۸۱۷۵۰۸
۵۹ نظر
۵۰۱۲
۵۹ نظر
۵۰۱۲
پ

دختر حادثه سیرجان باز هم قربانی شد!

ماجرای سیرجان که دیروز در فضای مجازی پربازتاب شد، نمودی از خشونت عریان در جامعه است که همگان را دلنگران می‌کند. اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان خشونتی پنهان را در واکنش طیفی از کاربران شبکه‌های مجازی دید که با تحقیر و سرزنش قربانی، بازگشت او به زندگی را دشوار می ‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: ماجرای سیرجان که دیروز در فضای مجازی پربازتاب شد، نمودی از خشونت عریان در جامعه است که همگان را دلنگران می‌کند. اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان خشونتی پنهان را در واکنش طیفی از کاربران شبکه‌های مجازی دید که با تحقیر و سرزنش قربانی، بازگشت او به زندگی را دشوار می ‌کنند.

واقعه کوتاه و تکان‌دهنده بود. به مدد شتابی که شبکه‌های اجتماعی در انتقال اطلاعاتِ وقایع ایجاد کرده اند، اکنون نه تنها همه رسانه‌ها، واقعه سیرجان را با جزییات نوشته‌اند، بلکه با مداخله به موقع دستگاه قضا و پلیس فتا، پسر سیرجانی نیز بازداشت شده‌است.

ماجرا مربوط به انتقام‌گیری پسری جوان از دختری نوجوان است. بنابر اخبار منتشر شده چندی پیش دختر نوجوان به پسر و دختر مورد علاقه‌اش فحش می‌دهد و پسر سیرجانی برای انتقام‌ با طرح دوستی دختر را به سیرجان کشانده و با کمک یکی از دوستانش به ضرب و شتم او می‌پردازد. ماجرا تا همین جا به حد کافی عجیب و حیرت آور است، اما حیرت‌آورتر آنکه پسر جوان از ضرب و شتم دختر فیلم‌برداری می‌کند و به صورت زنده در اینستاگرام خود پخش می‌کند.

اکنون کاربران اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و تلگرام فیلم را با زیر نویس «هشدار! حای صحنه‌های دلخراش» دست به دست می‌کنند و ذیل آن به اظهار نظر می‌پردازند.

تردیدی نیست که واقعه رخ داده به جهت خشونت بالا و وقاحت فرد در عیان‌سازی این خشونت تکان‌دهنده است. به خصوص آنکه تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان پسر جوان در کامنت‌های خود به تایید و تشویق او پرداخته‌اند. هر چند تعداد آن‌ها در مقایسه با مخالفان و کسانی که ابراز انزجار و تاسف می‌کنند، زیاد نیست اما نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

برخی از کاربران توییتر با اشاره به همین نکات از گسترش خشونت در جامعه ابراز نگرانی کرده‌اند. اما آیا به راستی جامعه خشن‌تر شده‌است یا به مدد شبکه‌های اجتماعی آنچه که پیش از این بوده را عیان‌تر و شفاف‌تر می‌بینیم؟ به آسانی نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد بلکه برای یافتن جواب آن نیازمند انجام پژوهش‌های تخصصی هستیم.

اما در هر دو حال باید شکرگذار وجود شبکه‌های اجتماعی باشیم که مانند یک زنگ خطر متولیان و تحلیلگران را به واقعیت جامعه هشدار می‌دهد و ما را نسبت به گسترش خشونت در جامعه حساس می‌کند.

اما آیا ضرب و شتم و شکنجه تنها شکل خشونت است؟ «پیر بوردیو» جامعه‌شناس فرانسوی با به کار بردن مفهوم «خشونت پنهان» برای اولین بار این امکان را فراهم کرد تا به خشونت نهفته در کلمات و اظهار نظرها نیز نظری بیافکنیم؛ خشونتی که چون پنهان است و مورد نقد قرار نمی‌گیرد می‌تواند بیش از خشونت فیزیکی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر با این نگرش به واکنش‌های کاربران شبکه‌های مجازی نگاه بکنیم، در کنار همدلی و دلسوزی‌ای که برای دختر جوان به کار رفته‌است، خشونت پنهان و خزنده‌ای را خواهیم دید که با «ساده‌لوح»، «احمق»، «خنگ»، «زودباور» و ... خواندن دختر به سرزنش او می‌پردازند.

در واقع دختر دوبار قربانی می‌شود؛ یک بار از سوی پسری که او را فریب می‌دهد و بار دوم از جانب ما که به او برچسب می‌زنیم و به خاطر فریب خوردن سرزنشش می‌کنیم. دختر نوجوانی که از سر کودکی و در فقدان مراقبت‌های لازم خانوادگی چنین تجربه تلخ و حشتناکی را پشت سر گذاشته است، حالا قبیله‌ای از توییتری‌ها را پیش روی خود دارد که به تحقیر او می‌پردازند و حس گناهکار بودن و حماقت را در او تشدید می‌کنند. این در حالی است که روح دختر زخمی‌است و بیش از پیش نیازمند دریافت حمایت است.

اگر نقدی بر این جامعه وارد است نه صرفاً در گسترش خشونت، بلکه در نوع مواجهه با قربانیان خشونت است. آیا خانواده، مدرسه و جامعه حمایت و مراقبت کافی را در اختیار قربانی خشونت قرار می‌دهد تا بتواند این اتفاق را پشت سر بگذارد و زندگی خود را از سر بگیرد. یا چنان بی‌رحمانه او را به خاطر اشتباهش و فریب خوردنش تحقیر خواهیم کرد که تا سال‌های سال نتواند کمر خمیده‌اش را راست کند. آیا همه ما در قربانی کردن دختر دست نداریم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد احمدی

      به امید خدا شاهد مجازات سنگین این افراد هستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر باید به امید خدا شاهد حذف این جرائم باشیم

      • بهزاد

        دهه هفتادیا و هشتادیا بدبختیهای دهه شصتیارو نکشیدن و فکرشون پیش قول و قرار و خوشی و دلخوشی هست.دهه شصتیا مگه میدونستن قرار چیه؟نهایت دلخوشیشون این بود که یه دختر ازونور خیابون بهش نگاه کرد یا دلخوشی یه دختر این بود که یه پسر بهش گفته سلام.
        دهه هفتادیا و مخصوصا هشتادیا اکثرشون مثه اسبی چموش هستند که نظارتی روشون نیست و هرکاری دلشون میخواد میکنن.
        ازین جریانات باز تکرار خواهد شد

      • بدون نام

        مجازات سنگین؟؟؟!! از اون حرفا زدی

      • بدون نام

        بهزاد اینها که نوشتی خصوصبات دهه پتجاهیها بود شصتیها هم کم آتیش نسوزوندند.حالا هفتادیها بیشتر می سوزونند

    • بدون نام

      امیدوارم هرچه سریعتر با اون دوتا پسر بی غیرت و بی شرفی که زورشون به یه دختر 16ساله رسیده برخورد بشه.اینکار دور از شرف و غیرت یه ایرانی هستش یادمون باشه این سرزمین چه پهلوان هایی داشته رستم،پوریا ولی و.....متاسفم واقعا

    • بدون نام

      بسیار درست....مطلب خیلی خوبی بود....

    • بدون نام

      اینو که همه دیدن از دیروز تا حالا.... این تیتر باز هم قربانی شد چیه!!!!؟؟؟؟

    • مردجنوبی

      من تا الان تو عمرم به کسی تو اینستاگرام دشنام نگفته بودم ولی دیروز فیلمی که از اون حیوون صفت دیدم واقعا کنترلم از دست دادم و تو صفحه شخصیش چندتا حرفی که لایقش بود بهش گفتم البته ناگفته نمانه که دیدم ملت خودجوش بصورت داوطلبانه اومده بودن و هرچی لایق اون مجرم پست سیرجانی تریاکی بود بهش گفته بود، با هر آدمی باید مثل خودش برخورد کرد ، اون پسره پولداره مرفه رفته ورزش رزمی یاد گرفته و زورشو به یک زعیفه خالی میکنه که واقعا ناجوانمردیه

      پاسخ ها

      • بهزاد

        مردجنوبی خودتو کنترل کن.زعیفه چیه حالا؟

      • بدون نام

        تو چته هی ضعیفه ضعیفه می کنی نکنه عقده داری همش به زن ها میگی ضعیفه

      • بدون نام

        به مادرتم میگی ضعیفه؟؟؟

      • بدون نام

        ببخشید اشتباه مثبت دادم
        شما خیلی بی فرهنگ و سطح پایینی مرد جنوبی؛ خیلییییم که بی سوادی!


        زعیفه چیه آخه بی سواد؟ مجبوری اظهار فضل کنی؟

    • بدون نام

      عوضش امنیت داریم
      جمله کلیدی مسئولین
      امنیت این چیزاست که نداریم
      یک نمونه از هزاران بی امنیتی

      پاسخ ها

      • سام

        بله اما کرم از خود درخته

      • بدون نام

        شما چرا ماستارو میریزید تو خورشتا از نظر شما حتما پلیس دستگاه قضا نیروهای امنیتی باعث رخ دادن این اتفاق هستند،شما تو دل اروپا برو بپر وسط اتوبان ماشینا حتما میان تا نزدیکتون بهتون برخورد نمیکنن پرت میشن سمت دیگه چون اروپا امنیت داره.

    • میم

      دست بالا دست زیاده..
      مطمئن باشید اون نر بوگندو حتی اگه از زندان ازادم بشه هر کجا ک باشه بالاخره یه روزی یه جایی این بلا حتی در سطح بدتری سرش میاد.. چنین نماند چرخ گردون..
      آره اینجوریاس.. زورت ب دختر مردم رسیده، ...

    • بدون نام

      خاک‌بر سرت که برا یه دختربچه اینجور زور بازو خرج میکنی نامرد..

      پاسخ ها

      • مج

        دمش گرم که ترسوند

    • I'm Ok

      باید باهاش کنار بیاد ، دختر و پسر توی سن پانزده تا بیست سالگی از یه نوزاد بیشتر احتیاج به مراقبت داره.
      بعضی پدر مادرها صاحب فرزند نمیشدن بهتر بود تا اینکه گرگ تحویل جامعه بدن،

    • بدون نام

      داعش هم این کارا را نکرده بود

      پاسخ ها

      • روانشناس

        صددرصداین پسره یه جایی تحقیرشده که اینگونه از تحقیر دخترخانمی لذت م
        یبره

    • بدون نام

      با هرعقیده ودیدگاهی مسلما باید با عوامل اشد مجازات صورت گرفته وهمکاری لازم ومراقبتهای خاص برای بازگشت به زندگی در قربانی صورت گیرد.

    • بدون نام

      بله باس قربانی بشه، من بعنوان ی دختر میگم چرا ی دختر ۱۵ساله اینقد وقیح و ازاد و یله س ک از تهران میاد سیرجان پیش ی پسر؟ با چ دلیلی؟ خونواده ش نباس بدونن شب دخترشون خونه میاد نمیاد؟ کجاس؟ اصل موضوع این فاجعه دختره س بعد اون پسره نامرد که فکر کرد زد و در رفت باری به هر جهته ،امیدوارم ی حکم درست و درمون بدن ک نشه امثال خزایی و ساشا سبحانی و هزینه و.. بره اونور ب مملکتمون بخنده و پول جوونارو از حلقمشون درآره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از زنای زن ستیز بیشتر از مردای زن ستیز متنفرم مردا شاید به خاطر عدم شناخت درست از جنس زن گاهی تفکر اشتباه دارن ولی برای زن ستیزی زنا هیچ دلیل منطقی به ذهنم نمیرسه وقتی بعد از هر تجاوز دختری که مورد تجاوز قرار گرفته رو مقصر میکنید و تا این حد در مقابلش جبهه میگیرید بایدم متجاوزین روز به روز جری تر بشن چون همین نوشته ها رو میبینن و همچین حرفایی رو میشنون و اونوقت به خودشون برای کاری که میکنن حق میدن همونطور که شما میگی این دختر وقیح و آزاده و فلان و بیسار اونم میگه همچین دختری حقشه من همچین رفتاری داشته باشم باهاش بیاید یاد بگیرید تو اینجور موارد هر چه قدرم اون دختر به قول شما آزاد متجاوز و محکوم کنید نه قربانی رو

    • بدون نام

      خیلی مقاله خوبی بود. مرسی

    • بدون نام

      این بیشرف باید به اشد مجازات برسه"زنگ خطر بزرگ"

    • بدون نام

      به امید خدا بیشتر هواسمون به فرزندانمان باشه که کجا میرن با کی دوست هستن ، تا اینجوری اتفاق نیفته ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حواسمون درسته

    • سلیمه.

      پسره بی وجدان بی شرف.....ایشالا خدا مجازاتشون کنه

    • علوی

      تحلیل احمقانه.
      فقط همین

      پاسخ ها

      • سعید

        نظری احمقانه فقط همین

    • هیاهو

      غلط کرد این دخترباپسرقرارگذاشت دخترکه باپسرقراربذاره بمیره

      پاسخ ها

      • محمد

        بابت نظرتون بهتون تبریک میگم، چون حدود 5 میلیارد نفر باید بمیرن :)

    • بدون نام

      در عجبم.دختر بچه ۱۵ ساله چطور بلند شده از تهران رفته کرمان.من ۳۷ ساله اگر توی شهرهای مجاور خودم کار داشته باشم به زور میرم.

      پاسخ ها

      • موبین

        یعنی هیچکی نبوده بهش بگه کجا میری دختر؟

    • یارو

      شک نکنید این پسر از داعش است وگرنه هیچ ادم ایرانی دلش نمیاد اینطور عمل کند

    • بدون نام

      فقط تقصیر پسره نیست
      تقصیر دختره هم نیست
      تقصیر خانواده هاست که کوتاهی میکنن تو تربیت و اگاه کردن بچه هاشون

    • تو

      چرا همه پسرو مقصر میدونید مقصر دختر پدر مادر نداره بلند شده رفته سیرجان حقش بود

      پاسخ ها

      • محمد

        خیلی جالبه که نصف ملت، یک دختر 15 ساله ناآگاه رو مقصر میدونن. دختری که در تمام عمرش از همه طرف محدود شده بوده.
        اصلا هم محدودیت ها و شیوه های اشتباه تربیت فرزندان، در این فاجعه، نقشی نداشتند. نه!

    • بدون نام

      این پسره عقده ای باید اعدام بشه.

    • zahra

      اکثر دهه هفتادیا و هشتادیا ب عاقبت کاری ک می کنن فکر نمیکنن فقط دنبال خوشگذرونی و تفریح هستن ک ب اینجاها ختم میشه،حالا چ پسره باشه چ دختره

    • محمد

      آخه آدم عوضی زورت ب ی دختر میرسه تو فیلم بچیت مینازی آخه اون عشقت هم ی عوضی مثل خودت هست ب قرآن قسم داعش هم از این کارا بلد نیس دختر مردمو میزنی لایو میگیری تو زندان هم حسابتو نرسن در بیای وای بحالت مردم ما غیرتشون اجازه نمیده تو در بیای راس راس تو خیابون بچرخی همون بلا رو سرت میارن آدم کثیف

    • بدون نام

      یادمون باشه این دخترفقط پانزده ساله هست دوران نوجوانی راتجربه میکند این دوران پرازاشتباه هست همین افراد فرزندان ایرانند ماباید مراقب باشیم

    • ابوالفضل

      خیلی ناراحت شدم بخاطر بدبختی دخترکه چه ساده قول خورده امیدوارم فقط در قضاوت. عادلانه قضاوت شود شرفو بی شرفی

      پاسخ ها

      • بهزاد

        بهزاد توفمنیست بودی یادته داداش.

      • علی بیرقی

        هر سه نفر باید به دار مجازات آویخته بشن.

    • عاشق ایران

      مدافع ایرانم

    • بدون نام

      این داعش اعدامش کنید

    • بدون نام

      داعش شک نکنیداعدامش کنید

    • ناشناس3

      طبق اخرین خبر مادر دختر از دو پسر شکایت کرده و مجازات میخواد.
      در ضمن پدر دختر قبلا فوت کرده. و اینکه بعضی ها میگن چجور یک دختر این همه راهو رفته و خانواده چرا جلوشو نگرفته و دختره هم مقصره و این حرفا. باید بهشون بگم دختره مقصر نبوده. دختری که پدر نداره راحت با احساسات دخترانه اش گول امثال این حیوان صفت ها رو میخوره
      در اخر هم بگم ادم ربایی و شکنجه ی نوامیس مردم جرم کمی نیست. پسره باید اعدام در ملا عام بشه.

    • بی نام

      اینا میخوان آینده جامعه رو بسازن خدا به داد برسه

    • بدون نام

      چرا ما ایرانیا از خدا بیخبر شده ایم چرا ب همدیگر رهم نمیگنیم چرا اینقدر نسبت ب همدیگر ظالم شده ایم چرا کثیف شده ایم چرا و هزاران چرا خدایا چرا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقا لطفا جمع نبند
        توی همه دنیا هست
        فوری می گید ما ایرانیا
        واقعا چه هدفی دارید

    • عیسی افشار

      از دادستان سیرجان خواهش میکنیم حتی اگه شاکی خصوصی گذشت کند از باب مجازات عمومی گذشت نکند و اشد مجازات شوند تا برای دیگران درس عبرتی شود .با تشکر از دادستان و اگاهی سیرجان

    • دخترهام زندگیم

      نمی دونم وضعیت زندگی دخترک چجوری بوده ،اما اینکه پدر نداشته نشان از بدسرپرستی کسی نیست.
      متاسفانه جامعه امروز ما ۹۰درصد با این حساب بد سرپرستن ،بیشتر پدرهای امروز یا گرفتار یک لقمه شب خسته و کوفته میرن منزل ویا مشغول خیانت ،،کسی نمیمتونه بگه نه چون اگه دعواهای خانوادگی و طلاقهاز امروزی رو ببینید متاسفانه پدرها مقصر اصلی هستند .
      پس به فرزندان بی پدر نگید وضعیت خانوادگی اسفبار ویا بی سرپرست

    • بدون نام

      پسره کارش اشتباه بوده قبول.ولی دخنره مقصر نبوده؟؟؟از تهران پاشی بری سیرجان اونم تو خونه باغ توقع نداشته باش بشینین دور هم زیارت عاشورا بخونین.بالاخره یه بلایی سرش میاد.آدم باید تاوان اشتباه رو بده چه بچه باشه چه بزرگ

    • mahsa

      خوب آخه مرض داری دختر که از تهران پا میشی میری سیرجان فقط برای دیدن یه پسر ؟؟

    • نرگس

      ممنون از نویسنده مقاله
      کاش بتونیم دردمندی آدم ها رو درک کنیم و نمک رو زخماشون نپاشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج