۸۶۰۸۷۵
۸ نظر
۵۰۲۵
۸ نظر
۵۰۲۵
پ

حیرت هوشنگ ابتهاج از ربنای شجریان

"ماه رمضان است و دم افطار. تلویزیون ربنای استاد شجریان را پخش می‌کند. سایه از همان ربنای اول منقلب می‌شود. به خود می‌پیچد... اشک از چشمش می‌جوشد. بی‌تاب شده است..."

ایران آرت: ربنا یا ربنای شجریان، یکی از آثار برجسته محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که در دستگاه سه‌گاه خوانده شده و همه دعاهای آن با عبارت ربنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شد و برای مدت ۳۰ سال جزو برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون در ماه رمضان بود.

حیرت هوشنگ ابتهاج از ربنای شجریان

گرچه این اثر ماندگار سالهاست از صداوسیما پخش نمی‌شود اما همچنان محبوب‌ترین اثر معنوی ماه رمضان است و مردم بخصوص در ماه رمضان و گاه در طول سال بسیار به آن گوش می‌سپارند.

هوشنگ ابتهاج از دوستان و همکاران قدیمی شجریان در کانون "چاووش" که تصنیف ماندگار "سپیده" را با همکاری شجریان و لطفی خلق کرده یکی از افرادی است که به ربنا علاقه نشان داده و درباره احساس عجیبش هنگام شنیدن این اثر نوشته است.

در بخش‌هایی از کتاب "پیر پرنیان اندیش" آمده است: "ماه رمضان است و دم افطار. تلویزیون ربنای استاد شجریان را پخش می‌کند. سایه از همان ربنای اول منقلب می‌شود. به خود می‌پیچد... اشک از چشمش می‌جوشد. بی‌تاب شده است. ...

آرامتر که می شود با چشم و چهره‌ای سرخ و صدایی که هنوز هیجان دل بی‌قرارش را بازتاب می‌دهد، می‌گوید:‌

ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﯾﻪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﻧﯽ ﺩﺳﺘﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﻭ ﺑﺒﺮﯼ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺑﮕﯽ، ﺍﮔﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﻧﯿﻦ ﻣﺜﻞﺍﯾﻦ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ … ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻧﻈﯿﺮ ﻧﺪﺍﺭﻩ!

ﺷﺎﻫﮑﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺠﺮﯾﺎﻧﻪ. ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ. ﺣﺘﺎ ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!

ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ. ﺧﯿﻠﯽ ﻋﺠﯿﺒﻪ … ﺭﻓﺘﻪ ﺗﻮ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺭﺑﻨﺎ … ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ ﺍﺻﻠﯽﺍﯾﻦ ﺭﺑﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ …

ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕ‌ﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ!

ﺍﺻﻠﻦ ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ."ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ"

ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ" ﺭﺑﻨﺎ"ﻫﺴﺖ" ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺘﺪ"!

ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ.

ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪ‌ﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ!

ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ … ﻭﺍﻗﻌﻦ ﻧﻤﯿﺸﻪ ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!

ﺧﯿﻠﯽ ﻋﺠﯿﺒﻪ!"

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتما سال ۵۸ که آن را خوانده حال و هوای معنوی داشته و به دور از هوا و هوس بوده اما الآن هرگز نمیتواند با آن حال و هوا بخواند حماقت است که شجریان ۵۸ را با شجریان فتنه ۸۸ مقایسه کرد.

    • ناصرحاجی سید جواد

      با کشتین خودتونو بخاطر ربنای شجر خان که از اونور ربنا میخونه از اونور با فاحشه گوگوش همدیگرو بغل میکنن و عکس یادگاری میگیرن دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو بابا بزارین تو سرطانش اروم باشه

      پاسخ ها

      • امیر بی غم

        برو دهنت آب بکش بعد در مورد استاد شجریان حرف بزن .ولی با ادب

      • بدون نام

        ناصر آقا وقتی ذوق ودرک هنری نداری!!!چه میفهمی ابتهاج چه میگوید!!!! هنر شعور ذاتی نیاز دارد...حاج آقا.

    • زینالی

      هوشنگ جان
      دیر متعجب نشد ه ای جانم م م م??

    • ایرانی

      برای فهمیدن فتنه نخست باید خیانت را شناخت ،، زیرا اینها مکمل همدیگرند ،، بنظر شما این همه سال عمر مردمی رو بگیری و همه رو دچار افسردگی و نگرانی و بیرحمی و دلمردگی و این‌همه جرم و جنایت و فقر گزنده و بیعدالتی و خودکشی و اعتیاد و ... کنی خیانت و‌حق‌الناسی عظیم نیست ؟؟؟ خدا به افرادی چون شماها نابینایی معنوی و بیرونی عطا کرده که در سطح و ظواهر گیر افتاده‌اید ، دنیا و قدرت‌طلبی‌ش نشئگی خاصی مثه جادو داره برای انسانهایی که براحتی قضاوت میکنند و ذهنیت خود را مبنای میدانند ولی ای برادران غافل، شما بسیار از نور رحمت دور افتاده‌اید ،،، ربنای شجریان بود و نبودش مهم نیس ،،، ولی این مهمه که ببینیم رسانه‌ای انحصاری و غیر ملی که با حیف و میل هزاران ملیارد تومان هزینه و ده‌ها کوفت و زهرمار دیگه و برنامه‌های تهوع‌اور مثه قمار برنده باش و چهره‌های تکراری و باقی هجویات اداره میشه اونم از جیب همین مردم فقیر نگه داشته شده در غنی‌ترین کشور جهان که اکثریت مردم در تبیین برنامه‌هاش هیچ کاره‌ان ، خود بتنهایی خالق خیانت و فتنه‌گری و تشویش اذهانه ، گفتم که خدا بهتون نابینایی معنوی و بیرونی عطا کرده و درونتون اکنده از نفرت و عقده گشایی‌هاست ، فتنه و خیانت دو بال یک چیزند و اون چیز فرم و روحیه شماهاست که از محبت و مهر نبوی و جنبه رحمانی دین خدا بسیار دور شده‌اید و بعد این همه سال مردمی رو دچار دروغ و ریل و خشونت و انواع فشارهای روحی کرده‌اید ..

    • بدون نام

      کسی یادش نیست که چند سال پیش شاید 10 سال پیش یا بیشتر دعا تحویل سال را خواند که تا اون موقع کسی با اون نفس نخوانده بود که تویی تمامی سلولهای بدن اون حس کردند

    • یعقوب

      صداسیمای میلی راباید گل گرفت بنازم ماهواره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج