جاباما
۹۴۷۸۰
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

حاتمی‌کیا: از ساخت «چ» پشیمان شده بودم

مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا و عوامل فیلم سینمایی «چ» در خانه موزه شهید چمران برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا و عوامل فیلم سینمایی «چ» در خانه موزه شهید چمران برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه ۷ اسفند ماه با حضور جمعی از عوامل فیلم «چ»، مهدی چمران و مهندس جعفری‌جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان این فیلم در سخنانی گفت: روزی که قرار شد فیلم «چ» را بسازم، تصور هم نمی‌کردم که بعد از ساخته شدن فیلم به خانه شهیدچمران بیایم و از طرف خانواده و برادر بزرگوارش مورد اقبال قرار بگیرم.

این کارگردان یادآور شد:زمانی که در حال نوشتن فیلمنامه‌ی فیلم «چ» بودم، بارها شک کردم؛ چراکه درباره‌ی تاریخ صحبت کردن کار آسانی نیست به خصوص اینکه از این واقعه تاریخی، هنوز ناظرانی وجود دارند که ممکن است از زوایای مختلف این واقعه را دیده باشند و همین موضوع کار را سخت‌تر می‌کند.

کارگردان فیلم «چ» اذعان داشت: کاری که امروز داوود میرباقری در حوزه تاریخی انجام می‌دهد، کار بسیار سخت و مهمی است و فیلمسازی در تاریخ کار آسانی نیست و خیلی مدعی دارد.

او گفت: در طول ساخت فیلم «چ» بارها و بارها از ساخت این فیلم پشیمان شدم، چون از اتفاقات بعد از ساختن فیلم وحشت داشتم.

حاتمی‌کیا در ادامه اظهار کرد: فیلم تخیلی ساختن مدعی ندارد و یا حداقل مدعی آن کمتر است. اما گفتن از کسی مثل شهیدچمران کار بسیار سختی است به همین دلیل من به خاطر همراهی برادر شهیدچمران، در طول ساخت این فیلم از او تشکر می‌کنم چون اگر همراهی دکتر مهدی چمران نبود، جرات پیشروی نداشتم.

این کارگردان سینما در ادامه اظهار کرد: همین الان هم مدعیانی درباره این فیلم وجود دارد یا یکی از هم‌صنف‌های فنی ما جمله‌ی ابلهانه‌ای درباره فیلم به کار برد و گفت که؛ وقتی از فیلم فقط صحنه سقوط هلکوپتر در ذهن‌مان به جا می‌ماند، یعنی چمران در این فیلم وجود نداشته است و من از این جهالت حیرت می‌کنم!

کارگردان فیلم «چ» در ادامه به نقش ارتش در جریان حصر شهر «پاوه» اشاره کرد و گفت: دلم می‌خواست حضور ارتش را در فیلم وسیع و قوی نشان دهم. البته قبل از ساخته شدن فیلم حتی به نوعی به من گفته شد که سرلشگر فلاحی را در فیلم نیاورم و یا در فیلم نباشد و پیشنهاد کردند که ما کمک می‌کنیم که این اتفاق نیفتد اما من در جواب گفتم مگر ممکن است، من تاریخ قلب کنم؟! بنابراین در حد توان خودم سعی کردم بحث حضور ارتش را در فیلم باز کنم و تلاش کنم که حضور عزیزان هوانیروز که صادقانه هم هست را نشان بدهم و همانطور هم که در فیلم است، آنانی که در زیر آتش توپ‌ها حضور دارند، پرقدرت جلو می‌آیند.

او همچنین گفت: حتی به لحاظ تاریخی یکی از خلبانان نباید در موقعیت شهرپاوه حضور داشته باشد چون من می‌خواستم مظلومیت آنها را نشان دهم، بنابراین آن را در فیلم نگه داشتم.

حاتمی‌کیا در ادامه اظهار کرد: از ما نخواهید که غلو کنیم و قلب تاریخ کنیم. من این را بعضی وقت‌ها به سینماگران دفاع مقدس می‌گویم که درباره ابرمردهای جنگ خیلی غلو نکنید، البته آنها اسطوره هستند.

کارگردان فیلم «چ» در ادامه مطرح کرد: من همیشه این نهیب را هم به خودم می‌زنم که درباره جنگ ساده‌انگاری نکنم، ساده‌انگاری‌هایی که از سر تنبلی است.

حاتمی‌کیا همچنین گفت:‌ من در این فیلم صرفا تاریخ‌نگاری ندارم چون در این صورت فیلم خشکی از آب در می‌آید.

او همچنین گفت: آقای عباس بلوندی طراح صحنه برای این فیلم خیلی زحمت کشیدند ولی در جشنواره حقش را خوردند و دوستان دیگری که بسیار زحمت کشیدند، آقای حسینی‌وند که کارش دیده شد و همچنین شخصیت خانم زارعی که نماینده مردم کُرد منطقه حساب می‌شد و تمام سعی‌ام این بود که در چهره و رفتار او موقعیت یک کُرد در آن شرایط جلوه‌گر شود.

در این مراسم علاوه بر مهدی چمران، سفرای لبنان، فلسطین و سوریه هم حضور داشتند.

«چ» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره فیلم فجر، روایت ۴۸ ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است.

«چ» همچنین سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین صدای فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین تدوین را نیز از آن خود کرد.

آیین تقدیر از عوامل فیلم «چ» با مشارکت بنیاد شهید چمران و شهرداری منطقه ۱۲ برپا شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر روح شهید چمران و عزیزانی که در روایت زندگی این شخصیت بزرگوار تلاش کردند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج