپردازند. از ضدانقلاب و براندازان البته توقعی نیست، اما روز گذشته این قیاس مبتذل در صفحه یک روزنامه اعتماد (متعلق به الیاس حضرتی) و آن هم به قلم علی مطهری، نایب رئیس مجلس دیده شد.

مطهری در این یادداشت کوتاه که نمی‌تواند یک یادداشت رسانه‌ای باشد، ساده‌لوحانه و با فهمی مفرط می‌نویسد: «ماجرای قتل فجیع خاشقجی منتقد عربستانی بیش از هر چیز قدرت رسانه‌های آزاد را به نمایش گذاشت... در مثال مناقشه نیست، اما اگر در زمان قتل‌های زنجیره‌ای، رسانه‌های آزاد می‌داشتیم آن فجایع یا اتفاق نمی‌افتاد و یا به آن شدت رخ نمی‌داد. اما ریشه این جنایت‌ها چیست؟ وقتی چیزی را برای افرادی مقدس جلوه می‌دهند که برای حفظ آن از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد، چنین فجایعی رخ می‌دهد، خواه آن چیز سلطنت باشد و خواه نظام حکومتی دیگری.»

ماجرا فقط قیاس نادرست دو اتفاق نیست؛ گرچه خود این قیاس نادرست نشان می‌دهد مطهری چقدر بر ماجرا اشراف ندارد! در قتل خاشقجی عامل خود حکومت بود و در یکی از مراکز حکومتی آل‌سعود هم این اتفاق روی داد و در برابر اوج فشار بین‌المللی ۱۷ روز به دروغ گفت که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است! اما قتل‌های زنجیره‌ای کار عوامل خودسر بود و خود دولت ایران به ماجرا رسیدگی کرد و پرونده را پیش برد، بدون دخالت خارجی.

در واقع وقتی خود دولت ایران اقدام به شرح ماوقع و پیگیری قضایی ماجرا کرده، دیگر جایی برای هجمه رسانه‌ای خارجی باقی نمی‌ماند (گرچه که کم هم تهمت نزدند!) رسانه‌های داخلی هم به ماجرا پرداختند؛ البته مطهری باید به سال‌های دهه هفتادش رجوع کند و ببیند آیا نظرش در مورد رسانه‌های زمان اصلاحات همین است که الان بوده است؟ و سؤال مهم آنکه آیا اکنون در عربستان سعودی رسانه آزادی وجود دارد که به ماجرا پرداخته باشد؟!

اصلاً کسی در عربستان جرئت پرداختن به این موضوع را دارد؟! اگر هم منظور رسانه‌های خارجی است که در زمان قتل‌های زنجیره‌ای هم رویترز و واشنگتن‌پست و چه و چه وجود داشتند. مطهری از کدام رسانه‌های آزادی که آن زمان نبودند، سخن می‌گوید؟

اکنون این سوال از مطهری مطرح است که رسانه‌های آزاد از قتل خاشقجی جلوگیری کردند که در قتل‌های زنجیره‌ای نکرده‌اند. در هر دو جا قتل محقق شده است و بود و نبود رسانه‌ها هم تأثیری در وقوع قتل نداشته است این قیاس مع‌الفارق مال کلاس اول سیاست است نه نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران.

قیاس عجیب دیگر علی مطهری قیاس بین سلطنت و حکومت جمهوری اسلامی است و اینکه مقدس جلوه دادن هر دو غلط است. مقدس دانستن جمهوری اسلامی البته نظر امام است، ولی کجا این مقدس دانستن به جرئت نداشتن مردم برای نقادی منجر شده است؟! در عربستان وهابی که مخالف جرئت کلامی علیه حکومت ندارد، چه چیزی را نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همپای جمهوری اسلامی یافته که چنین قیاسی می‌کند؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط میخواین یه حرفی بزنند

      پاسخ ها

      • عباسی

        آل سعود نام خانوادگی خودشو رو کشور گذاشته.
        عربستان شده عربستان سعودی
        حالا خوبه اسم ایران و بزارن ایران عباسی؟؟

      • بدون نام

        درود بر مطهری آزاده

    • سعید

      مع الفارغ درسته

    • مجید

      حرف حق رو میزنه اقای مطهری ,,,درسته تلخه,,,,,خلاصه خدایی اون بالا همه چیز رو داره ظبط میکنه

      پاسخ ها

      • جواد

        درود بر مطهری

      • بدون نام

        ضبط

    • علی

      مطهری واقعا بعضی وقتها که مطلبی میگه یا اصلا موضوع را درست نمیدونه و یا خدایی ناکرده عمدا حرفهایی می زنه (که از یک نماینده مجلس و فرزند چنان پدر بزرگواری ) انتظار نمیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون بر خلاف شماست؟؟

    • محمد

      آقای دکتر مطهری چقدر زیبا ودرکمال شهامت حق مطلب را ادا کرده درود برمطهری شجاع

    • بدون نام

      درود بر دکتر مطهری شجاع و حقگو و صادق

    • علیرضا

      آقای مطهری ، بدرستی قیاس کرده است . شما می خواهید حقایق را وارونه جلوه دهید ....

      پاسخ ها

      • کمال

        واقعا درست گفتید.

      • کمال

        واقعا درست گفتید.

    • بدون نام

      بنده خدا میخواهد اظهار وجود کنه اما بلد نیست بیچاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیچاره تویی

    • بدون نام

      حیف اون پدر ...

    • بدون نام

      درود بر مطهری شجاع

    • محسن کاوه

      بر هرچی منافقه لعنت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مخصوصاً تو

    • بدون نام

      حتی اگر صحبت ایشان صحیح هم باشد در شرایط فعلی که رسانه های جهان حساس شده اند مطرح کردن این موارد به ضرر کشور است که باید توجه داشت.

    • سهیل

      این اقای علی مطهری که معلوم نیست از کدام منبع تغدیه می کند ولی سیمهای مثبت ومنفی اش جابجاشده وبرعکس منافع نظام می چرخد وهر حرفی که می زند دشمنان را متوقع تر می کند وبرای نظام هزینه تراشی می کند یاد عبدالله ابن ابی در صدر اسلام در مدینه افتادم که از هر فرصتی برای بهم زدن اتحاد مسلمانان استفاده می کرد خدا شهیدمرتضی مطهری رابیامرزد که در کتاب حماسه حسینی به این داستان بصورت تفصیل پرداخته است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رانت جدید چه خبر؟؟اوضاع خوبه؟

    • ج

      درودبرمطهری آگاه به مسائل سیاسی وشجاع کاش داخل مجلس چندتای مثل آقای مطهری بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج